• Tiada Hasil Ditemukan

DRAMATURGI FILEM: PELETAKAN PRODUK DALAM NARATIF FILEM-FILEM MELAYU DAN

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DRAMATURGI FILEM: PELETAKAN PRODUK DALAM NARATIF FILEM-FILEM MELAYU DAN "

Copied!
10
0
0

Tekspenuh

(1)

2014

DRAMATURGI FILEM: PELETAKAN PRODUK DALAM NARATIF FILEM-FILEM MELAYU DAN

HOLLYWOOD

FATIMAH MUHD SHUKRI

SARJANA SASTERA

(2)

2014

Dramaturgi Filem: Peletakan Produk Dalam Naratif Filem-Filem Melayu dan Hollywood

oleh

Fatimah Binti Muhd Shukri

Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi syarat memperolehi Ijazah Sarjana Sastera

Fakulti Teknologi Kreatif dan Warisan

UNIVERSITI MALAYSIA KELANTAN

(3)

PENGESAHAN TESIS

Saya dengan ini memperakukan bahawa kerja yang terkandung dalam tesis ini adalah hasil penyelidikan yang asli dan tidak pernah dikemukakan untuk ijazah tinggi kepada mana-mana Universiti atau Institusi.

TERBUKA Saya bersetuju bahawa tesis boleh didapati sebagai naskah keras atau akses terbuka dalam talian (teks penuh)

SEKATAN Saya bersetuju bahawa tesis boleh didapati sebagai naskah keras atau akses terbuka dalam talian (teks penuh) bagi tempoh yang diluluskan oleh Jawatankuasa Pengajian Siswazah.

Dari tarikh hingga

SULIT (Mengandungi maklumat sulit di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972)*

TERHAD (Mengandungi maklumat terhad yang diterapkan oleh organisasi di mana penyelidikan dijalankan)*

Saya mengakui bahawa Universiti Malaysia Kelantan mempunyai hak berikut.

1. Tesis adalah hak milik Universiti Malaysia Kelantan.

2. Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan mempunyai hak untuk membuat salinan untuk tujuan pengajian sahaja.

3. Perpustakaan dibenarkan membuat salinan tesis ini sebagai bahan pertukaran antara institusi pengajian.

Tandatangan Tandatangan Penyelia Utama

880209085630 Prof.Dr. Abu Hassan Hasbullah

Nombor Kad Pengenalan Nama Penyelia Utama

Tarikh: Tarikh:

i

(4)

ii

PENGHARGAAN

Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Allah s.w.t kerana, memberi saya kesihatan dan ketabahan, dalam menyiapkan kajian tesis bertajuk, „Dramaturgi Filem: Peletakan Produk Dalam Filem-Filem Melayu dan Hollywood‟. Dikesempatan ini, saya ingin merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada ibu (Puan Juli Shihizan binti Abdullah @ Tan Git Chu) dan bapa (Muhd Shukri bin Yaacob) yang menyara dan memberi sokongan serta galakan kepada saya untuk meneruskan pengajian ke peringkat Sarjana. Tidak lupa ucapan terima kasih saya kepada penyelia saya Prof. Dr. Abu Hassan bin Hassbullah. Profesor, terima kasih kerana menjadi lilin yang sering menunjukkan saya arah ketika saya berada dalam kegelapan. Saya berterima kasih juga kepada bekas penyelia saya Prof. Madya Dr. Abdullah Sani bin Kamaluddin yang telah bersama saya cuba merungkai masalah dalam penyelidikan saya. Kepada Dr.Iwan Zahar, saya berterima kasih di atas tunjuk ajar yang diberikan dan masa yang telah diluangkan kepada saya. Tidak lupa ucapan terima kasih kepada penyelia luar dan dalam iaitu, Datin Prof. Madya Hasmah Zanuddin dan Dr. Khairul Azhar yang memberi pandangan bagi menjayakan kajian ilmiah ini. Kepada semua tenaga pengajar di Fakulti Teknologi Kreatif dan Warisan, ucapan terima kasih yang tidak terhingga saya kalungkan.

Terima kasih.

(5)

iii

ISI KANDUNGAN

MUKA SURAT

PENGESAHAN TESIS i

PENGHARGAAN ii

ISI KANDUNGAN iii

SENARAI JADUAL vii

SENARAI RAJAH viii

ABSTRAK xi

ABSTRACT xii

BAB 1 PENDAHULUAN

1.1 Pengenalan 1

1.1.1 Sejarah Perkembangan Filem Dunia 2 1.1.2 Sejarah Perkembangan Filem Malaysia 3

1.1.3 Peletakan Produk Dalam Filem 14

1.2 Objektif Kajian 16

1.3 Pemasalahan Kajian 18

1.4 Keterbatasan Kajian 20

1.5 Metodologi Kajian 22

1.5.1 Kualitatif 23

1.5.2 Kuantitatif 29

1.6 Sorotan Kajian 33

1.7 Kepentingan Kajian 40

1.8 Operasional dan Organisasi Kajian 41

BAB 2 PELETAKAN PRODUK: TEORI, BENTUK dan KANDUNGAN

2.1 Pengenalan 44

2.2 Teori Peletakan Produk 45

2.3 Bentuk dan Kandungan Peletakan Produk 49

2.4 Peletakan Produk Dalam Filem: Teori dan Model 56 2.5 Peletakan Produk Dalam Filem: Naratif dan Bukan Naratif 60

(6)

iv

2.5.1 Naratif 60

2.5.2 Bukan Naratif 61

2.6 Kesimpulan 63

BAB 3 DRAMATURGI FILEM: TEORI, BENTUK dan KANDUNGAN

3.1 Pengenalan 66

3.2 Dramaturgi: Makna dan Teori 66

3.3 Dramaturgi Filem: Imej, Bahan, dan Teks 70

3.3.1 Dramaturgi - Imej (Montage) 71

3.3.2 Dramaturgi - Bahan (Mise-en-Scene) 77

3.3.3 Dramaturgi - Teks 80

3.4 Dramaturgi Filem: Elemen-Elemen Naratif 82

3.4.1 Ruang 84

3.4.2 Masa 85

3.4.3 Causality 87

3.4.4 Teori Three-act Structure Syd Field 89 3.5 Dramaturgi Naratif Filem dan Peletakan Produk 96

3.6 Kesimpulan 98

BAB 4 FILEM: NARATIF DRAMATURGI dan PELETAKAN PRODUK

4.1 Pengenalan 101

4.2 Filem dan Peletakan Produk: Latarbelakang 102 4.3 Filem, Peletakan Produk, dan Naratif: Elemen dan Kaedah 109 4.3.1 Elemen dan Kaedah Peletakan Produk Dalam Naratif Filem 110

4.3.2 Konflik Peletakan Produk 112

4.4 Kesan Peletakan Produk Dalam Filem 115

4.4.1 Kesan Terhadap Filem 117

4.4.2 Keberkesanan Tahap Peletakan Produk 122

4.4.3 Kesan Kepada Syarikat Produk 126

4.5 Peletakan Produk Dalam Filem Melayu 129

4.6 Kesimpulan 134

(7)

v

BAB 5 ANALISIS TEKS FILEM: NARATIF dan PELETAKAN PRODUK DALAM FILEM MELAYU dan HOLLYWOOD

5.1 Pengenalan 136

5.2 Analisa Naratif Filem-Filem Kajian 136

5.2.1 Analisa Filem-Filem Melayu 137

5.2.1.1 MADU TIGA (P. Ramlee, 1964) 138 5.2.1.2 ADIK MANJA (Othman Hafsham, 1980) 145 5.2.1.3 PEREMPUAN, ISTERI, & ... (U-Wei, 1993) 152 5.2.1.4 SEPET (Yasmin Ahmad, 2004) 158 5.2.1.5 ISTANBUL AKU DATANG (Bernard, 2012) 166

5.2.2 Analisa Filem-Filem Hollywood 173

5.2.2.1 E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL (Spielberg, 1982) 174 5.2.2.2 TITANIC (James Cameron, 1997) 183 5.2.2.3 SPIDER-MAN (Sam Raimi, 2002) 191 5.2.2.4 TRANSFORMERS (Michael Bay, 2007) 199 5.2.2.5 THE AVENGERS (Joss Whedon, 2012) 210

5.3 Dapatan Kajian 217

5.4 Kesimpulan 230

BAB 6 RUMUSAN dan CADANGAN KAJIAN

6.1 Pengenalan 232

6.2 Rumusan dan Cadangan 232

6.3 Kesimpulan 240

RUJUKAN 243

LAMPIRAN A 256

(8)

xi

Dramaturgi Filem: Peletakan Produk Dalam Naratif Filem-Filem Melayu Dan Hollywood

ABSTRAK

Tesis kajian ini membincangkan isu peletakan produk dalam naratif filem yang memberi fokus kepada teori naratif Syd Field, dan model peletakan produk Rusell dan Shapiro. Syd Field membahagikan naratif kepada tiga bahagian utama yang dikenali sebagai Three-act Structure. Bahagian-bahagian tersebut adalah, Act 1: Set-up, Act 2:

Confrontation, dan Act 3: Resolution yang masing-masing mempunyai prinsip tersendiri. Filem telah dinobatkan sebagai seni ke tujuh. Berdasarkan kepada fahaman ini, peletakan produk dalam naratif filem Melayu di Malaysia dilihat diletakkan secara tidak bersistematik yang akhirnya menyebabkan “gangguan” kepada naratif filem.

Kajian ini menjalankan bacaan terhadap sepuluh buah filem yang masing-masing telah dicalonkan sebagai filem terbaik dan memenangi pelbagai anugerah kesenian. Sepuluh buah filem tersebut dibahagi kepada lima buah filem Melayu yang mewakili lima era filem di Malaysia, dan lima buah filem Hollywood yang dipilih mengikut peringkat tahun bermula dari tahun 1982 hingga 2012. Filem Hollywood di ambil bagi memberi contoh aplikasi peletakan produk dalam naratif. Berdasarkan kajian yang telah dijalankan, filem-filem Melayu di Malaysia tidak memperlihatkan pengaplikasian produk seperti yang disarankan oleh Shapiro dan Russell sehingga pada tahun 1980.

Kesimpulannya, industri filem Malaysia kini sedang mempelajari kaedah-kaedah pembikinan dan pemasaran Hollywood yang dilihat menguntungkan industri perfileman mereka. Kajian akan datang harus menjurus kepada membantu industri filem Malaysia berfikiran lebih kritis dan inovatif untuk merapatkan jalinan pemasaran ke peringkat global bersama-sama menghasilkan karya yang kreatif dan berpandangan jauh.

(9)

xii

Film Dramaturgy: Product Placement in Malays and Hollywood Film Narrative

ABSTRACT

This thesis discusses the issue of the placement of product in narrative films which focuses on narrative theory by Syd Field and the placement of product model by Russell and Shapiro. Syd Field divides narrative into three main parts which are known as Three-act Structure. Film is acknowledged as seventh art. Based on this belief, placement of product in Malay narrative films is viewed as unsystematically placed which resulted a “disturbance” to a narrative film. Hence, this thesis undergone a research towards 10 films which were nominated as best films and had won multiple art awards. 5 of the ten films are of Malay which represent five eras in Malaysia and the other five are of Hollywood selected from 1982 to 2012. The study of these 10 films is to analyze the method of product placement applied in those films according to theory and narrative. Based on study made, Malay films in Malaysia did not show any product application until 1980, ‘ADIK MANJA’ but it was unintentional and accidental. Film in 1993, ‘PEREMPUAN, ISTERI, & …’, is seen to highlight a tobacco product Marlboro but it was not through agreement and sponsorship. Contrary to films in 2004, ‘SEPET’, and 2012, ‘ISTANBUL AKU DATANG’ which efforts had been put to get sponsorship like garments, eatery, food and other products. Nevertheless, Malaysian industry is different from the West which applied methods that brings profit to them. They tie contracts with companies to promote their products and advertise in films and they get a big fund for their filming industry. As conclusion, Malaysian filming industry is now learning the making and marketing techniques from Hollywood which seen profited their filming industry. The study in the future must focus on helping Malaysian filming industry to think more criticize and innovatively to make the gap closer in marketing to global stage together producing creative and visional product.

(10)

8

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Secara keseluruhan dapat dirumuskan bahawa, terdapat tiga jenis latar yang ditransformasikan oleh Nasir Jani dalam menghasilkan filem Tombiruo: Penunggu Rimba iaitu

Kaedah kualitatif ini diaplikasikan dengan membandingkan elemen naratif dan watak perwatakan yang dihidangkan menerusi novel (1998) dan juga filem Tombiruo:

Objek yang ingin dikawal oleh patriarki ini selari dengan dapatan kajian Jamaluddin & Azlina (2014, hlm. 81) yang mengatakan bahawa saka adalah elemen seram

Kristeva mengatakan bahawa sempadan antara dunia nyata dan dunia tidak nyata adalah pusat pembinaan sesuatu yang abject termasuklah sihir, hantu (monster) dan sebagainya sehingga

Menggunakan elemen naratif Edward Branigan (1992), makalah ini bertujuan menerangkan tiga elemen naratif iaitu ruang, masa dan sebab akibat (causality) dalam

Teknik naratif dan penerbitan yang digunakan dalam filem dokumentari ini telah berjaya membawa pendekatan `Aristotle’s Golden Mean’ dalam membawa persamaan interpretasi dan

Teknik penerbitan yang digunakan dalam filem dokumentari ini telah berjaya membawa mesej yang ingin disampaikan iaitu sebagai sebuah filem dokumentari propaganda

Filem dokumentari ini merupakan sebuah dokumentari propaganda untuk membawa mesej tentang usaha yang dilaksanakan oleh pihak British untuk membanteras kegiatan