KONSEP TASAWWUF DAN TAREKAT MENURUT
AHLI SUNNAH WALJAMAAH
DR. ABDULL RAHMAN MAHMOOD PUSAT KAJIAN AKIDAH DAN FALSAFAH,
FPI, UKM
Tajuk cadangan
• KEBATILAN KUMPULAN TARIKAT DAN KESUFIAN SERTA ANCAMAN KEPADA AKIDAH UMMAH
Lihat Gambar Ini
Lihat Gambar INI
Apakah perkara utama yang perlu ada pada dua gambar di atas?
• Kereta dan motorsikal sempurna kerana ada tiga perkara:
• 1.
• 2.
• 3
Islam
• Seorang muslim perlu memiliki:
• Iman
• Islam
• Ihsan
Jalan Allah
• مُﻛﺎﱠﺻ َو ْمُﻛِﻟ َٰذ ۚ ِﮫِﻠﯾِﺑَﺳ نَﻋ ْمُﻛِﺑ َقﱠرَﻔَﺗَﻓ َلُﺑﱡﺳﻟا اوُﻌِﺑﱠﺗَﺗ َﻻَو ۖ ُهوُﻌِﺑﱠﺗﺎَﻓ ﺎًﻣﯾِﻘَﺗْﺳُﻣ ﻲِطاَر ِﺻ اَذَٰھ ﱠنَأَو َنوُﻘﱠﺗَﺗ ْمُﻛﱠﻠَﻌَﻟ ِﮫِﺑ
) 153 (
• Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya dan janganlah kamu
menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertakwa. (153)
FATWA
• MENURUT KEPUTUSAN FATWA KEBANGSAAN TAHUN 1996
• ISLAM DI MALAYSIA HENDAKLAH HANYA BERASASKAN AHLI SUNNAH WAL JAMAAH DARI SEGI AQIDAH, SYARIAH & AKHLAQ
Apakah maksud tasawuf?
• Pengertian sebenar tasawwuf itu ialah pencapaian darjat ihsan yang digambarkan dalam hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud “ihsan itu
ialah engkau beribadah kepada Allah seolah-olahnya engkau melihat-Nya, sekiranya engkau tidak melihat-Nya maka
sesungguhnya Dia melihat engkau”
sbg
• Ternyata bahawa hakikat ihsan itu tercapai dengan dua perkara iaitu ibadah yang sempurna lagi berterusan dan kehadiran hati,
• kesedaran jiwa, serta penyaksian batin terhadap makna-makna ketuhanan (hakikat-hakikat tauhid) dalam ibadah tersebut.
• Penyaksian batin ini diistilahkan oleh ulama tasawwuf sebagai muraqabah dan mushahadah
sbg
• Pengertian umum bagi tasawwuf, secara keseluruhannya, ialah satu bentuk ilmu tentang cara-cara mendidik dan membersihkan hati, yang mana ia boleh diketahui menerusi pembelajaran dan pengkajian.
• Unsur utama dalam tasawuf ialah kesucian diri zahir dan batin.
Kesucian diri ini merupakan intipati atau unsur asasi bagi tasawwuf.
Ini dapat dilihat dalam banyak takrifan yang diberikan oleh para ulama tasawwuf.
Tarekat
• Pengertian umum bagi tarekat itu ialah “jalan agama Allah” iaitu jalan Islam itu sendiri.
• firman Allah surah al-Jin ayat 16 yang bermaksud “dan sekiranya
mereka itu tetap (istiqamah) di atas jalan agama Allah (tariqah), maka kami pasti akan mencurahkan (mengurniakan) kepada mereka air
yang mencurah-curah (rahmat yang luas)”. Demikian juga ayat 104, surah Taha dan ayat 168 dan 169 surah al-Nisa’.
Tarekat dengan makna khusus
• Pengertian khusus bagi tarekat pula ialah tata-cara yang khusus atau himpunan adab-adab dan ajaran-ajaran yang diamalkan oleh
sesuatu kumpulan ahli tasawwuf.( Abu al-`Ula`Afifi,1963: 121-122)
• Dalam hal ini al-Jurjani (1938;183) mentakrifkan tarekat sebagai
perjalanan yang khusus bagi para salik yang menuju kepada Allah dengan menempuh dan melalui berbagai peringkat (manzilah) dan meningkat dalam berbagai maqam.
• Tarekat dengan pengertian khusus ini sebenarnya merupakan
pecahan dari pengertian umum kepada tarekat iaitu jalan agama Allah yang begitu luas.
Hubungan Antara Tarekat Dengan Tasawwuf
• Shaykh Najm al-Din al-Kubra mengumpamakan syariat sebagai kapal, tarekat sebagai lautan dan hakikat sebagai mutiara yang berada di dasar lautan. Oleh itu seseorang yang inginkan mutiara maka dia hendaklah menaiki kapal syariat dan kemudian merentasi lautan tarekat sehinggalah dia berjaya mendapatkan mutiara hakikat tersebut.
• Beliau selanjutnya menyatakan bahawa sesiapa yang meninggalkan susunan tersebut maka dia tidak akan berjaya sampai kepada mutiara tersebut.
Prinsip-Prinsip Asas Tarekat Tasawwuf
• Pegangan Aqidah Yang Betul
• Tasawwuf tidak dapat dihayati secara sebenarnya dan diselami secara mendalam sehingga sampai kepada hakikatnya oleh golongan yang berpegang dengan akidah yang menyimpang daripada landasan
akidah yang hak iaitu Akidah ahl al-Sunnah wa al-Jamaah.
• Perlaksanaan Syariat Secara Berterusan dan Keterikatan Dengannya
• Antara prinsip utama tarekat tasawwuf ialah keterikatan dengan syariat pada ajaran dan amalan tarekat itu sendiri dan juga hakikat yang dicapainya.
prinsip
• Tiada Percanggahan Antara Syariat Dengan Hakikat
• Ahli tasawwuf juga sependapat menyatakan bahawa tidak ada
pertentangan atau percanggahan di antara syariat dengan hakikat.
Mengenai perkara ini Shaykh Abu Sa`id al-Kharraz menegaskan
bahawa setiap yang batin (hakikat) yang bercanggahan dengan yang zahir (syariat) maka ia tidak benar
Mempunyai Silsilah Perguruan Yang Benar Dan Bersambungan
• Antara prinsip utama tarekat tasawwuf ialah mempunyai rantaian silsilah perguruan dan pewarisan ilmu, amal, adab dan ahwal yang bersambungan sampai kepada Nabi s.a.w.
• Dari perspektif ilmu tasawwuf, silsilah merujuk kepada makna silsilah perguruan. Asasnya ialah persahabatan, perdampingan, talqin,
tarbiyah, irshad dan pewarisan ahwal kerohanian dari guru kepada muridnya.
Berasaskan Ilmu
• Antara prinsip tarekat tasawwuf ialah perjalanannya berasaskan
keilmuan, bukannya dongengan, khayalan dan sangkaan. Seseorang yang menjalani tarekat dengan berpandukan akal fikiran atau
sangkaan semata-mata tanpa merujuk kepada pertunjuk ilmu yang terang akan mudah tergelincir dari landasan yang lurus dan
seterusnya terhumbang ke jurang kebinasaan.
Berlandaskan Akhlak Karimah (Adab)
• Penjagaan dan penerapan akhlak karimah merupakan antara prinsip utama tarekat tasawwuf. Para salik dikehendaki menjaga dan
mengambil berat tentang persoalan akhlak. Kejayaan perjalanan kerohanian mereka sangat berkait rapat dengan penjagaan dan perlaksanaan akhlak ini.
Bertujuan Qurbah, Mahabbah dan Ma`rifah Terhadap Allah
• Antara prinsip utama tarekat tasawwuf ialah mempunyai matlamat yang betul iaitu mendekatkan diri kepada Allah dan mencari
keredaanNya dan seterusnya mencapai mahabbah dan ma`rifah.
Apa dia ajaran sesat
• Ajaran sesat bermaksud sebarang ajaran atau amalan yang didukung oleh orang-orang Islam dan juga orang-orang bukan Islam yang
mendakwa ajaran dan amalan itu berdasarkan pada ajaran Islam, sedangkan pada hakikatnya ajaran dan amalan itu bertentangan
dengan Al-Qur’an dan As-Sunnah, bercanggah dengan akidah Islam dan berlawanan pula dengan mazhab yang muktabar iaitu ASWJ.
Jenis kesesatan
• Kesesatan Akidah;
• Seperti melakukan perbuatan atau amalan syirik seperti menyembah syaitan
Mengaku menjadi nabi
• Ini sentiasa berlaku sepanjang zaman seperti di zaman sahabat
• Dan di Selangor juga berlaku satu ketika dulu
• Ajaran Ayah PIN
• Beliau pernah menyatakan bahawa " Tidak ada orang lain selain saya dan Nabi Muhammad saw yang berguru dengan Jibril".
Kesesatan berkaitan Syariah
Ajaran Zamree Ab Wahab
• Antaranya boleh menunaikan haji dengan mengerjakannya
• di Sungai Congkak, Hulu Langat, Selangor, boleh nikah batin,
• Difatwakan haram pada tahun 2001 oleh JAIS
Ubah waktu solat
• Dalam kes Pendakwa Mahkamah Syariah Perak lwn Haji Mohamed
• bin Ya,35 tertuduh yang memperkenalkan ajaran Ratib Kuat iaitu amalan
• beratib atau berzikir yang dilakukan dengan suara yang kuat dari waktu
• tengah malam hingga ke awal pagi, aktif menyebarkan ajarannya di sekitar
• Kampar, Perak. Beliau telah dituduh menghuraikan ajaran Islam dengan
• mendakwa bahawa sembahyang Jumaat diadakan pada hari Sabtu dan
• khutbah Jumaat juga sepatutnya dibaca pada malam Sabtu iaitu antara
• waktu Maghrib dan Isyak.
• Available from:
https://www.researchgate.net/publication/265044109_MENANGANI_AJARAN_SESAT_DI _KALANGAN_UMAT_ISLAM_PERSPEKTIF_UNDANG-UNDANG_DAN_PENTADBIRAN
[accessed Mar 25 2018].
Kesesatan dalam akhlak
• Sikap ghuluw (berlebih-lebihan/ekstrim)
Seperti apa yg dilakukan oleh golongan IS di iraq.
* Meninggalkan kewajipan solat kerana sudah dekat dengan Tuhan
sbg
• Dakwaan kashaf yang tidak berasas dan bertujuan menipu.
kesimpulan
• Al-Quran dan hadis telah banyak menjelaskan mengenai fitnah di akhir zaman. Antaranya kemunculan ajaran-ajaran sesat dan
menyeleweng. Antara yang paling besar adalah fitnah Dajjal.
sbg
ﻧﻠﻟ ﺔﻋﺎﺳﻟا ةﺄﺟﺎﻔﻣ ﻰﻟإو ﺔﻋﺎﺳﻟا مﺎﯾﻗ لﺑﻗ نﯾﻟﺎﺟدﻟا نﻣ رﯾﺛﻛ روﮭظ ﻰﻟإ ﺔﯾوﺑﻧ ةرﺎﺷإ •
سﺎ نوﻠﻓﺎﻏ نوھﻻ ﺎﮭﻧﻋ مھو
يرﺎﺧﺑﻟا لﺎﻗو :
ﺑأ نﻋ ،نﻣﺣرﻟا دﺑﻋ نﻋ ،دﺎﻧزﻟا وﺑأ ﺎﻧﺛدﺣ ،بﯾﻌﺷ ﺎﻧرﺑﺧأ ،نﺎﻣﯾﻟاوﺑأ ﺎﻧﺛدﺣ ةرﯾرھ ﻲ
لﺎﻗ مﻠﺳو ﮫﯾﻠﻋ ﷲ ﻰﻠﺻ ﷲ لوﺳر نأ
: "
َﻣھا َوْﻋَد ﺔﻣﯾظﻋ ﺔﻠﺗﻘﻣ ﺎﻣﮭﻧﯾﺑ نوﻛﺗ نﺎﺗﻣﯾظﻋ نﺎﺗﺋﻓ لﺗﺗﻘﺗ ﻰﺗﺣ ﺔﻋﺎﺳﻟا موﻘﺗ ﻻ ثَﻌْﺑُﯾ ﻰﺗﺣو ،ةدﺣاو ﺎ
ﺣو مﻠﺳو ﮫﯾﻠﻋ ﷲ ﻰﻠﺻ ﷲ لوﺳر ﮫﻧأ مﻋ ْزَﯾ ﱞلﻛ نﯾﺛﻼﺛ نﻣ بﯾرﻗ نوﺑاذﻛ نوﻟﺎﺟد ُمﻠﻌﻟا ضَﺑْﻘُﯾ ﻰﺗ
ْرَﮭْﻟا ُرﺛْﻛﯾو ُنﺗﻔﻟا َرَﮭْظَﺗو ُنﺎﻣزﻟا َبَرﺎَﻘَﺗَﯾو ُلزﻻزﻟا َرﺛْﻛَﺗو ﺗﺣ ُلﺎﻣﻟا مﻛﯾﻓ رﺛﻛَﯾ ﻰﺗﺣو ،ُلْﺗَﻘْﻟا وھو ُج
ﻰ ﻰﺗﺣو ،ﮫﺑ ﻲﻟ ب َرَأ ﻻ ﮫﯾﻠﻋ ﮫﺿرْﻌَﯾ يذﻟا لوﻘﯾﻓ ﮫَﺿرْﻌَﯾ ﻰﺗﺣو ﺔَﺗَﻗَدَﺻ لَﺑْﻘَﯾ نﻣ لﺎﻣﻟا بر ﱠمِﮭﯾ ﻧﺗﯾﻟ ﺎﯾ لوﻘﯾﻓ لﺟرﻟا رﺑﻘﺑ لﺟرﻟا رﻣﯾ ﻰﺗﺣو ،ِنﺎﯾﻧﺑﻟا ﻲﻓ ُسﺎﻧﻟا َل َوﺎَطَﺗَﯾ ُسﻣﺷﻟا ُﻊﻠطﺗ ﻰﺗﺣو ،ﮫَﻧﺎﻛﻣ ﻲ
ﻣﯾإ ًﺎﺳﻔﻧ ﻊﻔﻧﯾ ﻻ َنﯾﺣ نﻛﻟو ،نوﻌﻣﺟأ اوﻧﻣآ سﺎﻧﻟا ﺎھآرو تﻌﻠط اَذِﺈﻓ ﺎﮭﺑ ِرْﻐَﻣ نِﻣ نﻣ تﻧﻣآ نﻛﺗ مﻟ ﺎﮭﻧﺎ
ﺑ ﺎَﻣﮭﺑوَﺛ ِنﻼﺟرﻟا رَﺷَﻧ دﻗو ﺔﻋﺎﺳﻟا نﻣوﻘَﺗﻟو ،ًارﯾﺧ ﺎﮭﻧﺎﻣﯾإ ﻲﻓ تﺑﺳﻛوَأ لﺑﻗ ﻻو ﮫِﻧﺎَﻌَﯾﺎَﺑَﺗَﯾ َﻼَﻓ ﺎﻣﮭﻧﯾ
نﺑﻠﺑ لﺟرﻟا فرﺻﻧا دﻗو ﺔﻋﺎﺳﻟا ﱠنﻣوَﻘﺗﻟو ،ﮫِﻧﺎَﯾوْطَﯾ ﮫِﺗَﺣْﻘِﻟ
ْطَﯾ ﻼﻓ وھو ﺔﻋﺎﺳﻟا نَﻣوﻘﺗﻟو ،ُﮫﻣﻌ
ُطﯾﻠﯾ
ﮫَﺿ ْوَﺣ