• Tiada Hasil Ditemukan

2.5 Pengiraan Zakat Perniagaan

2.5.2 Kaedah Pengiraan Zakat Perniagaan

66

bangunan, kenderaan, peralatan dan sebagainya. isu jenis atau sektor perniagaan tidak menjadi soal kerana zakat harta perdagangan diperhitungkan dari nilainya dan bukan bendanya. Kerana itu tidak boleh mengeluarkan zakat barang dagangan dari benda yang diperdagangkan.124Pandangan ini menjadi panduan dalam menentukan kaedah pembayaran zakat perniagaan di mana pembayaran zakat dalam bentuk barangan adalah tidak digalakkan.

67

Harta Perniagaan Yang Tertakluk Kepada Pengiraan Zakat = Aset Semasa Bersih = Aset Semasa - Liabiliti Semasa +/- Pelarasan

Kedua-dua kaedah ini, sebenarnya akan memberikan taksiran zakat yang sama kerana dari segi perakaunan nilai kedua-duanya adalah diperoleh dari penyata kewangan yang sama.

Ia digambarkan melalui Rajah 2.1 berikut:-

Rajah 2.1Persamaan Kaedah Pengiraan Zakat Perniagaan

Sumber: Manual Pengiraan Zakat Perbankan126

Pelarasan perlu dibuat kerana perincian di dalam klasifikasi aset terlibat dibuat mengikut amalan perakaunan manakala zakat mempunyai pendekatan yang berbeza. Oleh itu, semua item yang terlibat di dalam pengiraan zakat perlu disemak semula dan dibuat pelarasan balik berdasarkan kepada syarat pengiraan zakat perniagaan yang digariskan oleh syarak dan pelarasan bagi item harta semasa dibuat berdasarkan kepada perkara berikut:-

Jadual 2.1Pelarasan Bagi Aset Semasa Dalam Pengiraan Zakat Perniagaan

Bil Perkara Perincian

1 Barang-barang Tidak Wajib Zakat

Hendaklah dikeluarkan seperti barang-barang dan hasil yang haram umpama riba, judi dan arak

2 Bukan Milik Sempurna

Bayaran deposit air, deposit telefon, elektrik dan lain-lain yang seumpamanya hendaklah ditolak kerana ia tidak memenuhi

126 Manual Pengurusan Zakat Perbankan (Putrajaya: Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR), 2007), 17.

Ekuiti Pemilik + Liabiliti Jangka Panjang – Aset Tetap – Aset Bukan Semasa

Aset Semasa – Liabiliti Semasa

Kaedah Modal Berkembang (Urfiyyah)

=

=

Kaedah Modal Kerja (Syar’iyyah)

University

of Malaya

68

Bil Perkara Perincian

syarat-syarat milik sempurna. (Zakat hanya tunduk kepada penerima deposit yang berkenaan seperti Telekom, TNB).

3 Penghutang Kewangan

Wang yang dipinjamkan akan dikenakan zakat atas si peminjam berdasarkan bahawa ciri-ciri milik sempurna aset tersebut berpindah ke si peminjam. Si peminjam berkuasa dan bebas untuk menguruskan wang itu untuk sebarang tujuan dan mendapat manfaat di atas pinjaman itu.

4 Tiada Item Yang

Dikenakan Zakat Dua Kali

Nilai dividen yang sudah dibayar zakat oleh syarikat yang dilaburkan akan ditolakkan

5 Aset Semasa Mestilah Yang Produktif

Hutang lapuk, stok lupus, penurunan nilai yang ketara dan kekal hendaklah ditolak

6 Tabung-tabung Yang Bersifat Kebajikan

Tabung bagi tujuan kebajikan seumpama khairat, pendidikan yang terdapat dalam aset semasa dikecualikan dari zakat. Walau bagaimanapun, tabung kebajikan yang bersifat pusingan seperti pinjaman Qardul Hasan, amaun yang dikecualikan zakat adalah nilai pokok yang dimanfaatkan manakala bagi tabung kebajikan yang bersifat “hangus” melalui pemberian derma, khairat maka hanya nilai baki tabung yang dikecualikan.

7 Bagi Kategori Inventori / Stok

Barangan akhir siap sahaja diambil kira; manakala stok bahan mentah serta kerja dalam proses tidak diambil kira.

8 Sumbangan Semua sumbangan, derma dan sedekah yang dibuat oleh entiti perniagaan tersebut pada akhir haul (sukuan terakhir) perlu dicampurkan semula (dengan andai derma itu tidak menggugat kecairan syarikat) ke dalam harta semasa kerana harta semasa yang disalurkan untuk kebajikan masih dikenakan zakat kecuali kalau sumbernya adalah dari tabung kebajikan.

Sumber: Manual Pengurusan Zakat Perbankan127

Institusi zakat di Malaysia menggunakan pandangan Imam Syafii yang berpendapat bahawa tidak ada syarat hutang dalam menentukan sama ada harta tersebut layak nisab atau

127 Manual Pengurusan Zakat Perbankan (Putrajaya: Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR), 2007), 20-22.

University

of Malaya

69

sebaliknya. Oleh itu, hutang kewangan bukan merupakan liabiliti perdagangan dan ia tidak menghalang kewajipan zakat. Oleh yang demikian, itu item liabiliti semasa yang perlu diselaraskan adalah sebagaimana berikut:-

Jadual 2.2 Pelarasan Bagi Liabiliti Semasa Dalam Pengiraan Zakat Perniagaan

Bil Perkara Perincian / Justifikasi

1 Dividen yang dicadangkan (Dividend Payable) Sumber milik sempurna

2 Overdraf Sumber milik sempurna

3 Pajakan kewangan / modal (Financial / Capital Lease) Sumber milik sempurna 4 Hutang Kewangan (Financial Loan) Sumber milik sempurna

5 Pengelasan semula pinjaman Sumber milik sempurna

Sumber: Manual Pengurusan Zakat Perbankan128

Selain itu, Lembaga Piawaian Perakaunan Malaysia (MASB)129 telah mengeluarkan garis panduan bagi membuat taksiran zakat perniagaan melalui Technical Release yang dikenali TR i-1 Accounting for Zakat on Busines.130 TRi-1 ini hanya terpakai dalam konteks pembayaran zakat oleh entiti dalam kapasiti entiti terpisah (separate entity) yang menjalankan perniagaan hasil perbincangan bersama institusi zakat dan pendekatan yang digunakan bagi membuat taksiran zakat adalah sama dengan yang dilaksanakan oleh institusi zakat. Ini boleh dikatakan bahawa pengiraan zakat perniagaan di Malaysia kini telah selaras sebagaimana kajian oleh Syed Mohd. Ghazali Wafa yang telah membuat kajian perbandingan

128 Ibid.

129 Juga dikenali dengan nama Malaysia Accounting Standard Board. MASB ini ditubuhkan di bawah Akta Laporan Kewangan (Financial Reporting Act) 1997 yang bertindak sebagai badan yang bebas untuk membangunkan dan mengeluarkan standard pelaporan kewangan di Malaysia. MASB bersama Yayasan Laporan Kewangan (Financial Reporting Foundation (FRF)) menghasilkan rangka kerja laporan kewangan untuk diguna pakai oleh syarikat-syarikat di Malaysia. Kerangka kerja ini mengandungi proses struktur pembangunan standard termasuk penyedia, pengguna, badan penguasa dan para akauntan.

130 Malaysia Accounting Standard Board, “MASB Technical Release (TR-i1), Klausa BC8” laman sesawang Malaysia Accounting Standard Board, dikemaskini 25 Disember 2013, dicapai 26 Disember 2013, http://www.masb.org.my/index.php?option=com_content&view=article&id=172:tr-i-1-accounting-for-zakat-business-pg7&catid=10:technical-releases&Itemid=87.

University

of Malaya

70

di antara syarat penaksiran zakat perniagaan di Malaysia dengan Financial Accounting Standard (FAS) 9 Accounting and Auditing Organization for Financial Islamic Institutions (AAOIFI). Kajian ini memperincikan pendekatan pengiraan zakat perniagaan keduanya dan mendapati kaedah keduanya berbeza tetapi menghasilkan keputusan yang sama.131

Namun begitu, aspek kepatuhan syarikat terhadap garis panduan yang diberikan oleh pihak berkuasa zakat negeri dan Lembaga Piawaian Perakaunan Malaysia (MASB) adalah satu isu yang berbeza. Abdullah Ibrahim132 telah menjalankan kajian bagi mengetahui tahap kepatuhan syarikat GLC terhadap garis panduan pengiraan zakat perniagaan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa zakat dan Technical Release (TR-i) yang dikeluarkan oleh Malaysian Accounting Standard Board (MASB). Hasil kajian terhadap 33 buah syarikat menunjukkan secara keseluruhannya tidak mengikuti garis panduan yang telah digariskan.

Dalam kajian lain oleh Abdullah Ibrahim terhadap persepsi pengamal perakaunan tentang MASB Tri-1 mendapati pengamal perakaunan ini tanpa mengira agama berminat untuk mengetahui dan mempraktikkan standard ini.133 Dalam kajian yang dibuat oleh Nur Barizah mendapati, kepentingan perakaunan yang selaras mengenai zakat dengan mewujudkan Zakat Accounting Standard (ZAS) adalah sesuatu yang begitu kritikal. Tanpa kesungguhan semua pihak yang terlibat usaha ini tidak akan dapat direalisasikan.134

Dari aspek lain Mohd. Akhyar Adnan dan Nur Barizah telah membuat kajian mengenai layanan perakaunan terhadap zakat korporat sebagaimana yang telah digariskan

131 Syed Mohd. Ghazali Wafa Syed Adwam Wafa, “Kajian Perbandingan Syarat Penaksiran Zakat Perniagaan di Malaysia Dengan FAS 9 AAOIFI”, dalam Zakat: Pensyariatan, Perekonomian dan Perundangan ed. Abdul Ghafar Ismail dan Hailani Muji Tahir (Bangi Selangor, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2006), 289-324.

132 Abdullah Ibrahim, Abdul Aziz Abdullah, Mohd. Rizuan Abdul Kadir dan Syed Mohd. Ghazali Wafa Syed Adwam Wafa “Assessing Financial Reporting on Adopting Business Zakat Guidelines on Malaysian Government Linked Companies”, International Journal of Business and Social Science 3, no. 24 (2012), 220-230.

133 Abdullah Ibrahim, Mohd. Rizuan Abdul Kadir dan Abdul Aziz Abdullah, “Perception of Accounting Practitioners on MASB Tri”, International Journal of Humanities and Social Science 3, no. 2 (2013), 247-253.

134 Nur Barizah Abu Bakar, “A Zakat Accounting Standard (ZAS) for Malaysian Companies”, The American Journal of Islamic Social Sciences 24, no. 4 (2007), 74.

University

of Malaya

71

dalam standard perakaunan. Hasil dapatan kajian mendapati banyak kekeliruan dan ketidakfahaman tentang zakat yang bercanggah dengan garis panduan perakaunan dan tuntutan syarak. Apa yang lebih membimbangkan ialah kesan daripada ketidaktepatan pelaksanaan zakat ini ia memberi implikasi kepada masyarakat Islam.135 Namun begitu, pandangan ini boleh disangkal kerana penghasilan kaedah pengiraan sama ada yang di institusi zakat, JAWHAR dan MASB adalah selaras dan telah melalui pelbagai penapisan daripada pelbagai tokoh dan dari pelbagai bidang.

Namun begitu, pandangan Ahmad Othman dan Sanep Ahmad yang membuat penilaian semula terhadap taksiran zakat perniagaan korporat boleh dipertimbangkan. Kajian ini dibuat bagi menghasilkan satu nilai taksiran yang seragam di Malaysia dan hasil kajian mendapati layanan terhadap hutang kewangan dan inventori adalah tidak konsisten di dalam pengiraan zakat. Inventori yang tidak menerima layanan yang konsisten adalah bahan mentah dan produk siap guna. Kajian ini mencadangkan supaya hutang kewangan diberi layanan yang sama dengan hutang inventori, bahan mentah dan produk spara siap.136

Aspek lain yang boleh dilihat dalam konteks pengiraan zakat perniagaan ini adalah isu kaedah penilaian harta perniagaan di dalam membuat pengiraan zakat. Perkara ini penting sama ada ia dikira berasaskan kepada harga semasa atau pada harga belian (historical cost).137 Kajian mendapati kaedah ini akan merugikan penerima zakat kerana kadar zakat dan kajian ini mencadangkan untuk semua pihak menggunakan nilaian harga semasa. Cadangan ini adalah berasas kerana jumhur ulama mengatakan jika ada pertembungan antara dua

135 Muhammad Akhyar Adnan, “Accounting Treatment For Corporate Zakat: A Critial Review”, International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management 2, no.1 (2009), 32-45.

136 Ahmad Othman dan Sanep Ahmad, “Penilaian Semula Taksiran Zakat Perniagaan Korporat Bagi Menghasilkan Satu Nilai Taksiran Yang Seragam Di Malaysia”, Journal Syariah 18, no. 3 (2010), 565-584.

137 Rohila@Norhamizah Awang and Mohd. Zulkifli Mokhtar, “Comparative Analysis of Current Values and Historical Cost in Business Zakat Assessment: An Evidence from Malaysia.” International Journal of Business and Social Science 3, no. 7 (2012), 286-298: Rashidah Abdul Rahman dan Rohila Awang. “Assessing Business Zakat at Pusat Zakat Selangor: Between Theory and Practice”, Journal of Financal Reporting and Accounting l, no.1 (2003), 33-48.

University

of Malaya

72

pilihan, keputusan yang diambil hendaklah yang menguntungkan fakir miskin.138 Namun begitu, ia adalah begitu idealistik kerana standard piawaian perakaunan yang dikeluarkan MASB adalah menggunakan harga belian dan semua penyata kewangan yang disediakan oleh syarikat juga adalah berdasarkan kepada harga belian. Cadangan ini hanya boleh direalisasikan jika standard piawaian perakaunan di Malaysia meminda garis panduan sedia ada.

Perkara utama lain yang perlu turut diambil kira dalam pengiraan zakat perniagaan adalah isu yang berkaitan dengan pemilikan dan perkongsian sebagaimana amalan syarikat korporat masa kini terutama di PLC. Hasil kajian Sanep Ahmad mendapati terdapat perbezaan pandangan ulama tentang pengenaan zakat bagi mencampurkan atau memisahkan harta syarikat dalam menaksir bayaran zakat. Mana-mana pandangan boleh diikuti dengan syarat tidak mempunyai helah untuk mengelakkan zakat. Sekiranya syarikat tidak membayar zakat maka para pemegang saham wajib mengeluarkan zakat mengikut pemilikan ekuiti masing-masing. Bagi syarikat mudarabah, zakat dikenakan ke atas entiti syarikat sebelum pembahagian keuntungan dilakukan antara pemodal dan pengusaha.139 Hasil kajian ini selaras dengan keputusan fatwa zakat perniagaan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Apabila entiti perniagaan membuat pembayaran zakat jumlah zakat yang dibayar diiktiraf sebagai perbelanjaan yang ditolak daripada pendapatan bersih syarikat yang dinyatakan di dalam penyata pendapatan. Layanan ini adalah selaras dengan definisi perbelanjaan yang digariskan iaitu sebarang pengurangan daripada manfaat ekonomi dalam tempoh perakaunan dalam bentuk wang keluar selain daripada agihan ekuiti.140

138 Wahbah al-Zuhaili, Al-Fiqh al-Islami wa-Adillatuh, 794.

139 Sanep Ahmad dan Ahmad Othman, “Penilaian Semula Taksiran Zakat Perniagaan Korporat Bagi Menghasilkan Satu Nilai Taksiran Zakat Yang Seragam Di Malaysia” Jurnal Syariah 18, no. 3 (2010), 565-584.

140 Malaysia Accounting Standard Board, “MASB Technical Release (Tr i1), Perkara BC 9”, laman sesawang Malaysia Accounting Standard Board, dicapai 26 Disember 2013.

University

of Malaya

73

Selain itu, kaedah pengiraan zakat tidak mempunyai kaitan dengan Akta Cukai Pendapatan 1967 sebagaimana hasil kajian oleh Zahari Hamat141 kerana hasil kajiannya mendapati kaedah perkiraan adalah berbeza begitu juga dari aspek sumber kerana zakat dikira berdasarkan kepada aset semasa syarikat berbanding cukai yang dikira berasaskan kepada keuntungan syarikat.