IURNAL PERADABAN
Iilid L, 2008
Editor:
Osman Bakar & Azizan Baharuddin
IURNAL PERADABAN
Iilid L, 2008
Editor:
Osman Bakar & Azizan Baharuddin
Pusat
Dialog
PeradabanUniversiti Malaya
50603
Kuala Lumpur Malaysia
2008
Kandungan
Sekapur
Sirih
Prakata
1.
Takdir Alisyahbana dan Pemikiran KebudayaanAbdul Hadi W.M.
2.
Peranan Dialog Peradaban DalamWacana "Tamadun Malaysia"
Azizan Baharuildin
3.
Sastera Sebagai Wadah Intelektual:Satu Analisis Teks Terhadap Novel Sutan Baginda Karya Shahnon Ahmad Mohd
Zariat
Abd Rani4.
StrategiMembangunkanPeradaban Malaysia: PerspektifNilai-Nilai
Spiritual Tamadun India-HinduN, Kanthasaffiy
5.
Pengaruh Globalisasi Terhadap Peradaban Osman Bakar6.
Pendekatan Pluralisme Dalam Pengajian Islam: Satu PengenalanRahimin Affandi Abd Rahim
7.
Ibn Sina dan Pembangunan Modal Insan: Analisis Kitab al-Siyasah W an Suhaimi W an Ab dullah Biodata Ringkas Penulisvll - vllt
ix-x
t- 24
25- 4l
43-
6667-73
75-
9799- |6
lt7
- 131133 - 137
Sekapur Sirih Dari Ketua Editor
Dengan terbitnya keluaran suhtngJurnal Peradaban ini maka satu
lagi
kejayaan telah dicatatkan oleh PusatDialog
Peradaban (PDP), Universiti Malaya sejak ia tertubuh pada tahun 1996.PDP sudahpun
menerbitkan sebuahjurnal
ilmiahberjudul
Katha.Sehingga lurnal Peradaban diterbitkan pada tahun 2008 jurnal Katha
bersifat dwi-bahasa dengan memuatkan
makalah- makalah dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu/Bahasa Malaysia. Kini PDP memutuskan untuk menjadikan Kntha jumal berbahasaInggeris
sepenuhnya manakalalurnal
Peradaban hanya memuatkan makalah dalam bahasa Melayu/Bahasa Malaysia.Penerbitan lurnal Peradaban boleh dikira amatbererti dalam banyak segi. Pertamanya,
jumal ini
merupakan satu-satunyajurnal
dalam bahasa Melayu yangtertumpu
kepada isu-isu ketamadunan dalam pengertiannyayang luas. Malahan dalam bahasa-bahasa lain pun termasuk bahasa Inggeris jumlahjumal
yang menumpukan perhatian kepada isu-isu ketamadunan boleh dibilang dengan jari. Antara sebab utamanya ini berlaku ialah kecuaian masyarakatilmiah
terhadapilmu
dan isu-isu ketamadunan. Bukandi
Malaysia sahajabidang
pengajian ketamadunan diabaikan, malahdi
seratadunia.
Keduanya, menerusijurnal
berbahasa Melayuini
bukan sahaja wacana tentangilmu
danisu
ketamadunan boleh disemarakkandi
kaiangan mereka yang kurang menguasai bahasa Lrggeris tetapi
juga
peranan bahasaMelayu
sebagai bahasailmiah
dapatdiperluaskan dan dipertingkatkan.
BahasaMelayu
sebagaiv1l
Jurnal Dialog Peradaban
bahasa Malaysia
tidak
boleh beryeranan dengan berkesandi
p"-"1t-p,"lut pengajian tinggi tanah air dan sesungguhnya tidaklo-leh
dibanggakan selagi peranan bahasa Melayulebagai
bahasa
ilmiah
dan intelektualtidak
diperkukuhkan menerusiaktiviti-aktiviti
kesarjanaan yang bermutu tinggi.Ketiganya,
jurnal ini
menyediakan satuforum
yang baik untuk ahli-ahli akademik tanah air, khususnya yang mengajar kursus TITAS (Tamadun Islam dan Tamadun Asia)di
pusat- pusat pengajiantinggi untuk
menerbitkan hasil penyelidikan dan pengajaran mereka. Sebenarnya ada ramai ahtiikademik
yang berminat dengan bidang
ilmu
ketamadunan tetapi minat dan bakat mereka tidak terarah ke matlamat kesarjanaan yangjelas lagi membangun lantaran ketiadaan forum ilmiah
seumpama itu. Oleh
itu
adalah diharapkan agar kursus TITAS dapat dimantapkan lagi dengan adanya semangat daniltizam
baru para pengajarnya yangboleh dicetuskan oleh wacan
ayiltg
terkandung dalam
jurnal ini.
Kita berharap semogalurnit inl
mendapat sambutan baik daripada para pengajar kursus TITAS.
Kebetulan pula PDP kini diamanahkan untuk meniadi
penyeleras dan sekretariat kursus TTTAS bagi semua IPTA.
Keempatnya,
sejak kebelakanganini
semakin banyak diperkatakan tentang peradaban Malaysia. Adalah harapan kita agar isu-isu ketamadun Malaysia kontemporari dan maJa depan akan dapat diperbahaskan seluas-luasnyi dan juga semendaiamyang mungkin dalam
suasanailmiah yang hening
tanpaprejudis
dan emosidemi
kebaikan masyarakat dan negara Malaysia.-
Bagi pihak Pengarah dan staf pDp saya ingin menyatakankesyukuraf
fihat
kami kepadaAllah
swt kerana berpeluanguntuk berkhidmat kepada Universiti MaLaya, muryarukat dan
negara Malaysia menerusi penerbitan jurnal ini
dan gengembanganilmu
ketamadunan yang diperjuangkannya.Kepad a Allah jua kita memohon pertolonga
nlW
a b ihi- n as t a, in) .Osman Bakar, PhD
Profesor Emeritus/Ketua Editor
v111
Prakata
Hari ini
setelah negara kita mencapai 51 tahun kemerdekaanberbagai faktor persekitaran yang menyelubungi
dan mempengaruhi hidup kita sebagai masyarakat majmuk mungkin telah banyak berubah. Faktor globalisasi dan industrialisasi mungkin merupakan dua perkara yangbanyak mempengaruhi cita rasa dan caraberfikir
masyarakat. Sekiranyakita tidak
memerhatikan dan menyedari proses kehakisan nilai yang boleh berlaku melalui dua fenomena yang disebut ini, sememangnya kita akan mengalami kelompongan dalam jati
diri
dan integriti bangsa khususnyadi
kalangan golongan muda.Samada ada disedari atau tidak, realiti yang paling penting pada masa
kini
yang mencabar peradaban sejagat ialah proses kehakisannilai dan kearifan tradisional
sertaciri-ciri
ke beradaban yang membolehkan globalisasi ditangani dengahbaik. Dengan
carayang
samatanpa menyedari dampak
globalisasi ke atas masyarakat dengan sepenuhnya,kita
tidak akan dapatmerancang masa depan dengan sebaik-baiknya dan memastikan pengenalan diri (identiti diri) tidak luntur atau terus hilang.Meskipun
kini
kebanyakan negara atau masyarakat Asiaseperti Malaysia telah mencapai kemerdekaan
dan pembangunan, namun manipulasi dan penjajahan masih boleh berlanjutan dalam bentuk baru. Hari ini kadang kala, masyarakatAsia sukar dikenali dengan ciri-ciri peradabannya
yang tersendiri dalam berbagai lapangan kehidupan sama ada yang berkaitan dengan gayahidup
sehinggalah kepada kedaulatannegara di dalam membuat keputusan.
Kebebasan yang sepafutnya wujud pada sesebuah masyarakat atau negara dalam menentukan haluan kehidupan dan masa depannya sendiritx
Jumal Dialog Peradaban
kadangkala dikongkong oleh pelbagai bentuk dominasi yang baru.
Apa pun, jati diri
yang berdasarkannilai-nilai murni peradaban pasti dapat merupakan permulaan atau
asaspertahanan yang diperlukan.
Dalam konteks
ini dialog
antara peradaban adalah satustrategi
yangboleh
membantu masyarakatAsia
berdepandengan globalisasi yang dipacu oleh unsur-unsur yang
kebanyakannyalahir
dibarat. Dialog juga boleh berperanan mengimbangi komponen pembangunan insan yang tidakboleh dilupakan dalam proses pembangunan negara keseluruhannya.Dalam konteks interaksi kumpulan-kumpulan etnik
yang berbagaidi
dalam negara, menangani arus negatif globalisasi melalui dialog antara peradaban boleh dilaksanakan misalnya dengandicungkil dari
tamadun-budaya latar masing-masing cara-cara altematif untuk menangani masalah-masalah bersama yang dihadapi seperti gejala sosial dikalangdn remaja, masalah kesedaran alam sekitar, keruntuhan akhlak, kelemahan instifusi keluarga dan lain-lain.Dialog dapat mengurangkan prejudis
di
antara kumpulanyang berbeda pendapat. Dialog membolehkan kita
menggembelengkan sumber-sumber kekreatifan
kita
supaya masyakat boleh menjadi lebih inovatif dan mamPu bersaingdi
peringkat dunia.Akhir
sekali dialog antara peradaban harus berlaku bukan sahaja diperingkat intelektual dan teori. Dialog antara peradaban harus dibudayakan sehingga ia menjadi suatu budaya danciri tabiat
orang Malaysia. Dalam konteksini, lurnal
Peradaban mungkin bolehdilihat
sebagai wahana proses pembudayaan tersebut. Semoga jumal ini menyemarak dan mengukuhkan lagibidang pengajian dan dialog ketamadunan khususnya
dikalangan sarjana bidang-bidang yang berkaitan di dalam dan diluar negara.Azizan Baharuddin, PhD
Pengaiah Pusat Dialog Peradaban