UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Kedua Sidang Akademik 2002/2003
Februari 2003
IUK 204/3 - PERKEMBANGAN PRODUK Masa : 3 jam
Sila pastikan bahawa kertas pepenksaan ini mengandungi LIMABELAS (15) mukasurat yang bercetak sebelum anda memulakan peperiksaan ini.
Jawab SEMUA soalan dalam BAHAGIAN A dengan mengisi dalam Borang OMR.
Kertas soalan Bahagian A mesti dilcembahkan bersama dengan Borang OMR.
Jawab SATU (1) soalan dari BAHAGIAN B dan SATU (1) soalan dari BAHAGIAN C.
Soalan Bahaaan D waiih dijawab. Semua soalan mesti dijawab dalam Bahasa Malaysia.
BAHAGIAN A. Soalan wajib dijawab.
SOALAN 1
- 2
1 . Piiih pernyataan yang benar untuk kitar hidup sesuatu produk
B. Satu produk industri akan kekal selamalamanya di pasaran
Jawab semua soalan. Setiap soalan membawa 1 markah. Markah tidak akan ditolak untuk jawapan yang salah.
A. Fasa kitar hidup sesuatu produk terdiri daripada fasa pengenalan, pertumbuhan, kematangan dan pegun
C. Satu produk industn akan mengalami persaingan dan menyebabkan keuntungan bertambah
D. Industri akan berkekalanjika bergantung kepada satujems produk sahaja 2 . Bagaimanakah satu syankat mendapat idea untuk produk baru?
i. Maklumat keperluan pasaran dan pengguna ii. Mengetahui kekuatan dan kelemahan syarikat iii. Penyelidikan dan pembangunan produk sedia ada
iv. Perkongsian maklumat melalw semnar, laporan dan kerjasama dengan institusi penyelidikan seperti MARDI, MPOB dll.
A. Semua di atas B. i dan ii sahaja C. i, ii, dan iii sahaja D. iii dan iv sahaja
3 . Tujuan metodologi merekabentuk (design methodology) ialah untuk A. Mengajar perekabentuk cara-cara untuk merekabentuk
B . Menyediakan perekabentuk alat-alat konseptual untuk mengaturkan proses merekabentuk yang cekap dan berkesan
C. Memben tunjuk ajar mengenai peraturan-peraturan dalam merekabentuk D. Menyediakan sistem konsep dan terminologi merekabentuk
4. Yang manakah bukan ciri-cm suatu kaedah?
A. Spesifik B . Rasional
C. Umum (general) D. Unobservable
Soalan 5 - 6 merujuk kepada rajah hubungan antara kaedah dan organisasi. Isikan tempat kosong untuk kedua-dua soalan ini.
A. Subjek proses B. Sistem kaedah C. Kaedah
D. Obek tindakan
Sistem berfndak
(organisasi bahan)
I
Subjek tindakan organisasi berfungsiI
Proses tindakan Soalan 5Sistem terawat
(sistem yang akan diubah)
I
Soalan 6[IUK 204/3)
7. Pilih pasangan yang benar
4
A. Organisasi - sistem tindakan yang melibatkan ramai orang B. Komponen-komponen tindakan - subjek dan objek tindakan
C. Contoh kaedah heuristilc - kaedah penentuan kandungan lembapan dalam makanan
D. Kaedah algoritmrlc - set arahan yang jelas yang tidak perlu dilakukan menurut susunan.
8_ Proses perkembangan produk berasaskan teknikal mempunyai beberapa kekurangan iaitu
A. Matlarnat yang ditetapkannya adalah lebih penting daripada matlamat berasaskan ekonomi dan social
B. Merekabentak merupakan proses ymng dilakukan berulang-ulang C. Kepentingan pengilangan diambil kira
D. Pengdangan meupakan proses yang dilakukan berulang-ulang 9. Pihh pemyataan yang benar
i. Produk ialah artifact hasil pemil iran minda, dihasilkan, dipersetujui bersama dan digunakan.
ii. Bamngan krafftangan merupakan contoh produk yang dimaksudkan dalam iii. i.Metodologi rekabentuk ialah prosedur yang di&uti oleh perekabentuk
produk.
iv. Merekabentuk ialah suatu proses merangka, menerangkan geometri, bahan dan tekmlc penghasilan produk baru.
A. Semua di atas B. I, ii dan iii sahaja C. ii dan iv sahaja D. I, iii dan iv sahaja
5
10. Mengapa syankat perlukan rekabentuk produk atau dokuinen produk?
A. Sebagai maklumat peribadi pekerja yang terfbat dalam pembangunan produk tersebut
B. Sebagai rekod untuk rujukan dan panduan pekerja baru yang mengambil al~h dalam penghasilan produk berkenaan
C. Sebagai satu lukisan tekuikal terpennci yang perlu digantung. di pejabat syarikat
D. Sebagai satu kenangkenangan
11 . Apakah komponen-komponen yang terhbat apabila pembangunan produk baru atau aktiviti pemiagaan baru dicadangkan?
i. Organisasi syarikat ii. Susunatur kilang
iii. Proses pengeluman iv. Polisi syarikat
A Semua di atas B. 1, ii dan iii sahaja C. ii, ifi dan iv sahaja D. ii dan iii sahaja
12. Penyataan `dalam beberapa tahun akan datang satu syarikat X tidak akan dapat memperolehi keuntungan danpada rangkaian produk semasanya' mempunyai maksudbahawa syarikat X perlulah
A. mempunyai julat rangkaan produk yang berbeza fasa kitar hidup B. bersaing dengan syarikat lain
C. meneruskan pengeluaran dengan mengalami kerugian D. menutup perniagaan syarikat
[IUK 204/3]
-6-
Soalan 13 -15. Lengkapkan rajah struktur proses inovasi berikut
Soalan 13 Matlamat
Strategi
A. Perkembangan produk B. Polisi
C. Perkembangan terperinci D. Pencarian idea
16. Sbuktur proses merekabentuk menurut Kitar Hall mempunyai elemen-elemen benkut kecuali
A. Defmisi masalah B. Analisis sistem C. Sintesis sistem
D. Pemerhatian (observation)
17. Berikut ialah model-model yang digunakan dalam proses merekabentuk produk baru kecuali
A. model kitar empirikal B. model menurut French
C. model fasa proses perkernbanganproduk D. model menurut program Richard Archer
18. Apakah yang menghubungkan antara perancangan (plannmg) dan perekaan (designing) produk?
A. Bentuk produk B. Keperluan produk C. Fungsi produk D. Sifatsifat produk
Soalan 14 F* Soalan 15 Realisasi
7
19. Apakal ciri-ciri yang tidak dipunyai oleh Kitar Empinlcal dalam sirnktur proses merekabentuk?
A. mempunyai ciri-ciritrial-and-error
B . penyeiesaian dilakukan secara realiti
C. jaian penyelesaian yang berputar-putar (spiral-like) D. penyelesaian dilakukan secara imaginasi
20. Yang manakah bukan pemyataan polisi berdasarkan strategi?
A. Ditentukan jenis produk-produk perkhidmatan dan perkhidmatan yang ditawarkan
B . Menyatakan sumber perolehan komponen produk C. Menyatakan ftmgsi pasaran produk
D. Menyatakan matlamat sosial clan etika
21 . Model simulasi dflceiaskan pada beberapa bahagian. Pilih berikut yang benar.
i. jenis ii. f ingsi iii. rekabentuk iv. model
v. prinsip operasi A. i, ii clan iv B. ii, iii clan v
C. i,iidanv D. ii, iv clan v
[IUK 204/3]
onik ialah melibatkan kelakuan sistem yang tidak boleh ditukar ke dalam atematik. Pilih berikut yang benar.
mbaruktur odel skalatung
otataip
i, iii dan iv i, ii dan iii ii, iii dan iv ii, iii dan v
_8
nilaian untuk keperluan dan impian mehbatkan turutan berikut.
perluan --> Altematifpenyelesaian Impian -+ Penyelesaian terbafc.
tematifpenyelesaian -+ Keperluan -~ Impian -* Penyelesaian terbaik.
pian --+ Keperluan -~ Altematifterbaik --> Penyelesaian terbaik.
perluan --* Impian Altematif -+ Penyelesaian terbaik.
24. Untuk menghasiikan sebuah "kerusi moden", kitaran hayat produk perlu melalui turutan proses berikut.
A. Pembuatan -> pemasangan--> penghantaran -> Operasi -> penyenggaraan -+ penggunaan_
B. Pembuatan --> pemasangan -+ operasi --i" penghantaran --> penyenggaraan penggunaan.
C. Pembuatan -+ penggunaan -> peniasangan --+ penghantaran --* Operasi -~
penyenggaraan.
D. Operasi -> pembuatan -> penggunaan -> pemasangan -), penghantaran -~
penyenggaraan.
22. Model I formula
i. g
ii. st iii. p iv.v. p
A.B . D.C.
23. Proses p
A. K
B. A
C. I
D. K
[IUK 204/3]
25. Kaedah Berfkir Secara Kreatif untuk menghasillcan "burger ikan keli" sangat penting kerana;
A. Untuk menghubungkait idea-idea yang tidak ada kaitan pada asalnya dan penjanaan idea secara serta merta.
B. Meramalkan idea-idea rekabentuk untuk menghasilkan produk yang balk.
C. Melibatkan proses meniru kelakuan sesuatu system melalui sistem yang lain.
D. Melibatkan percubaan untuk menghasilkan sesuatu produk terbaik berkenaan sifat-sifat yang mungkin dimiliki oleh produk yang dirancang.
26. Analisis bentuk kegagalan dan kesan-kesan (FMEA) dan analisis "fault tree"
perlu untuk merekabentuk produk, kecuali;
A. Menganalisis kebolehpercayaan sesuatu produk baru
B. Membantu mencari dan mengenalpasti kemungkinnan-kemun sebab berlakunya kegagalan dan aldbatnya
C. Menunjukkan bagaimana kebolehpercayaan sesuatu produk yang kompleks, bergantung kepada fungsi-fungsi setiap bahagian atau kompaun D. Menyelesaikan sebab-sebab kegalan sesuatu produk.
27 . Simulasi Ergonomik mempunyai modelmodel tertentu yang digunakan. Ben-kut pilih kenyataan yang salah.
A. Jadual dan lukisan "layout".
B. Pelbagai pembolehubah.
C. Model manusia dalam komputer.
D. Bahan ujian.
28. Proses menggunakan sesuatu produk bergantung pada perkara berikut, kecuali A. Sifatsifat bahan.
B. Cara pengguna menggunakannya.
C. Keadaan persekitaran produk.
D. Pendaian produk.
A. Kaedah Datum B . Kaedah Matematic.
C. Kaedah profit produk bare.
D. "Majority Rule".
-10-
29. Penilaian dan membuat keputusan bermaksud menilai rekabentuk terbafc.
Banyak kaedah yang digunakan untuk membuat keputusan, salah satu ialah Kaedah Ordinal. Pilih bukan Kaedah Ordinal.
30. Borang Semakan 'Osborn' di dalam rekabentuk produk mehbatkan perkara berdcut kecuali,
A. Adaptasi.
B. Gabungkan.
C. Atursemula.
D. Mengkaji.
31. Tekmk Penularan Lateral, Edward De Bono telah menekankan aspek provokasi_
Pilih kenyataan yang betul.
A. lalah keadaan beroperasi di luar system "Judgement", keadaan ini adaiah di luar dari sistem yang diterimapakai.
B . lalah keadaan penyeiesamn masalah dan Cuba membayangkan penyelesaian yang ideal.
C. lalah keadaan penyelesaian masalah cuba menjelaskan sesuatu masalah secara simbohk.
D. lalah keadaan penyelesaian masalah dengan menyebabkan diri dengan masalah yang lain.
32. QFD membantu dalam mengenalpasti keperluan pelanggan dan menterjemahkan dalam bentuk parameter teknikal. Salah satu sifatnya sifat-sifat produk. Pihh langkah-langkah yang terlibat.
A. Pemilil an -~ penjanaan -~ pengkelasan -> stiuktur B. Penjanaan -~ pemilihan struktur -> pengkelasan C. Pengkelasan ->pemilihan -+ struktur -a penjanaan D. Struktur --> pengkelasan -> pemilihan -+ penjanaan
33. Tatacara Analisis bidang keputusan yang saling berkaitan (AIDA) mehbatkan proses berikut, kecuali:-
A. Mengenal atau melakar pihfan-pilihan dalam setiap bidang keputusan.
B. Mempersembahkan bidang keputusan dan ptliau-pilihan dalam bentuk
"grafpilihan".
C. Aspek atau faktor-faktor penting dikenalpasti iaitu bidang keputusan.
D. Membayangkan penyelesaian yang ideal.
34. Ciri-ciri kejuruteraan di dalam tataeara QFD mehbatkan perkara:- A Produk baru dijelaskan dalam bentuk cirri-cm kejuruteraan.
B. Pemahaman berkenaan sifat dan kekuatan setiap mteraksi kejuruteraan mesti difahami sebelum menjana penyelesaian.
C. Langkah-langkah peni}aian produk berasaskan sifatsifat produk.
D. Mauiks boleh memberi penerangan yang lebih jelas berkenaan objektif kejuruteraan.
A. Perekabentuk perlu mendapat maklumat dari orang lain.
[IUK 204/31
35. Pengetahuan perekabentuk tentang bahan adaiah penting untuk mendapat perspektif baru, terkmi dan pemildran yang terbuka. Pihh kenyataan benkut yang salah.
B. Perekabentuk perlu berusaha dengan sendirinya untuk mencapai pemahaman yang lebh luas tentang sifat dan kelakuan bahan.
C. Perekabentuk perlu tahu mengkategonkan sesuatu operas, bahan itu tergolong untuk maklumat khusus.
D. Perekabentuk perlu menguji bahan yang akan digunakan untuk menghasilkan produk terbaik.
-12-
36. Kriteris perekabentuk asas bagai nilai ekonomi mehibatkan perkara benkut, kecuali:-
A. Kegunsan mehbatkan kuasa sesuatu benda untuk berkhidmat yang mehbatkan fungsi, kecekapan, kebergantungan dan lain-lain.
B_ Tsraf mehbatkan kuasa sesuatu benda itu yang mendorong kita pengguna berhasrat untuk mendapatkannya.
C. Kos melibatkan kuasa sesuatu benda itu yang menyebabkan kita melipatgandakan usaha untuk mendapat wang, masa, usaha dan lain-lain.
D. Pertukaran mehbatkan kuasa sesuatu bends yang membolehkan pengguna mengeluarkan sesuatu yang lain untuk menggantikan produk yang sedia ads.
37 . Objektif produk dan standard adalah spesifik. Pilih kenyataan yang salah tentang kenyataan benkut:-
A. Pereksbentuk bebas memilih objektif tetapi tertakluk kepada standard.
B. Objektif yang mempunyai skop yang luas hasil dari persetujuan yang diperolehi untuk sesuatu cabang industri.
C. Objektif spesifik untuk produk tertentu dan kumpulan pengguna yang berbagai.
D. Objektif itu khusus untuk produk tertentu.
38. Kebissaannya "brainstorming- melibatkan 3 peraturan berikut:- i. Tiada kritikan samada idea disumbang-
ii. Kuantiti dipentingkan.
iii. Idea-idea boleh ditambah badc.
iv. Ides tak masuk akal dialukan.
v. Kuahti sangat diperlukan.
A. I, ii, iii dan v B. I, n, iii dan iv C. I, iii, iv dan v D. ii, iii, iv dan v
- 13-
39. Jenisjenis analogi untak Kaedah Konfrontasi kreatifmelibatkan berikut, kecuali:- A. Analogi Personal.
B. Analogi Simbolik.
C. Analogi Teknik.
D. Analogi Terus.
(IUK 20413)
40. Pengkelasan sasaran dan di dalam analisis sesuatu rekabentuk melibatkan proses berilcut:-
A. Sasaran -* Objektiftanpa skala -+ Keperluan -* Objektifspesifik produk.
B . Objektif --> Objektifberskala -+ Impian --> Standard.
C. Objektif--+ Objektiftanpa skala --> Keperluan -~ Standard.
D. Sasaran -* Objektif--+ Keperluan -+ Standard.
BAHAGIAN B. Jawab satu soalan sahaja.
2. Bincangkan mengenai keperluan inovasi kepada sesuatu syankat. Terangkan secara ringkas struktur proses inovasi secara am.
3. Bincangkan masalah-masalah yang perlu difikirkan dalam merekabentak sesuatu produk baru.
(20 markah)
BAHAGIAN C. Jawab satu soalan sahaja
4. Anda telah dilantik sebagai Penolong Pengurus Pengeluaran di kilang Technology Industries (M) Sdn. Bhd. Anda telah diarahkan oleh Pengarah Kilang untuk menghasilkan produk baru yang lebih baik dari tikar (semua jems tikar) yang boleh digunakan untuk berkelah di tepi pantai bersama keluarga. Apakah langkaWtatacara untuk mengenalpasti keperluan pelanggan dan menterjemah dalam bentuk parameter tekmkal serta. nilai-nilai sasaran.
(20 markah) 5. Huratkan dengan ringkas kesenmua bahagian dan benfcan contoh berikut:
(a)(b) (d)(C)
- 14-
Analisis rekabentuk
Sintesis rekabentuk provisional Simulasi sifat rekabentuk
Penilaian dan membuat keputusan
(20 markah)
(20 markah)
BAHAGIAN D.
Soalan ini wajib dijawab
- 15-
6. Jawab keduakedua bahagian soalan ini
(a) Berpandukan rajah bersesuaian, terangkan secara ringkas proses perkembangan produk baru berasaskan tekmlcal
Simulasi ialah meramalkan sifatsifat sesuatu rekabentuk. Hurafcan pengkelasan model simulasi di dalam pnnsip operasi.
-0000000 -
[IUK 20413]
(10 markah)
(10 markah)