2014
METODOLOGI HAJI ABDUL RAHMAN LUBUK TAPAH DALAM PENGAJIAN FIQH: KAJIAN
TERHADAP KITAB PEDOMAN SOLAT BERJEMAAH
AHMAD MURSHIDI BIN MUSTAPHA
SARJANA SASTERA
2014
Metodologi Haji Abdul Rahman Lubuk Tapah Dalam Pengajian Fiqh: Kajian Terhadap Kitab Pedoman Solat
Berjemaah
oleh
Ahmad Murshidi Bin Mustapha
Tesis dikemukakan sebagai memenuhi syarat memperolehi ijazah Sarjana Sastera
Pusat Pengajian Bahasa dan Pembangunan Insaniah
UNIVERSITI MALAYSIA KELANTAN
PENGESAHAN TESIS
Saya dengan ini mengesahkan bahawa kerja yang terkandung dalam tesis ini adalah hasil penyelidikan yang asli dan tidak pernah dikemukakan untuk ijazah tinggi kepada mana-mana Universiti atau Institusi.
TERBUKA Saya bersetuju bahawa tesis boleh didapati sebagai naskah keras atau akses terbuka dalam talian (teks penuh)
SEKATAN Saya bersetuju bahawa tesis boleh didapati sebagai naskah keras atau akses terbuka dalam talian (teks penuh) bagi tempoh yang diluluskan oleh Jawatankuasa Pengajian Siswazah
Dari tarikh hingga
SULIT (Mengandungi maklumat sulit di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972)*
TERHAD (Mengandungi maklumat terhad yang ditetapkan oleh organisasi di mana penyelidikan dijalankan )*
Saya mengakui bahawa Universiti Malaysia Kelantan mempunyai hak berikut:
1. Tesis adalah hak milik Universiti Malaysia Kelantan.
2. Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan mempunyai hak untuk membuat salinan untuk tujuan pengajian sahaja.
3. Perpustakaan dibenarkan membuat salinan tesis ini sebagai bahan pertukaran antara institusi pengajian.
Tandatangan Tandatangan Penyelia Utama
840416035023 Dr. Nik Yusri Bin Musa
Tarikh: 18 Ogos 2014 Tarikh:
PENGHARGAAN
ف ل ر ش
أ ى ل
م ل لس او
ةل
لص او .ن ي مل للا
ظلا ى ل ل لإ ا ناو د
ل و
ني لق تم ل لل ة بلقاع لاو
,ن ي مل لاع لا ب ر
ل ل ل
د م ح لا
...د ع ب ام أ .ن ي عل م ج أ هل
لبح ص
و هل للآ ى ل و
ن ي للس
ر م ل
او ءل ا يلبن ل ا
Kesyukuran dipanjatkan kehadrat Ilahi atas hidayah dan taufiq daripadaNya yang membolehkan kajian ini berjalan dengan lancar dan jayanya. Selawat dan salam ke atas junjungan tercinta, Rasulullah sallallahu a’laihi wa sallam dan ke atas ahli keluarga, sahabat-sahabat baginda dan mereka yang menelusuri jalan sunnahnya.
Penghargaan buat peneman hidup, isteri tercinta Nur Hazirah Husna binti Baharuddin, ibubapa tersayang, Mustapha bin Jusoh dan Salehah binti Mat Sin, dan sekalian ahli keluarga termasuk ibu mertua dan keluarga yang memahami tuntutan pengajian ini sekaligus menyokong dan membantu sepanjang pembelajaran dan kajian. Sekalung penghargaan buat Dr. Nik Yusri bin Musa sebagai penyelia utama yang banyak membantu menyempurnakan kajian ini sehingga jayanya.
Terima kasih juga kepada para respondan yang membantu dan bersedia untuk diwawancarakan bagi melengkapkan kajian. Semua penyumbang dan pembantu dalam kajian ini amat dihargai dan selayaknya Allah jua yang membalas jasa pengorbanan kalian sebagai pemberat kepada neraca kebaikan di akhirat nanti. Semoga kajian ini bermanfaat dalam menerokaan ilmu-ilmu Islam.
ISI KANDUNGAN
MUKA SURAT
PENGESAHAN TESIS i
PENGHARGAAN ii
ISI KANDUNGAN iii
SENARAI JADUAL vii
SENARAI SINGKATAN viii
JADUAL TRANSLITERASI ix
ABSTRAK xii
ABSTRACT xiii
BAB 1 PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan 1
1.2 Latar Belakang Kajian 3
1.3 Permasalahan Kajian 6
1.4 Persoalan Kajian 11
1.5 Objektif Kajian 13
1.6 Kepentingan Kajian 14
1.7 Skop dan Limitasi Kajian 15
1.8 Kajian Lepas 17
1.9 Huraian Tajuk Kajian 22
1.10 Metodologi Kajian 26
1.11 Sistematika Penulisan 32
1.12 Jangkaan Hasil 34
BAB 2 SEJARAH INSTITUSI PONDOK DI KELANTAN
2.1 Pendahuluan 35
2.2 Sejarah awal institusi pondok 36
2.3 Asal usul institusi pondok di Tanah Melayu 39
2.4 Perkembangan institusi pondok di Kelantan 41
2.4.1 Sebelum merdeka 43
2.4.2 Selepas merdeka 51
2.5 Konsep pengajian pondok di Kelantan 55
2.5.1 Ciri-ciri khusus pengajian 56
2.5.2 Bidang pengajian 58
2.5.3 Metode pengajian di pondok 59
2.6 Pengajian fiqh di institusi pondok 63
2.6.1 Definisi fiqh 64
2.6.2 Metode pengajian fiqh di pondok 66
2.6.3 Keterikatan dengan mazhab Syafi’e 70
2.7 Penubuhan dan perkembangan Pondok Lubuk Tapah 72
2.7.1 Pentadbiran dan organisasi 81
2.7.2 Infrastruktur dan kemudahan 85
2.7.3 Sistem pengajaran dan pembelajaran 94
2.7.4 Kunjungan ulama dan ahli akademik ke Pondok Lubuk Tapah 98
2.8 Kesimpulan 99
BAB 3 BIOGRAFI HAJI ABDUL RAHMAN BIN HAJI CHE WAN
3.1 Pendahuluan 100
3.2 Keturunan Hj. Abdul Rahman bin Hj. Che Wan 101
3.3 Pendidikan dan guru-guru beliau 111
3.4 Suasana keilmuan pada zaman Haji Abdul Rahman 126
3.5 Keperibadian dan akhlak
3.4.1 Disiplin 130
3.4.2 Ketegasan 133
3.4.3 Sifat pemurah 135
3.4.4 Minat dan hobi 136
3.6 Murid-murid dan karya 137
3.7 Sumbangan
3.6.1 Bidang keilmuan 141
3.6.2 Bidang dakwah 144
3.6.3 Bidang politik 145
3.6.4 Bidang kemasyarakatan 146
3.8 Kematian 147
3.9 Kesimpulan 149
BAB 4 METODOLOGI PENULISAN HAJI ABDUL RAHMAN DALAM KITAB PEDOMAN SOLAT BERJEMAAH
4.1 Pendahuluan 151
4.1.1 Pengertian Metodologi 152
4.2 Pengenalan kepada kitab Pedoman Solat Berjemaah 153 4.3 Format penyusunan kitab Pedoman Solat Berjemaah 156
4.3.1 Bahagian pendahuluan 157
4.3.2 Bahagian isi kandungan kitab 159
4.3.3 Bahagian penutup 160
4.4 Ciri-ciri khusus penyusunan kitab 162
4.5 Metodologi penulisan kitab 165
4.5.1 Penerangan berkaitan hukum solat berjemaah melalui 166 khilaf para ulama
4.5.2 Penerangan berkaitan kelebihan solat berjemaah dengan 167 hadis Rasulullah sallallahu a’laihi wasallam
4.5.3 Penjelasan kisah salaf as-soleh terhadap solat berjemaah 171 4.5.4 Penukilan pendapat ulama-ulama muktabar Syafi’iyyah 173 4.5.5 Penggunaan bahasa tempatan yang mudah difahami 185 4.5.6 Penggunaan istilah dalam bahasa Arab 189 4.5.7 Rujukan berdasarkan kitab-kitab muktabar dalam mazhab Syafi’e 191
4.5.8 Huraian terhadap masalah khilafiyyah 197
4.5.9 Penghuraian terhadap beberapa masalah tertentu 202 4.5 Pemikiran Haji Abdul Rahman dalam kitab Pedoman Solat Berjemaah 204
4.6 Kesimpulan 206
BAB 5 KESIMPULAN DAN SARANAN
5.0 Pendahuluan 207
5.1 Rumusan Kajian 208
5.2 Cadangan 211
5.3 Penutup 216
Rujukan 218
Lampiran A 227
Lampiran B 230
Lampiran C 234
SENARAI JADUAL
NO. MUKA SURAT
3.1 Salasilah Keturunan Hj. Abdul Rahman 90
3.2 Perkahwinan Hj. Che Wan dan Adik-beradik Hj. Abdul Rahman 90 3.3 Senarai Kitab yang Diajar oleh Hj. Abdul Rahman 120 4.1 Senarai Perkataan Loghat Kelantan Dalam Kitab Pedoman Solat 155
Berjemaah
SENARAI SINGKATAN
Prof. Profesor
Dr. Doktor
cet. Cetakan
j. Jilid
h. Halaman
Ibid, Ibedem (rujukan pada tempat yang sama)
op.cit, Opera Citato (dalam karya yang dirujuk sebelum)
t.t. Tanpa Tahun
t.p. Tanpa Tempat Percetakan
Sdn. Bhd. Sendirian Berhad
Bil. Bilangan
H Hijrah
M Masihi
Hj. Haji
JADUAL TRANSLITERASI
a. Konsonan
Bil. Huruf Arab Huruf Rumi Contoh Tulisan Arab Contoh Transliterasi
1.
أ
’ (a,i,u)ةء ار قللا
al-qiraah2.
ب
Bث ع ب
ba’atha3.
ت
Tب ا ت
taba4.
ث
Thب او ث
Thawaba5.
ج
Jل ع ج
ja’ala6.
ح
Hب لح
Halaba7.
خ
Khب طخ
Khataba8.
د
Dع فد
dafa’a9.
ذ
Dhب هذ
Dhahaba10.
ر
Rع ج ر
raja’a11.
ز
Zع ر ز
zara’a12.
س
Sع مل س
sami’a13.
ش
Shع فش
shafa’a14.
ص
Sد ع س
sa’ada15.
ض
Dل لض
Dalala16.
ط
Tع ل ط
tala’a17.
ظ
Zر ف ظ
Zafara18.
ع
‘(a,i,u)هل ي ل
‘alaihi19.
غ
Ghر فغ
ghafara20.
ف
Fح ل ف
falaha21.
ق
Qم ل ق
qalama22.
ك
Kب تك
kataba23.
ل
Lب عل ل
la’iba24.
م
Mع نم
mana’a25.
ن
Nل ا ن
Nala26.
و
Wد و
wa’ada27.
ه
Hم د ه
hadama28.
ي
Yم لع ي
ya’lamub. Vokal Panjang
Bil. Huruf Arab Huruf Rumi Contoh Tulisan Arab Contoh Transliterasi
1.
ا
Aل ا ق
Qala2.
و
Uىس و م
Musa3.
ي
Iن ام ي لإ
imanac. Vokal Pendek
Bil. Huruf Arab Huruf Jawi Contoh Tulisan Arab Contoh Transliterasi
1.
ل_
Aر ص ن
nasara2. I
ر ص
ل
ا ن
nasira3.
__
Uر ص ن ي
yansurud. Diftong
Bil. Huruf Arab Huruf Jawi Contoh Tulisan Arab Contoh Transliterasi
1.
و أ
Awب او أ
awwaba2.
ي أ
Ayم ا ي أ
ayyama3.
ي إ
Iyك ا يلإ
iyyakaPENGECUALIAN
1. Huruf Arab ء (hamzah) pada awal perkataan ditransliterasikan kepada ‘a’ bukan kepada ’a. Contoh : رأك ب , transliterasi: akbar bukan ’akbar.
2. Huruf Arab ة , ة (ta’ marbutah) pada perkataan tanpa لا (al) yang bersambung dengan perkataan lain ditransliterasikan kepada ‘t’.Contoh: ميللات ع ةرازو , transliterasi:
wizarat al-ta’lim, bukannya wizarah al-ta’lim. Perkataan yang ada لا (al) atau pada perkataan tunggal atau pada perkataan terakhir, maka ta’ marbutah ditransliterasikan kepada ‘h’, seperti مك ت بةلا يةلالأه yang ditransliterasikan menjadi al-Maktabah al- Ahliyyah.
Metodologi Haji Abdul Rahman Lubuk Tapah Dalam Pengajian Fiqh: Kajian Terhadap Kitab Pedoman Solat Berjemaah
ABSTRAK
Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti biografi lengkap seorang tokoh ulama di Kelantan iaitu Haji Abdul Rahman Lubuk Tapah di samping mengkaji metodologi penulisan beliau melalui kitab Pedoman Solat Berjemaah yang menjadi tuntutan masyarakat di institusi pondok secara khususnya. Kajian ini juga mengenalpasti perkembangan institusi pondok khususnya di Kelantan sebelum dan selepas kemerdekaan serta mengetengahkan metode pengajian fiqh yang diamalkan di institusi tersebut. Hasil kajian menunjukkan ketokohan Haji Abdul Rahman dalam pelbagai disiplin ilmu dan keperibadian beliau sebagai seorang ulama yang dihormati.
Perkembangan institusi pondok di Kelantan khususnya melalui fasa kebangkitan setelah kemerdekaan bersama dengan perubahan struktur dalaman dan luaran. Manakala metode utama yang digunakan di institusi pondok iaitu sistem halaqah, syarahan, soal jawab dan hafalan menyumbang kepada ketulenan ilmu yang diwarisi secara generasi ke generasi. Penganalisaan maklumat melalui metode induktif dan deduktif menunjukkan bahawa metodologi Haji Abdul Rahman melalui kitab beliau, Pedoman Solat Berjemaah, memudahkan penuntut dan pembaca dengan susunan yang teratur, penggunaan bahasa tempatan yang mudah difahami, penggunaan rujukan yang muktabar dan sebagainya. Dengan dapatan yang diperolehi, penerokaan kitab-kitab turath dicadangkan agar diperluaskan dalam pelbagai aspek untuk memelihara warisan ilmu ulama-ulama silam.
Haji Abdul Rahman Lubuk Tapah’s Methodology In The Study Of Fiqh: Review Of The Book Pedoman Solat Berjemaah
ABSTRACT
The objective of this research is to identify complete biography one of the prominent Islamic scholar in Kelantan, Haji Abdul Rahman Lubuk Tapah. This research also aimed to study the writing methodology used in the book Pedoman Solat Berjemaah, that is one of the important reference book used in the Pondok institution.
This study also aimed to determine the development of Pondok institution in Kelantan, including the methods used in teaching and learning Fiqh, before and after Malaysian Independence. The findings of this research shown that the credibility of Haji Abdul Rahman as an Islamic scholar covers a whole range of disciplines, with an outstanding and well-respected personality. After the Independence, the development of Pondok institution in Kelantan went through a revolution phase that covers structural changes, both internally and externally. The major teaching and learning techniques applied in the institution are halaqah, lecture, question and answer session, and memorizing. This methods confirm the origanility of the knowledge that was transfered from one generation to the another. The analysis of the survey data through inductive and deductive methods shown that the method used in the book, were organized and well- written chapters, the use of local dialect, and the use of respected (muktabar) references have eased the understanding of those who studied the book. Based on the research findings, it is suggested that the aspect of analysis of turath books need to be broaden in order to preserve knowledge of major Islamic scholars.