PEMBAYARAN ZAKAT FITRAH MENGIKUT HARGA
BERAS YANG DIMAKAN DAN
PERANAN AMIL KARIAH: SATU KAIIAN DI DAERAH HULU LANGAI SELANGOR
(pAyMElJT OF ZAKAT FITR BASED Ot\I PRICE OF RICE
C OA/SUMED A}/D THE
R OLE OF
AMIL KARIAH: A STUDY II/ HULU LAA/GAT DISTRICT, SELANGOR)
Sayidah Nafisah
Abdul
Rahmanl &Hairunnizam
Wahid2Abstract
Zakahis thethirdpillar of lslam, Zakahal-fitr is azakahthatis obligatory
upln
eaery Muslim. The amount of zakahal-fitr
that was set by the stnte of Selangor is RM7 per head. Howeaer, Selangor Zakat Board(LZS) has an encluragement campaign
of "lom
Bayar Zakat Fitrah Ikut Harga Beras Yang Dimakan" which aims to ensure Muslims intlrc state of Selanglr pay zakat
fitrah
based on their economic stcrtus asmeasured by the rice consumed. Henc4 this study aims to examine the nznareness of zakahpnyers in Selangor 0n thepromotional campaign, the media deliuery medium and the public's response
in
implementing it, In addition, the study also examines the factors that encourage Muslimsocieties to pay zakah al-fitr including the role of amil kariah zakah aI-
fitr in
the success of the promotion campaign, This study focuses on Muslim community respondents in HuIu Langat, Selangor. This study also focuses 0n respondents who perform prayersin
congregation at the mosque, The results showed that the majority of respondents paid zakah al-fitr at RM7 per head, according to the rice consumed, namely1 Pelajar sarjana ekonomi Islam, UKM. p89696@siswa.ukm.edu.my
2 Pensyarah kanan, Pusat Pengajian Ekonomi, FEP, UKM; hairun@ukm.edu.
my
Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
the 'Super Special Local' rice. The study also found that the majority of respondents heard the encouragement campaign tltrough Friday's
itr*on
nncl talksat
the tnosque and they also agreed on the role ofamil knrinh zakah
al-fitr
in conaeying the promotion campnign, Some xrggestions and policy intplicntilns are also discussed in this study, Keyzuords: zakah al-fitr, promotion carnpaign, nrnil knrinh of znknh alfitr,
mosqu4 Selangor.Abstrak
Zakat merupaknn rukun Islam yang ketiga, Zakat
fitrnh
pula ndalnhzakat yang dizuajibkan ke atas setiap indiaidu
Muslim,
Kadar znkatfitrah
yang ditetapkan oleh negeri Selangor ialahRM7
bagi snttt kepaln.Wilaupttn
demikian, Lembnga Zaknt Selangor(LZS)
telnh m.engadnknn kempen galakan"lo*
Baynr Zaknt Fitrahlkut
HargnBeris yang Dimnkan" yong hertujunn
untuk
memnstiknn indiuidttMt6lim
di negeri Selangor membayar znknt fitrnh'licrdnsarknn sf nttrs ektntorni,rrrikc, yang dittkttr
lterdttsnrknn berns V(1118 dimnknn, Instertt itu, knjinnini
bertr,tjunn untuk nmtgknji kesednrnn Ttenthnynr zakatdi
negeri selangor terhndnp kenrpen gnlnknn tersahut, mcdium ytentlantpaian kempen terschutdnn
smrilttttnnmilillfirnknt
dnlnm'mcl'nksanakmmryn.
Selnin
itu,
knjinnini
ittgntttrrtt
nrengknii fnktor-fnktor yang mindorong ntasynrnknt
Muslim
nrcntbnrynr znknt fitrnh, 'ternmsirklihparanan
nnril
knriah znkntlitrnh
dnlnm mcnjayaknnkentpen galnknn terscltut.
Kajim ini
nrcrtttntpukan kepndn respondett mas,vnrnintMuslirn di
dnarshHulu
Ltmgnt, salrtngttr. Knjinn itri tarti,tnrpu keTtndn raspontlcn Vang muttnrttiknn solttt scctlt'tl ltcriemilaltdi
ntnsjitl. Httsilknjinn
nrcnclnTtntintttjoriti
rt'sTttttrdt'n ntunltntlnr zskatftrnh
pntla kntlnrRM7
ltngi sntu kcptttln nrcngikttf ltt'rns Vattgdinmknn isittr
bcrns 'stryter STtccinl Tanr\tntnn',Kniinrr iili
iugntnc n rl np nt
i
n t tt j ttr i ti
r cs1t tt n d t' tt
ttt c n (1 1' n gttr kc n t pt c tt
gnl nk ttn
t Uscltu trrtclnlrri nrcriium klrtttbnh lumnnt dnrt ct't'rtnrnh
di
nrttsiitl scrt0 ntcrekn jttgn bcrsatujrt llerannnnnil
knritth znkttffitrnh
tlslntr menryliltpniknn"ke:tirryran
gnlakan tarscltrrt. Bcltt'rn\tn cntlnngntt clnn hnltlikttsi dnsnr turut diltincnngknn dttlnm kniinn
iri'
Kata kunci:
znkatfitrnh,
kanryten gnlnknn, amil kttritth znkat t'itrnlt,Pembayaran Zakat Fitrah Mengikut Harga Beras Yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: Satu Kajian di Daerah Hulu Langat, Selangor
PENGENALAN
Islam adalah
suatu
carahidup
dan iaterdiri
ataslima
perkara sebagaimana hadisNabi
SAW yang bermaksud:"IsIAm
dibangwtkandi atns lima rukun, dua kalimnt
syahadat, menegakkan
;olat,
mengeluarkan zakat, punsadi
bulnn RamaQan dnn haji ke bnitullah bngi ynng nlnmpu"[hadis rizoay at Bukhari]
Daripada nas Hadis tersebut,
zakatmerupakan rukun
Islamyang ketiga
selepaspengistiharan keimanan kepada Allah
SWT dan Rasul SAW serta
mendirikan
solatlima waktu
sehari dan semalam. MalahAllah
SWT telahmengiringi rukun
zakat denganrukun
mengerjakan solatdi
dalam Kitab-Nya sebanyak32 kali.
Ini
menandakan status zakat yang sama penting dengansolat selain menunjukkan bahawa perlunya untuk
menjagahubungan
antara manusia dengan dengantuhan dan
sesama manusia. FirmanAllah
SWT yang bermaksud:"
Dln
Inksnnaknnlnh solat, dan tunniknnlnh znknt . ,.."
(Surah nl-Bnqnrnh: 43)
"Dott diriknrilnh olch knnru nknn sttlnt dsn tunniknttlnh znknt
...tt'rttttlnh knmu nkntt mendnTtnt bnlnsnn pnhalnrnln
di
sisiAllnh. . . "
(Surnh nl-Bnqnrnlt: 1 10)
i?
,ljI Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
" ...KemLtdian jika merekabertaubat, dan mendirikan solat dan memberi zakat, makabiarkanlah mereka (jangan diganggu) . .
,"
(Surah at-Taubah: 5)
"Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kepada Rasul supnya kamu beroleh rahmat"
(Surah An-I'Jur: 56)
Sejarah
terdahulu telah membuktikan bahawa Khalifah Abu
Bakar RA telah memerangiorangyangmengingkari
membayarzakat sebagaimana nas Hadis
berikut
yang bermaksud,Diriwayatkan dari Abu Hurairah
bahausa sepeninggal Rasulullah,Abu Bakar
menghadapikaum kafirin
Arab.l-Lmar berkata, "Mengapa engkau perangi manusia kerana Rasulullah
pernah
bersabda, "AkLt diperintahkan untuk rnemerangi manusia hingga mereka mengucapkan Laa illaha III all ah, 0 r anI
y nnI
men gikr arkanny a m aka h ar t any a, i iw any aterlindung
dan
perhitungannya diserahkan kepada AIIah.Abu Bakar berkatn, "Demi Allnh, aku akan memerangi orang yang memisahkan antara solat dan zakat, Sesungguhnya zakat adalah hak harta. Demi AIIah iika manusia menolak membayar zakat, dan hanya mengeluakannya ketika masa Rasulullah, maka aku akan memeranginya," Urnar berkata, "Demi AIIah, hal
itu
tiada lain keranaAllah
telah melapangkan dada Abu Bakar untuk memeranginyn. Dan aku tahu bahawa itu adalahkehenaran,"
(Ritnayat Bukhari)
Pembayaran zakat Fitrah Mengikut Harga Beras Yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: satu Kajian di Daerah Hulu Langat, selangor
Gandingan kedua rukun solat dan zakat ini amat
pentingdikaitkan dengan institusi masjid (Hairunnrzam, Sanep
&Radiah, 201,2) berdasarkan firman
Allah
SWT yangbermaksud:"Sesungguhnya
lrang
ynng xuajar mengimarahkan masjid AIIah ialah lrang yang beriman kepada AIIah dan kepada hari Akhirat, mendirikan solat dan menunaikan zakat dan ia tidak takut kecuali Allah, semlga mereka termasuk dalam golonganor ang-lr ang yang mendnp at hiday at
"
(Surnh at-Taubah: 18)
Zakat adalah
salahsatu unsur
tertegaknyatiang
agama dan merupakan suatu ibadah kepadaAllah
SWT. Olehitu, hukum mengeluarkan zakat adalah wajib. Menafikan
kewajipan berzakat adalah sama dengan menafikan kepercayaan kepada agama Islam ataukafir.
Iawajib dilakukan
oleh setiapindividu Muslim
yang mencukupi syarat-syaratnya. Selain ibadah, zakatj.rgu bersifat muamalat
keranamempunyai hubungan
antara manusia dengan manusia. Ia adalah hak yangwajib ke atas harta orang-orang kayauntuk
diberikan kepada orang-orang miskin.Adalah lumrah bagi setiap negara terdapat golongan yang kaya
dan miskin.
Islamtidak
menjadikanumatnya
sama-rata, akantetapi Islam
menyeimbangkankedua-dua golongan
tersebut secaratidak
langsungmelalui pemberian
zakat, sedekah danIain-lain.
Denganitu,
zakat adalah saturukun
yang bercorak sosial-ekonomi daripadalima rukun
Islam(Abdul
Salam, 2076).Antara tujuan pensyariatan zakat adalah bagi
menyucikan pembayar zakat daripada aspek rohani mahupun material serta penyembahan kepadaAllah
SWT.Allah
SWTberfirman
yang bermaksud:ffif
;[i
ilft r*li ,{i
!il
i
Jurnai Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
"Ambillah (sebahagian)
dnri
harta mereka meniadi sedekah(zakat), supaya dengannyn engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensuciknn merekn (dari nkhlak yang buruk); dan doakanlah mereka, kerana sesLnxSsuhnya donmu
itu
menindi ketenteraman bagi merekn, . ."
(Surnh at-Taubah: 103)
Sehubun gan d engan itu, p emb ayal an zakatd ap at memb ersihkan dan menyucikan harta kerana harta yang
dimiliki
menjadikotor atau haram
disebabkanterdapat hak orang lain dalam
hartaorang yang berhak mengeluarkan
zakat sebagaimanafirman Allah
SWT yangbermaksud:,,Dan
padnhartabenda mereka ada hak untuk 0ran8 miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak memintfr"
(al-Zariyat: 1.9)
LATAR
BELAKANG KAIIAN
Zakat
Fitrah
Zakat
ini
merupakan suattt sedekah yarrgwajib
dengan sebabberbuka
puasapada akhir bulan
Ramadan.Ianya difardukan
padatahun kedua Hijrah. Diwajibkan ke
atas setiapindividu Mushm tidak kira
samaada
status merekaitu merdeka
atau hamba,jantina lelaki atau
PeremPuanatau Pun berusia
tua ataumuda.
Tempohmenunaikan
zakatini
terhad pada bulan Ramadan sehingga sebelum mengerjakan solatHari
RayaAidil
Fitri. Syarat utama kepada kewajipan zakat fitrah ialah
memiliki lebihan
makananpada malam dan pagi hari
rcyaAidil Fitri.
Kewajipan membayar zakat
fitrah ini
bagi menyucikan amalanindividu Muslim
yang berpuasadi bulan
Ramadan daripada perkataanyang
sia-siadan buruk.
Selainitu, ianya
bertujuanuntuk memberi makan bagi orang-orang fakir dan
miskin,memenuhi keperluan mereka di
hari rcyaAidil Fitri
selainturut
bergembira merayakanhari
raya tersebut.Maka, harta
zakatPembayaran Zakat Fitrah Mengikut Harga Beras Yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: Satu Kajian di Daerah Hulu Langat, Selangor
fitrah itu
hanyadiperuntukkan
khusus bagi golonganfakir
danmiskin
dalam kalangan kaumMuslimin.
Kadar
zakatfitrah
yangharus ditunaikan
adalah berdasarkan ungkapanAbu Said al-Khudri RA dan Ibn Umar RA sebagaimana berikut:Diriwayatkan dari lbn Umar
bahaztsaRasulullah
telahmeraajibkan zaknt
fitrah
sebanyak satu sha' (gantang) dari kurma, atau satu sha' dari gandum, baik bagilrang
merdeka maupun hamba sahaya, lelaki maupun perempuan. Beliau memerintahkanagar
mengelunrkan zakatfitrah
tersebutsebelum keluarnya
lrang-lrang untuk
melaksanakan solat'ldul
Fitri."
( Riwav at S ahih Bukhnri)
Dari Abi Sa'id nl-Khudri ra
:
"Sesunggttluryn karni di znntat Rasulullah s.a.ut memherinya (rnembayar zakatfitrnh)
satusha' dari makanan yang dimakan, satu shn' dari kurtnfi."
( Riruny nt S ahih Bukh ar i)
Penunjuk nas tersebut menunjukkan bahawa satu sha' makanan
yang dimakan adalah kadar wajib zakat fitrah yang
perludikeluarkan bagi setiap individu Muslim.
Sha'ialah ukuran isipadu
yangdigunakan di Madinah.
Satu shn' bermakna satu gantang . Zakat fitrah boleh dibayar lebih dari satu shn' (gantang) dan ianya dibenarkan. FirmanAllah
SWT yang bermaksud," ,..Dan wajib atas orang-lrang uang tidak berdava berpuasa (kernna tun dan sebagainyn) menrbayar fidyah
iaitu
memherirnakan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukareln mernberikan (bauaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu,
maka itu adalah suatu kebaiknn baginya,,,."
( Sur ah aI-B aqar ah: 784)
Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
Oleh
itu,
membayarlebih
daripada
apa yang telah ditetapkanadalah diterima dan dihargai. Terdapat dua cara
bayaran zakatfitrah iaitu
bayaran dalam jenis dan bayaran dalam nilai.Pertama, bayaran dalam jenis
iaitu
beberapaitem
makanan ke atas zakatfitrah
seperti kurma, barh, kismis danyogurt
kering.Ada riwayat yang
menambahgandum dan jagung. Menurut pandangan Malikiah dan
Syah'tah,ta boleh dibayar
dalambentuk kebanyakan makanan utama di kawasan
pembayarzakat ataupun makanan ruji yar'g dimakan oleh
pembayar zakat. Kedua, bayaran dalamnilai iaitu dibayar
dalam bentukwang.
Padaketika ini, pemberian
zakatfitrah dalam
bentukwang adalah lebih baik dan mudah berbanding
pemberian dalambentuk
bahan makanan. Sekiranya zakatfitrah
dibayar dalambentuk nilai, jumlahnya harus
sama dengannilai
item makanan utama yang dimakan olehpenduduk
sebagai penentu jumlah wang yangdiperlukan.
Di
Malaysra, makanan asasiataupun
makananyang
dimakan oleh kebanyakanpenduduk
ialah beras, maka kadar zakatfitrah yang
dikenakan adalah berdasarkannilai item
beras. Namun demikian, pentadbiran agama yangdiletakkan di
bawah kuasa Majlis Agama IslamNegeri (MAIN)
menyebabkankadar
zakatfitrah yang
berbeza-bezaantara setiap negeri.
Perbezaanini
berpunca daripada keputusan fatwa negeri-negeri yangberbeza pandangan mengenai timbangan satu gantang beras (Fidlizan/
et. dl,
2015).Bagi menyeragamkan ukuran ini,
mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan BagiHal
Ehwal UgamaIslam Malaysia (IFMKBHEUIM) telah memutuskan
bahawa:(1) harga zakat fitrah bagi negeri-negeri di Semenanjung Malaysia adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS bagi beras Super Tempatan Gred A mengikut timbangan satu gantang Baghdad bersama an 2.60 kg. (2) harga
zakat fitrah bagi negeri-negeri
Sabahdan Sarawak
adalah berdasarkanharga
setempatyang ditetapkan oleh
BERNAS, masing-masing bagi beras Vietnam\Mite
Rice bagi negeri Sabahdan Thai
\Mite
Rice bagi negeri Sarawakmengikut
timbangan satu gantang Baghdadiaitu
bersama an 2.70kg.
Pembayaran Zakat Fitrah Mengikut Harga Beras Yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: Satu Kajian di Daerah Hulu Langat, Selangor
Ringkasfrya,
kadar bayaran
zakatfitrah
adalah satu sha' rartu satu gantang makanan asasidi
kawasan pembayar zakat atau yang dimakan oleh pembayarzakat
Memandangkan makanan asasidi
negara Malaysia ialah beras,di
manaia dimakan
oleh golonganmiskin
dan kaya makakadar
zakatfitrah di
Malaysiaadalah berdasarkan kepada nilai beras. Negara
Malaysiamengikut timbangan satu gantang Baghdad
sebagaiukuran nilai
kadar bayaran zakatfitrah.
Padatahun
2018,kadar
zakatfitrah yang telah ditetapkan oleh negeri
Selangorialah
RM7bagi
satu kepala.Namun demikian, LZS telah
menganjurkankempen galakan lom Bayar Zakat Fitrah lkut Harga
BerasYang Dimakan
kepada
masyarakatMuslim di
Selangor yang berkemampuan sebagai galakanuntuk
membayar zakatfitrah
mengikut harga beras yang dimakan.Anjuran
kempen galakan ini menimbulkan isu mengenai apakah rasional kempen galakan bayaran zakatfitrah ikut
harga beras yang dimakandilakukan
memandangkan kerajaandi
negeri Selangor telah menetapkanbayaran
zakatfitrah pada satu kadar yang tetap bagr
setiapindividu.
Berdasarkan perbincanganini
persoalan kajian adalah sejauh manakahpenduduk
Islamdi
Selangor membayar zakatfitrah mengikut beras yang dimakan serta menilai
kempen galakan tersebut. Objektif kajianini
adalah mengkaji kesedaran pembayar
zakatdi
negeri Selangor terhadap kempen galakan tersebut,medium
pendedahan masyarakat mengenai kempen tersebutdan
sambutan masyarakatdalam
melaksanakannya.Kajian ini juga turut mengkaji faktor-faktor yang
mendorongmasyarakat Muslim membayar zakat fitrah
termasuklah perananamil kariah
zakatfitrah dalam
menjayakan kempen galakan tersebut.KAIIAN
LEPASTerdapat
beberapakajian berkaitan kutipan zakat fitrah di Malaysia. Kajian yar.g dilakukan oleh Fidlizan et al.
(2012,2015) adalah bertujuan
untuk
menganalisis bilangan pembayar zakatfitrah
menggunakan saluran formaliaitu melalui institusi
zakat.Kajian
menggunakan datajumlah kutipan
zakat futrah,Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
kadar zakat fitrah dan bilangan penduduk
beragama Islamdi Malaysia. Hasil dapatan mendapati jumlah
kutipan
zakatfitrah dan bilangan pembayar yang membayar zakat fitrah menggunakan saluran institusi formal berlaku
peningkatan setiaptahun di Malaysia. Begitu jugu
dengan dapatan kajian olehMohd
Yahya et al. (2013) yang menggunakan kaedah yang samaiaitu
datajumlah kutipan
zakatfitrah, kadar
zakatfitrah
danbilangan penduduk
beragama Islambagi negeri
Selangordari tahun
1,995hingga
201,7.Dapatan menunjukkan jumlah kutipan
zakatfitrah di
negeri Selangormeningkat dari
tahun ke tahun kecuali padatahun
1998,Ini menggambarkan strategikutipan oleh pusat zakat telah menunjukkan satu
kejayaan.Meskipun begitu, kesemua kajian tersebut jrgu
mendapati bahawa bilangan pembayaran yang tidak menggunakan saluran formal atau diagih terus kepada penerima jugaturut
meningkat.Siti
Saufirahet
aI. (2016)pula
membuat kajianbagi
mengenalpasti dan
menganalisisjumlah ketirisan
kutipan zakat fitrah
di
Terengganuyang
memperkenalkantiga kadar
zakatfitrah yang berbeza sebagai pilihan bagi mengurangkan jumlah
ketirisan. Dengan menggunakan kaedah yang samaiaitu
datajumlah kutipan
zakatfitrah, kadar
zakatfitrah dan
bilanganpenduduk
beragamaIslam bagi negeri
Terengganu. Dapatankajian mendapati
bahawaketirisan tidak berlaku pada
kadar zakatminimum
sebaliknyaberlaku
ketirisan padakadar
zakQtpertengahan dan maksimum. Ketirisan yang wujud
bukandisebabkan oleh pelaksanaan tiga kadar zakat
sebaliknyadisebabkan oleh kemungkinan berlaku
ketidakpercayaanindividu untuk membuat pembayaran kepada institusi formal. Kajian
zakat sebelumini
juga banyak membincangkanatau mengkaji faktor-faktor kepatuhan masyarakat Muslim mengeluarkan zakat. Antara faktor penentu
kepatuhanmembayar zakat adalah keseragaman perundangan
danadanya fatwa kewajipan zakat. Selain itu, ia jugu berkait dengan keimanan, kefahaman dan ketaatan kepada perintah Allah. OIeh yang demilian, membayar zakat
fitrah melebihi
daripada yangdiwajibkan
boleh dianggap sebagai sedekahdan
ianya sangat berkait dengan soal keimanan dan kepercayaan kepada janji-janjiPembayaran zakat Fitrah Mengikut Harga Beras Yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: Satu Kajian di Daerah Hulu Langat, Selangor
Allah.
Padaumumnya
keimanan adalahberkait rapat
dengan persepsi, olehitu,
persepsi yangpositif jrgu
menggambarkan keimanan yangtinggi (Hairunnizam
et. al, 2007).Menurut Ajzen
(7991),niat
adalah suatubentuk
motivasi yang mendorong seseoranguntuk bertindak. Niat jtgu
merupakan kesediaandan petunjuk
sejauh mana kesanggupan seseorang berusaha untuk melakukan sesuatu. Semakin kuat niat seseoranguntuk
melakukan sesuatu gelagat, semakinkuat
kemungkinan gelagat tersebutdilakukan.
Memandangkan
zakat merupakansuatu ibadah kepada Allah dan suatu muamalah,
makadalam konteks pembayaran
zakat,motivasi
pembayaruntuk membayar zakat tentulah mempunyai kaintan
perhubungan antara pembay ar zakatdengan tuhan dan antara pemb ayar zakat dengan manusialain bagi
saudara selslam.Kajian
olehMohd
Ali et
al,. (2004) telah menggunakanmodel logit
menunjukkan bahawafaktor iman dan
pengetahuan agama amatsignifikan mempengaruhi pembayaran zakat pendapatan di Universiti
KebangsaanMalaysia.
Sementaraitu, hasil kajian oleh
Sanep& Hairunnizam
(2005)mendapati faktor
pengetahuan agamadan tahap pendidikan amat signifikan
memPengaruhi kesediaan memb ayar zakatharta yangdiikhtilaf.
Kajian tersebutmenggunakan data primer seluruh Malaysia kecuali
Sabahdan
Sarawak.Data dianalisis
menggunakankaedah
analisisdeskriptif seperti jadual
kekerapdn,jadual
peratusan, jadual;silang dan
ujiankhi.
Manakala kajian oleh
Muhammad Muda
et al. (2006) mengkajifaktor-faktor
yang mempengaruhi keputusan membayat zakat.Faktor analisis digunakan sebagai
struktur
dasar faktor motivasiindividu
membayar zakat
Datadikumpul
menggunakan soalselidik yang direka
berdasarkankajian-kajian terdahulu
baik dari kajian konventional mahupun kajian Islam. Dimensi utama dicirikan kepada f aktor keagam aan, faktorutiliti,
faktor kepuasandiri
dan faktor organisasi. Hasil daripada kajian mengenal pastilima faktor
seseorangmembayar zakat. Altruism
didapati merupakan faktor utama seseorang memb ayar zakat, kemudiandiikuti oleh faktor keimanan,
kepuasandiri, organisasi
danganjaran mengikut turutan. Begitu iugu, Ahmad Mukhli &
Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
Irfan
Syauqi (2013)melakukan penelitian bagi
mengenalpastifaktor-faktor
yang mempengaruhi kepatuhanmembiyar iakat dan mer,gunilpuJti ruttbt iu"g dorninan. pengu-p,rlu'
datadilakukan melalui
kaji selidik
terhadap 100 orang respondendi
wilayah Kabupaten Bogor. Hasil daripada penelitian, diketahuisejumlah faktor kepatuhan membayar zakat adalah
faktor keagamaanseperti iman, pemahaman agama dan
balasan.Ada jugu faktor lain
sepertikepedulian
sosial, kepuasandiri dan
organisasi.Faktor keimanan menepati urutan
pertamadiikuti
faktor sosial, faktor balasary faktor kepuasandiri,
faktor pemahaman agama dan faktor organisasi.Sementara
itu, Abdullah Khairi &
Hairunn Lzam (2017) pulamengkaji
gelagatserta faktor pendorong
seseorangindividu
Muslim cenderung membayar zakat pendapatan
melebihikadar
nisab.Kajian ini tertumpu
kepadakakitangan
kerajaa yangberkhidmat di Kompleks
Kerajaandi putrajaya
denganlatar belakang jawatan yang pelbagai menggunakan teknik
persampelan secararawak.
Sebanyak 150soal selidik
telahdiedarkan dan
sebanyak 108 soalselidik diterima dan
sesuai untuk dianalisis. Kajian tersebut menggunakan kaedahdeskriptif
dan ujian perbandingan
min
serta peratus penerima responden terhadap sesuatuitem
soalan.Hasil
kajian tersebut mendapatihanya 43 peratus daripada responden yang layak untuk
membayar zakat dan sebanyak L3 peratus daripada respondentersebut telah membayar zakat pendapatan melebihi
kadar kewajipan zakatyangperlu
dibayar. Kajian tersebut mendapatifaktor pendorong utama yang menyumbang kepada geligat ini
adalah disebabkan olehfaktor
keyakinan agihan zakat dan sasaranagihan
zakat secara khusus kepada asnaf berbandingcukai. Selain kajian
berkenaanfaktor kepatuhan
membayar zakat, terdapatjrgu kajian-kajian terdahulu yang
menyentuh berkaitanamil
zakat dan kepentingan mereka.Ini
kerana amil merupakan pelaksanautama dalam
sistem pengurusan zakatiaitu
mengutip dan mengumpul hart a zakat yang kemudiannyadiagihkan
kepadagolongan
asnaf.Amit
zakat adalah mereka yang membantu pemerintahdi
negara-negara Islamatau
yar.g mendap at rzin atau yangdipilih
oleh yayasan yangdiakui
olehq
1
i
Pembayaran Zakat Fitrah Mengikut Harga Beras Yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: Satu Kajian di Daerah Hulu Langat, Selangor
pihak pemerintah atau
masyarakatIslam untuk mengumpul dan menyalurkan zakat serta urusan lain yang
berhubungkait dengan zakat (Mujaini,
2005). Kebiasaanya,para
imamatau
ustaz berperanan sebagaiamil
memandangkan mereka merupakan golongan yang dipercayar oleh masyarakat.Antara
syarat-syarat seseorangitu
menjadiamil ialah Muslim, mukallal
sihattubuh
badan, serta berpengetahuan mengenaihal
ehwaI
zakatdan memahami
selok-belokzakat dari
segihukum.
Seterusnya,amil perlulah memiliki budi pekerti
danperilaku
yangbaik
sepertisifat
amanah,jujur
dan telus ketikamenjalankan tugas. Amil jugu haruslah bersopan
santun,mesra dan boleh dipercayai memandangkan tugas
merekaj.tgu
melibatkanhubungan
sosial dengan masyarakatMuslim (Hairullfazh & Azman,
201'1).Menurut dari kajian ini
juga,amil boleh dianggap
sebagaiperantaraan antara
pembayar zakatdan
asnaf zakat
Selainitu, amil
juga berperananuntuk
memberikan peringatan kepada golonganyang
berkewajipanuntuk
membayarzakat
Maka,amil
mestilahbertindak
sebagai penyeru ataujuru
kempen mengajak umat membayar zakat.METODOLOGI KAIIAN
Kajian ini
menggunakan kaedah soalselidik dan temu ramah,
uniuk mendapatkan data primer manakala data
sekunder'diperoleh daripada
pembacaan sumberrujukan
sepertijurnal dalam laman website. Populasi kajian ini ialah
masyarakatMuslim di
negeri Selangor. Sampelkajian ini terdiri
daripadarespoden masyarakat
Muslim di
daerahHulu
Langat, Selangor.Kajian
ini tertumpu
kepada responden yang menunaikan solat secara berjemaahdi masjid kerana kajian ini
menggunakan penssampelan bertujuan. Tuj uan kaj ian ini menumpukan kep ada respondenJemaah masjid adalah kerana kajian ini menjangkakan bahawa majoriti masyarakat Muslim akan membay arzakatfitrah
pada
amil
zakatfitrah di
masjidkariah
masing-masing. Kajianini
juga mengandaikan bahawa antarafaktor
penyebab utama pembayar memb ayar zakatfitrah lebih
adalah disebabkan oleh perkenalan ataujalinan ikatan hubungan
antara
Para JemaahJurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
masjid dengan amil kariah. Ini kerana kebias aannya, amil kariah adalah
terdiri
daripada kalangan anggota masjid seperti imam masjiditu
sendiri. Olehitu,
kajianini
menjangkakan golongan yang sentiasa solat berjemaah di masjid memPunyai perkenalanyangbaik
dengan imam masjid atauamil
zakat kariah.Kajian
soalselidik ini mempunyai
empat bahagian. Bahagianpertama berkaitan dengan maklumat demografi
responden.Bahagian kedua
berkaitan
pemb ayaran zakatfitrah mengikut
pengkelasan dan jenis beras yang dimakan seperti dalam ]adual L. Bahagianketiga berkaitan
denganfaktor-faktor
respondenmembay
ar
zakatfitrah. Faktor-faktor ini dibahagikan
kepada5 faktor utama iaitu faktor ilmu
pengetahuan yang berkaitan tentangfiqh
zakat, faktor niat yang berkaitan dengan keimanan dan kepercayaan akan ganjaranAllah,
faktornilai
kemanusiaan yang berkaitan dengan tahap kepedulian sosial,faktor institusi
zakatdan faktor
perananamil kariah.
Kesemua soalan faktor menggunakan 5 skalapilihan iaitu
1-sangattidak
setuju, 2-tidak setuju,3-tidak
pasti, 4-setuju dan S-sangat setuju.Akhir
sekalibahagian keempat berkaitan dengan
maklum
balas respondententang
cadangandan komen. Kajian ini juga
menggunakankaedah menemu ramah salah seorang wakil Pegawai
LZSmelalui medium email dan
whatsappbagi
mendapatkan data tambahan berkaitan tujuan LZS menganjurkan kempen galakan bayaran zakatfitrah
mengikut harga beras yang dimakan.Pembayaran Zakat Fitrah Mengikut Harga Beras yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: satu Kajian di Daerah Hulu Langat, selangor Jadual 1
- Kadarbayaran
zakatfitrah
mengikut pengkelasanjenis beras yang dimakan.
Kumpulan Beras ]enis Beras Kadar Bavaran Kelas L Super
Tempatan
Spesial RM7
Kelas 2 Beras Putih Import
Beras Perang Beras Pulut Herba Poni Beras Wangi
RM 14
Kelas 3 Beras Basmati Beras Jepun Beras Merah
RM 21 sumber: rujukan dari laman sesawang Lembugu zakut selor€o.
Kaednh persa?npelnn: Beberapa
buah masjid telah dipilih
dalam kajianini mewakili
daerahHulu
Langat, Selangor. Masjid yangdipilih termasuklah Masjid Al-Hasanah, Bandar Baru
Bangi-,Masjid sultan Hisamuddin Alam shah, Kajang, Masjid Ar-
Mustaqim, Bandar seri Putra, Masjid Bandar Tun Hussienonn, Kajang, Masjid As-solehin
Teras Jernangdan Masjid
JamekPekan Kajang
dibantu oleh 4
orangpembantu
serta pengkajisendiri dalam mengedarkan borang soal selidik.
Jumlahresponden bagi setiap masjid adalah berdasarkan
kepada kerjasama respondendalam
mengisi borang soalselidik
yangdiedarkan. Mengikut petua
Roscoe(dalam nukilan
Sekaran, 2003),saiz
sampelyang lebih
besardaripada 30 dan
kurangdaripada
500adalah
sesuaiuntuk
kebanyakan penyelidikan.Kajian ini menggunakan persampelan mudah bertujuan di
mana borang soal selidik diedarkan kepada sesiapa sahaja yang sola,t
di
masjid yangdikaji.
Sebanyak 200 naskhah borang telahdiedarkan dan
sebanyak 181daripada borang tersebui
yung dapat dianalisisuntuk
kajian lanjutan.i,*
'liil
i$i [i?
ffr
!rl fli ilj ti:
iirili iilili ilt
Fll fiill'll
;il
$it 6lii l,
tt,il
tT ril tii
Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
Kaedah analisis dnta:
Analisis data dilakukan dengan
secarastatistik deskriptif iaitu daripada nilai
kekerapan, Peratusan/nilai min dan sisihan piawai serta Peratus penerimaan responden terhadap sesuatu item soalan
untuk
faktor Peranan amil kariah.AnalisiJ nilai min digunakan untuk
mengetahuidomain
atau bidang yang sangat diperlukan mengikut keutamaan sertauntuk
menjelaskantahip
Persetujuan resPonden (Norizan ,2003).Nilai Alpha
Cronbachdigunakan bagi menguji
kebolehPercayaanintlumen
yang digunakan.Nilai
alpha yang maksimum ialah 1.sekiranya
nilai
alpha mencaPai 0.65 dan ke atas maka instrumen yang digunakandi
dalam kajian dianggap memuaskan.HASIL KAIIAN
Secara
amnya, kempen tersebut adalah bagr
meningkatkankutipan zakat fitrah yang ketika ini agihannya ditampung
menggunakanhasil
zakatlain. Ini
bermakna,hasil
zakatfitrah sedia ada tidak mencukupi
denganjumlah yang
sepatutnyadiagihkan kepada asnaf unfuk menyambut taya.Wujrld segelintir
p.*buyut yang mengkehendaki LZS memberikan
ruangicepada mereka bayar
ikut
harga beras dimakan.Ini
bertepatandengan amalan nabi dan
sahabat.Tiada isu
perlanggaran fatwa kerana setiap tambahan gerak kerja akandirujuk
kepadamufti.
SebarangProgram galakan dan
penambahan baikanadalah dianggip menepati fatwa (pegawai LZS).
Daripada 200 naskhah borang soalselidik
yang diedarkan, sebanyak 181borang soal selidik yang boleh direkodkan untuk
dianalisis.Merujlk kepada profil demografi responden
sebagaimana dalam Jaduai 2, majoriti responden adalah daripada kaum lelakiyang merangkumi
(95.6%) memandangkanpilihan
respondeniertumpu
kepada
Para Jemaah masjid, membayar zakatfitrah
(98.3%),
berumur
51tahun
dan ke atas (36.5%), berpendidikanrendah iaitu
berkelulusan SPMdan ke bawah
(47.2%), aliranpendidikan kebangsaan
(84.1,%),tinggal di lokasi
bandariao.o"ty,
berkahwin
(79%),bekerja di sektor swasta
(29.9%),mempunyai pendapatan bulanan di antara lingkungan RML,001
hingga
fiIr4tOOO (13.2%),dan kekerapan solat
berjemaahdi
Pembayaran Zakat Fitrah Mengikut Harga Beras yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: Satu Kajian di Daerah Hulu Langat, Selangor
masjid setiap
kali lima waktu
solat (31%). Manakala responden yangtidak
membayar zakatfitrah
adalah (1.7%),ini mungkin
atasfaktor
respondenmasih di bawah tanggungan individu
lain.]adual
3pula
menunjukkan yangmajoriti
responden tahu bahawa LZS mengadakan kempen galakan bayaran zakatfitrah
mengikut harga beras yang dimakan (79.6%), Manakala,majoriti
responden mend apat pendedahan mengenaikempen
galakan tersebutmelalui medium
khutbah jumaat (40.9%) dan ceramah (403%).Jadual 2
-
Prohl demografi respondenItem Kekerapan
Peratusanlantina:
Lelaki Perempuan Bayar Zakat Fitrah:
Ya
Tidak
Umur:
19 tahun dan ke bawah 20
-
30 tahun31
-
40 tahun41
-
50 tahun5L tahun dan ke atas Tahap Pendidikan:
SPM dan ke bawah
Matriku lasi/STPM/STAM Diploma
Ijazah
Sarjana PhD
173
X
177 3
2 30 37 46 66
84 8 26 44 13 3
95.6 4.4
98.3 7.7
7.7 76.6 20.4 25.4 36.5
47.2 4.5 14.6 24.7 7.3
1,.7
Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Aliran Pendidikan:
Agama Kebangsaan Loknsi:
Bandar Luar bandar Status Perknhruinnn:
Bujang Berkahwin Duda/Janda lenis Pekerjaan:
Kerajaan Swasta
Bekerja sendiri
Pesara
Lain-lain
Pendapatan Bulnnan:
RM1,000 dan ke bawah RM1,00L
-
RM5,000RM5,001
-
RM10,000RM10,001
-
RM15,000RM1.5,001
-
RM20,000Kt'kerapnn kclhcrjemnah di nnsjid atsu surnu:
1x sehari 2x sehari 3x sehari 4x sehari 5x sehari
32 53 36 22
r'l A
J+
28
1,48
109 70
25 743
13
13
r09
20 5 2
13 39 47 79 53
15.9 84.r
60.9 39.7
13.8 79 7.2
18.1 29.9 20.3 72.4 19.2
8.7 73.2 1.3.4 3.4 4aI.J
7.6 22.8 27.5 11.1 31 Sumber: berdasarkan maklumat soal selidik 2018.
Pembayaran zakat Fitrah Mengikut Harga Beras yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: satu Kajian di Daerah Hulu Langat, selangor
Jadual 3
-
Kesedaran tentang kempen galakan ,,fom Bayar zakat FitrahIkut
Harga Beras YangDimakan"
olehLZS
danmedium pendedahan tentang kempen tersebut.
Item Ya Tidak
Sisihan
KedudukanPiawai
Nilai Min
Tahu bahawa (LZS)
mengadakan kempen galakan
"Jom Bayar Zakat Fitrah Ikut Harga Beras Yang
Dimakan"
744 (7e.6)
37 (20.4)
0.80 0.030
Medium
Pendedahan:
Khutbah jumaat TV
FB
Laman web LZS Surat khabar
Radio
Ceramah/
taklimat
74 (40.e)
15 (8.3)
22
707 (se.1)
766 (eT.7)
759
(12.2)
(87.8)2
779(1.1)
(eB.e)13
168(7.2)
(e2.8)37
144(20.4)
(7e.6)L9
762(10.5)
(8e.5)26
155(14.4)
(8s.6)73
108(40.3)
(5e.7)0.41
0.08
0.12
0.01
0.07
0.20
0.10
0.74
0.40
0.037
0.021,
0.024 0.008
0.019
0.030
0.023
0.026 0.037
7
5
6
4
Nota: O peratusan.
Sumber: berdasarkan maklumat soal selidik 201g.
iii Ir3,:
I Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
PEMBAYARAN
ZAKAT FITRAH MENGIKUT HARGA
BERAS
YANG DIMAKAN
Jadual 4 menunjukkan tindakan
resPonden_
mengenaipembayaran
zakatfitrah bagi
setiapahli isi rumah mengikut i,urgu b..u, yang
dimakan.M...ttut hasil kajian ini, majoriti resionden membuyu,
zakatfitrah pada kadar
RM7bagi
satu kepalamengikut
kelas berasyang dimakan iaitu
beras'super splcial
Tempatan'
(99.1%)dari
L07 orcng resPonden. sementara itu, datam aipek pembayaran zakatfitrahuntuk
setiap isi rumah bagidiri
sendiri, terdapat seorang resPonden ya.,gT"*bayar
pJau
kadar
yangpaling tinggi liitu putu kadar
RM21untuk setiap ahli isi imah walaupun memakan beras dari
beraskelas 1 (0.9%). selain
itu
juga,majoriti
responden yang makanberas kelas 2 d,anberas
kelai
3 memb ayar pada kadar RM7iaitu
kad.aryang telah ditetapkan oleh negeri
selangor. Manakala,,urpond.ri
yutg *"*buyut P?d1 kadl yang ditentukan
mengikut
kelas 6urur bagi berusk"lus
2 adalah (1'3.6%) datt 44 orang responden dan bagi beras kelas 3 pula (20%) dari L5 orang,espJnd.r,.
Co.uk pembayaranahli isi
rumahyalg lain
sepertipururrgur,
d.antanggungan adalah mengikut- kepada
corakp.*biyaran isi runiih bigi diri
sendiri. Tambahan lag1 kajianini
mendapati bahawa terdapat iugu isi rumah bagi tanggunganyang tidak dibayar mengikut
kelas berasyang dimakan
atasalasan kurang makan.
Pembayaran zakat Fitrah Mengikut Harga Beras yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: Satu Kajian di Daerah Hulu Langat, Selangor
Jadual 4
-
Pemb ayaran zakatfitrah
mengikut harga beras yang dimakanBeras Isi Rumah
Kelas 1
Kelas 2 Kelas 3
Kelas L
Kelas 2 Kelas 3
Kelas L
Kelas 2
Kelas 3
RM7
1,06 (99.1,)
38 (86.4)
77 (73.3)
83 (e8.8)
29 (82.e)
10 (76.e)
74 (e8.7)
30 (e0.e)
8 (80)
RM
14
RM 21 Diri Sendiri0 (0.0)
6 (13.6)
1
(6.7)
0 (0.0)
6 (77.1,)
I (7.7)
0 (0.0)
J (e.1)
0 (0.0)
I
(0.e) 0 (0 0)
3 (20) Pasangan
I
(1.2) 0 (0.0)
2 (15.4)
Tanggungan L
Jumlah Responden
1,07
44 15
1
(1.3) 0 (c.0)
2 (20)
84 35 13
75
JJaa
10
Kelas L
Kelas 2
Kelas 3
56 (e8.2)
18 (81.8)
6 (85.7)
37 (100)
0 (0.0)
+^
(18.2) 0 (0.0)
0 (0.0)
Tanggungan ke-2
1
(1.8) 0 (0.0)
1
(14.3)
Tanggungan ke-3 0 (0.0)
57
22 a
Kelas 1 37
Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
Kelas
2
9(81.8)
Kelas
3
5(83.3)
0 (0.0)
I
(76.7)
Tanggungan ke-4
0 (0,0)
0 (0.0)
I
(25) 2
(18.2) 0 (0.0)
11
Kelas 1 25
Kelas 2
Kelas 3
25 (100)
6 (8s.7)
3
(75)
0 (0.0)
1
(14.3) 0 (0.0)
Nota: ( ) peratusan.
Sumber: berdasarkan maklumat soal
selidik
2018.FAKTOR RESPONDEN MEMBAYAR
ZAKAT FITRAH MENGIKUT
BERASYANG DIMAKAN
Berdasarkan Jadual
5, terdapat lima faktor yang
dikenalpasti sebagai penyebab responden membayar zakatfitrah mengikut beras yi^g dimakan iaitu faktor ilmu pengetahuan,
faktorniat, faktor nilai kemanusiaan, faktor institusi zakat
danfaktor
perananamil kariah. Hasil kajian ini mendapati
tahap kebolehpercayaan bagi kesemua faktor adalah baik.Nilai Alpha
Cronbachbagi faktoi ilmu
pengetahuandan faktor institusi
zakat beradapada
skalayang tinggi
dengannilai
(0.89) dan(0.83) masing-masing.
Manakala nilai Alpha Cronbach
bagifaktor niat
(0.93),faktor nilai
kemanusiaan (0.97)dan
faktor peranan amil kariah (0.96) berada pada skala yang sangat tinggi.Tambahan pula, kesemua 5
faktor
tersebut mencatatkan puratanilai min yang tinggi.
Kesemuafaktor mempunyai 5 item di
bawahnya selainfaktor
perananamil kariah terdapat
L4 itemdi
bawahnya. Bagifaktor ilmu
pengetahuan,nilai min
adalahantara (4.02)
hingga
(4.41) dan kesemuaitem di bawah faktor
ini
merekodkannilai min
yang tinggi. Ini menunjukkanmajoriti
respondenmempunyai
pengetahuan yangbaik
mengenaifiqh
zakat terutamanya zakatfitrah untuk
kajianini.
Daripadanilai
min
yangtertinggi
bagiitem di
bawahfaktor ini
menunjukkanPembayaran zakat Fitrah Mengikut Harga Beras Yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: Satu Kajian di Daerah Hulu Langat, Selangor
responden
mengetahui bahawa
zakatfitrah adalah wajib
ke atas setiapindividu Muslim
(4.41)diikuti item bayaran
zakat fitrah adalah berdasarkan kepadanilai
makananruji
di kawasan pembayar zakat atau yang dimakan oleh pembayar zakat (4.26).Sementara
itu,
item yang terendahnilai min
di bawahfaktor ini
adalahkadar
zakatfitrah di
Malaysia berdasarkannilai
beras bagi satu gantang Baghdad (4.02).Jadual 5
-
Faktor responden bayar zakatfitrah
mengikut beras yang dimakanNilai Min
Sisihan Piawai
Tahapl Alpha Cronbach2 1) Faktor ilmu pengetahuan (fiqh
zakat):
Dapat membezakan konsep bayaran antara zakat fitrah dengan zakatharta,
Hukum zakat fitrah adalah wajib ke atas setiap individu muslim, Bayaran zakat fitrah adalah berdasarkan kepada nilai makanan ruji di kawasan pembayar zakat atau yang dimakan oleh pemb ayar zakat.
Jumlah zakat fitrah adalah berdasarkan kepada jumlah satu sha'iaitu satu gantang makanan.
Kadar zakat fitrah di Malaysia berdasarkan nilai beras bagi satu gantang Baghdad.
Purata
Tinggi
4.02 .063 Tinggi
4.20 .049 Tinggi
.893
-.2.LAa1
4.41
4.26
4.15
.056
.0s6 .0s6
.061
Tinggi
Tinggi Tinggi
2) Faktor niat:
Membayar lebih ikut harga beras yang dimakan dengan niat sebagai sedekah kerana Allah.
Membayar lebih sebagai salah satu amal bakti di dunia.
Tinggi
4.35
.935
4.38 .051
.055 Tinggi
Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa
4.39 .054
TinggiMembayar iebih sebagai cara untuk mendekatkan diri kePada Aliah.
Membayar lebih sebagai sedekah untuk mendapatkan ganjaran dari Allah.
Membayar lebih bagi menambah bekalan amalan untuk ahkirat.
Purata
ffi H"T '.;
T
4.36 .055
Tinggi4.39 4.36
.055 .051
Tinggi Tinggi 3) Faktor nilai kemanusiaan:
Bagi memenuhi keperluan
golongan fakir dan miskin di hari raya Aidil Fitri seperti makanan dan pakaian.
Supaya golongan fakir dan miskin turut menikmati
kegembiraan di hari raya Aidil
Fitri.
Supaya golongan fakir dan
miskin tidak rasa dipinggirkan di hari raya Aidil Fitri.
Saya prihatin dan simpati ke atas nasib dan keadaan golongan fakir dan miskin di temPat saya.
Saya irrgin meniadi seorang muslim yang mengambil berat dan suka membantu orang susah.
Purata
4.38 .050 Tinggi
4.47 .049 Tinggi
4.39 .049 Tinggi
4,38 .050 Tinggi
4.40 .050 Tinggi
4.39 .047 Tinggi
.977
4) Faktor institusi zakat:
Merasakan zakat dikutiP dengan ce.kap dan efisien.
Wujud banyak kemudahan untuk membayar zakat.
Merasakan zakat diagih dengan cekap dan e'fisien.
Merasakan agihan zakat samPai kepada sasaran.
.838 4.07
3.72
3.6t1
.055
,051
.060 .059
Tinggi Tittggi
Sederrhana Sederhana
Pembayaran zakat Fitrah Mengikut Harga Beras yang Dimakan dan Peranan Amil Kariah: satu Kajian di Daerah Hulu Langat, Selangor Berpendapat bahawa
maklumat 3.83
.057berkaitan kutipan/agihan zakat mudah untuk diakses.
Tinggi
Purata
3.9I .044
Tinggi5) Faktor peranan amil kariah:
Saya membayar zakat fitrah pada amil di masjid/surau di tempat
saya.
Saya amat mengenali amil masjid/surau di tempat saya,
Amil merupakan penduduk tempatan di tempat saya tinggal.
Saya yakin amil masjid/surau di tempat saya seorang yang bertanggungjawab dan amanah dalam melaksanakan tugasnya.
Saya setuju amil masjid/surau di tempat saya seorang yang boleh dipercayai.
Amil masjid/surau di tempat saya seorang yang peramah dan berakhlak mulia.
Amil memaklumkan dan menyampaikan maklumat tentang kempen galakan kepada saya sebelum saya membayar zakat fitrah.
Penyampaian maklumat tentang kempen galakan tersebut oleh amil sangat jelas dan mudah difahami.
Berlaku interaksi dua hala antara saya dengan amil.
Amil sangat berhemah dalam menjawab pertanyaan-
pertanyaan yang diajukan, Amil mempunyai pengetahuan yan9baik dengan apa yang disampaikan.
4.28
.055
Tinggi.961
3.93 4.03 4.25
3.94 3.97
.069 .066 .053
Tinggi Tinggi Tinggi
Tinggi Tinggi
4.27 .053 Tinggi
4.72
.059
Tinggi3.85
.067
Tinggi3.88 .068
Tinggi.064
.063
4.00 .058 Tinggi
,#
'ti*ir
. rg;
is
Jurnal Pengurusan !.1
Saya percaya amil seorang Yang berpengetahuan luas dalam fiqh
zakat.
Layanan mesra amil mendorong
saya <