• Tiada Hasil Ditemukan

JMK 2rr -Kritikan Kesusasteraan & Disiplin Bantu

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "JMK 2rr -Kritikan Kesusasteraan & Disiplin Bantu"

Copied!
4
0
0

Tekspenuh

(1)

TINIVERSITI

SAINS

MALAYSIA

peperiksaan

Semester Kedua Sidang

Akademik

2003/2004

Februari/l4ac 2004

JMK 2rr -Kritikan Kesusasteraan & Disiplin Bantu

Masa:

3

jam

Sila pastikan

bahawa kertas peperiksaan

ini mengandungi TIGA muka

surar

yang

bercetak sebelum unau

_.*uhk;,

peperiksaan

ini.

ffi:t":";lan No' i (Bahagian A) dan mana-mana DuA

soaran

daripada Mulakan jawapan bagi Bahagian

A

dan Bahagian B pada haraman yang baru.

I

-

411

...2/-

(2)

IJMK

211l

-2-

BAHAGIAN A

Soalan

I di

Bahagian

A ini WAJIB dijawab.

Soalan

I terdiri

daripada soalan-soalan

kecil

atau 'perkara-perkara'

(i) hingga (x);

setiap

'perkara' diperuntukkan

10 markah, menjadikan Soalan

I

berjumlah 100 markah.

1. Berikan catatan atau nota ringkas bagi setiap perkara [(i) hingga (x)] yang

di

bawah

ini:

(i) Prinsip'Utilitarianisme' dalampemikiranPlatotentang Seniman.

(ii)'KritikanKehakiman zamanKlasikYunani'.

(iii)

Konsep

'Katharsis'

daripada pemikiran

Aristotle.

(iv)

Pendirian

Aristotle

(dalam Poetics) tentang Seniman.

(v) AliranNeo-KlasikzamanRomawi.

(vi) Ciri-ciri utama Kritikan ZarnanPertengahan (di Eropah).

(vii) AliranRomantik/Romantisisme Inggeris.

(viii) Ciri-ciri

Strukturalisme menurut pemikiran De Saussure.

(ix)

Kecenderungan utama

Aliran

Romantik Inggeris.

(x) Aliran Formalist Russia dan pendukung-pendukungnya.

(100 markah)

...3/-

472

(3)

-3

-

BAHAGIAN

B

Pilih

dan Jawab

MANA-MANA DUA

daripada soalan-soalan berikut.

diperuntukkan I 00 markah.

IJMK

211]

Setiap soalan

2' (a) Huraikan secara umum kesinambungan Strukturalisme Eropah daripada Formalisme Russia: dan

(b)

jelaskan

perbezaan

yang ketara di

antara

kedua aliran

tersebut dalam beberapa aspek yang khusus.

(100 markah)

Bincangkan secara umum bagaimanakah golongan Marxis

telah memperalatkan pendekatan

kritikan

berteraskan Sosioiogi latau,

sosiololi

Sastera'); seterusnya

aJ. (a)

(b) tunjukkan 'kebolehterapan' (applicability) pendekatan kritikan ini dalam situasi yang non-ideorogical dengan memberikan contoh yang konkrit daripada pembacaan karya-karya kreatif yang anda arami.

(100 markah)

Huraikan secara umum persamaan

di

antara

'Pemikiran psikologi yunani Klasik,

dengan

'Pemikiran Psikologi Klasik

daripada

Islam,,

dan perb&aan yang t rturu

di

antara kedua-dua

aliSn Psikologi Khslk

tersebut

d.ogun 'pemikiran niikotogi aJa Freud'.

Kemudian bincangkan sejauh manakah Tkesesuaian, mana_mana

satu

daripada pendekatan

tersebut apabila diterapkan ke atas

sesebuah

karya

sastera ?

(100 markah)

-oooOooo-

4.

413

(4)

4L4

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Pendekatan sosiologi adalah sebuah pendekatan yang memperlihatkan perkaitan antara karya sastera dengan hal-hal yang berlaku dalam masyarakat.. Bincangkan hal

Paling popular dalam kalangan pengkaji muda ialah ‘Pendekatan Sosiologikal’ atau ‘Sosiologi Sastera’ – ada kalanya digelar ‘Pendekatan Eclectic’ oleh pengkaji dari

Berdasarkan sebuah teks Kesusasteraan Asia klasik yang telah anda kaji dan sebuah teks daripada Kesusasteraan Asia Moden yang dikaji dalam kursus ini, huraikan

Secara perbandingan dari segi pendapat di antara kedua-dua aliran pemikiran tersebut, aliran al-Mu‘tazilah secara khusus dan bahkan al-Maturidiyyah sendiri secara umumnya

Merujuk kepada pendekatan dan kritikan ‘sosiologi sastera’, dan dengan menerapkannya ke atas mana-mana satu novel moden yang telah anda kaji, bincangkan tentang:

Oleh itu pemikiran dan pendapat mereka yang berlegar di sekitar gabungan tasawuf al-Ghazali dan Ibn `Arabi serta gabungan antara syariat dan hakikat juga terpantul

Saya ingin merakamkan terima kasih saya kepada Unit Pengajian Tinggi Siswazah dan Perpustakaan Universiti Malaya yang telah mengadakan pelbagai kursus-kursus yang berguna

Adakah anda bersetuju bahawa pemikiran politik Cina klasik tidak boleh dipisahkan daripada idea "manusia sempurna"5. Bolehkah Rukun Negara ditafsirkan