• Tiada Hasil Ditemukan

(The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam) KAMILOV ASKHABALI* MUDASIR ROSDER ABD

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "(The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam) KAMILOV ASKHABALI* MUDASIR ROSDER ABD"

Copied!
2
0
0

Tekspenuh

(1)

The National University of Malaysia

Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 171-190 www.ukm.my/jhadhari

171

ﺶﻳﺎﻌﺘﻟﺍ ﻲﻤﻠﺴﻟﺍ

ﻥﺎﻳﺩﻷﺍ ﲔﺑ ﻡﻼﺳﻹﺍ ﰲ

ﺺﺨﻠﻣ

ﻥﺎﻳﺩﻷﺍ ﲔﺑ ﻲﻤﻠﺴﻟﺍ ﺶﻳﺎﻌﺘﻟﺍ ﺔﻴﻀﻗ ﻡﻼﺳﻹﺍ ﰲ

ﱵﻟﺍ ﺎﻳﺎﻀﻘﻟﺍ ﻢﻫﺃ ﻦﻣ ﱪﺘﻌﺗ ﺎﻬﻴﻟﺇ ﺭﺎﺷﺃ

ﲔﻤﻠﺴﳌﺍ ﺀﺎﻤﻠﻋ ﺑ ﻥﻭﺮﻜﻔﻣ ﻭ

ﻭ ﺪﻳﺪﺤﺘ

ﻦﻳﺮﺧﻵﺍ ﻊﻣ ﺢﻣﺎﺴﺘﻟﺍ ﻭ ﺶﻳﺎﻌﺘﻟﺍ ﻯﺪﻣ ﻥﺎﻴﺑ ﻡﻼﺳﻹﺍ ﰲ

، ﺭﺩﺎﺼﻣ ﻢﻫﺃ ﺎﻴﺘﻔﺘﺴﻣ ﻣﻼﺳﻹﺍ

ﺔﻴ ﻨﺴﻟﺍ ﻭ ﱘﺮﻜﻟﺍ ﻥﺁﺮﻘﻟﺍ ﺔﻳﻮﺒﻨﻟﺍ ﺔ

ﻢﻬﻔﻟ

ﺔﻓﺮﻌﻣ ﻭ ﻥﺎﻳﺩﻷﺍ ﲔﺑ ﻲﻤﻠﺴﻟﺍ ﺶﻳﺎﻌﺘﻟﺍ ﻯﺪﻣ

، ﻡﻼﺳﻹﺍ ﻥﻷ ﻦﻳﺪﻛ

ﻟﺍ ﻻ ﺔﺤﺿﺍﻭ ﺲﺳﺃ ﻭ ﺔﺘﺑﺎﺛ ﺉﺩﺎﺒﻣ ﻰﻠﻋ ﻡﻮﻘﻳ ﻱﻭﺎﻤﺴ

ﺶﻳﺎﻌﺘﻟﺍ ﺾﻓﺮﻳ ﻪﻨﻣ ﺔﻳﺎﻐﻟﺍ ﺖﻧﺎﻛ ﺍﺫﺇ

ﻲﻫ ﻖﻘﲢ ﻭ ﺔﻴﻣﺎﺴﻟﺍ ﺔﻴﻧﺎﺴﻧﻹﺍ ﻑﺍﺪﻫﻷﺍ ﺔﻣﺪﺧ ﺎﻴﻠﻌﻟﺍ ﺔﻳﺮﺸﺒﻟﺍ ﱀﺎﺼﳌﺍ

، ﺏﺎﺒﺘﺘﺳﺍ ﺎﻬﳘﺃ ﻭ

ﻥﺍﻭﺪﻌﻟﺍ ﻉﺩﺭ ﻭ ﻦﻣﻷﺍ ﻠﻈﻟﺍ ﻭ

ﺶﻳﺎﻌﺘﻟﺍ ﺍﺬﻫ ﻥﻮﻜﻳ ﻥﺃ ﻁﺮﺸﺑ ،ﺏﻮﻌﺸﻟﺍﻭ ﺕﺎﻋﺎﻤﳉﺍ ﻭ ﺩﺍﺮﻓﻷﺎﺑ ﻖﺤﻠﻳ ﻱﺬﻟﺍ ﺩﺎﻬﻄﺿﻻﺍ ﻭ ﻢ

ﺎﻌﲨ ﺔﻴﻧﺎﺴﻧﻹﺍ ﻭ ﺕﺎﻧﺎﻳﺪﻟﺍ ﺏﺎﺤﺻﺃ ﲔﺑ ﻝﺩﺎﺒﺘﳌﺍ ﻡﺍﺮﺘﺣﻻﺎﺑ ﺎﻣﻮﻜﳏ .

ﻓ ﻡﻼﺳﻹﺍ ﰲ ﻲﻤﻠﺴﻟﺍ ﺶﻳﺎﻌﺘﻟﺍ ﻒﻳﺭﺎﻌﺘﻟﺎ ﺕﺎﻳﻵﺍ ﻭ

ﻣ ﻑﻭﺮﻌﳌﺎﺑ ﻞﻣﺎﻌﺘﻟﺍ ﻭ ﻥﻭﺎﻌﺘﻟﺍ ﺔﻴﻧﺎﻜﻣﺇ ﻰﻠﻋ ﻝﺪﺗ ﺔﻳﻮﺒﻨﻟﺍ ﺓﲑﺴﻟﺍ ﻭ ﺔﻴﻧﺁﺮﻘﻟﺍ ﻲﻫ ﱵﻟﺎﺑ ﻝﺪﳉﺍ ﻭ ﺭﺍﻮﳊﺍ ﻢﻴﻗ ﺏﺎﻌﻴﺘﺳﺇ ﻊ

ﺃ ﻦﺴﺣ

ﻝﺩﺎﺒﺘﳌﺍ ﻡﺍﺮﺘﺣﻹﺍ ﻭ ﻊﻣ

ﻥﺃ ﻡﻼﺳﻹﺍ ﻪﺴﻔﻧ ﺖﻗﻭ ﰲ ﻻ

ﻳ ﻊﺟﺍﺮﺘ ﺍﺫﺇ ﺃ ﻬﺘﻧ ﻜ ﺖ ﻭﺃ ﲔﻤﻠﺴﳌﺍ ﻕﻮﻘﺣ ﺃ

ﺪﺘﻋ ﻱ ﻢﺗﻬﺍﺪﻘﺘﻌﻣ ﻰﻠﻋ ﻭ

ﻪﺑ ﺡﻮﻤﺴﻣ ﲑﻏ ﺮﻣﺃ ﻚﻟﺫ ﻥﻷ ﻢﻫﺮﻋﺎﺸﻣ .

ﺓﺍﻭﺎﺴﳌﺍ ،ﺔﻟﺍﺪﻌﻟﺍ ،ﺢﻣﺎﺴﺘﻟﺍ ،ﺩﺎﻘﺘﻋﻹﺍ ﺔﻳﺮﺣ ،ﻲﻤﻠﺴﻟﺍ ﺶﻳﺎﻌﺘﻟﺍ : ﻴﺣﺎﺘﻔﻣ ﺕﺎﻤﻠﻛ

ﺔﻣﺪﻘﳌﺍ

ﻭ ﲔﺘﻴﳌﺎﻌﻟﺍ ﲔﺑﺮﳊﺍ ﺪﻌﺑ ﺭﺮﺤﺘﻟﺍ ﻭ ﻝﻼﻘﺘﺳﻹﺍ ﺕﺎﻛﺮﺣ ﺎﻫﺯﺮﺑﺃ ﺓﲑﺒﻛ ﺔﻴﺳﺎﻴﺳ ﻭ ﺔﻳﺩﺎﺼﺘﻗﺇ ﺕﻻﻮﲢ ﻦﻳﺮﺸﻌﻟﺍ ﻥﺮﻘﻟﺍ ﻑﺮﻋ ﱂﺎﻌﻟﺍ ﰲ ﺭﺍﺮﻘﺘﺳﻹﺍ ﻭ ﻦﻣﻷﺍ ﻖﻴﻘﲢ ﱃﺇ ﻰﻌﺴﺗ ﱵﻟﺍ ﺔﻴﻤﻴﻠﻗﺇ ﻭ ﺔﻴﻟﻭﺩ ﺕﺎﻤﻈﻨﻣ ﺯﻭﺮﺑ ﻭ ﻥﺎﺴﻧﻹﺍ ﻕﻮﻘﳊ ﻲﳌﺎﻌﻟﺍ ﻥﻼﻋﻹﺍ ﺭﻮﻬﻇ ﺕﺍﺮﺜﻌﺗ ﻦﻣ ﻚﻟﺫ ﺐﺣﺎﺻ ﺎﻣ ﻊﻣ ﺕﺎﺒﻴﺧ ﻭ

. ﻭ ﻦﻳﺮﺸﻌﻟﺍ ﻭ ﻱﺩﺎﳊﺍ ﻥﺮﻘﻟﺍ ﰲ ﺓﺪﻳﺪﺟ ﺔﻬﺟﻭ ﺕﺬﺧﺃ ﺪﻗ ﺙﺍﺪﺣﻷﺍ ﻩﺬﻫ ﻞﻜﻓ

ﱂﺎﻌﻟﺍ ﻰﻠﻋ ﺎﻬﺴﻔﻧ ﺽﺮﻔﺗ ﺔﻌﻗﺍﻭ ﺔﻘﻴﻘﺤﻛ ﺔﳌﻮﻌﻟﺍ ﱃﺇ ﺮﻈﻨﻟﺎﺑ ﺹﻮﺼﳋﺎﺑ .

ﻴﻘﲢ ﰲ ﲔﻤﻠﺴﳌﺍ ﻭ ﻡﻼﺳﻹﺍ ﺭﻭﺩ ﻦﻋ ﺙﺪﺤﺘﻧ ﺭﺎﻃﻹﺍ ﺍﺬﻫ ﰲ ﻭ ﻢﻫﺎﻔﺘﻟﺍ ﻭ ﺶﻳﺎﻌﺘﻟﺍ ﻖ

ﻥﺎﻳﺩﻷﺍ ﲔﺑ ﺭﺍﻮﳊﺍ ﻭ ﺕﺎﻓﺎﻘﺜﻟﺍ ﻭ

ﺔﻔﻠﺘﺨﳌﺍ ﺔﻴﻧﺎﺴﻧﻹﺍ ﱃﺇ ﺔﺣﻮﺘﻔﻣ ﺓﻮﻋﺩ ﻩﺭﺎﺒﺘﻋﺈﺑ ﻡﻼﺳﻹﺍ ﺔﻘﻴﻘﲝ ﻒﻳﺮﻌﺘﻟﺍ ﻭ ﺎﻌﻴﲨ

ﱃﺎﻌﺗ ﻪﻟﻮﻘﻟ ﺎﻗﺍﺪﺼﻣ :

﴿ ﺎﱠﻧﹺﺇ ُﺱﺎﱠﻨﻟﺍ ﺎَﻬﱡﻳﹶﺃ ﺎَﻳ

ﻟﺍ ﱠﻥﹺﺇ ْﻢﹸﻛﺎﹶﻘْﺗﹶﺃ ِﻪﱠﻠﻟﺍ َﺪﻨِﻋ ْﻢﹸﻜَﻣَﺮﹾﻛﹶﺃ ﱠﻥﹺﺇ ﺍﻮﹸﻓَﺭﺎَﻌَﺘِﻟ ﹶﻞِﺋﺎَﺒﹶﻗَﻭ ﺎًﺑﻮُﻌُﺷ ْﻢﹸﻛﺎَﻨﹾﻠَﻌَﺟَﻭ ﻰﹶﺜﻧﹸﺃَﻭ ﹴﺮﹶﻛﹶﺫ ﻦﱢﻣ ﻢﹸﻛﺎَﻨﹾﻘﹶﻠَﺧ

ٌﲑﹺﺒَﺧ ٌﻢﻴِﻠَﻋ َﻪﱠﻠ

﴾ ﻥﺁﺮﻘﻟﺍ )

،ﱘﺮﻜﻟﺍ ﺕﺍﺮﺠﳊﺍ ١٣

: ٤٩ (.

ﺔﻴﺳﺎﺳﻷﺍ ﻢﻬﺘﻤﻬﻣ ﻞﺑ ،ﻢﳍﻮﺣ ﻦﻣ ﱂﺎﻌﻟﺍ ﻦﻋ ﺔﻟﺰﻋ ﰲ ﺍﻮﺸﻴﻌﻳ ﻥﺃ ﲔﻤﻠﺴﳌﺍ ﻦﻣ ﺎﺑﻮﻠﻄﻣ ﺲﻴﻟ ﻭ

ﱘﻮﻘﻟﺍ ﻖﻳﺮﻄﻟﺍ ﱃﺇ ﻪﺘﻳﺍﺪﻫ ﻭ ﱂﺎﻌﻟﺍ ﺍﺬﺑﻬ ﻝﺎﺼﺗﻹﺍ ﻲﻫ .

(The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam) KAMILOV ASKHABALI*

MUDASIR ROSDER ABD. RAHMAN MAHMOOD

*Corresponding author.

Email: kamilov.a.m@gmail.com

Copyright © 2012 Jabatan Kemajuan Islam Malaysia dan Institut Islam Hadhari uKM

(The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam)

KAMILOV ASKHABALI*

MUDASIR ROSDER ABD. RAHMAN MAHMOOD

ABSTRAK

Isu kebebasan beragama dan kehidupan berharmoni di antara agama-agama dalam pandangan Islam adalah salah satu daripada isu yang paling penting, di mana para ulama dan ahli fikir (falsafah) Islam telah mengenal pasti kewujudan bersama yang penuh kesabaran ini adalah bersandarkan kepada sumber-sumber keislaman iaitu Al- Quran dan Sunnah. Ini adalah kerana Islam itu agama Ilahi yang mempunyai prinsip- prinsip yang stabil dan asas-asas yang jelas, tidak menolak kewujudan bersama kerana tujuannya ialah untuk mendokong matlamat yang luhur yakni sifat perikemanusiaan dan merealisasi faedah-faedah kewujudan bersama yang unggul, antaranya yang paling mustahak adalah menjaga keselamatan dan mencegah pencerobohan, penganiayaan dan penindasan ke atas individu, kumpulan dan manusia sejagat. Namun, kesemua ini tertakluk kepada kewujudan bersama yang disertai dengan sifat saling menghormati antara agama dan kemanusiaan keseluruhannya. Definisi kewujudan bersama yang aman di dalam Islam menurut Al- Quran dan Sunnah membayangkan kemungkinan kerjasama dan layanan baik serta

(2)

Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 171 - 190

172

saling memahami nilai murni pertuturan dan hujah-hujah dalam keadaan yang baik dan saling menghormati. Di samping itu, Islam tidak membenarkan pencerobohan hak-hak umat Islam, kepercayaan dan perasaan.

Kata kunci: kebebasan beragama, kebebasan beriktikad, toleransi, keadilan, kesaksamaan

ABSTRACT

The issue of peaceful coexistence amongst religions in Islam is regarded as one of the most significant issues, indicated by Muslim scholars and thinkers by identifying and stating the coexistence and forbearance with reference to the most Islamic sources:

the Holy Qur’an and the Prophetic Sunnah. That is because Islam, as a divine religion is based on stable principles and clear bases, does not refuse coexistence since the aims are to serve the sublime humane goals and realize the superior benefits, the most important of which is guarding security and stopping aggression, repression and oppression on individuals, groups and peoples. All that is on the condition that coexistence must be controlled with respect between religions and humanity all together. The definitions of the peaceful coexistence in Islam from the Quranic verses and the Prophetic biography denote the possibility of cooperation and treatment in good condition and mutual understanding for the values of conversation and argument in good condition and mutual respect. In addition, Islam disallows violating Muslims’ rights, beliefs and feelings.

Keywords: peaciful coexistence, freedom of belief, tolerance, justice, equality

saling memahami nilai murni pertuturan dan hujah-hujah dalam keadaan yang baik dan saling menghormati. Di samping itu, Islam tidak membenarkan pencerobohan hak-hak umat Islam, kepercayaan dan perasaan.

Kata kunci: kebebasan beragama, kebebasan beriktikad, toleransi, keadilan, kesaksamaan

ABSTRACT

The issue of peaceful coexistence amongst religions in Islam is regarded as one of the most significant issues, indicated by Muslim scholars and thinkers by identifying and stating the coexistence and forbearance with reference to the most Islamic sources:

the Holy Qur’an and the Prophetic Sunnah. That is because Islam, as a divine religion is based on stable principles and clear bases, does not refuse coexistence since the aims are to serve the sublime humane goals and realize the superior benefits, the most important of which is guarding security and stopping aggression, repression and oppression on individuals, groups and peoples. All that is on the condition that coexistence must be controlled with respect between religions and humanity all together. The definitions of the peaceful coexistence in Islam from the Quranic verses and the Prophetic biography denote the possibility of cooperation and treatment in good condition and mutual understanding for the values of conversation and argument in good condition and mutual respect. In addition, Islam disallows violating Muslims’ rights, beliefs and feelings.

Keywords: peaciful coexistence, freedom of belief, tolerance, justice, equality (The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam)

KAMILOV ASKHABALI*

MUDASIR ROSDER ABD. RAHMAN MAHMOOD

ABSTRAK

Isu kebebasan beragama dan kehidupan berharmoni di antara agama-agama dalam pandangan Islam adalah salah satu daripada isu yang paling penting, di mana para ulama dan ahli fikir (falsafah) Islam telah mengenal pasti kewujudan bersama yang penuh kesabaran ini adalah bersandarkan kepada sumber-sumber keislaman iaitu Al- Quran dan Sunnah. Ini adalah kerana Islam itu agama Ilahi yang mempunyai prinsip- prinsip yang stabil dan asas-asas yang jelas, tidak menolak kewujudan bersama kerana tujuannya ialah untuk mendokong matlamat yang luhur yakni sifat perikemanusiaan dan merealisasi faedah-faedah kewujudan bersama yang unggul, antaranya yang paling mustahak adalah menjaga keselamatan dan mencegah pencerobohan, penganiayaan dan penindasan ke atas individu, kumpulan dan manusia sejagat. Namun, kesemua ini tertakluk kepada kewujudan bersama yang disertai dengan sifat saling menghormati antara agama dan kemanusiaan keseluruhannya. Definisi kewujudan bersama yang aman di dalam Islam menurut Al- Quran dan Sunnah membayangkan kemungkinan kerjasama dan layanan baik serta

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Kepimpinan ta’dib dalam kajian ini merujuk kepada keupayaan guru yang memiliki prinsip asas-asas keagamaan, amanah dan wibawa dalam memimpin, membimbing,

Dapatan kajian ini memberikan impak penting kerana ia menjadi asas untuk memperkembangkan lagi program latihan dalam pengurusan insan berteraskan Islam yang menyeluruh

Perintah pemulihan adalah salah satu bentuk hukuman yang selaras dengan prinsip asas dan objektif hukuman dalam Islam. Ia bertujuan untuk menjaga maslahah manusia

PERSEPSI ORANG CINA TERHADAP ISLAM HADHARI (Chinese Perception towards Islam Hadhari Approach).. Mohd Ridhuan

01eh kerana kepercayaan tradisional tidak mempunyai asas yang kukuh maka banyak teori dalam sistem kepercayaan ini yang kini dianggap tidak boleh diterima oleh akal,

Ini adalah kerana sistem perbankan Islam melaksanakan pengurusan kewangan yang berlandaskan prinsip Syariah yang berbeza daripada sistem yang dilaksanakan oleh perbankan

Dialog antara agama dalam konteks fiqh al-ta’ayusy membuktikan bahawa landasan dan prinsip kerukunan dan keharmonian adalah hak Islam yang menampilkan ajaran dan agama

Antara aspek yang membezakan Islam ialah dari segi kedudukannya sebagai agama fitrah dan prinsip tauhid yang menjadi tunjang akidah Islam.. Jawab