• Tiada Hasil Ditemukan

DESIGN DECODED 2021 : ART EXHIBITION

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DESIGN DECODED 2021 : ART EXHIBITION "

Copied!
5
0
0

Tekspenuh

(1)

DESIGN DECODED 2021 : ART EXHIBITION

(2)

Strategic Partners:

DESIGN DECODED 2021 : ART EXHIBITION

Lembaga Muzium Negeri Kedah

M

J)W�Jil?�I

I

Cawangan Kedah UN!VERSITI Kampus Suugai Petam

:.,...._" TEKNOLOG!

- MARA

Suan Sunandha Rajabhat Far Eastern University University, Thailand Phillipines

�<.(��?:!>>,.,_

#.,•'' .A. '-.• �

�- <�

I '

i·�·q"•�''1,

Hanseo University Korea

L...+-h-J

I J J i iii II

u L...+-1.S

HIGHER COLLEGES OF TECHNOLOGY United Arab Emirates

(3)

DfSIGN DfCODfD 2021 · ART fXHIBITION

Copyright ©2021

by the Faculty of Art and Design,

Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kedah Branch

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, copied, stored in any retrieval system or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission from the Rector, Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kedah Branch, 08400 Merbok, Kedah, Malaysia.

The views, opinions and technical recommendations expressed by the contribu­

tors are entirely their own and do not necessarily reflect the views of the editors, the Faculty or the University.

Cover Design : Neesa Ameera Mohamed Salim Layout Design: Neesa Ameera Mohamed Salim

Syahrini Shawalludin : Abdullah Kula Ismail

Chief Editors : Neesa Ameera Mohamed Salim Faryna Mohd Khalis

ISBN 978-967-2948-13-1

Editors: Ts. Normarziana Hassan Juaini Jamalludin Syahrini Shawalludin Siti Fairuz ibrahim Abdullah Kula Ismail

Printed by

Sinaran Bros. Sdn Bhd (No. 3968-X) Percetakan-Offset-Digital-Penjil id 5-3-18, The Promenade,

Permaisuri Mahsuri, 11950, Bayan Baru, Pulau Pinang, Malaysia

sinaranbros.digital@gmail.com

(4)

Siti Humaira Ramli

Betta

Betta dihasilkan pada tahun 2021 yang merupakan catan abstrak dua dimensi bersaiz (2 kaki X 1½ kaki) dengan teknik Fluid Painting. Proses pembuatan catan ini menggunakan media dan bahan Acrylic Pouring Fluid, Silicone Oil dan Spray. Karya ini bertemakan ceritera alam dengan pemilihan Ikan Laga atau nama saintifiknya Betta splendens sebagai subjek teras utama. Ikan Laga ialah salah satu spesies ikan air tawar yang paling popular dalam kalangan masyarakat dan sering dijadikan sebagai ikan hiasan di rumah. Hal ini kerana, Ikan Laga boleh menjadi penyeri di ruang tamu atau sebagai hiasan dalaman yang menarik kerana sifatnya yang unik dan mempunyai nilai estetika yang tinggi.

Kecantikannya boleh dilihat daripada kombinasi warna yang pelbagai dan keunikan coraknya. Dengan menjadikan Ikan Laga sebagai hiasan di rumah, secara tidak langsung sebenarnya ikan ini memberi manfaat dalam bidang perubatan dan psikologi kepada pemiliknya. Dalam bidang perubatan, ikan ini mampu menjadi terapi atau dikenali sebagai ‘Cromotheraphy’ kerana warna pada ikan ini berperanan bagi meredakan atau menyembuhkan penyakit.

Dari sudut psikologi pula, Ikan Laga mampu memberikan ketenangan melalui liuk lentok dan gerakan gemalai semasa berenang. Ikan Laga mempunyai sifat suka berlaga antara satu sama lain. Oleh sebab itu, ikan ini perlu diletakkan di dalam bekas yang berasingan supaya tidak bergaduh yang boleh membawa kepada kecederaan atau mungkin terbunuh. Maka, agak sukar meletakkan Ikan Laga jantan dengan ikan Laga jantan yang lain kerana Ikan Laga amat mengawal ruang wilayahnya dan sanggup berjuang ke akhir hayat demi wilayah tersebut. Dengan menginspirasikan sifat Ikan Laga dan bentuk ekornya, karya catan ini mengetengahkan pergerakan bukaan ekor ketika sedang berlaga. Pergerakan ekor ketika berlaga boleh dilihat dalam konsep estetik yang diutarakan oleh Zakaria Ali (1987), iaitu prinsip berlawan yang ada pertentangan terkawal antara SITI HUMAIRA RAMLI

Betta 2 kaki X 1 ½ kaki Acrylic, Silicone Oil & Spray humairaramli@gmail.com

dua bahagian di dalam karya. Di sini, estetika merupakan satu cabang falsafah keindahan dan dari sinilah kriteria motif Ikan Laga memberi pengertian estetik sebagai kecantikan yang dimiliki oleh fizikalnya. Menurut Ku Zam Zam (1984), dalam menghayati estetika atau keindahan, khalayak seni akan tertarik kepada sesuatu objek yang indah.

Keindahan objek itu boleh menyebabkan timbulnya rasa penyatuan yang sejati antara khalayak seni dengan objek itu sehingga melahirkan kebebasan dan kesempurnaan pada jiwa.

Karya catan ini berlatarbelakangkan warna hitam. Simbolisme warna hitam pada latar belakang karya tidak semestinya bersifat negatif. Warna hitam ini melambangkan kepahlawan dan darjat kesatria yang ada pada sifat semula jadi Ikan Laga itu sendiri yang suka berlawan. Pemilihan motif warna karya pula adalah simbolik kepada warna ekor ikan laga yang bervariasi dan menepati warna utama di Alam Melayu, iaitu putih, hijau dan hitam.

Warna sekunder yang dipilih ialah warna biru dan warna yang terhasil daripada campuran warna-warna tersebut. Seterusnya, bukaan ekor pergerakan Ikan Laga telah menjadi asas kepada objek atau motif pergerakan dalam karya catan ini. Objek atau motif mengalami irama dan pergerakan dengan olahan beberapa unsur seni seperti garisan, rupa, warna, jalinan, bentuk dan ruang yang beralih arah atau berulang terbit secara spontan menerusi catan abstrak (fluid painting) yang menghasilkan rentak serta aliran dari satu ruang ke ruang yang lain. Sesungguhnya, Ikan Laga penuh dengan nilai estetika yang memberi inspirasi luar biasa.

(5)

DESIGN DECODED 2021 : ART EXHIBITION

ISBN 978-967-2948-13-1

9 7 8 9 6 7 2 9 4 8 1 3 1

W�@�

I

Cawangan Kedah UNIVERSITI Kampus Sungru Petan1

:;,..!.." TEKNOWGI

- MARA

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Dalam seni Songket Melayu, benar itu dilihat dari kesesuaian yang berpadanan, berpatutan, serasi, secocok, dan tidak membazir yang mana kesemuanya tadi bermaksud bahawa

Influenced by the then European architectural and stylistic trends, the shophouse began to witness an evolutionary change in its façade from a plain structure and unadorned

My designs are inspired by the beauty of the Kain Punca Potong with its own distinctive style is derived from the combination of the ikat limar technique on the body of the fabric

Nevertheless, because the production of this collage art is based on the interpretation of the elements and principles of art and design, this work of art forms a strong

Jika kita merahkan hutan dengan warna merah tanah dan lumpur, begitu juga dengan kejamnya balasan alam kepada kita dengan pelbagai bencana yang akhirnya membunuh kita dengan

Pengkarya akan cuba menghasilkan karya batik dengan menggunakan kesan sapuan lilin pada berus yang mempunyai pelbagai saiz tebal, nipis dan halus seperti yang terdapat pada

HE is the owner of the glorious authority and the proprietor of a very severe torment, as well as the guide of the chosen servant to the straight path.The interpretation of this

Untuk mentakrif bentuk kompleks Coronavirus dengan lebih terperinci, pengkarya telah menzahirkan struktur arca dengan bentuk yang lebih mudah untuk dinikmati pada setiap sisi