Di antara agama dan budaya suatu analisis tentang upacara peusijuek di Nanggroe Aceh Darussalam.

32  Download (0)

Full text

(1)

DI ANTARA AGAMA DAN BUDAYA:

SUATU ANALISIS TENTANG UPACARA PEUSIJUEK

DI NANGGROE ACEH DARUSSALAM

o I eh

M.JAKFAR ABDULLAH

P-HM 0305

Tesis diserahkanuntukmemenuhikeperluan bagi Ijazah SarjanaSastera

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

2007

(2)

PENGHARGAAN

1'+"'.;1

, U--

.;I

,� ,

SyukurAlhamdulillah ke hadrat Allah S.W.t.yang dengan redha dan izinNya penulisantesis ini telahselesai

sebagaimana

yangdiharapkan. Selanjutnya sekalung

penghargaan

danjutaanterima kasih diperuntukkankhas kepadaProf.

Madya

Dr.

Zailan MOris sebagai penyelia tesis ini. Beliau telah banyak meluangkan masa, memberikan bantuan,

mengorbankan

tenagadanfikiran.sertamemberikan

petunjuk,

nasihat,saranan, danmenyemakdalam upayapenyiapandankesempumaantesis ini.

Berikutnya sekalung penghargaan kepadaUniversiti SainsMalaysia (USM)yang telah memberikan segala kemudahan untuk kelancaran proses penulisan tesis ini.

Berbagaikemudahan tersebutdiperolehi daripadaPusatPengajianllmuKemanusiaan, khasnya kepada Dekan, Prof. Dr. Abu Talib Ahmad, Institut Pengajian Siswazah, khasnyaDekan. Prof. Dr.

Syukri.

Perpustakaan,danlain-lainpihakyangmenyumbang

samaadalangsungmahupuntidaklangsung kepadapenyempurnaantesisini.

Dengan

harapansemogaUnrversiti initetap dikenang. atassegalajasanyayang amatmulia, iaitu memberikanpeluang kepada

setiap

orang yangmenuntutilmu

pengetahuan.

Akhimyadirakamkan r:')uan terima kasihkepadasemuapihakyang membantu sertaterlibat dalampenulisantesisini,semoga mendapatganjarandan redhaAllah.

Terutamanya pengorbananlahir dan bathin berserta do'ayangtulus darilsteridananak­

anakku tercinta, yang sentiasa

menyertai penyelesaian

tesis ini.

Semoga

tesis ini bermanfaat

bagi

dunia akademik,sertakehidupan

masyarakat.

Atas

segala kekurangan,

keterbatasan,sertakealfaan

dipohon

ma'af.

Wassalam.

(3)

KANDUNGAN ISI

PENGHARGAAN... .. ..

KANDUNGAN .

ABSTRAK iv

ABSTRACT .0.0 0.0..0·.· 0 0.0·.0.0... vi BABSATU

PENDAHULUAN 1.1.

1.2.

1.3.

1.4.

1.5.

1.6.

1.7.

1.8.

Pengenalan . PernyataanMasalah....

Objektif Kajian...

Skopdan BatasanKajian....

Pendekatan danMethodologi Kajian Kepentingan Kajian...

Tinjauan Kajianlalu Organisasi Kajian..

BAB DUA

LATAR BELAKANGKEBUDAYAAN DAN ADAT ACEH

2.1. Propinsi NanggroeAceh Darussalam

2.1.1. Geografi NanggroeAceh Darussalam .

2.1.2. Penduduk.

2.1.3 Bahasa.

2.1.3. Agamadan Pendidikan...

PengaruhHinduPra lslam di Aceh.. .. .

TradisiMasyarakatAceh .

Asal Usul danPerkembanganKebudayaanAceh ..

SejarahdanPerkembanganlslam di Aceh .

Pasca lslamdi Aceh .. ..

2.5.1 Melalui JalanPerdagangan .

2.5.2 Melalui JalanPerkahwinan. .. .

2.5.3 Melalui Jalan Tasawwuf... .

2.5.4 Mellui Jalan IbadahHajL... .. ..

2.2.

2.3.

2.4.

2.5.

2.5.

BABTIGA PEUSIJUEK

3.1. Pembahasan

Tentang Peusijuek...

67 3.1.1

Pengertian Peusijuek...

69

3.1.2

Peusijuek Sebagai Budaya

70

3.1.3 Hakikat

Peusijuek

75

HALAMAN

1 5 9 10 16 23 27 30

32 32 35 38 40 46 48 51 54 61 62 63 64 65

(4)

3.2. Objek Upacara Peusijuek 78 3.2.1.

Peusijuek

DalamDiridanKehidupanManusia... 78 3.2.2.

Peusijuek

Di luarDiri Manusia(Terhadap

Benda-Benda)

90

3.3. AlatPenengkapandan MaknaPeusijuek 93

3.3.1. Alat

Penengkapan

Peusijuek 93

3.3.2. Alatdan Makna

Penengkapan

Setiap Upacara

Peusijuek...

97

3.4. Tujuan Peusijuek... 105

BABEMPAT MUSPA

4.1.

4.2.

4.3.

Pengertian Muspa .

TatacaraPelaksanaanMuspa .

Makna dan SimbolMuspa . .

4.3.1.

Bunga.

Daun.Buah danKewangen ..

4.3.2. Api (dhupa).

4.3.3. Air(firtha) 4.3.4. WijaIBija

109 113 118 118 119 121 122

BABlIMA

ANALISIS DAN TEMUANLAPANGAN

5.1. KedudukanPeusijuekDalamMasyarakatAceh. 124

5.1 .1 Peusijuek SebagaiAmalanBudaya.... 124

5.1.2. PeusijuekWarisanBudayaPra lslam 133

5 2. TemuanBaharuLapangan 138

5.2.1. AmalanPeusijuekMasihKekal DalamMasyarakatAceh.. 138

5.2.2. PerubahanPelaksanaan AmalanPeusijuek 140

5.3. Persamaan dan PerbezaanPeusijuekDenganMuspa... 144

5.3.1. PersamaanPeusijuek Dengan Muspa 144

5.3.2. PerbezaanPeusijuek Dengan Muspa... 150

5.4. PeusijuekDalamPandanganlslam 154

BABENAM KESIMPULANDANSARANAN

6.1. Kesimpulan .

6.2. Saranan .

174 179 181

BIBLIOGRAFI .

iii

(5)

DI ANTARA AGAMA DAN BUDAYA:SUATUANALISISTENTANG UPACARA PEUSIJEUKDINANGGROEACEHDARUSSALAM

ABSTRAK

Penyelidikanini berusaha untuk memahami upacara

Peusijuek

dalammasyarakatAceh dari perspektifagama dan budaya. Soalan utama kajian ialah adakah

peusijuek

itu

amalan budayaatau amalanagama?Amalanpeusijuek merupakan amalanbudaya yang telahbercampur denganagama, bahkansangatsukar untuk memisahkan amalan peusijuekitu dari masyarakat.Adakalanya peusijuek itudapat mengalahkanamalan agama

Kajiantentangupacarapeusijuekinimerupakankajianyang melibatkan antara agama danbudaya. Agamayangdimaksudkandalamkajianini adalah agamalslam,di

manatelahterjadipercampuran antaraajaranagama lslamdenganyangbukanlslam, sehingga menjadi suatu budaya yangsangat sukar untukdipisahkan. Hal inite�adi kerana upacarapeusijueksentiasamengiringisetiapupacara,samaada upacara sosio- kemasyarakatan seperti majlis perkahwinan, membina bangunan mahupun sosio- keagamaan seperti berkhatan, orang yang hendak menunaikan ibadah haji, dan sebagainya.Untukmengkajiupacarapeusijuekitusamaadaamalan agama mahu pun amalan budaya, digunakan

pendekatan kajian

llmu

Perbandingan

Agama.

Dengan menggunakan

pendekatanllmuPerbandingan Agama dapatdiketahuidengan jelasdan pasti asal usul serta peranan upacara pusijuekitu. Teorifungsional dalam sosiologi (setiapyang

berfungsi

akantetap ada)telah

digunakan

untuk melihat

fungsi

agama dalam

peusijuek.

Data

kajian

ini

diperolehi

dariberbagai-bagai sumber, antaranya

perpustakaan

yangberupa pelbagaitulisan samaada

berupa

makalah

mahupun

hasil

penyelidikan

terdahulu. Hasil temuan perpustakaan dikukuhkan

dengan

hasil dari

pemerhatian

iv

(6)

lapangan

dan temu bual dengantokoh adatdan agama dalam

masyarakat

Aceh,

dengan

menggunakansoalselidiktidakberstruktur.

Hasilkajianinimenunjukkanbahawa

peusijuek

itumerupakanadat

budaya

yang berasaldari luarajaran Agamalslam,iaitu

budaya

Hindu,dimana

budaya

dan agama ini pemahberkembang sebelum kedatangan lslamdi Aceh

hampir

800tahun. Para tokoh adat Acehmenganggapbahawapeusijuektidakbercanggah dengan ajaranlslam dan adayang menganggapbahawameskipunpeusijuekitu berasal daribudayaHindu, akantetapitelah diislamisasikanolehpara ulamazamandahulu kala. Temuan terbarudi lapangan mendapati bahawa telah terjadinya perubahan pelaksanaan upacara peusjiuekbesertasaranaataualat-alat yangdigunakannya. Meskipun

peusijuek

tetap dilaksanakantetapitidaklagi sepertisediakala.Hanya sekadamyasahaja.

Meskipun

peusijuek

diakui olehtokoh adat,tokohmasyarakat.dantokohagama sebagai budaya peninggalan budayadan agama Hindu, namun

majoriti masyarakat

Aceh masih tetap

mengamalkan

peusijuek sebagai amalan budaya. Di kampung­

kampung pelaksanaan peusijuek lebih lebih banyak diadakan berbanding dengan masyarakatAceh yang bermastautin di bandar-bandar. Dikampung.mereka yang tidak melaksanakanpeusijuekdianggap sebagaiorangyangtidakpunyaadatdanbudaya.Di bandar-bandar,sebahagian masyarakatAceh sudah tidak

menganjurkan

peusijuek

lagi,

dan inimenjadisuatuhal yangdianggapbiasa

sahaja.

(7)

ABSTRACT

BETWEENRELIGION AND CULTURE: AN ANALYSISOF THEPEUSIJUEK RITUAL INNANGGROEACEHDARUSSALAM

This research attemptstounderstandthePeusijuekritualinAcehnese

society

froma

religious

andculturalperspective.Themainquestioniswhether

Peusijuek

isaculturalor religious practice.

Peusijuek

isaculturalpracticethat ismixedwithreligiouselementsin thedailylife of the Acehnesepeople.It is verycommontofindthisactivity. Many people wouldprefertoperformit than the rituals ofreligion.Culturemeansthatcomplexwhole which includes

knowledge,

belief, art, morals,customsandothercapabilitiesand habits acquired byman as amember ofsociety

The study of Peusijuek involves both culture and religion. It shows the assimilation between religionand culture in AcehneseSociety. Peusijuekhas always been held tobeginseveral ceremonies, eithersocialactivities suchaswedding party, buildingofahouseor

religious

affairs.suchascircumcisionandpreparationofhajj.etc.

In thisstudythe methodof cornparatrvereltglonISused tofind the 0"'9'" of thepeusljeuk ritual. In addition, the functional theory of sociology is useful to examine whether

Peusijuek

isaculturalor areligious practice.

The data concernedwith the topic has been gathered using the various sources, thatis, libraryand also field research.

Library findings

are

supported by

the

datagatheredfrom field research and also theinterviews withlocalandreligious

figures

ofAcehnesesociety.

Thisstudyreveals that

peusijuek

does not

originate

fromtheIslamic

religion.

It hasits rootsin Hinduismwhichwaswidely

practiced

byAcehnese

SOCiety

before the

coming

of Islam.

Many

local

figures

regard

peusijeuk

asnot

conflicting

with Islamic

vi

(8)

teachings

since � hasbeen handed down

through

outthe

generations.

This cuHural

heritage

is

shaped

by

geographical

conditions.historicalexperiencesand

ongoing

social processes.

Although

peusijuekis

recognized

as aheritageof Hinduism.the

majority

of

AcehnesepeoplewhoareMuslims stillpracticeit until

today.

Therural Acehneseprefer practicingit thanthe urbanAcehnese. The former hasusuallyaccusedthatthelatter does notrespect localcustoms.

(9)

BAB SATU PENDAHULUAN

1.1. P E N G E N A L A N

Peusijuek

dalam bahasa Acehatau

Tepung

Tawar dalam bahasa

Melayu

telah lama dikenalisejakdahulu kala

hingga

hariini'

Peusijuek

adalah salahsatuadat

budaya

Aceh yangsentiasa

mengiringi setiap

upacara yang dilakukan oleh

masyarakat

Aceh.

Tiada satupun upacara yang dilakukan tanpa

peusijuek, apakah

upacara sosio-

kemasyarakatan

ataupun

sosio-keagamaan,

di bandar ataupun di kampung. Oleh kerana

peusijuek mengiringi

hampirsemua upacara dalam masyarakat Aceh, amat sukar untukmembezakanaspekadatdari amalan agama.

Dalam

budaya

Aceh, upacara

peusijuek

dilaksanakan pada upacara seperti berikut:'

1.

Peusijuek

peutrun linto baro (semasa hendak

menghantar

pengantin lelaki ke rumah

pengantin perempuan).

2. Peusijuek

teurimoeng

/into baro(semasamenerima

pengantin

lelaki di

rumahpengantin perempuan).

3 Peusijuek seumano dara baro (semasa memandikan pengantin perempuan).

4. Peusijuek

peusanding

(semasa

bersanding pengantin

lelaki dan

pengantin

perempuandi

pelamin).

5.

Peusijuek

sunatRasul(semasaberkhatan

).

6.

Peusijuek meulangga

(selepas

terjadinya

kecelakaan).

7.

Peusijuek

pade

bijeh (bibit

padiyang hendak

ditanam).

8.

Peusjuek peudeng

rumoh

(semasa

mendirikan/membina

rumah).

9.

Peusijuek

kenderaan

(kenderaan

yang baharudibeli).

1

THM LahHusny,dalam buku, Butir-Bufjr AdatMe/ayuPesisir Sumatera Timur,menyebutkan bahawaTepungTawar berasaldariduaperkataan,iaitu"Tampungdan Tawaf(Tampung Tawa""yang bermakna Tampung tanganuntukmenerima penawaratauubat. Iniadalah upacarakebiasaanbagi puak Melayudalamberbagalupacara. Lihat him.44-45.Sementara ituPeusijuekdalam bahasa Aceh bennakna dinginyang berasaldaripada perkataan (sijuak)yang kemudianmendapatimbuhanpau,menjadi peusijuek, iabermaknamendinginkansuasana.Peusljukadalah suatu upacara adat Aceh yang selaludigunakan dalamsetiapberbagaiupacara,samaadasosio-budaya mahupun sosio-keagamaan. Sebahagiantokoh adatdanulamaAcehmenyatakanbahawapeusijuekitutidakbercanggah dengan ajaran lslam, dengan berhujah bahawaRasulullahpemah berbuat demikiansemasapernikahanAli bin Abi Thalibdengan Fatimah.A.Hasjmy berpendapat sebagaimana dipetikoleh TeukuRajaItam AswarSyiahUlama bahawa peusijuektelah diislamisasikan oleh ulamaAcehzamandahulu kaladengan mengucapkan Basmallah.

Temubual24 Oktober 2006 di Banda Aceh.

, Buday.Aljeh LembagaAdal danKebudayaan Aljeh.1990. him. 89-101.

(10)

Walaupun dari

segi tujuan pelaksanaannya,

acara

peusijuek

di

kalangan

masyarakatAceh adasedik�perbezaan darisatudaerahkepada daerah yanglain,

namun pada dasarnya ada kesamaan, iaitu untuk

memperolehi

keselamatan dan ketenteramandalamkehidupan.

Pada

pelaksanaan

upacara peusijuek ini

diperlukan

beberapa

perlengkapan

yangberbeza,

bergantung

padabendayang hendakdiupacarakandalam

peusijuek.

Di

antara perlengkapan yang tidak boleh

ditinggalkan

dalam upacara

peusijuek

ialah sepertiberikut:a

1.

Da/ung (sejenis

talam).

2. Breuhpade (berasdanpadi).

3. Tepungtaweuengon ie(tepung

penawardengan

air).

4. Onseusijuek,onmanoek,onna/eungsambho

Genis

dauntertentu}.

5. G/ok(cawan tempatbasuhtangan).

6. G/ah(gelastempatletaktepungtaweudanberas).

Penggunaan penengkapanalat-alat untuk upacara tersebut diatas. mempunyai simbol dan makna yang berbeza. danmenjadi satutumpuanharapandariupacara tersebut.Sepertipenggunaanda/ung (talam) pada

peusijuek

mempelai

bertujuan

agar keduamempelaitersebuttetapbersatu dalamsatu

keluarga

yang harmoni.

Dalung

atau talam

sebagai

simbolkebulatan

melambangkan

satu kesatuanyang kukuh. Demikian

juga halnya

dalampenggunaanbue/uekat

(pulut

warna

kuning

atau

putih)

dimana

pulut

itu

mengandungi kanji.

Makadiharapkankeduamempelai tersebut,atauorang yang di

peusijuek

itu akan memiliki sifat di mana

jiwa

dan raganya bersatu,

sebagaimana

bersatudanmelekatnya pulutsatudenganyang

lainnya.

aIbid.him. 103.

2

(11)

Upacara

peusijuekdalammasyarakatAceh sudah

menjadi

suatu amalan yang turunmenurundantidak

mungkin

terhapus.Bahkan ia akansentiasa berterusandan

mengikut

setiapupacaraapakah sosio-budaya, sosio-kemasyarakatan,

mahupun

soslo­

keagamaan. Contohnyaorang yanghendakbertolakmelaksanakanibadahhaji,rukun lslam yang kelima

juga

tidak

terlepas

dariupacara

peusijuek.

Demikian

juga

bilamereka

tiba kembali ketanah airnyadari tanah suci,tetap akan disambut

dengan

upacara peusijuek.Untuk memisahkanupacarapeusijuekdiantara amalanbudayadanagama amat sukar.

Meskipun peusijuekitu telah menjadi adat yang

mengentai

di

tengah-tengah

masyarakat Aceh, namun tidaklah semua masyarakat Aceh melaksanakan upacara peusijuek.Adasebahagian masyarakatAceh yang tidak mahu melaksanakanpeusijuek, bahkanmenentangnya.Kelompokini umumnya terdiridarimasyarakatAceh yang lebih radikal atau tegas dalam pemahaman keagamaannya. Kelompok ini menganggap bahawapeusijuekitu bukan berasal dariajaran agama lslam,akantetapi merupakan warisan dari sisa-sisa ajaran agama Hindu. Hal ini diakui oleh tokoh agama dan masyarakatAceh.namunmerekaberanggapanbahwapeusijuekrtu telahmenjadiadat danbudaya masyarakatAceh.

Sebagaimana

pernyataandari Muhammad Hakim

Nya'

Pha, seorangpensyarahdi UniversitiSyiah Kuala Banda Aceh,kinimenjawat

sebagai

Hakim

Agung

diJakartadan

juga

tokoh adat Aceh. Beliautelahbanyakmenulistentang hukum adat Aceh dalamberbagaiseminar, beliau

menyatakan

bahawa

peusijuek

itu memangmerupakan peninggalan budaya Hindu,akantetapitelahmenjaditradisi dan

budaya

Aceh

sejak

zamandahuluhingga saat ini, dan tidak bertentangan dengan

ajaran

agama Islam.' Demikianjuga pernyatandari Teuku Raja ItamAswar

Syiah

Ulama, salah seorang tokoh adat Aceh. Beliau

juga banyak lampil

dalam

berbagai

seminarlentangadatdan

budaya

Aceh,dalam sebuah lulisan yang

bertajuk Upacara

..

Temu bualdenganMuhammad HakimNya'Pha, 6 Jun 2006diPulauPinang.

3

(12)

Peusijuek Fungsi

dan

Penggunaannya,

beliau

menyatakan

bahawa upacara

peusijuek

tidak

bercanggah dengan ajaran Islams.

Hal serupa

dinyatakan

olehThamrinZ,tokoh adat dan tokoh

masyarakat, sejarawan,

dan tokoh

pustakawan

Aoeh, beliau

mengatakan

bahawa

peusijuek

telah

menjadi

budaya

masyarakat

Aoeh yang turun temurun

sejak

dahulu kala, tidak

jelas siapa

yang

membudayakannya.· Meskipun

demikian

peusijuek

tidak

bertentangan dengan ajaran

lslam yang dianut oleh

masyarakat

Aceh dan murni

sebagai

adat

budaya

Aceh. A. Rahman

Kaoy, pensyarah

di InstitutAgamalslam

Negeri

BandaAceh,ulamadan

juga

tokoh adat Aceh

mengakui

bahawa

peusijuek

itumerupakantradisi warisan

daripada

agama

Hindu7

UstazZainal, Imam

Masjid

Merduati, menyatakanbahawa

peusijuek

memangmerupakan

peninggalan

budaya Hindu,akantetapiia tidaklahbertentangan

dengan ajaran

lslam dan

juga

tidak merosakkanakidahlslam, kerana

peusjuek

ini

hanya

semata-mataadatbudayadalam masyarakatAceh.peusijuekbukanamalan

agama' Ayah

Biet, yang sentiasa

tampil

dalam

berbagai kegiatan

adatAceh,terutamapadasaatupacaramengantar

pengantin

lelaki ke rumah

pengantin

perempuan atau menerima pengantin lelaki di rumah

pengantin

perempuan. Beliau

menyatakan

bahawa

peusijuek

itu telah diislamisasikan.

ketika memulakandenganmengucapkan Basmallah,dan

dilanjutkan dengan

membaca Selawat, danketika memercikkan airatau ketika menaburkan beras dan

padi dIIringi dengan harapan

semoga orangataubenda yang di

peusijuek mendapat kebahagiaan

dandalamlindungan Allah,sertadisempurnakan

dengan

membacado'a

pendek.'

Dalam

beberapa

hal, agama Hindu masih

mempunyai pengaruh

yangsangat besar dalam

masyarakat

lslam di Acehkhususnyadan diIndonesia umumnya. DI antara bekas-bekas

pengaruh ajaran

Hindu yang tertihat

pada penganut

lslam ialah membakar

5Temu bualdenganTeukuRajaItam AswarSyiah Ulama,14Oktober 2004 di Banda Aceh.

Temu bualdenganThamrin Z. 14 Oktober2004,di Banda Aceh.

7Temu bualdenganA_RahmanKaoy.14 Oktober 2004 diBandaAceh.

TemubualdenganUstazZainal,ImamMasjid Merduati,20 Oktober2004,di Banda Aceh.

Temubualdengan AyahSiel, 20 Oktober 2004 di Banda Aceh.

(13)

kemenyan

dandupaketikaberdo'a,

peusijuek (tepung tawar),

dan

sebagainya.

Sebab

utama

pengaruh

ajaranagama Hindu masih adapada

penganut

lslam adalah kerana sebelum lslam diterima

sebagai

agama,

masyarakat

Aceh telah lebih awal

menjadi pemeluk

agama Hindu. Setelah lslam diterima

menjadi

agama dalam

masyarakat

Aceh, amalan atau

ajaran

Hindu yang telah melekat sangat kuat, sukar sekali untuk dihapuskan.

Sehingga

berlakulah

kadang

kala dualismedalam

menjalankan kehidupan

beragama

1.2.1. PERNYATAAN MASALAH

Masalah yang

paling

utama dalam

peusijuek

ini adalah mengapa ia telah

menjadi

adat yang tidak boleh

ditinggalkan begitu sahaja

oleh

sebahagian

masyarakatAceh?Amat sukar untuk membuat pernyataan, apakah

peusijuek

adalah amalan adat budaya masyarakat Aceh ataupun amalan agama.

Adakalanya peusijuek mempunyai

kedudukanmelebihidaripadaamalan agama lslam.

Dengan perkiraan lain,adat dan

budaya

telahbercampurdengan

syari'at

agama lslam yangsangatsukar untukdipisahkanantara satusamalain,dan iaberjalan seiring tanpapembatas yangjelas sebagaimanayang

diharapkan. Sepatutnya

adat menurut adat,hukum

pula

menurut

syari'at

agama. Adat dan hukum adalah

kembar,

manakala muafakat adat dan hukum

negeri

aman,tenteram, dan damaitanpa

kerosakan."

Pada

kenyataannya,

yang berlaku adalah hukum

syari'at

dalam bentuk adat istiadat telah lentur. M. Zainuddin, tokoh

sejarawan

dan adat Aceh, memaparkan bahawa

budaya

yang berlaku

pada

masalampau

dapat digolongkan

dalam

tiga

bentuk, iaitu

seperti

berikut:

1. AdatulIah, iaitu

budaya

atau adatyang mutlak

dijalankan

berdasar1<an hukum Allah

(al..Qu(an

danSunnah).

,.Alfian(ed.). Segi-Segi KebudayaanAceh.Jakarta:LP3ES,1978. him. 38.

5

(14)

2. Adat Muhakkamah: ia�u

budaya

adat istiadat yang dimanifestasikan

pada

musyawarahdan muafakat.

3. Adatunnash: iaitu

budaya

dan adat istiadat

sebagai

manifestasi dari

pada

kanun dan reusam

(adat)

yang mengatur

kehidupan masyarakat.

11

Sejarah penyebaran

agama lslam di Nusantara telah mencatat bahawa sebelum lslam

berkembang

diAceh,

kerajaan

Hindu telah lama

wujud

di Aceh.

Masalahnya

bilakah lslam masuk ke Aceh

menjadi

perselisihanpara ahli

sejarah.

Ada

sebahagian

yang berpendapat bahawa lslam masuk ke Indonesia pada awal abad ke-7 M.

Sebahagian lagi

ada yangberpendapat

pada

awal abad ke-13 M.Sementara itu ahli sejarah Belanda SnouckHurgronje berkata bahawa lslam masuk ke Indonesiapada abad ke-15M.12

Seminar tentang masuknyalslam ke Indonesia yang dilaksanakan di Medan padatahun1963.danseminartentangsejarahdanperkembanganlslam diAceh dan Nusantara yangbertempatdi Peureulak(Pertak)AcehTimur, yang dilaksanakan oleh Majlis Ulama Propinsi Daerah IstimewaAceh tahun 1960 telah memutuskan bahawa berdasarkan

berbagai

bukti

sejarah,

bahawa lslam telahmasukkeIndonesiabermula padaabadpertamahijnyah.Buktisejarahtersebut antara lainbahawapadatahun 225 H atau tahun640 M telahdidapati

wujudnya

sebuahkerajaanlslamPeureulak(Pertak) diAceh. Ini adalahkerajaanlslamyangpertamadikepulauanNusantara

(Indonesia).

Kemudian berkembangke

wilayah lainnya

di Nusantara. Kedua-dua seminar tersebut menafikan

hujah

ahli

sejarah

terdahulu yang

mengatakan

bahawa lslam masuk ke Indonesiapadaabad ke-13M atauabad ke-15 M.Untuk lebih

jelasnya dapat

dilihat dari buku

Kesimpulan

Seminarsepertiberikut:

Seminar

menegaskan

kembali,bahawahasil

kesimpulan

seminar

Sejarah

lslam yang

bertangsung

di Medan tahun 1 963 yang dikukuhkan

lagi

dalam

11M.Zainuddin,TarikhAtjahdanNusantara. Medan: Pustaka IskandarMuda, 1961, hlm.313-- 314.

12Uhat. KesimpulanSeminarSejarahMasuk danBerkembangnyalslamdiAceh danNusantara.

25--30September1990, him. 9-10. DianjurkanolehMajlisUlamaPropinsi Daerah Istimewa Acehdan Pemerintahan DaerahTIngkatIIAceh Timur.

(15)

Seminar

Sejarah

lslam diBanda Aceh tahun

1978,

iaitu bahawa agama lslamtelah masuk ke Nusantara

pada

abad

pertama hijriyah langsung

dari

tanahArab.

Selanjutnya

seminar

berpendapat

bahawa daerah yang mula­

mulamasukdanmenerimalslam diNusantara adalah Aceh. Masuk dan

berkembangnya

lslam di Nusantara merupakan proses yang memakan waktu

cukup panjang, sehingga

antara

masuknya

lslam dan

tumbuhnya Kerajaan

lslam merupakan dua halyang

perlu

dibezakan. Berdasarkan dokumen Izdharul

Haqq

dan Tazkiral Thabakat Jam'uSalaiin,

Kerajaan

lslam Peureulak

(Perlak)

didirikan pada tahun 225 H.

(abad

ke-9

M).

Tentang kerajaan

Peureulak

(Perlak)

tersebutterdapat

juga

dalamcatatan­

catatan

Marcopolo.'3

Setelah

penyebaran

lslam diAcehyang bermula dari abadpertama

hijriyah,

atau

abad ke-7 M,

kerajaan

Hindu bertukar

menjadi kerajaan

lslam.

Budaya

Hindu yang

dianggap

tidak merosakkan akidahlslam dibiarkantetap

berkembang,

seperti halnya

peusijuek (tepung

tawar),kenduri laut, kenduri

blang (kenduri sawah),

lulak bala

(tolak

bala). dan sebagainya. Pada awalnya proses

pengislaman

itu

berlangsung

tanpa

permasaalahan.

kerana

berlangsung

secarabertahap,sama

halnya

setitik

minyak

yang

jatuh

ke atas selembar kertasyangmembasahi kertas itu.Setelah proses

pengislaman

ituberlangsungberabad-abad

lamanya.

dansebahagiantelah

menjadi

penganutlslam yang kuat dan taat. baharulahproses itudijadikan persoalanoleh cerdikpandai kita.

tentangbagaimanaprosesitu berlaku."

Upacara

peusijuek

yang telah

menjadi

budaya dan adat istiadat Aceh, ada persamaannya dengan cara umat Hindu melakukan ibadah yang disebut

dengan

muspa. Upacaramuspa adalah ibadah utama dalam agama Hindu.

Muspa

ini boleh dilaksanakan secara

berjamaah,

dan boleh

juga

secara bersendirian. Jika diamati, upacara muspa dalam agama Hindu tiada

bezanya dengan

upacara

pausijuek

dalam

budaya

Aceh.

Pelaksanaannya

sama,

hanya

yang berbeza

pada

do'a dan

perlengkapannya sahaja, apakah

untuk muspa atau

peusijuek.

Pada muspaterdapat

'3Lihat, Ibid.

,. Lihat MD Mansur,Beberapa CalalanTanlang Masuk danBerlcambengnyalslam di Daerah Pesisir Sumatera. Panitia SeminarMa,uknyalslam diIndonesia.1963.him. 53-56.

7

(16)

Darihuraian tersebutdi atas, maka

dapat

difahamibahawa masyarakatAceh patung

sebagai perlambangan

Tuhan mereka,

sedangkan

pada upacara

peusijuek,

patung

sebagai lambang

Tuhan tidak adasamasekali. Padasaatkini,

banyak

tokoh

masyarakat

yang telahmenyedaribahawa

peusijuek

itu

merupakan

pengaruhdan sisa- sisadaripada ajaran agama Hindu di dalam

masyarakat

lslam. Namun hal ini telah berlangsungberabad-abad dan telah

menjadi

suatuamalanadatistiadat dalam

budaya

Aceh.

pra-Islamtelahmemelukagama Hindu dan Buddhasertamemilikikepercayaanleluhur (nenek moyang) mereka, iaitu kepercayaananimisme. Ketika lslam masuk ke Aceh dengan penyebar utamanyadari PersiaatauGujeratdari Indiaselatan, dimanaagama lslamyang dianutoleh parapenyebarnyatidakterlepas daripada pengaruhunsur-unsur mistik dari India, maka dengan mudah dapat diterima oleh masyarakat Aceh yang memilikikesamaantradisi,iaitumistik.\5Makajadilahmerekadisaatitupenganutlslam yangpenuh dengan mistik, seperti kepercayaan kepada azimat,membakar

kemenyan

padasaatberdo'a.tePada awalpenyebarannyatidak terlihat akantetapisetelahlslam

I�Mistik adalahsuatualiran kebatinan dan kepercayaanterhadapkekuatanghaib,dimanasemua bendadipercayai mempunyairuh dandayakekuatanghaibyangdianggapdapatmemberikan sesuatu kekuatan dalamkehidupanmanusia. Para ahliperbandinganagamamenempatkanmistik inimerupakan bahagian daripadabentukpenyembahandalam agamaprimitive. Agama primitiveinidianggap merupakan suatukepercayaanmanusiapadastadium dini(peringkat awal)manusiamengenalTuhan.Sebahagian daripadatokoh sejarah menjelaskanbahawapada mutanyalslam masukke Acehdibawa oleh para pedagangdariIndia,Persia danGujeral, sebahagiannya lagiada yang beranggapan bahawa lslam dibawa langsungdari Arab. Merekamemperkenalkanagamalslamkepada masyarakatAcehhanyasebatas agama sahaja dengan pengamalan keagamaanyangterbataspula, dengansuatuperXlraanmereka mahu memelukagama lslam.DiperXirakankualitikeagamaanparapedagangyangmenjadipenyebarlslamjuga minim,tujuan utamamerekadatang hanyauntukbemiaga88mbilberdakwah. Padaperingkatawal penyebaranlslam, hanyasebatasamalansahaja hal-hal kebiasaankehidupansehari-hari mereka dan yangdianggaptidakmerosakkanakidah tidakdisentuh,lslam disebarkansecarabertahap(berperingkat).

Kondisipengamalanagamasepertiiniberterusansepanjang kehidupanmereka.makaUmbulah dualisme dalamkehidupan beragama,iaitu disatusegi mengamalkan ajaranagama lslam yang telahdianutnya, sementara hal-hal tertentu amalan agama yang pemah dianutnya sebelum memeluk lslam tetap dilaksanakannya juga. Adakalanya kepercayaanakan kekuatan ruh-ruhghaib sepertimlstlk-mistik maslh tetapdiamalkanpenganutlslamsejakdahulusehinggakini,sepertimembakarkemenyanketikaberdo'a, kepercayaan kepadaazimatsebagai penangkaldariberbagai penyakitdansebagainya. Kepercayaanyang bersifatmistik masih kekal diamalkan olehsebahagian penganutagama lslamsehinggasaatIni, seperti maslh adamasyarakatAcehyang melakukan tulak bala(tolak bala),manosafar I8bu hablh(mandiketau!

padahari rabu akhir di bulansafar),dansebagainya. Untukmenghapuskan kepercayaan sepertilni kalangan masyarakatAcehsangatsukar. kerana iatelahmenjadiamalan yangturuntemurunsejakdahUlu.

16UhatA.MuktiAli,Alam Pemikitan ModemdiIndonesia, Jakarta: Jambatan, 1991, him. 125.

(17)

menjadi agama rasmi

masyarakat

Aceh, baharulah

penganut

lslam intelektual

menyedarinya

dan memerlukan pemumian akidah

penganutnya.'7 Seperti halnya

dengan peusijuek (tepung tawar),tulak bala(tolak bala),manosafar(mandirabuakhir dibulan safar), kenduri blang(kenduri sawah setelah

panen),

dan lain

sebagainya.

Peusijuek

adalah salahsatu

peninggalan

pralslam yang

menjadi

tumpuan

kajian

pada

masakini.

1.3. OBJEKTIFKAJIAN

Bertitik tolakdari permasaalahantersebutdiatas, maka

penyelidikan

inimempunyai objektif kajian sepertiberikut:

1.

Dikalangan

masyarakat Aceh, peusijuek telah membudaya sehingga sentiasa mengiringi setiapupacara, baiksosio-kemasyarakatan. mahupun sosio-keagamaan dan sangat sukar untuk menghilangkannya. Bahkan sangat sukar pula untuk membezakanmanaamalanbudayaatauamalan agama.Kajianinibertujuanuntuk mengetahuiadakahpeusijuekitu amalanbudaya masyarakatAceh ataukah amalan agama?

2. Untukmengetahui apakah peusijuekamalanbudayaatau amalanagama, kajianini mengkaji tatacara pelaksanaan, sarana (alat-alat), serla tujuan dalam upacara

peusijuek.

3. Kajian inijugaakan

mengkaji pelaksanaan peusijuek

apakahiasesuaidengan amalan ajaran lslam,iaitudengantuntunan alQur'an danalSunnah.

4.Kajianiniakan

mengenalpasti

apakah

peusijuek

diamalkan olehseluruh masyarakat Acehmasakini ataupun

hanya sebahagian sahaja.

Sistimpenyebaranlslamsepertiini selaludihuraikanolehpara tokohsejarahdantokoh agamadalam berbagaiseminar,namuntidakpemahadasuatusumbertertulis yangmenyalakannya, hanyadarisatu huraiankepadahuraiansahaja.Huraiantentangmistiklebihjauh,lihat A.Mukti Ali. IlmuPetbandlngan Agama.Jakarta:llntamas.1993, him. 54.

17

Zakaria Ahmad. SekitarKerajaan Atjeh,Medan: Monora. 1912. him.75.LihatjugaM.Hoesin, AdatAtjeh,Dinas Pendidikan danKebudayaanAceh, 1970. him. 72

9

(18)

Selanjutnya penyelidikan

ini

diharapkan

bennanfaat

bagi kepentingan

ilmu

pengetahuan,

dan memahami

dampak

yang ditimbulkan dari upacara

peusijuek,

terutamanya terhadap masyarakatdalam

mengamalkan

agama yangdianutnya.Hal ini erat

kaitannya dengan kehidupan

beragamasuatu

masyarakat

yang

dapat dipengaruhi

oleh toleransi

beragama

dan

budaya

yangpemah

berkembang sebelumnya.

Seterusnya manfaat yag

paling

besar dalam

penyelidikan

ini,

diharapkan

akan lebih

jelas,

aspek budayayang Islamidanaspek budayayangnonIslami.

1.4. SKOPDAN BATASANKAJIAN

Perbincangan

tentangupacara

peusijuek

inimerupakanmasaalahyangsangat sukar keranaianyamelibatkan

persoalan

agama dan

budaya. Agama

yang yang dimaksudkan disini adalah agamalslam, dimana telah berlakusuatuasimilasi dariluar

ajaran

lslam yang sudahmenjadi

budaya

atauadat istiadat yang sangatkuat. Untuk menentukan apakah

peusijuek

iniadalah amalan agama ataukah amalan

budaya

sangatsukar.

Sebagaimana

yang telah dihuraikan terdahulu, adakah

peusijuek

itu amalan

agama lslam ataukah amalanbudaya dalam

masyarakat

Aceh. Halini yangsangat sukar untuk menentukannya oleh kerana

peusijuek

tidak dapat

dipisahkan dengan setiap

upacaraadat, apakah sosia-agama

seperti

sunatRasul

(berkhatan),

orang yang hendak bertolak menunaikan ibadah

haji, mahupun sosio-kemasyarakatan seperti

membina sebuah

bangunan,

upacara

perkahwinan,

dan

sebagainya.

Skop kajian

ini adalah sekitarmasaalah,

apakah peusijuek

itu amalan

budaya

masyarakat Aceh ataukah amalan agama lslam? Ada

kalanya

di

tengah-tengah

masyarakat

peusijuek

itu lebih kuat peranannya

daripada

amalan agama lslam. Para tokoh agama dan

masyarakat

Aceh,

seperti

A

Hasjmy,

Teuku

Raja

Itam Aswar

Syiah

Ulama,

Muhammad Hakim

Nya' Pha,

dan tokoh-tokoh agama

lainnya,

telah

menyatakan

sebagaimana

yang telah dihuraikan terdahulu bahawa amalan

peusijuek

itu

merupakan

(19)

peninggalan budaya

Hindu, tidak

bertentangan dengan ajaran lslam,

dan telah diislamisasikan oleh para ulama terdahulu. Akibat

daripada

itu,

masyarakat

Aceh yang

kurang pemahaman

agamanya, akan

menjadikan peusijuek sebahagian daripada

amalan agama lslam.

Dalam konteks ini, untuk memberikan

gambaran

yang

jelas, penyelidikan

ini memberikan batasan

kajian

antaraagama dan

budaya.

Hal ini

sangat diperlukan

agar

jelas

ruang

lingkup

antara agama dan

budaya.

Bahkan amalan

peusijuek

tidak

hanya

dilakukan oleh

kalangan masyarakat

awam

sahaja, tetapi

dilaksanakan

juga

oleh

kalangan

tokohintelektual,cerdik

pandai,

dan tokoh agama.

Batasan antaraagama dan

budaya

menurutpara ahli adalahsepertiberikut:

1.4.1.Agama.

1. Di dalam KamusDewan,

dijelaskan

bahawa agama adalah

kepercayaan

kepada Tuhandansifat-sifatsertakekuasaan Tuhan dan

penerimaan ajaran

dan

perintah-Nya, kepercayaan

kepadayang Maha Kuasa.

I.

2. Agama

juga

berasaldariperkataanSanskrit. yang terdiri dari

perkataan (A)

dan "Gem". "A" bermakna"tidak"dan"Gam" bererti

"pergi".

Jadi

perkataan

"agama"

bermakna tidak

pergi,

tetapditempat,

langgeng (kekal)

diwariskan

secara turun temurun. Secara kerohanian, agama itu ialah dharma dan kebenaran abadi yang

mencakup

seluruh

jalan kehidupan manusia."

3. Roland Robertson dalam buku yang

berjudul, Sociology

of

Religion, menjelaskan

bahawa agama

sebagai

suatu kesatuan yang

mengatur hubungan dengan

dunia

ghaib, khususnya dengan Tuhan, mengatur hubungan

manusia

dengan manusia,

dan manusia

dengan

alam

persekitarannya.

Lebih khusus

lagi,

agama

sebagai

suatu sistem

re KamusDewan,Edisi keTiga,KualaLumpur:DewanBahasa danPustaka, 1998,him. 12.

,. ljok Rai Sudharta, Upadesa Tentang iVaran-iVar8n Agama Hindu, Surabaya: PenerbK ParamKa, 2001,him.4.

11

(20)

kepercayaan

yang dianuti dan tindakansesuatu

kelompok

atau

masyarakat

dalam mentafsirkan dan memberikaan respon apa yang dirasai atau

dipercayai sebagai ghaib

dan suci.

Sebagai

suatu sistem

kepercayaan,

agamaberbeza

dengan

sistemkepercayaan ataupunfahaman lain.Kerena sistem

kepercayaan

berasaskan

konsep

suci dan yang ghaib, agama berbezaatau

bertentangan

denganduniawi yang berasaskan

dengan

hukum

alam2•

4.�mile Durkheim,seorangpelopor sosiologiagama di Perancis yangdipetik oleh Thomas F.O'Dea dalam bukuThe

Sociology

of

Religion, menegaskan

bahawa agama

merupakan

sumbersemua

kebudayaan

yang

sangat tinggi.

Oleh kerana itu agama

menunjukkan seperangkat

aktiviti manusia dan

sejumlah

bentuk-bentuk sosio yang punyaerti

penting.

21

Jadi secara sederhana, agama dapat disimpulkan

sebagai

suatu sistem

kepercayaan

kepada YangMahaGhaib(Tuhan),dimanamanusiaakantakluk,tunduk dan patuh terhadap semua ajarannya tanpa memberikan suatu bantahan apapun.

Kepercayaan

terhadapTuhanbersifatsuci(sacraf)dan mutlak(absolute). sertasemua

ajarannya

akandipatuhinya.

1.4.2. Adat dan

Budaya

Pada

lazimnya

perkataan adat dan

budaya

merupakan suatu kata yang

saling berhubungan

dalamsuatumakna.

Meskipun

demikian keduaperkataan tersebut,

(adat

dan

budaya)

memilikimakna yang berbeza akan

tetapi saling

berkaitan. Dalam konteks ini

pengertian

kedua

perkataan

tersebut di

jelaskan sebagai

berikut:

zcUhal, Roland Robertson, SociologyofReligion, (telj)KualaLumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997,him. lx-x,

21Thomas F.O' Dea, TheSociologyofReligion.NewJersey: Englewood Cliffs,1989 him. 3.

(21)

1.4.2.1.A d at

Perkataan

(adat) mempunyai

banyak

pengertian

yang telah diberikan olehpara tokoh,namun

ianya mempunyai

makna yang tidak

jauh

berbeza. Diantaranyaadalah

seperti

berikut:

1. Dalam KamusDewan,

perkataan

adat adalahperaturanyang sudah diamalkan turun-temurun

(sejak

dahulu kala) di dalam suatu

masyarakat (sehingga

merupakansuatuhukum danperaturanyang harus

dipenuhi), lembaga.22

2. Adat adalah suatutatanan, aturan, kebiasaan-kebiasaan perilaku

hidup

yang tertentu telah disepakati bersama-sama serta

mengikat

anggota

masyarakat menjadi

suatukomuniti.23

3.

Kuntowidjoyo,

dalam buku

Budaya

danMasyarakat,

menjelaskan

bahawa adat

adalah suatu aturan

hidup

yang

mempunyai hukum/sangsi

bila

dilanggar

(ditentang). Adat dianggap sakraloleh masyarakattertentu, ia adalah suatu aturan tertentu yangmempunyaistatus

tertinggi

dalamsuatukomuniti.2.

4.Adat adalahsaranayang sangat diperlukanuntuk membentukkehidupanyang sesuai dan serasidengan sekitarnya. dengan alam sekeliling. dan

lingkungan

yang

sifatnya

saling

mempengaruhi.

25

5.

Koentjaraningrat

dalam buku yang bertajuk

"Kebudayaan,

Mentalitas dan

Pembangunan"

menjelaskan bahawa adat ialah

wujud

ideal

daripada kebudayaan.

Secara

lengkap wujud

itu

dapat

disebut

sebagai

adattata-kelakuan, keranaadat

berfungsi

sebagai pengaturkelakuan. Adat

dapat dibahagi

kedalam

22Lihat,Kamus Dewan EdisiKetiga.KualaLumpur:Dewan Bahasa danPustaka,1998,him. 7.

23LembagaAdat danBudayaAcehPropinslDaerahIstimewaAceh, 1990,Pedoman Umum Adat Aceh,him.9-10.

24Kuntowidjoyo, Budayadanmasyarakat, Yogyakarta:Penerbit TiaraWacana, 1987,hlm.45.

2.5 HusainiHusda,Ketahanan Adat danBudaya Nagan,Pusat Penelitian lAINAr-RanlryBanda Aceh, 199811999, him. 36.

13

(22)

empat

katagari

iaitu

tingkat

nilai

budaya, tingkat

norma-norma,

tingkat

hukum, dan

tingkat

aturan

khusus.28

1.4.2.2. Budaya

Budaya mempunyai pengertian

yang beraneka ragam menurut para ahli

kebudayaan seperti

berikut:

1. Kata

budaya

atau

kebudayaan,

berasa dari kata Sanskrit iaitu

"buddhayah"

bentuk

jamak daripada

"buddhi" yang bererti "budi" atau "akal".

Budaya

itu dapatdi ertiikan "hal-hal yang

menyangkut dengan

budi dan akal"27

2. Kamus Dewan

menjelaskan

bahawa

budaya

adalah tamadun,

peradaban, kemajuan

fikiran, akal budi

(cara

berfikir,

berkelakuan). Berbudaya

bermakna

menjadi

kebiasaan ataukelaziman,membentuk

kebudayaan'·

3. A.

Hasjmy, sejarawan

dansasterawanAceh,dalam buku yang

berjudul, Sejarah Kebudayaan

lslam,

menjelaskan

bahawa:

"Kebudayaan

adalah

penjelmaan (manifestasi)

dari akal danrasa manusia. Hal mana bererti manusialah yang menciptakan

kebudayaan,

atau

kebudayaan

bersumberkan

kepada

manusia

....

4.

Budaya

atau

kebudayaan

=cultuur(bahasa Belanda)=culture

(bahasa Inggris)

=

tsaqafah (bahasa Arab),

berasaldari

perkataan

Latin: "Calere" yang

ertinya mengolah, mengerjakan, menyuburkan

dan

mengembangkan, terutamanya mengolah

tanah atau bertani. Dari erti inimaka

berkembanglah

erti "culture"

sebagai segala daya

dan upaya aktivitas manusia untuk

mengolah

dan

mengubah

alam.

Ditinjau

dari sudut bahasa Indonesia

(Melayu) budaya

berasal

28Koentjaraningrat, Kebudayaan, Mentaiitas danPembangunan,Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. 1994,him. 1()'11.

27Ibid,him. 9

28KamusDewan EdisiKetiga,KualaLumpur.Dewan Bahasa danPustaka, 1998,hlm.181 ,.A.Hasjmy,Sejarah Kebudayaan lslam,Jakarta: BulanBintang, 1979,him. 14.

(23)

daribahasa Sanskrit

hbuddhayah"

iaitu bentuk

jamak

dari "buddhr yang bererti budiatauakal.30

Jadi adatdan

budaya merupakan

dua perkataan yang sentiasa

digandingkan

untuk memberi suatu makna yang

saling

kuat dan

menguatkan. Sebagaimana

yang dihuraikan oleh Rusdi Sufi dalam buku yang

bertajuk Keanekaragaman

Suku dan

Budaya

diAceh,bahawaadat dan

budaya

dalam

masyarakat

Aceh

terpola

dalam suatu bentuk yang luas dancukup

komplit.

31

Fokus

penyelidikan

iniadalah

pada

upacara

peusijuek,

dan

persoalan apakah

ia adalahsuatuamalanbudayaatauagama. Persoalan ini

dapat juga

dilihat dalam sebuah buku

bertajuk

AdatAceh, yang telah ditulis oleh MuhammadHosein,

seperti

berikut :

"Hingga saat ini peusijuektidak boleh

dipisahkan dengan

upacara-upacara

lainnya,

sebabituadakalanya pelaksanaan

peusijuek

melebihi

daripada

amalan

agama"."

Boleh jadi kerana

peusijuek merupakan

asimilasiantara adat

budaya

agama Hindu dan

budaya

Aceh. Perkiraan ini melihatdari catatan sebuah

ungkapan

yang ditertlitolehPemerintahanDaerahTingkat II. KabupatenAceh Timur dalam

Monografi

Pemenntahan Daerah, yang telah memberikan suatu ulasan

sejarah

yang sangat menarik

seperti

berikut:

Besar

kemungkinannya

bahawa

semenjak

agama lslam masuk ke Aceh

hingga

abadXVIII, iaitu

puncak kegemilangan kerajaan

Aceh di bawah

kepemimpinan

Sultan Iskandar Muda. Di bawah

kekuasaannya

telah berusaha

mengambil

alih

kebudayaan

Arab lslam yang telah disesuaikan

dengan

adat istiadat yang telah lama

hidup

dalam

masyarakat

Aceh,yang

sebenamya juga merupakan

hasil dari asimilasi dengan

kebudayaan

Hindu dan

Buddha.33

30Joko TriPrasetya (el.an, llmuBudayaDasar(Lengkap),Jakarta: RinekaCipta, 2004,him. 28.

31RusdiSufi, (el.al.). KeanekaragamanSuku danBudayadiAceh, BalaiKajianSejarahdan NIIai Tradisional, DepdikbudBandaAceh, 1998,him. 25.

32Lihat Muhammad Hosein, AdatAceh,DinasPendidikan dan KebudayaanPropinallDaerah Istimewa Aceh.1970,him. 47.

33Pemda AcehTimur, MonografiPemdaTIngkaiII.KabupatenAcehTImur 1970,Sekret8r1at Pemda AcehTimur, 1970,him. 175.

15

(24)

1.5. PENDEKATAN DAN METODOLOGI KAJIAN 1.5.1. Pendekatan

Kajian

ini

menggunakan pendekatan sosiologi

agama dan

perbandingan

agama.

1.5.1.1.

Sosiologi Agama.

Penggunaan pendekatan sosiologi

agama

dipandang sangat

membantu

kajian

ini.

Agama

merupakan

aspek

sentral dan fundamental dalam

kebudayaan. Kebudayaan

dalam ertikeseluruhan,isi konkrit yang

terkandung

di

dalamnya,

bolehberharmoni atau berkonflik

dengan

keadaan dansituasi yang adaatau

dengan

proses

transformasinya

di

masa

hadapan.

Teori

fungsional

yang kemukakan oleh Tomas F. O'Dea dalam buku yang

bertajuk: Sosiologi Agama

Suatu

Pengenalan

Awal

menyebutkan

bahawa:

"

Teori

fungsional

ialahsegalasesuatuyang tidak

berfungsi

akan

lenyap dengan

sendirinya.Keranaagamasejakdahulu

hingga

kini masih ada, maka

jelas

agama

mempunyai fungsi,

atauakan memerankan

sejumah fungsi

".,..

Teori

fungsional menyediakan

suatu

jalan

masuk yang bermanfaat untuk memahami agama

sebagai

fenomena sosial yang universal, dan erti

penting fungsionalnya terhadap kebudayaan, masyarakat,

dan

keperibadian

manusia.

Agama

memberi

kebudayaan sebagai

tempat

berpijak

yang berada diluar

pembuktian,

atau tidak terbukti.

Agama

memberikan

sumbangan

sistemsosio dalam erti

pada

titik

kritis, pada

saat manusia

menghadapi

ketidak

pastian

dan ketidak

berdayaan. Agama juga menyediakan

saranauntuk

menyesuaikan

diri

dengan

frustasikeranakecewa,

apakah

iabersumber dari kondisimanusia,ataudarisusunan

kelembagaan masyarakat.

Teori

fungsional

menumbuhkan

perhatian kepada sumbangan fungsional

agama yang diberikan

terhadap

sistem sosial.

Dengan

demikian agama akan

menjawab

masaalah

,..Tomas FO'Dea, Sosiologi AgamaSuatuPengenalan Awal, terj.Yasogama, Yogyakarta:

YayasanSolidaritasGajah Mada, 1985,him. 7

(25)

makna. Ia memberikan sanksi

pada

normatatanan sosial yangtelahmapan

(kuat) seperti

apa yang dikenal

sebagai

titik kritis

dengan menyediakan

suatu dasar

kepercayaan

dan orientasi manusia dari sudut realiti.ss

Thomas F.O' Dea dalam buku yang

bejudul,

The

ScJsioogy

of

Religion mengatakan

bahawa:

Agama

sama

halnya dengan kebudayaan merupakan

transformasi

symbolis pengalaman, juga merupakan

sistem

pertahanan

dalam erti

seperangkat kepercayaan

dan

sikap. Agama juga merupakan

salahsatu bentuk

perlindungan budaya,

dimana agama terlihat

sebagai

pusat

kebudayaan

dan

penyaji aspek kebudayaan tertinggi

dan

suci.36

Teori

Fungsianai

yang

dipaparkan

oleh Thomas dalam buku tersebut

menyatakan

bahawa

segala

hal yang tidak

berfungsi

akan

lenyap dengan sendirinya.

Kerana agama dan

budaya sejak

dahulu

sehingga

masakini masih ada danbertahan, makasangat

jelas

agama dan

budaya mempunyai fungsi.

Di antara

fungsi

agamadan

budaya

tersebut

terdapat

suatu amalan yang disebut

dengan peusijuek. Persoalannya

kiniadalah,

apakah peusijuek

ituamalanagama ataukah

budaya?

Salahsatu

sumbangan

yang

paling berharga

dari teori

fungsianai

ialah ia telah

mengarahkan perhatian pada

watak agama yang menawarkansudutpandangan lain dimana kita mulakan

kajian sosiologi terhadap

agama dari sudut

perspektif

yang

saling melengkapi.

Dengan

demikian agama tidak

sahaja

sekadar faktor

penyumbang bagi integrasi masyarakat

untuk

mencapai tujuan

dan

pengendalian sosio-kemasyarakatan. Agama juga dapat

memiliki

pemisah (desintegrative),

suatu

penyebab

awal

ketegangan

dan konflik

(antara

individudan

masyarakat).

Agama dapat

memberikan

sumbangan bagi masyarakat dengan menghibur (memberi

perasaan

gembira) kepada

mereka yang kecewa kerana tidak puas

"Ibld,

him. 11-12

'"

Thomas F O'Dea, Ioc.cit.him. 214.

17

(26)

(keinginannya

tidak

tercapai), dengan ajaran

dan petuah

(pedoman)

agama. Melalui

fungsi

risalat

(syari'at

dan

akidah),

agama

dapat mencegah

idolisasi

(pengkultusan,

rasa

kagum pada sesuatu)

atau

pemberhalaan

bentuk-bentuk sosio, yang

dapat menghambat

stabiliti dan

penyesuaian

kemumian akidah.

Agama

dapatmemberikan identiti fundamental

bagi

individu dan

kelompok, pengarahan

diri dan moral

masyarakat.

Akhirnyaagama

dapat

memberikan

dukungan bagi

individu disaat berada

pada tahap-

tahap

pertumbuhan

dan kedewasaan. Kerana agama

sebagai

unsur

penting

dalam

kebudayaan

dapatmemberikan bentukdan arah

pada

fikiran,perasaan,dantindakan manusia.

Agama menyeimbangkan

orientasinilai,

aspirasi,

dan ego ideal manusia.

1.5.1.2.

Perbandingan

Agama

Perbandingan

agama

sangat

membantu

kajian

ini,halmanaerat hubungannya

dengan sejarah masuknya

lslam ke Aceh, dimana sebelum

masuknya

lslam ke Aceh, masyarakat Aceh telah memeluk agama Hindu. Zakaria Ahmad dalam buku yang berjudul. SekitarKerajaan

Atjeh, menjelaskan

bahawa:

Sebelumlslam masuk danbekembangkeAceh,

kerajaan

Hindu lebihawal

berkembang

di Aceh.

Dengan

demikian adatbudayayang

menjadi

amalan bagi

masyarakat

Aceh saat ituadalahbudayaHindu.

Masuknya

lslam ke Aceh pada tahun 670-730 H.

masyarakat

Aceh telah betukar agama, daripada

pemeluk

agama Hindu

menjadi

pemeluk agama lslam, sementaraitu amalan agama Hindutetap

berjalan

dan diamalkan

setiap harinya.

Hal ini

terjadi

kerana

pengislaman pada

masa itu

berjalan perlahan-lahan.

Hal-hal yang

dianggap

tidak merosakkan akidah lslam dibiarkan

begitu sahaja sampai

bertahun-tahun

lamanya.

37

A.MuktiAli,tokoh llmu

Perbandingan Agama pada

Institut

Agama

lslam

Negeri

Sunan

Kalijaga Yogyakarta mengatakan:

llmu

perbandingan

agama bukanlah untuk mencari kesalahan dan kebenaran suatu agama. Ilmu

Perbandingan Agama

ialah

mempelajari aspek-aspek

suatu agama

dengan

agamalain,

Jang kemudiannya

akan

dibincangkan

dalamarena

perbandingan

agama.

37ZakariaAhmad,SekitarKerajaan Atjeh,Medan:Monora, 1972,him. 26.

oeA.MukiAli,Metode llmuPerbandingan Agama,Jakarta: TIntaMas, 1970,him. 35.

(27)

Seterusnya Departemen Agama Republik Indonesia,

dalam buku yang dihasilkan

berjudul: Perbandingan Agama, menegaskan

bahawa,

Perbandingan

agama berusaha untuk

mengumpulkan aspek-aspek

yang telah

dikumpulkan

oleh

sejarah

agama. Kemudian

membandingkannya dengan

agama lain. Hal ini adalah untuk menentukan setruktur yang fundamental

daripada pengalaman

dan

konsepsi-konsepsi keagamaan, dengan

memilih dan

menganalisis

persamaan dan

perbezaan

antara agama-agama

berkenaan.3•

Ada beberapa

aspek ajaran

agama Hinduyang samadengan

budaya

Aceh.

Dengan

membuatsuatu

kajian seperti

muspa dalam agamaHindu,yangsama

dengan peusijuek

dalam

budaya

Aceh, maka akandapat ditelusuri,

apakah peusijuek

itu ada dalam lslam atau tidak. Dan adakah

pusijuek

itu agama atau

budaya.

Untuk membezakan dan memisahkan antara agama dan

budaya

itu di

tengah-tengah masyarakat

awam sangat sukar. kerana ada beberapa aspek

budaya

yang telah menyatu

dengan

aspekagama,dantelah

menjadi

amalan sehari-hari yang

sangat

sukar untuk

dihapuskan.

Sementaraantara

budaya

dan agama

masing-masing mempunyai

ciri-ciriyang

sangat

berbeza.

Secaraumumadabeberapaciri atau

bahagian

yang

dapat

membezakan antara agama

dengan budaya,

sepertiberikut:

1). Agama ajaran-ajarannya

selalu bersumberpada

wahyu

yang berisikan

petunjuk- petunjuk

Tuhan, atau

wangsit (wahyu

dalam agama

primitif

atau

lokal),

yang diturunkan

kepada

Nabiatau

Rasulnya.

Melalui Nabi

ajaran-ajarannya

diteruskan

kepada

sahabat dan manusia

sebagai penganutnya.

Dalam agama-agama besar atau agamasamawi,

ajaran-ajaran

agama yang

diturunkannya

melalui

wahyu

itu, dibukukan

sebagai

kitab

suci, seperti

al

Qur'an, Zabur,

Taurat,dan

lnjil.

Demikian

juga ajaran-ajaran

Nabi yang disebut

dengan

hadis, atausunnah. Sementara

,.Departemen AgamaRepublik lndonesi,Metode llmuPerbandingan Agama, 1987,him. 125.

19

(28)

ajaran-ajaran

agama lokal atau

primitif, diwujudkan

dalamtradisi dan upacara­

upacara.

Sedangkan budaya

bersumber

daripada

budi

daya

manusia itu sendiri.

2).

Agama mengandungi ajaran-ajaran tertinggi

dan mutlak

kebenarannya

tentang eksistensi, dan

petunjuk-petunjuk

untuk

hidup

selamat dari dunia

sampai

ke akhirat.

Sebagai penganut

agama yang bertakwa

kepada Tuhannya,

akan melaksanakansemua

ajaran

agama

dengan segala

risiko yang

dihadapinya.

Sementara itu agama

sebagai

suatu

keyakinan dapat menjadi bahagian

yang inti dari suatu sistem-sistem nilai

kebudayaan. Sebaliknya

agama tidak

dapat dijadikan

sistem-sistem dari

kebudayaan.

3).

Agama sebagai

suatu sistem

keyakinan dapat

berorientasi kemasahadapan, yang berisikan

petunjuk-petunjuk

untuk penganutnya, agar selamat di dunia mahupun kehidupansetelah mati. Salah satuyang sangatberbezadari isme- isme yang

lainnya,

adalah

penyerahan

dirisecaratotal

kepada Tuhannya.

Tidak ada satu agamapun yang tidak menuntut untuk melakukan

penyerahan

diri

secara total daripara penganutnya. apakah agama samawi mahupun agama lokal

(pnmrtif).'"

Roland Robertson dalam buku,

Agama:

Dalam Analisa dan

Interpretasi SosiOlogis,

memetikpendapatJ. P.Williams,

mengatakan

bahawa:

Setidak-tidaknya

adaempat

tahapan pemahaman keagamaan

iaitu:

1.

Tingkat

rahsia,iaitu seseorang memegang

ajaran

agama itu

hanya

untuk

dirinya

sendiri,dan tidak untuk didiskusikan

dengan

orang lain.

2.

Tingkat peribadi, yakni

dia mendiskusikan

pengetahuan

agamanya untuk menambah dan

menyebarkan kepada kalangan

orang-orang tertentu

sahaja, sebagai

orangyang sangatdekat

hubungannya

secara

peribadi.

40Uhat ParsudiSuparman,dalam KataPengantar.RolanRobertson,ed.Agama:Dalam Analisa DanInterpretasi Sosiologis.Jakarta:RajawaliPers, 1980. hIm. vi-vii

(29)

3.

TIngkat

denominasi,

yakni

orang yang

mempunyai pengetahuan keagamaan

yang sama

tingkatannya dengan

orang lain dalam

kelompok

besar

(global).

Kerana itu bukan

merupakan

suatu

kelompok

yang rahsia.

4.

Tingkat masyarakat, yakni

orang yang memiliki

keyakinan keagamaan

sama

dengan

warga

masyarakat lainnya

..,

Dalam penggunaan

pendekatan

kaedah

perbandingan

agama,

penyelidikan

ini, akan

menganalisis aspek-aspek keagamaan

dalam

ajaran

agama lslam dan

ajaran

Hindu,akanmerumuskan,

apakah peusijuek

itu masuk dalam

ajaran

lslam atau

ajaran

Hindu.Tumpuan

kajian

ini

hanya

padamuspa dan

peusijuek sahaja.

Iatidak

bertujuan

untuk mencari kebenaran dan kesalahan dari kedua agama tersebut. Kerana

perbandingan

agama

selalunya

berusahauntuk menemukan

aspek-aspek keagamaan,

yang kemudian untuk

dibincangkan

dalam arena

perbandingan

agama, bukan menentukan salah danbenamya.

1.5.2. Kaedah

Kajian

Kajian

ini

menggunakan

metodologi penyelidikan seperti berikut.

1.5.2.1.Penyelidikan Perpustakaan (Library Research)

Penyelidikan perpustakaan

ini sangatmembantu dalam memperolehi data-data yang berkenaan

dengan

teori-teori,istilah- istilah dan hal-hal yang ditemui di

lapangan

ataudi

tengah-tengah masyarakat. Diharapkan berbagai

maklumat dan informasi akan

diperolehi

dari

pada

buku-buku, tesis,

jumal, kamus,

dan

sebagainya.

041Roland Robertson(ed.), Agama:dalam Analisa danInterpmstasiSosoiologis,Jakarta:Rajawali Pers, 1988,him.xU-xiii.

21

Figure

Updating...

References

Related subjects :