• Tiada Hasil Ditemukan

JIE 413 - Analisis Ekonomi Islam

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "JIE 413 - Analisis Ekonomi Islam"

Copied!
8
0
0

Tekspenuh

(1)

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Kursus Semasa Cuti Panjang

Sidang Akademik 2002/2003 April/Mei 2003

JIE 413 - Analisis Ekonomi Islam

Masa: 3 jam

Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi LAPAN muka surat yang bercetak sebelum anda memulakan peperiksaan.

Kertas soalan ini mengandungi Bahagian A dan Bahagian B. Anda dikehendaki menjawab SEMUA bahagian soalan 1 dalam Bahagian A dan DUA soalan dalam Bahagian B.

Jangan ceraikan mana-mana muka surat soalan ini kerana anda WAJIB menyerahkan kembali keseluruhan kertas soalan ini setelah tamat peperiksaan ini.

Jawapan Bahagian A hendaklah ditulis pada raang-ruang kosong yang disediakan di dalam kertas soalan ini. Bahagian ini menyumbangkan 60 markah. Baca arahan setiap bahagian tentang cara menjawab soalan itu sebelum anda menjawab. Ikatkan jawapan anda kepada Bahagian A dengan jawapan kepada Bahagian B.

Jawapan soalan Bahagian B hendaklah ditulis pada kertas jawapan peperiksaan yang disediakan. Bahagian ini menyumbangkan 40 markah.

Markah dalam kurungan memuakan wajaran yang digarskan kepada setiap soalan.

Oleh itu bahagikan masa anda mengikut wajaran yang digariskan itu.

Mesin hitung elektronik tak berprogram boleh digunakan untuk peperiksaan ini.

Baca arahan dengan teliti sebelum anda menjawab soalan.

(2)

BAHAGIAN A [60 markah]

Jawab SEMUA soalan.

1 . [ a ] Berikan empat perkara yang berkaitan dengan persoalan kenapa kita perlukan metodologi:

[ b ] Bagaimanakah proses pembinaan teori menurutpendekatan:

i. sains sosial konvensional:

ii. ekonomi Islam:

(4 markah)

(4 markah) [ c ] Dengan menggunakan konsep-konsep asas seperti alfalah, sumber alam,

kerjasama danpenyertaan, olahkan satu takrifan ekonomi Islam yang ringkas dan sesuai.

(3)

[ d ] Jelaskan secara ringkas konsep-konsep berikut dalam ekonomi Islam:

i. Ahad:

ii. Keadilan:

iii. Prinsip kesepaduan ekonomi:

[ e ] Apakah 5 syarat spiritual bagi mencapai alfalah?

i.

ii.

iii.

iv.

v.

(6 markah)

(5 markah)

(4)

[ f] Nyatakan 5 cabang Syari 'at Islam untuk mencapai kebahagian di dunia dan di akhirat:

(5 markah) [ g ] Islam boleh dibahagikan kepada tiga cabang yang besar terdiri daripada:

i.

ii.

[ h ] Monzer Kahf telah memberikan takrifan khas kepada konsep-konsep berikut semasa membincangkan tentang rasionaliti Islam:

i. kekayaan:

ii. barangan:

iii. kejayaan:

(3 markah)

(6 markah)

(5)

[ i ] Antara 6 bentuk organisasi pengeluaran dalam ekonomi Islam:

entuk Organisasi Pengeluaran Islam

i. permintaan berkesan:

ii. keperluan berkesan:

berikut:

i.

ii.

iii.

iv.

(5 markah) [j ] Jelaskan konsep-konsep berikut untuk menunjukkan perbezaan antara

keduanya:

(4 markah) [ k ] Kesimpulan tentang rasionalisme penggunaan Islam dirumuskan seperti

(4 markah) ...6/-

(6)

[ 1 ] Lima perkara maqasid al-syari ah yang termasuk dalam kumpulan daruriyyat:

(5 markah) [ m ] Prinsip Sayyidina Umar al-Khattab (r. a) tentang wang awam adalah:

i.

ii.

iii.

[ n ] Tiga kelompok magasid al-syari'ah menurut Syatibi:

i.

ii.

iii.

(3 markah)

(3 markah)

(7)

BAHAGIAN B [40 markah) Jawab DUA soalan sahaja.

2. (a) Islam mempunyai konsep-konsepnya sendiri tentang ekonomi.

Bincangkan makna igtisad dalam ekonomi Islam. Huraikan secara ringkas bagaimana konsep keadilan dan hikmah berkait dengan konsep iqtisad.

(6 markah) Bincangkan kelemahan-kelemahan metodologi ekonomi konvensional sehingga ia menjadi tidak relevan dengan kajian ekonomi Islam.

Bincangkan peranan al-Qur'an clan Sunnah dalam metodologi ekonomi Islam.

(7 markah) Apakah yang dimaksudkan dengan sistem ekonomi? Bincangkan secara(c)

ringkas kriteria tradisional bagi menentukan sistem ekonomi, clan bandingkan dengan kriteria sistem yang dicadangkan oleh Mohd Akram Khan.

(7 markah) 3 . (a) Huraikan secara ringkas hubungan di antara keseimbangan firma dalam

teori ekonomi Islam dengan konsep pemaksimuman keuntungan.

Kenapakah Islam menawarkan penyelesaian yang lebih luas kepada keseimbangan firma berbanding dengan teori firma konvensional.

(7 markah) (b) Bincangkan secara kasar teori pengeluaran Islam dengan memberikan

tumpuan kepada pandangan Islam tentang kegiatan ekonomi, nilai-nilai moral, matlamat ekonomi clan objektif pengeluaran dalam Islam.

(7 markah) Jelaskan bagaimana pasaran yang berasaskan kepada konsep keperluan(c)

berkesan dan penawaran berasaskan kapasiti potensi akan menjadi lebih bermakna daripada pasaran yang berasaskan kepada konsep permintaan dan penawaran yang lazim.

(6 markah)

(8)

4. (a) Bincangkan pengertian zakat dari segi bahasa Arab danpengertiannya mengikut syari'at Islam. Terangkan prinsip pengagihan zakat dalam Islam.

Siapakah yang layak menerima zakat?

Bincangkanprinsip-prinsip perbelanjaaan awam yang dikemukakan oleh(b) Umer Chapra. Bincangkan juga punca-punca yang menyebabkan

perbelanjaan awam menjadi tidak cekap menurut perspektif Islam.

-0000000-

(7 markah) Bagaimanakah kepentingan zakat dalam Islam danapakah tujuan zakat(b)

dikenakan dalam masyarakat Islam?

(6 markah)

(7 markah)

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Ini menunjukkan bahawa dasar ekonomi Pentadbiran Residen British I yang lebih mengutamakan kepada kegiatan ekonomi daratan secara tidak langsung telah mempengaruhi

20 Zulkifli Mohammad al-Bakri, Integriti Dalam Islam (Nilai: Universiti Sains Islam Malaysia, 2007).. 12 memerlukan komitmen sepenuhnya kepada nilai yang dipegang dalam

I e ] Apakah LIMA perkara yang berkait dengan keadilan kepada masyarakat menurut pandangan Islam.. (5 markah) I f ] Terangkan secara ringkas makna prinsip kesepaduan

Program Studi Ekonomi Islam, Fakultas Ilmu Agama Islam, Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta.. Manajemen Fakultas Ekonomi, Universitas

Adalah diharapkan supaya kegiatan pengiklanan di negara ini dapat diterapkan prinsip Islam yang syumul dengan penekanan sebagai alat penting yang menyumbang kepada pembangunan

Peralihan ekonomi negara yang berasaskan ekonomi pengeluaran (p-ekonomi) kepada ekonomi berasaskan pengetahuan (k-ekonomi) pada era milenium memerlukan modal insan yang

Jelaslah, jihad dalam bidang ekonomi,amat luas bermula dengan meletakkan pembangunan dan ekonomi dalam kerangka pemikiran yang tepat yang sewaajarnya, selari dan bertinjangkan nilai

kepada faktor permintaan pasaran pekerjaan dan keuntungan ekonomi, matlamat utama pendidikan untuk membina nilai-nilai murni kemanusiaan tidak dapat dicapai (Rosnani, 2007).