• Tiada Hasil Ditemukan

BAB SATU PENDAHULUAN

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "BAB SATU PENDAHULUAN "

Copied!
391
0
0

Tekspenuh

(1)

oleh

NAWWAL BINTI ABDUL KADIR

T esis diserahkan untuk memenuhi keperluan bagi ljazah Sarjana Sastera

Pusat Pengajian Seni Universiti Sains Malaysia

Pulau Pinang

(2)

PENGHARGAAN

Pertama sekali pengkaji ingin merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga buat penyelia utama dan penyelia bersama Prof. Madya Dr. Mohd. Najib Ahmad Dawa dan Prof. Madya Dr. Zakaria Ali atas bimbingan, pandangan dan perkongsian ilmu sehingga kajian ini siap sepenuhnya, juga tidak dilupa buat semua pensyarah serta kakitangan di Pusat Pengajian Seni, USM.

Ucapan terima kasih dan sekalung budi ini juga ditujukan kepada Ketua Pengarah PKKM, Pengarah dan kakitangan PKKM cawangan Kelantan, Sabah serta Selangor; Pengerusi Koperasi Pembatik Kelantan, Pengarah dan kakitangan Muzium dan Arkib Negara, Pengarah dan kakitangan Muzium Negeri serta Muzium Kraftangan Kelantan, Muzium Tekstil Kuala Lumpur dan Pengurus Pembangunan Usahawan, Perbadanan Kemajuan lktisad Negeri Kelantan.

Pengkaji juga, ingin merakamkan penghargaan atas bantuar. dan sokongan yang bukan sedikit telah dihulurkan oleh Kurator dan kakitangan Muzium Tekstil Jakarta, Balai Penelitian Batik YogYakarta <~an Dewan Kesenian Jakarta di Taman Ismail Marzuki (TIM) Jakarta, Indonesia; tidak dilupakan dedikasi ini ditujukan buat semua Ketua Pengarah dan kakitangan bahagian maklumat dari perpustakaan USM, UKM, UM dan

(3)

Ucapan terima kasih ini juga ditujukan untuk mereka atas pemberian maklumat yang berharga meliputi segala bentuk kerjasama di bengkel- bengkel batik seperti maklumat peralatan, teknik, tunjuk ajar membuat blok serta membatik, fungsi dan falsafah yang terkandung dalam bidang membatik ini. Mereka yang dimaksudkan itu En. Aziz bin Awang, En. Hashim bin Awang, En. Khalid bin Ismail, En. Kamarulzaman Mohd.

Salleh, En. Mohamad Johny bin Omar, En. Mohd. Ariffin bin Mohd. Amin, En. Mohd. Daud bin Ahmad Fuat, En. Mohd. Yusuff Dahlan, En. Mustaffa bin Yahya, En. Nik Mohd. Noor bin Nik Abdul Rahman, En·. Nordin bin Ismail, En. Sopandi, En. Ridzuan bin Shaari, En. R. Tukiran Effendy, Pn. Azah Aziz, Pn. Zalina, Prof. Madya Dr. Siti Zainon Ismail dan En. Shahnagra. Kepada Pn. Siti Noor, Cik Majemin dan Cik Mariamah terima kasih daun keladi kerana sudi meluangkan masa untuk memperbetul kesalahan bahasa pada tesis ini.

lngatan tulus ikhlas diucapkan kepada rakan-rakan ljazah Tinggi di USM, UPM, UKM, UM, UPSI, UNIMAS dan UiTM serta orang perseorangan di Kelantan dan T erengganu atas bantuan pengumpulan maklumat secara langsung dan tidak langsung dalam melengkapkan kajian ini.

(4)

perhatian yang tidak berbelah bagi kepada pengkaji dalam proses mencari ilmu untuk dunia dan akhirat, juga tidak ketinggalan buat semua ahli keluarga tersayang yang turut memberikan sokongan moral sehingga selesai kajian ini.

Akhir sekali buat arwah Tok, Hajjah Asma binti Arshad dan Tok Wan, Haji Abdul Hamid bin Yaakob yang tercinta kerana tidak sempat menyaksikan setiap kejayaan yang diraih pengkaji pada usia dewasa, doa dan perangsang sewaktu hayat akan sentiasa kental terpahat di jiwa. lmbauan sewaktu kita hidup bertiga di bawah satu bumbung merupakan saat yang paling indah dan masih segar di ingatan hingga ke saat ini. Amin.

(5)

SENARAIKANDUNGAN ABSTRAK

TAJUK HALAMAN

BAB SATU PENDAHULUAN

1 . 1 La tar belakang Kajian ... 1

1.2 Jenis-jenis Serat Kain ... 3

1.2.1 Serat Alam ... 3

1.2.? Serat Buatan (Kimia atau Sintesik) ... 3

1 . 3 Corak Permukaan Kain ... 7

1.3.1 Corak Struktur ... 8

1.3.1.1 Corak Palos ... ... 9

1.3.1.2 Corak Jalur ... ... 9

1.3.1.3 Corak Petak ... 11

1.3.1.4 Corak Plaid ... 12

1.3.1.5 Corak Zig-Zag ... .. 12

1. 3. 1. 6 Corak Bayang-bayang ... 13

1.3.2 Corak Permukaan ... 14

1. 3. 2. 1 Cetak Timbul (Embossing) ... .... 14

1.3.2.2 Corak Plise (Piissse) ... ... ... 15

1. 3. 2. 3 Stail Bakar (Burnt-out Style) ... ... 15

1. 3. 2.4 Pengkarotan (Garrotting) .... ... 16

1.3.2.5 Tekstur Benang (Textured Yam) ... 16

1.3.2.6 Merce Benang (Mercerized Yam) ... 17

1.3.2.7 Licau (Giaze) ... 17

1. 3. 2. 8 Sulaman (Embroidery) ... ... 18

1.3.2.9 Mencetak (Printing) ... .. 18

1.3.2.10 Batik ... 19

(6)

1 . 6 Kepentingan Kajian ... 26

1.6.1 Tinjauan Kajian Terdahulu ... 29

1.7 Kerangka Teori ... 33

1.8 Organisasi Kajian ... 38

BAB DUA KAEDAH PENYELIDIKAN 2.1 Pengenalan ... 42

2.2 Kaedah Kajian ... 44

2.2.1 Penyelidikan Kepustakaan ... ·~ ... .44

2.2.2 Lawatan Lapangan dan Pemerhatian ... 46

2.2.3 Temu Bual. ... 51

2.2.4 Penglibatan ... 56

2. 3 Justifikasi Pemilihan Kaedah Perancangan Berdasarkan Budaya di Lokasi Kajian di Daerah Kota Bharu ... 59

2.4 Kesimpulan ... 61

BAB TIGA TERMINOLOGI DAN REKA CORAK BATIK SARUNG 3. 1 Pengenalan ... 62

3.2 Definisi Terminologi Batik ... 63

11

(7)

BAB EMPAT

TEKNIK DAN PROSES REKA CORAK

4.1 Pengenalan ... 77

4.2 Teknik Membatik Menggunakan Pelbagai Blok ... 80

4.2.1 Blok Bungkis ... 81

4.2.2 Blok Kayu ... 84

4.2.3 Blok Logam (zink dan tembaga) ... 102

4. 2. 3. 1 Blok Zink

a

tau Tin ... ... 103

4. 2. 3. 2 Blok T embaga ... 106

4.2.3.3 Sub Kepakaran ... 107

(a) Tukang Blok ... ... .. 108

(b) Penyediaan Corak ... ... 111

(c) Penyambungan Corak ... 114

(d) Kekemasan ... 117

(e) Tukang Terap ... 131

(f) Tukang Warn a ... 144

4.2.4 Blok Sutera Saring (skrin pencetakan) ... 148

4.3 Kesimpulan ... 166

BAB LIMA REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BATIK SARUNG 5. 1 Pengenalan ... 168

5.2 Struktur Kain Batik Sarung ... 169

5.2.1 Kepala Kain ... 175

5.2.2 Tubuh atau Badan Kain ... 178

(8)

5.3.1 Pemilihan Corak ... 182

5.3.1.1 Corak Organik ... ... .. 187

(a) Corak Neutral... . . . ... .. 191

i- CorakFiora ... 191

ii- Corak Fauna ... ... 196

5. 3. 1. 2 Corak Stailisasi ... 200

5.3.3.4 Corak Geometri ... .. 202

5.3.2 Susunan Corak ... 208

5.3.2.1 Susunan Asas ... .. 210

5.3.2.2 Susunan Pelengkap ... 212

a- Pola Ulangan ... 212

i- U/ang Batu Bat a ... : ... 213

ii- U/ang Serong .. ... ... 214

b- Ulang Sejajar. ... 215

c- Ulang Tapak Catur. ... 216

d- Susunan Pola ... 217

5.4 Pewarnaan ... 219

5.4.1 Pewarnaan Batik Sarung ... 222

5.6 Kesimpulan ... 227

BAS ENAM ANALISIS REKA CORAK PERMUKAAN BATIK SARUNG 6.1 Pengenalan ... 228

6.2 Teknologi Mempengaruhi Reka Corak ... 229

6.3 Susunan Reka Corak Permukaan Kain ... 231

6.3.1 Reka Corak Kepala Kain ... 237

6.3.2 Reka Corak Tubuh Kain ... 252

\V

(9)

6.3.4 Reka Corak Tali Air ... 285

6.3.5 Reka Corak Tepi Gigi ... 289

6.4 Kesimpulan ... 290

BAB TUJUH RUMUSAN 7. 1 Pengenalan ... 293

7.2 Hasil Dapatan Kajian ... 294

7.2.1 Terminologi Batik ... 294

7.2.1.1 Ciri-ciri Kain Batik Sarung Di Daerah Kota Bharu ... 297

7.2.2 Perubahan Teknik Dan Proses Membuat Batik Sarung ... 299

7.2.3 Perubahan Ke Atas Reka Corak, Reka Letak Corak, Serta Bahan Yang Digunakan Dalam Membuat Batik Sarung ... : ... 301

7.2.3.1 Perubahan Reka Corak ... ... . 301

7. 2. 3. 2 Perubahan Reka Letak Corak ... 303

7. 2. 3. 3 Peru bah an Bahan ... ... 306

7.2.4 Perbezaan Rekaan Corak Batik Sarung ... 310

7.2.5 Pewarnaan Kain Batik Sarung ... 314

7.2.6 Kualiti Pembuatan ... 334

(10)

TAJUK

BAB SATU PENDAHULUAN

HALAMAN

1.1 Corak Palos ... 9

1. 2 Corak Jalur Mendatar ... 1 0 1 . 3 Corak Jalur Menegak ... 1 0 1 :4 Corak Jalur Miring ... 1 0 1.5 Corak Jalur Teratur ... 10

1.6 Corak Jalur Tidak Teratur ... 1 0 1. 7 Corak Kotak Teratur ... 11

1.8 Corak Kotak Tidak Teratur ... 11

1.9 Corak Kotak Dibentuk Oleh Garis Benang ... 11

1.10 Corak Plaid ... 12

1. 11 Corak Zig-Zag ... 12

1 . 12 Corak Bayan-bayang ... 13

1 . 13 Corak Cetak Timbul ... 14

1 . 14 Corak Stail Bakar ... 15

1.15 Corak Pengkarotan ... 16

1 . 16 Corak T ekstur Benang... . . . . ... 17

1 . 17 Corak Sulaman... . . 18

Vl

(11)

BAB DUA

KAEDAH PENYELIDIKAN

BAB TIGA

TERMINOLOGI DAN REKA CORAK BATIK SARUNG

BAB EMPAT

TEKNIK DAN PROSES REKA CORAK

4.1 Slok Bungkis ... 82

4.2 Slok Kayu ... 85

4.3 lmej Ukiran Timbul Pada Permukaan Slok Kayu ... 87

4.4 Contoh Slok Kayu Yang Serulang l mej ... 91

4.5 Slok Sahagian Sadan Kain ... 93

4.6 Slok Sahagian Tepi Gigi Dan Kapit Kain ... 93

4.7 Blok Sahagian Kepala Kain ... 93

4.8 Blok Zink Atau Tin... . . . . . . ... 1 04 4.9 Blok Tembaga ... . ... 107

4. 1 0 T eknik Memasang Rakit Besar Dan Pemegang ... 117

4.11 Mengikir Slok Menggunakan Mesin Empeias ... 118

4.12 T eknik Mengikir Blok Log am Dengan Cairan Rosin Berada Di Ruangan Corak... . . . ... 119

4.13 Slok Sarang Untuk Sadan Kain ... 123

(12)

4.16 Blok Sarang Untuk Pengapit Tepi Kain ... 125

4. 17 Meja T era pan Menggunakan Sponge... . . . . "140 4.18 Contengan Warna Pada Corak ... 145

4. 19 Menutup Corak Yang Siap Diwarnakan Menggunakan Lilin ... 146

4.20 Menutup Corak Dan Menerap Corak Pada Badan Kain ... 147

4.21 Mencetak Menggunakan Blok Sutera Saring ... 159

4.22 Peralatan Pendedahan Cahaya Lithofilem ... ... 162

4.23 Peralatan Untuk Meregang Kain ... 163

4.24 Mesin Naumatik ... 165

4.25 Mesin Naumatik Berkemampuan Menghasilkan Produktiviti Yang Tinggi. ... 165

BAB LIMA REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BATIK SARUNG 5.1 Gam bar Sebenar Kain Batik Sarung ... 173

5.2 Kepala Kain Bercorak Flora ... 176

5.3 Kepala Kain Bercorak Pucuk Rebung ... 177

5.4 Reka Corak Pad a T ubuh Kain ... "179 5.5 Reka Corak Pad a Pengapit Kain Dan Tali Air ... 180

5.6 Corak Ukiran Kayu ... 183

t:

5.7 Corak Permukaan Kain ... 183

~

Vlll

(13)

5.10 Corak Menggunakan Gabungan Keseluruhan Corak Fauna ... 193

5.11 Corak Menggunakan Gabungan Unsur-unsur Corak Flora Dan Geometri ... 195

5.12 Corak Variasi Bentuk-bentuk Serupa ... 196

5.13 Corak Fauna ... 197

5.14 Corak Dibentuk Menggunakan Simbol Binatang ... 200

5.15 Corak Stailisasi ... 202

5.16 Corak Geometri ... 205

5.17 Corak Hasil Klasifikasi Oleh PKKM ... 206-207 5.18 Reka Corak Pada Permukaan Kain Sarung Menggunakan Blok Kayu ... 210

5.19 Mengecap Dengan Menggunakan Blok Corak Menyerong ... 215

BAB ENAM ANALISIS REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BATIK SARUNG 6.1 Kepala Kain/Biok Bungkis Susunan Ulang Tapak Catur ... 238

6.2 Kepala Kain/Biok Kayu Cara Susunan Corak Yang Ringkas ... 241

6.3 Kepala Kain /Biok Kayu Reka Corak Binatang Dan Tumbuh-tumbuhan ... 243

6.4 Kepala Kain/Batik Discharge Reka Corak Sepohon Pokok Tanpa Bunga Dengan Dasar Kain Berwarna Merah ... 245

(14)

6.6 Kepala Kain /Biok Logam

Corak Rintik-rintik dengan Kehalusan Corak ... 248 6.7 Kepala Kain/Biok Logam

Reka Corak Sepohon Pokok Yang Lengkap ... 249 6.8 Kepala Kain/Biok Logam

Reka Corak Sepohon Pokok Yang Lengkap Dan

Bunga Disusun Secara Tunggal. ... 249 6.9 Kepala Kain/Biok Logam

Reka Corak Pucuk Rebung ... 250 6.1 0 Kepala Kain/Biok Logam

Penambahan lmej Pucuk Rebung ... 250 6.11 Kepala Kain/Biok Kayu

Reka Corak Sepohon Pokok Yang Ringkas ... 255 6.12 Tubuh Kain/Biok Kayu

Reka Corak Sepohon Pokok Secara Tunggal ... 256 6.13 Tubuh Kain/Biok Kayu

Reka Corak Dihiasi Objek Utama Dan lsi-isian ... 257 6.14 Tubuh Kain/Batik Discharge

Reka Corak Bunga Disusun Mengikut Kedudukan

Pada Objek Sepohon Pokok ... 259 6.15 Tubuh Kain/Batik Discharge

Reka Corak Sepohon Pokok Tanpa Bunga ... 260 6.16 Tubuh Kain/Biok Logam

Reka Corak Penuh Dihiasi Corak Kulit Siput ... 262 6.17 Tubuh Kain/Biok Logam

Reka Corak Penuh Dihiasi Mega Mendung ... 263

(15)

6.19 Tubuh Kain/Biok Logam

Reka Corak Penuh Dihiasi Corak Bunga Orkid Dan

Geometri ... 265 6.20 Tubuh Kain/Biok Logam

Reka Corak Penuh Dihiasi Sekaki Kipas ... 267 6.21 Tubuh Kain/Biok Logam

Reka Corak Sepohon Pokok ... 268 6.22 Tubuh Kain/Biok Logam

Reka Corak Penuh Dihiasi Corak Bunga Mawar

Dan Geometri ... 269 6.23 Tubuh Kain

Reka Corak Dihiasi Gabungan Teknik Pembuatan

Menggunakan Blok Logam Dan Canting ... 271 6.24 Tubuh Kain/Biok Sutera Saring

Reka Corak Penuh Dihiasi Susunan Flora ... 272 6.25 Tubuh Kain/Biok Sutera Saring

Reka Corak Flora Dihiasi Corak Geometri Pada Latar Kain ... 273 6.26 Tubuh Kain/Biok Sutera Saring

Reka Corak Flora, Fauna Dan Geometri ... 274 6.27 Pengapit Kepala Kain/Biok Kayu

RekaCorak Flora Dan Geometri. . ... 276 6. 28 Pengapit Kepala Kain/Biok Kayu

Reka Corak Fiora... . . . ... 277 6.29 Pengapit Kepala Kain/Batik Discharge

Reka Corak Flora ... .. . ... 277 6.30 Pengapit Kepala Kain/Biok Logam

Reka Corak Fiora Dan Geometri ... 278

(16)

Reka Corak Flora Dan Geometri ... 279 6.33 Pengapit Kepala Kain/Biok Sutera Saring

Reka Corak Flora Dan Geometri ... 279 6.34 Pengapit Tepi Kain/Biok Kayu

Reka Corak Flora ... 280 6.35 Pengapit Tepi Kain/Biok Kayu

Reka Corak Dihiasi Dengan Corak Bunga ... 281 6.36 Pengapit Tepi Kain/Biok Kayu

Reka Corak Dihiasi Dengan Corak Bunga ... 281 6.37 Pengapit Tepi Kain/Biok Kayu

Reka Corak Flora Dan Geometri ... 282 6.38 Pengapit Tepi Kain/Teknik Discharge

Reka Corak Flora ... 282 6.39 Pengapit Kepala Kain/Biok Logam

Reka Corak Flora ... 283 6.40 Pengapit Kepala Kain/Blok Logam

Reka Corak Flora ... 283 6.41 Pengapit Kepala Kain/Biok Logam

Reka Corak Flora. . . . ... 284 6.42 Pengapit Kepala Kain/Biok Logam

Reka Corak Flora ... . . ... 284 6.43 Pengapit T epi Kain/Biok Sutera Sa ring

Reka Corak Flora Dan Geometri ... . . ... 285 6.44 Tali Air/Biok Logam

Reka Corak Geometn.. . . ... . . ... 286 6.45 Tali Air/Biok Logam

R.eka Corak flora Dan Geometri. ... 286

XII

(17)

I

6.47 Tali Air/Biok Logam

Reka Corak Geometri ... 287 6.48 Tali Air/Biok Logam

Reka Corak Flora ... 288 6.49 Tali Air/Biok logam

Reka Corak Geometri ... 288 6.50 Tali Air/Biok Logam

Reka Corak Geometri ... : ... 289 6.51 Tepi Gigi Kain

Reka Corak Bergaris Menegak Atau Gigi Yu ... 290

BAB TUJUH RUMUSAN

7.1 Sehelai Batik Sarung Dengan Warna Panas ... 330

(18)

BAB SATU PENDAHULUAN

BAB DUA

KAEDAH PENYELIDIKAN

BAB TIGA

TERMINOLOGI DAN REKA CORAK BATIK SARUNG

BAB EMPAT

TEKNIK DAN PROSES REKA CORAK

4.1 Peralatan Mengukir Kayu ... 88

4.2 Corak Ditekap Pada Permukaan Kayu ... 90

4.3 Penyediaan Tempat Batik Menggunakan Blok Kayu ... 98

4.4 Peralatan Membuat Blok ... 11 0 4.5 Kedudukan Corak Pada Permukaan Kayu ... 111

4.6 Membentuk Kepingan Logam ... 113

4.7 Corak DiPaku Atas Permukaan Kayu ... 114

4.8 Corak Asal Sebelum Dijadikan Blok Penutup ... 127

4.9 Saiz Corak Untuk Blok Penutup Yang Siap Oikecilkan ... 128

4.10 Kaedah Mengokok Satang Pisang ... 133

4.11 Merendam Kelopak Satang Pisang Ke Dalam Larutan Air Garam. ... 135

XIV

(19)

4.14 Mencetak Corak Asas Pada Permukaan Kain Putih ... 144 4.15 Peralatan Membuat Slok Sutera Saring ... 150 4.16 Membuat Corak Menggunakan Kelongsong Stensil

(Cooper VA tau Funnel Pen) ... ... 152

4.17 Proses Penyediaan Slok Sutera Saring ... 156 4.18 Skrin Mencetak Menggunakan Sguegee ... .. 157

BAB LIMA

REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BAlK SARUNG

5.1 Sentuk Fauna ... 197 5.2 Contoh Corak -dari Sahagian Anggota Haiwan

Dalam Sentuk Abstrak ... 198 5.3 Corak Stailisasi ... 202 5.4 Sentuk-bentuk Bermotifkan Hidupan Laut iaitu Siput,

Sisik lkan Dan lnsang lkan ... 204

BAB ENAM

ANALISIS REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BATIK SARUNG 6.1 Kepala Kain/Biok Bungkis

Susunan Ulang Tapak Catur ... 238 6.2 Kepala Kain/Biok Bungkis

Permukaan Ditinggalkan Kosong ... 239 6.3 Tubuh Kain/Biok Bungkis

Reka Corak Bunga Disusun Secara Tunggal. ... 253 6.4 Bentuk Fauna ... 265

(20)

BAB TUJUH RUMUSAN

7.1 Contoh Reka Corak T erawal Pada Permukaan

Kain Batik Sa rung ... 304

7.2 Contoh Reka Corak Peringkat Kedua Pada Permukaan Kain Batik Sa rung ... 304

7.3 Contoh Reka Corak Utama Pada Rekaan Blok Logam ... 337

7.4 Contoh Penambahan Reka Corak Pad a Blok Logam ... 338

7.5 Contoh Reka Corak Yang Lengkap Pada Blok ... 339

XVl

(21)

BABSATU PENDAHULUAN

BAB DUA

KAEDAH PENYELIDIKAN

BABTIGA

TERMINOLOGI DAN REKA CORAK BATIK SARUNG

BAB EMPAT

TEKNIK DAN PROSES REKA CORAK

4.1 Proses Cantuman Corak ... 115 4.2 Rupa permukaan Blok Penutup ... 130 4.3 Proses Membuat Corak Pada Permukaan Negatif Filem. ... 154

BAB LIMA

REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BATIK SARUNG

BAB ENAM

ANALISIS REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BATIK SARUNG

BAB TUJUH RUMUSAN

(22)

BABSATU PENDAHULUAN

1 .1 Jenis Dan Kategori Kain Berdasarkan Bahan

Dan T eknik Pembuatan ... 6

BAB DUA

KAEDAH KAJIAN

BABTIGA

TERMINOLOGI DAN REKA CORAK BATIK SARUNG

BAB EMPAT

TEKNIK DAN PROSES REKA CORAK

BAB LIMA

REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BATIK SARUNG

5.1 Gambar dan Bentuk Corak Berdasarkan Sepohon Pokok ... 192 5.2 Klasifikasi Kombinasi Warna Mengikut Kesukaan Pengguna ... 223

BAB ENAM

ANALISIS REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BATIK SARUNG

XVlll

(23)

7.2 Resepi Pewamaan Batik Sarung ... 332 7.3 Nama-nama Bahan Pewamaan Napthol Dan Garam Warna ... 333

(24)

TAJUK

BAB SATU PENDAHULUAN

BAB DUA

KAEDAH PENYELIDIKAN

BAB TIGA

TERMINOLOGI DAN REKA CORAK BATIK SARUNG

BAB EMPAT

TEKNIK DAN PROSES REKA CORAK

BAB LIMA

REKA CORAK PERMUKAAN KAIN BATIK SARUNG

HALAMAN

5.1 Sub Struktur Kain Batik Sarung ... 172 5.2 Susunan Corak Ulang Batu Bata ... 213 5.3 Susunan Corak Ulang Serong... .. . . . ... 214 5.4 Susunan Corak Ulang Sejajar... . ... 215 5.5 Susunan Corak Ulang Tapak Catur ... 216 5.6 Susunan Pola ... 218

XX

(25)

;

BAB7 RUMUSAN

7.1 Proses-proses Perubahan Bahan Membuat Blok Batik ... 306

(26)

Reka corak kain batik sarung di Malaysia bukan merupakan satu ciptaan baru, malahan banyak persamaan dengan negara Indonesia, Thailand dan Brunei Darussalam. Persamaan ini dapat dilihat pada susunan struktur pada permukaan kain batik sarung. Walau pun perubahan terhadap teknik dan rekaan corak sentiasa dilakukan namun perubahan yang berlaku terhad pada corak itu sahaja tanpa melibatkan sub struktur pada permukaan kain.

Oleh itu, kajian ini adalah untuk melihat corak, reka !etak corak, bahan yang digunakan, peranan warna dan teknik yang dipilih dalam pembuatan batik sarung kerana, proses membatik memerlukan peralatan yang lengkap dan perlu mempunyai kemahiran yang khusus. Kajian ini dilakukan di daerah Kota Bharu, Kelantan Darulnaim dengan memfokuskan pemerhatian pada reka corak permukaan kain. Fokus kajian ini dilakukan pada rekaan corak di antara tahun 1911 hingga 1998, kerana antara tahun ini bermula perkembangan industri batik sarung di Malaysia. khusus di daerah Kota Bharu, Kelantan Darulnaim.

Tempoh masa antara tahun 1911 hingga 1998 1n1 JUga, mempunyai kemudahan untuk mengumpul maklumat seperti senarai bahan, kesahihan maklumat daripada orang perseorangan dan memudahkan aktiviti

XXII

(27)

oleh mana-mana pengkaji di Malaysia. Selain itu, kajian ini juga turut meneliti sama ada terdapat persamaan reka corak yang wujud dengan batik keluaran negara Indonesia. Justeru, kajian ini menggunakan pendekatan teori yang berkaitan dengan peranan teknologi untuk melihat perubahan reka corak pada permukaan kain batik sarung.

Kajian ini memfokuskan pada terminologi batik dan reka corak, pemilihan dan kedudukan corak pada bahagian struktur meliputi keseluruhan permukaan kain serta peranan warna. Selain itu. kajian ini turut menganalisis reka corak permukaan kain batik sarung berpandukan sub struktur :1asil daripada penggunaan pelbagai peralatan membatik. Peralatan yang dimaksudkan itu ialah penggunaan blok bungkis, blok kayu, blok logam dan blok sutera saring.

Justeru, hasil dapatan kajian telah membuktikan kedudukan susunan sub struktur, reka corak, pemilihan corak, reka !etak corak dan susunan corak pada permukaan kain batik sarung tradisional tidak berubah walaupun penggunaan alatan dan proses pembuatan membatik berubah mengikut perkembangan teknologi semasa.

(28)

A study about the surface designs of traditional Batik Sarung in Kelantan

Malaysian designs on 'batik sarung' are not new, in fact, there are similarities between Malaysian design and those from Indonesia, Thailand and Brunei Darussalam. These similarities can be seen on the batik structural arrangements. Even though the techniques and designs changed constantly, it was limited to the designs and not to its sub structures.

Therefore the purpose of this research is to evaluate the designs, materials, colours and the techniques used in the 'batik sarung' process that -equires proper tools and special skills. The study was done in Kota Bharu. Kelantan Darulnaim with specification on surface designs. It emphasize on designs created between 1911 to 1998, the flourished period for batik industry especially in Kota Bharu.

Informations such as the list of materials and the validity of individual information was easily gather during this period. Until now. there is no proper study on this subject or any dissertation by researcher in Malaysia. That is why the study is important. Furthermore, the study also concern on the

XXIV

(29)

In short, it included ·batik' terminology, pattern, arrangements and colour organization. It also analyzed the patterns according to its substructures that come from 'batik' tools such as steel block and wood block.

In conclusion, eventhough the process and technics were changed through out time, the structures, patterns and arranggements of the 'batik' surfaces have never differ.

(30)

.

.

'"

BAB SATU PENDAHULUAN

1.1 Latar Belakang Kajian

Tekstil berasal dari perkataan Latin iaitu texere yang bermaksud menenun, sementara itu istilah tekstil pada zaman sekarang bererti kain atau fabric1. Kain dibuat dengan prinsip yang sederhana iaitu daripada pintalan benang yang ditenun secara mendatar dan melintang. Menurut N. Sugiarto Hartanto dan Shieru Watanabe, hasil tenunan ini merupakan antara tekstil yang tertua dalam sejarah pakaian peradaban manusia dan dapat ditelusuri sehingga 200 abad yang lalu2. Sementara itu, Siti Zainon Ismail telah menyatakan tekstil dalam wilayah budaya Melayu ialah kain dan masyarakat Melayu mengenali kain sebagai sarung3 .

Jumaeri, Okim Djamhir. Wagimun, 1974. Textile Design, lnstitut Teknotogi Textile, Bandung, halaman 7.

: N. Sugiarto Hartanto dan Shieru Watanabe, 1978. Telmologi Tekstil, PT Pradnya Paramrta.

halaman 115.

3 '>iti Zainon lsma;~, ~~94. Tekstil Tenunan Melayu Keindahan Budaya Tradisional Nusantara. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, hataman 3.

(31)

Kain. (seterusnya kajian ini akan menggunakan istilah kain untuk merujuk tekstil) dihasilkan melalui proses menenun dalam bentuk anyaman daripada benang-benang. Kebiasaan benang-benang ini disusun berkedudukan dua arah yang membentuk sudut sembilan puluh darjah antara satu sama lain. Kedudukan kedua-dua arah ini disebut sebagai arah mendatar dan arah menegak yang mewakili panjang dan Iebar kain untuk menghasilkan pelbagai jenis kain.

Namun begitu terdapat juga pelbagai teknik tenunan dengan kedudukan benang yang berubah-ubah bergantung pada rekaan corak yang dikehendaki. Jenis kain pula mempunyai pelbagai variasi atau ubahan yang berbeza dari segi mutu, kualiti, sifat dan pola4. Keadaan ini bergantung pada penggunaan dan gabungan antara faktor penjenisan serat5 yang digunakan, kerana setiap jenis serat mampu mempengaruhi sifat dan mutu kain yang dihasilkan.

---,.---=' 1995. Glosari Budaya Malaysia: Corak dan Motif, Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuaia Lumpur, halaman 167, telah mendefinisikan istilah poi a sebagai gambaran atau kategori berdasarkan bentuk.

corak atau motif. Maksud pola yang lebih jelas lihat buku Drs. Hamzuri 1981. Classical Batik, Penerbit Djambatan.

halaman 11. telah mendefinisikan pola sebagai "The spectmen 1s one batik motif on cotton cloth of acertam s1ze.

used as a sample oftha pattern to be batiked. The followmg ts descriptive of the spectmen·

" lstilah serat merujuk kepada bahan yang terkandung dalam lembar-lembar benang yang ditenun menjadi kain.

(32)

1.2 Jenis-jenis Serat Kain

Serat-serat kain ini dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu. serat alam dan serat buatan (kimia atau sintetik).

1.2.1 Serat Alam

Serat ini dihasilkan daripada sumber alam semula jadi dan dibahagikan kepada tiga kategori, iaitu.

(i) Berasal dari binatang seperti wool, sutera, cashmere dan sebagainya.

(ii) Berasal dari tumbuh-tumbuhan seperti kapas. rami, flax, linen, henep, sisal dan sebagainya.

(iii) Berasal dari mineral seperti asbestos.

1.2.2 Serat Buatan (Kimia atau Sintetik)

Serat buatan dikenali juga sebagai serat kimia atau sintetik yang terbahagi kepada lima kategori, sebagai hasil sisa-sisa bahan buangan, iaitu,

3

(33)

-::

' (i) Berasal dari bahan selulosa seperti viskosa-rayon, asetat rayon dan sebagainya.

(ii) Berasal dari bahan protein seperti ardil, casein, vicara, sobean dan sebagainya~

(iii) Be rasa I dari bahan petro kimia seperti acrylic, nylon,

{ olefin, polister dan sebagainya.

,:;_

(iv) Berasal dari karet seperti lastex.

(v) Serat buatan dari mineral seperti serat gelas, serat tembaga, serat emas, benang perak dan sebagainya6.

Klasifikasi di atas diperlukan dalam kajian ini untuk mengenal pasti penjenisan kain yang dikehendaki dalam proses membuat kain batik sarung di daerah Kota Bharu, Kelantan Darulnaim. Penentuan bahan kain ini penting. kerana penjenisan kain ini turut mempengaruhi setiap peringkat membatik iaitu bermula pada awal proses penyediaan peralatan untuk kerja-kerja membatik sehingga proses pemindahan corak pada permukaan kain. Kajian ini menjelaskan bahawa kain yang terpilih sahaja dapat menghasilkan sehelai kain sarung yang berkualiti.

N. Sugiarto Hartanto dan Shieru Watanabe,1978. Te#mologi Telcstil, PT Pradnya Paramita, halaman 115.

(34)

Selain itu, pemilihan teknik, corak7 serta warna yang dikehendaki perlu disesuaikan dengan pemilihan teknik membatik. Justeru, klasifikasi kain yang lebih jelas menurut budaya masyarakat Malaysia berkaitan dengan jenis, bahan benang dan teknik pembuatan kain in1 dapat dirujuk melalui jadual 1.1, iaitu,

:---::-,.--- (1995). G/osari Budaya Malaysia: Corak Dan Motif. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur. halaman 54, telah mendefinisikan istilah corak sebagai satu atau lebih motif yang direka ietak dengan kedudukan sama ada melintang, menegak, menyerong atau bertaburan dengan wama-wama khusus terdapat dal2m seni ukir, seni tenun, seni batik, seni anyaman, seni tekat dan seni sulam.

5

(35)

JADUAL 1.1

Jenis Dan Kategori Kain Berdasarkan Bahan Dan Teknik Pembuatan

Jenis (nama) (a) Tenunan

1. Biasa 2. Bercorak 3. lkat Tunggal:

Pua Kumbu 4. lkat Ganda:

Cindai/Limar 5. Songket Sulam:

Tubau 6. Songket

1. Kain Gerus 2. Batik 3. Cindai 4. Pelangi

l

l.li

Bahan Benang

Kapas

Kapas/Sutera Kapas

Kapas/Sutera Kapas

Sutera/emas

Kapas/Mori Kapas/Sutera Kapas

Perada Atas Kain Gerus

1 Kain Batik

I

Cindai

1 Pelangi

I

I

Tenun Tenun

Teknik

Tenun lkat Tunggal T enun I kat Ganda Tenun Sulam Tenun Pakan

Tulis Cap/Lukis lkat Celup

Cap Perada Cap Perada Cap Perada Cap Perada (d)Tekad (di atas baldu)

1. Suji/Sulam

I

2. Kelengkan

I

Benang Emas Kelengkan

Suji Mempulur Jahit Kelengkan

Sumber:

Siti Zatnon Ismail.

1994 2.

Merujuk jadual 1.1, bahan yang sesuai ditenun untuk menjadi sehelai kain batik ialah serat alam semula jadi daripada kategori tumbuh- tumbuh&;, kerana bahan benang serat alam semula jadi diperbuat

(36)

daripada kapas, mori atau sutera. Selain itu, serat alam semula jadi ini juga sesuai ditenun kerana sifat benang serat alam semula jadi mempunyai sabut yang panjang, kekusutan, kehalusan dan daya serapan bendalir yang tinggi; daya regangan dan kenduran yang dapat diselaraskan; dan permukaan kain mengandungi lilin alam semula jadi8 atau soga9. Selain jenis kain yang dinyatakan, kain jenis lain tidak sesuai untuk dijadikan kain batik sarung kerana sifat ~enang

yang berbeza dan tidak berkeupayaan untuk menyerap air dengan baik.

1.3 Corak Permukaan Kain

Penguasaan ilmu berkenaan reka kain perlu difahami dengan jelas oleh seseorang pereka. Mereka hendaklah mengetahui cara untuk menghasilkan reka corak kain yang bermutu dan menarik perhatian pengguna 10. Pengetahuan rekaan corak kain ini pula merangkumi dua bidang utama iaitu corak struktur dan corak permukaan.

3 N. Sugiarto Hartanto dan Shigeru Watanabe. 1974. Teknologi Tekst11, PT Pradnya Paramita, halaman 11.

9 lstilah soga bermaksud kanji yang terkandung dalam serat-serat kain putih yang belum dibasuh.

'0

Temu bual dengan En. Mustaffa Yahya, pada 19 Ogos 1998 di Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia, cawangan Kelantan, Kota Bharu, Kelantan Darulnaim.

7

(37)

1.3.1 Corak Struktur

Corak ini dihasilkan ketika proses pembuatan kain sedang dijalankan atau dikerjakan. Pembuatan corak dilakukan dengan cara membuat pengolahan terhadap bahantara serat iaitu benang ditenun menjadi sebidang kain putih. Setiap serat benang mempunyai sifat yang berbeza-beza dari segi tingkat- tingkat ketampakan (appearance) dan kilatan. Proses

pembuatan corak juga dibatasi oleh susunan kain, alatan atau mesin yang digunakan dari bah an baku 11. Kain yang tergolong dalam kelompok bercorak struktur ini dikenali sebagai,

., lstilah baku bermaksud bahan yang digunakan sewaktu proses menghasilkan coral< tesktil adaiah sama sejak dahulu hingga sei<arang dan telah diterima dengan baik oleh mereka yang ter1ibat secara !angsung dalam bidarolt ;.;i,

(38)

1. 3. 1. 1 Corak Po los

Tenunan pada permukaan kain jenis ini kebiasaan tidak mempunyai sesuatu corak atau motif seperti kain belacu, kain putih, kain putih brocade, kain putih jacquarde dan lain-lain.

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.1 Corak Polos

1.3.1.2 Corak Jalur

Corak jalur merupakan garis-garis memanjang pada

· permul<aan kain hasil proses penenunan kain serta dapat dilakukan dengan pelbagai cara iaitu dengan :.1enggunakan benang, teknik tenunan dan warna benang untuk menghasilkan corak yang berbeza-beza seperti corak jalur, mendatar, melintang, miring, teratur dan tidak teratur.

9

(39)

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.2 Corak Jalur Mendatar

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.4 Corak Jalur Miring

_

.. ,.

- .· -~. "f"!-.:r-:., :·,_, .. ~-R'rr .. ".: .a".1:1:0:";t"!_.;:.h:

.-- ...

·~·~

.. ·--·

.,...~:, ...__ --~-... ..._~---.-.

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.6 Corak Jalur Tidak Teratur

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.3 Corak Jalur Menegak

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.5 Corak Jalur T eratur

(40)

1.3. 1.3 Corak Petak

Corak petak merupakan kombinasi antara corak poles dengan corak jalur. T erda pat tiga jenis tenunan corak ini iaitu corak kain teratur, tidak teratur dan corak yang dibentuk oleh garis benang.

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.7 Corak Petak T eratur

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.9

Corak Petak Dibentuk Oleh Garis Benang

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.8

Corak Petak Tidak T eratur

11

(41)

1. 3. 1. 4 Corak Plaid

Corak plaid merupakan kombinasi antara corak jalur dengan corak kotak.

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.10 Corak Plaid

1.3.1.5 Corak Zig-zag

Corak zig-zag merupakan corak jalur yang dipatah- patahkan seperti gigi gergaji dan kebiasaan corak dibentuk dengan menggunakan salah satu daripada teknik tenunan.

-, ·•"' -.. -~ • , . r ···l . ,._c . ~ ··v ?

.·}::~ .. :;::~~::;.:~r.~::::~;~~:f:~~~

. ,/'-/'V"·•'A,,/ .. _,_.,_/-..,·'~,...._····-v

Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.11 Corak Zig-Zag

(42)

1.3.1.6 Corak Bayang-bayang

Corak ini terbentuk dengan menggunakan salah satu teknik tenunan. Bentuk corak ini merupakan dasar daripada semua bentuk dalam reka corak. Keseluruhan olahan reka corak pada permukaan kain bergantung pada kepakaran seseorang pereka itu sendiri. Corak bayang-bayang ini dapat dihasilkan dengan menggunakan teknik tenunan, jenis benang yang dipilih, kadar regangan benang dan susunan wama yang berbeza-beza. Contoh kain jacquarde dan brocade.

lin·';:.• !' ·

.··''I' ~.. .

I'd ,,

. ! ' '

!Ifill'::

11 '; .

"J"

1

~,·· .

·.~

·jj

'I':

I ,

II : '

,j;'

~. ' ~

i

. .

~ '

; !- ' : : I ; ' ~

,.,,'

I ::1 .. ; ' . i '

.,!HLiil1: 1·,

:- I ' I ''I ' . J ~ ' ;

!.n : i ,

:1 ;: r· . =

11

:I

Iii!:'·: ' . Sumber:

Gambar kajian pengkaji, 2000.

Gambar 1.12 Corak Bayang-bayang

13

(43)

1.3.2 Corak Permukaan

Corak ini dihasilkan setelah proses pembuatan kain selesai ditenun iaitu corak dilakukan semasa proses penyempumaan kain. Hal ini bererti pembuatan corak dilaksanakan di atas permukaan kain dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti berikut,

1.3.2. 1 Cetak Timbul (embossing)

Cetak timbul merupakan proses membuat corak timbul (relief) pada permukaan kain. Proses membuat cetak timbul ini dilakukan dengan cara menekankan kain tersebut melalui rol-rol panas (steaming rollers) yang telah siap diukir bentuk corak timbul seperti yang dikehendaki.

Sumber:

Gambar koleksi pengkaji, 2000.

Gambar 1.13 Corak Cetak Timbul

(44)

1.3.2.2 Plis (Piisse)

Plis merupakan proses menggunakan soda kaustik untuk menghasilkan kesan kedutan pada kain mengikut pola tertentu dan kemudian kain dikeringkan tanpa regangan sehingga bahagian-bahagian yang mengenai soda kaustik akan mengerut sedangkan bahagian yang lain tidak mengerut.

1.3.2.3 Stail Bakar (Burnt-out Style)

Stail bakar merupakan proses untuk menghilangkan serat-serat tertentu pada kain yang melebihi dua jenis benang yang berbeza serat dengan menggunakan sejenis bahan kimia.

PANDUAN

Latar kain berwarna biru adalah jarang

Sumber:

Gambar koleksi pengkaji, 2000.

Gambar 1.14 Corak Stail Bakar

15

(45)

1. 3. 2. 4 Pengkarotan ( carrotting)

Pengkarotan merupakan proses dalam pembuatan kain- kain bulu, mooten dan yang sejenis dengan proses ini.

Proses ini dikenali juga sebagai napping, raising atau giging.

Sumber:

Gambar koleksi pengkaji, 2000.

Gambar 1.15 Corak Pengkarotan

1.3.2.5 Tekstur Benang (Textured Yam)

T ekstur benang merupakan proses yang dilakukan pad a kain dengan menggunakan sejenis mesin khas. Kain dimasukkan terus menerus antara sepasang roda bergigi yang sedang beroperasi bertujuan memberikan rupa kerinting pada serat benang sintetik 12.

'2 N. Sugiarto Hartanto dan Shigeru Watanabe, 1978. Telmologi Telcstil. PT Pradnya Paramita, halaman 79.

(46)

Sumber:

Gambar koleksi pengkaji, 2000.

Gambar 1.16 Corak T ekstur Benang

1.3.2.6 Mercer Benang (Mercerized Yam)

Mercer benang merupakan proses yang menggunakan soda kaustik pada kain kapas bertujuan menghasilkan kain yang kuat, berkilat, daya serapan air yang tinggi dan wama pada kain.

1.3.2. 7 Licau (Glaze)

Licau merupakan proses untuk menghasilkan permukaan kain supaya berkilat, licin dan separuh keras. Kesan ini diperoleh dengan menggunakan damar untuk kilatan yang tahan lama dan shellac atau kanji untuk kilatan yang tidak tahan lama.

17

(47)

1. 3. 2. 8 Su/aman (Embroidery)

Sulaman merupakan proses menghasilkan corak dengan cara menyulam atau menjahit benang di atas permukaan kain berpandukan corak yang dikehendaki.

Sumber:

Gambar koleksi pengkaji, 2000.

Gambar 1.17 Corak Sulaman

1. 3. 2. 9 Mencetak (Printing)

Mencetak merupakan proses mereka corak di atas permukaan kain dengan menggunakan blok sutera saring yang telah siap dilukis dengan rekaan corak berpandukan jumlah wama yang dikehendaki.

Penggunaan blok sutera saring ini adalah sama bilangan dengan jumlah sebenar wama yang diperlukan untuk mencetak.

(48)

1.3.2.10 Batik

Sumber:

Gambar koleksi pengkaji, 2000.

Gambar 1.18 Corak Cetakan

T eknik membatik dapat menghasilkan corak di atas permukaan kain dengan menggunakan alatan cap atau canting menggunakan kaedah melilin sebagai bahan penghalang wama 13.

Proses menghasilkan corak pada permukaan kain ini memungkinkan setiap corak yang dihasilkan itu dapat diperluas rekaan corak berbanding proses untuk menghasilkan corak struktur. Kaedah membatik ini juga berupaya menghasilkan corak pada permukaan kain yang berbeza-beza bergantung

'3

Jumaeri, Okim Djamhir dan Wagimun, 1974. TelrstJ7 Design, lnstitut Teknologi Textile, Bandung, halama:- ..,, ao.

19

(49)

pada penggunaan bahan baku yang digunakan. Hal ini merujuk hasil analisis daripada semua teknik menghasilkan corak pada permukaan kain sahaja.

Merujuk huraian yang telah dinyatakan, kajian ini hanya akan membincangkan di nombor 1.3.2.10 iaitu batik sahaja, kerana mengkaji corak pada permukaan kain batik bererti mengkaji proses pembuatan kain dari mula hingga akhir. Peralatan yang digunakan seperti alat-alat metafizikal atau mesin di samping bahan baku yang bersesuaian bagi memperoleh bentuk, sifat, warna serta pola pada permukaan kain juga tidak terkecuali.

Justeru, untuk mencapai tujuan ini penguasaan serta pengetahuan berkaitan membatik haruslah berdasarkan klasifikasi berikut,

(a) Peralatan yang diperlukan termasuklah blok dan mesin pencetak corak serta mesin penyempurnaan tugas.

(b) Faktor yang mempengaruhi sifat dan mutu kain. merangkumi ciri- ciri daya serapan, kekuatan, berat kain dan sebagainya.

(50)

(c) Faktor yang mempengaruhi keindahan kain, meliputi corak dan reka corak, jenis dan komposisi warna.

(d) Faktor yang memudahkan pengerjaan corak seperti ukuran panjang dan Iebar sebenar saiz kain yang diperlukan.

Oleh itu, kajian ini bersandarkan hasil penyelidikan reka corak permukaan kain batik sarung di daerah Kota Bharu, Kelantan Darulnaim yang berdaftar dan menjadi ahii Koperasi Serbaguna Pembatik Kelantan Berhad sebagai rujukan utama. Sementara itu, dalam laporan tahunan koperasi ini (ketika kegawatan ekonomi sedang melanda negara Malaysia), mencatatkan aktiviti membatik di daerah Kota Bharu semakin berkurangan iaitu daripada 372 bengkel batik yang didaftarkan dengan Koperasi Pembatik Kelantan Berhad, jumlah ini telah berkurangan menjadi 25 buah bengkel sahaja yang masih beroperasi dan lima buah 14 daripada bengkel batik terse but merupakan bengkel yang stabil. Lima buah bengkel batik tersebut mempunyai aset yang kukuh dan didaftarkan sebagai syarikat sendirian berhad, iaitu,

14 Laporan Tahunan Koperasi Serbaguna Pembatik Ketantan Berhad bagi tahun 1997.

21

(51)

(1) · Samasa Batik Sdn. Bhd.

5164, Jalan Kuala Krai, 15050 Kota Bharu, Kelantan Darulnaim.

(2) Muhamad ldris Batik (M) Sdn. Bhd.

P.O Box 113, 15710 Kota Bharu, Kelantan Darulnaim.

(3) Nordin Batik Sdn. Bhd.

Perusahaan Batik Pintu Geng, 15050 Kota Bharu,

Kelantan Darulnaim.

(4) Mohd. Razali Arsat Batik Sdn. Bhd.

5130 0, Bawah Lembah Kampung Sireh, 15050 Kota Bharu,

Kelantan Darulnaim.

(5) Syima Batik Snd. Bhd.

5138c, Hilir Masjid Pintu Geng, 15050 Kota Bharu,

Kelantan Darulnaim.

(52)

1.4 Objektif Kajian

Reka corak kain batik sarung di Malaysia bukan merupakan satu ciptaan yang baru, malahan corak kain batik di negara ini banyak persamaan dengan negara Indonesia, Thailand dan Brunei Darussalam 15. Persamaan nyata diperoleh hasil penelitian kedudukan susunan struktur pada permukaan kain batik sarung yang bersifat baku dan diterima baik oleh masyarakat di Kepulauan Melayu sehinggalah hari ini16. Namun begitu beberapa perubahan terhadap teknik dan rekaan corak dilakukan pada permukaan kain hanya terhad pada pengubahsuaian yang melibatkan kedudukan susunan corak itu sendiri tanpa melibatkan perubahan pada susunan struktur.

Justeru, pemilihan kajian reka corak ini dianggap wajar dan penting dalam kajian ini. Sehubungan dengan itu, kajian ini bertujuan mengisi kekurangan kajian yang dilakukan dalam bidang kain batik sarung tradisional di Malaysia, di samping itu beberapa objektif lain turut dikenal pasti sebagai matlamat akhir kajian ini, iaitu,

·sProf. Madya Dr. Mohd. Taib Osman. 1990. '"Latar belakang, Perkembangan dan Kedudukan Masa kini Seni Batik Tradisi Melayu:. Kertas kerja untuk Bengkel Bat1k di Universiti Malaya, anjuran Universiti Malaya. Kuala Lumpur.

·azaharah Osman, 1990. "Corak dan Wama Batik Tradisi Melayu'. Kertas kerja untuk Bengkel Batik di Universffi :,;aiaya, anjuran un;,,m;,1i Malaya.

(53)

(1) Untuk meneliti reka corak pada permukaan kain batik sarung tradisional yang terdapat di daerah Kota Bharu, Kelantan Darulnaim, dengan memfokuskan perhatian terhadap perubahan teknik dan proses pembuatan batik sarung.

Berdasarkan perspektif ini, setiap perubahan tersebut dinilai dan diklasifikasikan mengikut kedudukan corak yang terkandung dalam kerangka susunan struktur kain batik sarung. Pemilihan bahan untuk membuat peralatan membatik juga dihuraikan secara mendalam kerana proses ini penting sebelum sesuatu rekaan corak itu dipindahkan pada permukaan kain.

(2) Untuk melihat corak, reka letak corak. bahan yang digunakan serta teknik yang dipilih dalam pembuatan batik sarung boieh berubah mengikut peredaran masa, kerana setiap perubahan itu mencerminkan hasil dan fungsi penggunaan teknologi.

(3) Untuk memperlihatkan beberapa kelainan yang wujud dalam bidang membatik di daerah Kota Bharu, Kelantan Darulnaim.

khusus dari aspek teknik dan proses membatik yang menjadi dasar dalam rekaan reka corak. Hal ini disebabkan proses membatik memerlukan peralatan yang lengkap kerana membatik

(54)

merupakan satu cabang seni kerajinan tangan yang digemari ramai17. Kajian ini turut meneliti peranan warna terhadap rupa bentuk imej yang terpapar pada permukaan kain batik sarung.

1.5 Skop Kajian

Batasan kajian hanya terhad pada pengeluaran batik sarung di daerah Kota Bharu, Kelantan Darulnaim, dengan memfokuskan perhatian pada reka corak permukaan kain batik sahaja. Maksud kajian ialah perbincangan dibahaskan dari aspek rekaan corak yang merangkumi sub kategori seperti teknik dan proses, pemilihan dan susunan corak serta pewarnaan sahaja.

Kajian ini juga memberikan tumpuan pada rekaan corak berdasarkan perubahan teknik dan proses pembuatan batik antara tahun 1911 sehingga tahun 1998, kerana antara tahun ini bermula perkembangan dalam industri batik sarung di Malaysia khusus di daerah Kota Bharu.

'

7 R. M. lsmunandar, 1985. Telmik & Mutu Batik Tradisiona~Mancanegara. Dahara Prize. Semarang, halaman 8.

25

(55)

1.6

Selain itu, jangka masa tersebut juga mempunyai kemudahan untuk mengumpulkan maklumat. Hal ini termasuklah senarai bahan, kesahihan maklumat daripada orang perseorangan dan memudahkan aktiviti pemerhatian, penelitian serta penglibatan pengkaji di lokasi kajian untuk mengaplikasikan teknik membatik dengan menggunakan

~eralatan mengikut peringkat-peringkat perkembangan teknologi semasa. Sekira dilihat daripada perspektif reka corak, batik tidak dapat dinilai sebagai satu corak pada permukaan kain sahaja tetapi dikenali juga sebagai satu media yang boleh menarik perhatian umum18.

Kepentingan Kajian

Kajian yang dilakukan

mt

dilihat mempunyai beberapa kepentingan, iaitu,

(a) Penyelidikan terhadap kain batik sarung tradisional masa kini masih kurang disebabkan bidang ini tidak ditonjolkan secara meluas di Malaysia. Berdasarkan kajian yang dilakukan, didapati

·a _ _ _ , 2000. "Suntikan nafas baru pada batik". Dalam Berita Harlan. 24 November.

(56)

bahawa kajian terhadap reka corak batik sarung tradisional Malaysia masih belum dilakukan secara ilmiah, khususnya dalam bentuk desertasi oleh mana-mana pengkaji di Malaysia. T emyata rata-rata kajian terhadap batik sarung di negara Indonesia, India, China, Jepun dan Afrika 19 telah banyak ditulis dan dibukukan oleh pengkaji Barat berbanding Malaysia.

Oleh itu, kajian ini dianggap penting terutama sebagai tambahan terhadap kajian-kajian ringkas dalam bidang ini yang dilakukan oleh beberapa orang wartawan media cetak dan elektronik di Malaysia, pihak Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (PKKM) dan Balai Seni Lukis Negara, Malaysia.

(b) Para sa~ana Barat telah melakukan beberapa kajian terhadap kain batik tradisional di Malaysia, tetapi kajian yang menjurus pada reka corak batik sarung belum lagi dilakukan oleh mana-mana sarjana sebelum ini. Sekira ada, hasil penulisan itu ditulis secara umum dan diterbitkan dalam akhbar berbahasa lnggeris yang kadang kala tidak menepati fakta sebenar dan tidak mencerminkan konsep pembuatan batik itu sendiri20.

·g Temu bual dengan En. R. Tukiran Effendy pada 6 Februari 2001 di Muzium Tekstil. Jakarta, Indonesia.

~ -;-emu bual dengc111 .=rot. Madya Dr. Siti Zainon Ismail pada 14 Ogos 1998 di Muzium dan Galeri.

Universiti Sains Malaysia. Pulau Pinang.

27

(57)

Justeru, berdasarkan sebab-sebab yang telah dinyatakan, kajian ini penting dan merupakan satu tanggungjawab terhadap topik ini melalui kajian berdasarkan pandangan pengkaji sebagai · orang Malaysia.

(c)Kajian ini penting kerana pengkaji ingin meneliti reka corak permukaan kain batik sarung di Malaysia secara khusus yang terdapat di daerah Kota Bharu, sama ada mempunyai persamaan atau ditiru daripada reka corak batik sarung Indonesia.

Kajian awal telah memperlihatkan rata-rata orang memperkatakan reka corak batik sarung dan secara tidak langsung persepsi masyarakat dengan sendiri akan mengolah bentuk reka corak batik sarung Indonesia secara perhalusan sehingga mengetepikan keistimewaan yang ada pada reka corak batik sarung tempatan.

Keadaan ini memberikan gambaran yang jelas bahawa Malaysia amat kekurangan bahan rujukan dalam bidang batik.

(58)

1.6.1 , Tinjauan Kajian Terdahulu

Berdasarkan kajian yang dilakukan, didapati setakat ini masih belum ada pengkaji Malaysia yang menghasilkan disertasi berdasarkan tajuk reka corak batik sarung tradisional secara khusus.

Sekira ada, kajian yang dilakukan dan ditemukan adalah berkenaan hal-hal lain yang tidak bersangkutan dengan tajuk ini. Kebanyakan kajian ini ditulis dalam bentuk rencana dan diterbitkan daiam akhbar harian dan juga majalah bulanan seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, News Strait Times Press, Dewan Budaya, Wings of Gold, lmpiana, Jelita, Keluarga, Wanita, Anjung Hias, Gaya dan lain-lain.

Beberapa kajian berdasarkan tajuk-tajuk tertentu dalam bidang membatik telah dijalankan, iaitu,

(a) Dr. Mohamad Najib bin Ahmad Dawa, The Symbolism of Batik From Kelantan, Malaysia, its origins and transformations, 1995. Doktor Falsafah (Ph. D) dari Manchester Metropolitan University, United Kingdom. Beliau

29

(59)

merupakan seorang pensyarah di Pusat Pengajian Seni, USM. Kajian beliau difokuskan pada perlambangan dan pemberian makna terhadap tekstil Melayu khususnya batik sarung. Kajian ini tertumpu pada unsur-unsur perlambangan terhadap pemilihan corak dan pemberian maksud pada susunan struktur batik sarung di Malaysia daripada kaca mata seorang pengkaji Timur.

(b) Dr. Aziah Hassan, Pengaruh Alam Sekitar dan Kesan Terhadap Tekstil, 1999, Doktor Fa!safah di Fakulti Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Kuala Lumpur.

T esis Ph. 0 beliau ini membincangkan pengaruh alam sekitar terhadap pengawalan mutu tekstil serta kesannya terhadap produk tekstil di Malaysia.

(c) Sarah Arney, Malaysian Batik Creating New Tradition, PKKM, Kuala Lumpur, 1987. Beliau telah membincangkan tekstil daripada perspektif kebudayaan masyarakat di Malaysia dan turut menghuraikan fungsi tekstil dalam pemberian lambang serta simbol terhadap pemilihan corak- corak batik daripada kaca mata seorang pengkaji Barat.

(60)

(d) Shiladevi Nagindas, Perkembangan lndustri Tekstil dan Pakaian Sebagai Penggerak T erhadap Pelaburan dan Perkembangan lndustri di Malaysia, 1994, Sa~ana Sastera di Pusat Pengajian llmu Kemanusiaan, USM, Pulau Pinang.

Beliau memberikan penekanan dari sudut kedudukan geografi sesebuah wilayah mampu mempengaruhi perkembangan industri ini pada peringkat tempatan, nasional dan antarabangsa.

(e) Siti Zainon Ismail, Tekstil, Tenunan Melayu: Keindahan Budaya Tradisional Nusantara, DBP, Kuala Lumpur, 1994.

Kajian ini memfokuskan peranan tekstil dalam budaya masyarakat dalam alam Melayu, yang membincangkan jenis-jenis tekstil di Malaysia secara umum seperti songket, kain cindai, kain pelangi, batik dan sebagainya.

Perbincangan hasil kajian beliau ini diteliti dari sudut teks sastera Melayu lama.

(f) Siti Zainon Ismail, Percikan Seni, DBP, Kuala Lumpur, 1987. Melalui kajian ini, beliau mengutarakan perbincangan berkaitan fungsi kain sarung dari perspektif adat serta

budaya orang Melayu.

31

(61)

(g) Raja Fauziah Raja Tun Uda, Seni Tekstil Malaysia: Satu lmbasan Kemodenan Berumbi Tradisi, Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur, 1997. Buku ini menerangkan berkaitan corak dan cara pemakaian kain-kain sarung tradisional di Malaysia secara umum.

(h) Tanpa Pengarang, Reka Corak Tekstil Malaysia: Dulu dan Kini, Balai Seni Lukis Negara, 1992. Buku ini menghuraikan berkenaan dengan jenis serta kegunaan kain-kain sarung yang dihasilkan daripada proses tenunan dfm membatik secara umum termasuklah kain Pua Kumbu Sarawak.

Sehingga kajian ini dilakukan, belum lagi ditemukan sebarang buku yang khusus menghuraikan reka corak pada permukaan kain batik sarung secara langsung. Namun begitu, bahan rujukan berkaitan dengan reka corak pada permukaan kain batik sarung ini agak banyak dihasilkan oleh penulis Indonesia, dengan merujuk reka corak pada permukaan kain batik sarung Negara Indonesia itu sendiri.

Bukan itu sahaja, penulis kerajinan batik di Indonesia sentiasa berkerjasama dengan pengkaji Barat untuk menghasilkan buku berkaitan batik Indonesia. Kajian mereka terhadap perkembangan

(62)

reka corak batik di Indonesia turut didokumentasikan oleh pengkaji dari Negara Belanda, Jerman, Great

Britai~

dan Amerika Syarikat21.

1.8 Kerangka Teori

Membatik merupakan seni kerajinan tangan yang dihasilkan melalui proses melilin, dengan menterjemahkan corak22 yang siap dilakar, dicetak dan dibentuk ke atas dasar permukaan kain sama ada dasar kain telah siap diwarnakan atau berwarna putih sahaja. T eknik membuat batik memerlukan beberapa proses seperti persiapan awal bahan-bahan, mereka corak untuk dipindahkan kepada bahan perantaraan membatik, mengolah corak dengan menggunakan lilin, mewarna batik dan menghilangkan kesan-kesan lilin yang tertinggal pada kain. Setiap proses yang dinyatakan ini memerlukan kemahiran atau keahlian yang khusus pada semua peringkat.

:• Temu bual dengan En. R Tukiran Effendy pada 10 Februari 2001 di Muzium Tekstil. Jakarta. Indonesia.

~ ~- Ny. Wasilah a"'' Sudja, 1979. Proses Pembuatan Dan Pewamaan Batik Di Indonesia. PT.

Karya Nusantara, Bandung, halaman 1 .

33

(63)

Sementara itu, pembatik perlu mempelajari proses membuat batik dengan tekun dan sabar sebelum kain itu dikerjakan kerana proses dan teknik penge~aan membatik yang dilaksanakan menjadi pengukur terhadap kesempurnaan kain batik sarung yang dihasilkan.

Oleh itu, pengkaji menggunakan pendekatan yang bersifat teknikal, kerana kajian ini berkaitan dengan teknologi. Pendekatan teknologi ini akan diaplikasikan berdasarkan sejarah umat manusia kaya dengan penemuan, seperti penemuan barang-barang tembikar, periuk belanga dan peralatan serta pakaian rakyat kerana setiap penemuan yang berlaku ini berlatarbelakangkan konsep teknologi yang terikat dengan gaya hidup pada zaman barang-barang tersebut diciptakan23.

Berdasarkan konsep ini, setiap perubahan yang berlaku terhadap reka corak permukaan kain batik sarung dibahagikan kepada dua konsep iaitu penemuan tanpa paksaan dan penemuan paksaan24.

Menurut Kenji Ekuan, teknologi ialah cara manusia merealisasikan sesuatu tujuan itu. Bagi mencapai tujuan tersebut hasrat serta keinginan yang ada dalam diri manusia hendaklah ditonjolkan serentak

23 Abdul Rahman AI Mahdi, 1992. "Satu Prospektif Penerapan Motif Melayu Dalam Pembuatan SejadahJPermaidani". Kertas kerja untuk Bengkel Motif TeKstil di Asian & Pacific Development Centre, Kuala Lumpur anjuran Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan malaysia. 19-21 Mei.

Kenji Ekuan, Penyelenggara 1986. "Japanese Design and Modem Technology". Terjemahan dalam buku Seni, :Jesain & TeknoiCJ,Ji, ~ologi Kritik, Opini Dan Filosofi, Penerbit Pustaka. halaman 19.

(64)

unttJk membolehkan nilai dan spiritual dapat berfungsi dengan sempurna. Hal ini membuktikan, spiritual merupakan satu cara untuk manusia merealisasikan hasrat dan penyangkalan diri atau self-denial.

Justeru, setiap peralatan yang dicipta perlu disesuaikan dengan zaman tersebut. Penggunaan peralatan yang mendekati alam digunakan seperti blok membatik yang dihasilkan daripada umbut batang pisang dan kayu; warnanya dihasilkan daripada buah dan daun-daun kayu; sementara bahan pengekal warna diperoleh daripada kapur (kapur makan) dan tawas; kainnya daripada kapas seratus peratus; semua ini berupaya mendominasi aspek-aspek fungsional dalam kehidupan seharian terhadap proses pembuatan batik sarung tersebut. Pemilihan serta kegunaan bahan-bahan membatik ini merupakan satu proses untuk manusia melaksanakan kehendaknya dan disesuaikan dengan teknologi zaman itu.

Konsep penemuan tanpa paksaan ini, sinonim dengan tradisi dalam alam Melayu kerana menurut Zakaria Ali,

Tradisi yang hak ialah tradisi yang tumbuh subur di bumi kita sendiri25 .

:s Zakaria Ali. HlRQ ·estetika Melayu di Tinjau dari Segi Objek-objek Seni". Dalam buku Seni dan Seniman. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur, halaman 203.

35

(65)

Beliau telah mengambil contoh seni tradisi ukiran Melayu sebagai objek perbincangan. Tradisi yang dimaksudkan ialah cara masyarakat terdahulu mengeksploitasi sumber alam di sekeliling mereka dalam usaha menghasilkan objek-objek seni. Objek-objek yang dihasilkan terbukti mampu berdiri dengan sendiri sebelum Wilayah Nusantara didatangi oleh orang asing dengan mengambil contoh ukiran kayu dan ukiran tulisan khat yang purba26. Malah jangka masa yang panjang ini menurut beliau, penting kerana ukiran kayu dan tulisan khat merupakan objek yang disahkan oleh jangka masa yang lama27; sebab pemilihan objek itu telah mengambil kira konsep keharmonian;

kesepaduan dan nilai tampakan dengan menggunakan teknik ukiran separuh timbul dan tebukan.

Hal ini bererti, corak yang diukir itu boleh berfungsi dan dilihat dari kedua-dua bahagian. Begitu juga dengan konsep pembuatan batik sarung. Konsep ini turut diaplikasikan pada blok kayu sebagai alat membatik untuk menghasilkan corak pada permukaan kain.

25 Zakana Ali, 1989. "Estetika Melayu di Tinjau dari Segi Objek-objek Sem··. Dalam buku Seni dan Seniman. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. halaman 203.

:c Kenji Ekuan. Penye!enggara 1986. •Japanese Design and Modem Technology'. Terjemahan dalam buku Seni, Desain dan Telcnologi, Antologi Kritik, Opini Dan Filosofi. Penerbit Pustaka. halaman 21-23.

(66)

Seterusnya, beliau berpendapat sekira konsep, teknik pembuatan dan kejujuran pada bahan tidak dipentingkan akan meninggalkan kesan pada objek yang telah siap, kerana ketidakjujuran terhadap teknik pembuatan dan pemilihan bahan menyebabkan beriakunya kepincangan pada hasil kerja. Kepincangan ini mewujudkan percanggahan nilai dan spiritual terhadap produk-produk yang dihasilkan.

Pendapat Zakaria Ali ini menyamai pendapat yang dikemukakan oleh Widagdo. Menurut Widagdo, corak ialah satu manifestasi kebudayaan yang wujud daripada nilai-nilai yang berlaku pada kurun tertentu dan tidak terlepas daripada sistem nilai yang bersifat abstrak dan spiritual kerana corak boieh mengekpresikan semangat di zaman itu. Menurut beliau lagi, perubahan ini berlaku kerana lahirnya ilmu pengetahuan moden yang berkembang seiring dengan keperluan teknologi, daya fikir serta tingkat pendidikan28 individu tersebut.

Sekiranya hal ini berlaku, penemuan secara paksaan seperti yang ditegaskan oleh Kenji Ekuan, iaitu teknologi telah mengubah prinsip penemuan dengan mengambil alih peranan serta tugas pereka dalam

28 Widago, 1993. "Desain, Teo

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

a) Benang bulu binatang ( wool ) banyak digunakan untuk membuat pakaian, kain selimut, kain penutup perabot dan lain-lain lagi. Tahap ketemyalaannya adalah minima,

iii) diperiksa setelah dibersihkan dengan penolakan kemasan dengan kerusakan terlihat seperti air mata , lipatan atau retak , atau benang rusak atau penutupan atau cacat

· permul&lt;aan kain hasil proses penenunan kain serta dapat dilakukan dengan pelbagai cara iaitu dengan :.1enggunakan benang, teknik tenunan dan warna benang

Cara pengajaran secara sistematik perlu dilakukan disusuli dengan kaedah pengajaran yang dapat memastikan proses pembelajaran kata baharu dalam novel fantasi Cina telah berlaku..

Seni tekat termasuk dalam jenis sulaman yang dihasilkan dengan cara menyulam benang emas ke atas kain dasar jenis baldu.. Ia juga disebut sebagai “Tuji Timbul” iaitu

Cadangkan satu teknik pencahayaan yang boleh membantu proses tersebut dan terangkan bagaimana cadangan anda boleh membantu dalam proses pengasingan warna dengan

Cadangkan satu teknik pencahayaan yang boleh membantu proses tersebut dan terangkan bagaimana cadangan anda boleh membantu dalam proses pengasingan warna dengan

Tujuan penyelidikan ini dijalankan adalah untuk menghasilkan kain Tenung Pahang Diraja (TPD) yang lebih kompetatif berdasarkan inovasi dalam struktur tenunan.. Kain warisan ini