• Tiada Hasil Ditemukan

Dari sudut positifnya, media cetak berperanan dalam menerbitkan cerita-cerita naratif dan sastera Melayu ini

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Dari sudut positifnya, media cetak berperanan dalam menerbitkan cerita-cerita naratif dan sastera Melayu ini"

Copied!
16
0
0

Tekspenuh

(1)

VOL. 4 NO.2 (SEPTEMBER 2017): pp 234-249

Diserahkan: 5 Mei 2017 Diterima: 2 Ogos 2017

The Malay Narrative Story Writing in the 1920S

Khalid Ludin @ Jamaluddin, Fahed Maromar & Yaakob Hasan khalid@kuis.edu.my, fahed@kuis.edu.my & yaakob@kuis.edu.my

Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, KUIS

(2)

235 Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengetahui aspek sosial dan kemasyarakat orang- orang Melayu kesan daripada cerita-cerita naratif Melayu era tahun 20-an (1920). Persoalan demi persoalan timbul tentang bilakah penulisan tentang masyarakat Melayu rentetan dari cerita- cerita naratif Melayu ini bermula? Apakah aspek-aspek sosial dalam cerita-cerita naratif Melayu ini? Siapakah pelopor yang terkenal pada era tersebut? Pendekatan metodologi kajian ini adalah kajian perpustakaan melalui pembacaan&ulasan buku-buku rujukan. Kajian mendapati penulisan tentang cerita-cerita naratif masyarakat Melayu bermula pada era tahun 20-an disusuli dengan maklumat-maklumat yang berkaitan pada masa tersebut. Di samping itu, penyelidik mendapati penulis-penulis cerita-cerita naratif Melayu ini dalam kalangan alim ulama’, guru- guru dan wartawan-wartawan yang terhad bilangannya. Dari sudut positifnya, media cetak berperanan dalam menerbitkan cerita-cerita naratif dan sastera Melayu ini. Kebanyakan cerita- cerita Melayu ini berpaksikan kepada komedi, hiburan masyarakat dan menyelitkan unsur-unsur pendidikan. Manakala aspek-aspek politik dan cerita-cerita bukan persekitaran Melayu kurang ditonjolkan. Kesimpulannya, cerita-cerita naratif Melayu ini dipersembahkan dengan gaya bahasa yang indah dan mudah difahami sesuai dengan kehidupan&persekitaran masyarakat setempat.

Kata Kunci: persekitaran, cerita naratif, Melayu, sastera.

(3)

ABSTRACT

The objective of this study is to explore the environment of Malay social environment in shaping the art of narrative story writing during the 1920s. Questions were raised about when the phenomena of narrative story writing started within the Malay society? What are the social aspects have been considered in telling these stories? And who are the pioneering people during that era? The approach employed in this study was based on the method of reading and commenting on related books and references. As a result, the art of narrative story writing essentially started during the 1920s. On the other hand, writers of narrative stories were religious people, teachers and journalists who were very limited, despite the fact that media such as newspapers and magazines played significant role in publishing narrative stories and literatures. The nature of most of these stories were focusing on educational aspect in a socially entertaining manner. While other aspects such as politics and other non-Malay related were very limited. Consequently, these narrative Malay stories were well presented in a simple and easily- digested fashion.

Keywords: Environment, Narrative Story, Malay, Literature.

(4)

237 Cerita atau Ceritera

Pengasuh Al Hikmah

Warta Ahad

Warta Jenaka Mastika

(Awang)

(5)

(Awang)

Cerpen

( Awang )

Cerpen

Mekar Segar

(Kadir, 2007)

Keris Mas

Pemimpin Kecil Dari Kuala Semantan Pejelang Merdeka

Mereka Tidak Mengerti Runtuh

Salah Pimpin (Awang)

(6)

239 Nor Ibrahim

Madrasi Kecelakaan Pemalas

(Isin, 2003)

Majalah Guru

Utusan Zaman

(Isin, 2003)

(7)

(Ahmad Kamal Abdullah, 1990)

(Isin, 2003)

(8)

241 (Isin, 2003)

Pak Pandir Lebai Malang

SiLuncai

(9)

Ismail Sulaiman

Putra Bumi Kelantan Yang Hendak Mengenyangkan Perut

Menghilangkan Dahaga Mengangguk Kepala Kerana

Penyakit (Pengasuh, 1921)

(10)

243 (Isin, 2003)

(Isin, 2003) Haras

(Malaya, 1927

dan 1928) Bintang Timur

(Melayu, 1929)

Pengaruh Wang Cinta Melara

Mencari Isteri (Guru, 1925, 1926, 1928 dan 1929)

Yap Ah Moi

(11)

(Isin, 2003)

(Isin, 2003) Perusahaan yang Berpadan-Buatlah Tauladan

Berusaha Itu Perbendaharaan yang Kekal Melayu G. d., 1925 dan 1929

(12)

245 (Guru M. d., 1927 dan

1929) Seorang Ahli Perkebunan

dengan Anak-anaknya Anak Dara Tak Mahu Bersunting, Tidak Mahu Bersanding, Tidak Mahu

Berinai, Syarak Diutamakan, adat Ditinggalkan (Isin, 2003)

Panduan

Guru Penyuluh

Percintaan Lady Brazil Cubaan Kasih

(Guru, 1925 dan 1926)

(13)

(Isin, 2003)

1930

(14)

247

(15)
(16)

249 1990. Sejarah Kesusasteraan Melayu, Jilid II. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Puteh, Othman dan Ramli Isin. 2003. Sejarah Kesusasteraan Melayu Moden: Cerpen. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abdul Kadir, Nik Hassan Basri Nik. 2007. Komsas Pegangan Teras Keterampilan. Kuala Lumpur:

Pecetakan Zafar Sdn. Bhd.

Awang, Hashim. Teman Pelajar Kesusasteraan. Ipoh: Peter Chong Printers Sdn. Bhd.

Magazines:

Dunia Melayu. 1929. Terbit 29 June, 21 July, 20 August dan 20 December.

Guru. 1925, 1926, 1928 dan 1929. Terbit 1 January dan 1 November, 1 July, 1 August dan May.

Masa. 1927. Terbit May dan November.

Pengasuh. 1921. Terbit 5 May dan 6 July.

Warta Malaya. 1927 dan 1928. Terbit August, December dan July.

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Hasil kajian mendapati ritual yang terdapat dalam cerita rakyat di Mukim Bebar Pekan, Pahang mempunyai hubung kait yang rapat dengan kebudayaan masyarakat Melayu dan masih

meletakkan ‘cerita sebagai hal kedua’ dalam gagasannya, dan tidak memanfaatkan alat-alat naratif (termasuk hukum sebab dan akibat serta unsur dramatik dan grafik) elemen

Dalam penyelidikan ini pengkaji menggunakan teori teksdealisme untuk menyelidiki tentang falsafah cerita dan makna yang tersirat pada batu megalitik yang terdapat

Hal ini merujuk kepada kajian-kajian lepas tentang cerita rakyat termasuklah Cerita Rakyat Melayu: Suatu Analisis Pancaran Jati Diri Masyarakat Melayu Sebagai Cerminan

Gurindam pula merupakan sejenis dendangan tradisional Melayu dalam bentuk pantun yang bermula daripada bahagian cerita dalam persembahan Randai.. Fungsi gurindam ialah sebagai

Kajian yang dilakukan menyentuh perihal teknik dan strategi naratif yang digunakan Tok Awang Ngah dalam menghasilkan cerita hantu.. Analisis yang dilakukan berlandaskan

Sebutan atau cerita tentang batu hidup sangat sinonim dengan tradisi kebudayaan Megalith dalam kalangan masyarakat kita khususnya masyarakat Melayu di sekitar Negeri

Begitu juga masyarakat Siam Kelantan, sebahagian cerita lisan mereka itu menjadi cerita dalam persembahan menora.. Menora merupakan dramatari atau taridra masyarakat