• Tiada Hasil Ditemukan

[PR324 - KAEDAH MENGAJAR KESUSASTERAAN MELAYU

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "[PR324 - KAEDAH MENGAJAR KESUSASTERAAN MELAYU "

Copied!
6
0
0

Tekspenuh

(1)

LiNTVERSITI SAINS

MALAYSIA

Peperilsaan Semester Kedua Sidang

Akademik

2003

/2004

Februari/IMac 2004

[PR324 - KAEDAH MENGAJAR KESUSASTERAAN MELAYU

11

Masa: 2 janr

Sila pastikan kertas peperiksaan

ini

mengandungi

LIMA muka

surat bercetak sebelum anda memulakan peperiksaan ini.

Jawab

SOALAN I dan DUA (2)

soalan lain.

Tuliskan angka

giliran di

setiap kertas jawapan anda.

Baca arahan dengan

teliti

sebelum anda menjawab soalan.

...2/-

(2)

IJPK 324]

-2-

1. Bincangkan isu dan masalah yang dihadapi oleh guru ketika mengajar mata pelajaran Kesusasteraan Melayu peringkat sekolah menengah atas.

(40 markah)

2"

"Sajak merupakan pengucapan batin manusia sehabis ringkas, sehabis langsung dan mempunyai

makna" (shak Ramly,

2003). Berdasarkan petikan

ini jawab

soalan- soalan berikut:

(a)

Bincangkan

unsur-unsur keindahan

yang terdapat dalam sesebuah sajak.

(10 markah)

(b)

Sediakan Rancangan Pengajaran

Harian

dengan

tumpuan kepada

aspek tema, gaya bahasa dan unsur-unsur keindahan yang

hendak

disa-lurkan oleh penyair melalui sajak yang disediakan.

(RUJUK LAMPTRAN

1: sajak

"

seramat

Tidur

pohon-pohon

Hijau" -

Marzuki Ali,

Bacalah Dalam Bahasamu Teks Moden Kesusasteraan

Melayu KBSM (B)

ms. 126-127.

(20 markah)

3. "Pantun merupakan tinggalan puisi Melayu yang sebenar-benarnya milik orang Melayu".

(a) Bersetujukah anda dengan pendapat ini? Jika bersetuju apakah ciri-ciri

keistimewaan yang ada padapantun

jika

dibandingkan dengan syair.

(10 markah)

(b) Sediakan Rancangan Pengajaran Harian beserta dengan cadangan penggunaan ABM yang sesuai untuk mengajar perutusan dan unsur-unsur keindahan pantun empat kerat yang disediakan.

EUJUKAIY LAMPTRAN

2: pantun Empat Kerat (perpisahan),

Hati

Terkenang

Mulut

Menyebut, Teks Tradisional Kisusasteraan Melayu

KBSM

ms. 10.

(20 markah)

(3)

lnK324)

-3-

4. "Novel Restu hasil karya Ismail Kassan membawa banyak unsur pengajaran kepada pembaca, unsur-unsur ini pula disampaikan baik secara langsung arau secara tidak langsung".

(a)

Nyatakan apakah pengajaran yang

diperolehi

oleh pembaca setelah selesai membawa novel Restu ini?

(10 markah) Sediakan Rancangan

Pengajaran Harian

dengan tumpuan kepada aspek

tema dan perwatakan novel Restu dengan

menggunakan pendekatan mengalami menghayati.

(20 markah)

5. Sejak kebelakangan ini pengajaran sastera tidak lagi memberi tumpuan kepada penguasaan teks sahaja tetapi lebih mer{urus kepada aspek penghayatan.

Berdasarkan kenyataan

ini

dengan secara

ringkis

jawaU

soutu*rout*

berikut:

(a)

Apakah yang ada faham dengan penghayatan?

(10 markah)

(b) Terangkan aras-aras bacaan penghayatan sastera seperti yang dikemukakan oleh Ishak Ramly (2003).

(b)

(20 markah)

(4)

?-4-

BACALAH DALAM BAHASAMU

SELAMAT

TIDUR

POHON-POHON rillAU

tWrzuki AIi

Selamat tidur pohon-pohon hijau kerana malam telah lewat rapa&anlah daun-daunmu

biar ranting dan dahanmu beristirahat supaya besok kau bisa bangrrn

dan bersedia menghadapi matahari dan menahan

diri

menentang pembangunan yang kian menjadi-jadi.

selamat tidur pohon-pohon hijau biar malam mengulitimu

dengan mimpi-mimpi syurga hijau biarkan pm ghuni-penghr.rni kota yang lagi dahaga dengan cita-cita menanamkan pohon-pohon impian dengan baja material

pada bangunan-bangunan tinggi yang siap mengganyangmu

dan membiarkanmu seenaknya ditebang sahy'demi satu!

delamat malam pohon-pohon hijau selamat beradu dengan lena

biar saja keangkuhan mereka pada bulan

-

biar saja kesombongan mereka pada alam

-

tidak selamanya keindahan itu keindahan tidak segala-gala^ya menjadi damai hanya kerana memusuhimu

selamat malam pohon-pohon hijau

selimutilah malam-malam nanti dengan zikirmu, moga-moga di bawah rimbunanmu

akan ada insan yang ikhlas

lalu mmdoakan usiamu sebelum tua

-

menghijau alam pada.

Langit di k,,,.tt n, 1995 Dewan Bahas., Can Pustaka

lnK324l

LAMPIRAN

1
(5)

HATI TERKENANG MULUT MET.IYEBUT

PANTT]N

EMPAT

KERAT

@erpinhan)

Hi: T

menugal jagung, __rtan esok menugal jelai;

Had ini kita berkampun&

Hari esok kita bercerai.

Dari mana hendak ke mana, __T-ggi rumput dari padi;

H1r mna

bulan yang mana, Dapa t ki ta bertemu"lagr.

Kelip-kelip kusangka api, __Kalau api mana punhrngnya;

H-rl11g ghaib kusangtu

*iti,

'

Kalau mati mana kuburnya.

Bajatg selasih permainan budak, Berdaun sehelai dimakan kuda;

Bercerai kasih bertalak tidak, Seribu tahun kembali juga.

Orang. A ceh sedang sembahyang, n:rn Jumaat tengah hari;

Pergilah kasrtu

perbhh syan&

Pandai-pandiit"[

r,*;"g" &ri.

l'?T

Marggun& mana Periaman, Mana batu kiliran taji;

Tlgeal

rnggat

Y*p.

g tinggal halaman,

tepian tempat mandi.

BTr.Tg Barat terbit petan&

_.. BTr3lS Timur terLit pafr;

Jika tidak melarat pu"ju"g]

Ada umur ketemu

lagil

Permntang Budi,1,99L iajar Bakti Sdn. Bhd.

:-5-

- oooOooo -

lnK324l

LAMPIRAII

2
(6)

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Berdasarkan puisi Seribu Rumah karya Hilmi Rindu, pada pendapat anda, adakah gaya bahasa yang dipilih penyair itu bersesuaian dengan isu yang hendak disampaikan dalam

Memandangkan simpulan bahasa merupakan unsur bahasa yang unik dan penting dalam masyarakat penggunanya, maka kajian ini akan bertumpu kepada kajian terhadap unsur warna

Selain aspek mengingat,unsur-unsur tasawuf dalam Meditasi diperlihatkan melalui tingkatan atau maqam (station maqomat)3,iaitu perjalanan kekasih yang menjauh dari penyair,

Kaedah menganalisis kedua-dua teks kajian akan melibatkan unsur-unsur yang digunakan oleh pengarang untuk menyampaikan konsep Satira Juvenal secara halus, sinis dan

Penyair menggunkan metafora seperti ‘anak panah yang membunuh’, ‘kumbang yang mencari bunga lain’, ‘daun pisang yang dibuang di tepi jalan’, ‘patung terukir

Meneliti kaedah terjemahan yang telah digunakan untuk menterjemahkan unsur budaya tersebut daripada bahasa Jepun kepada bahasa Melayu.. Ia juga akan mengenalpasti sama ada wujud

Palaniappan P., Pengubahsuaian Unsur Metos India di dalam Kesusasteraan Melayu Tradisional dengan merujuk kepada tek, Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuan , Tesis

Berdasarkan puisi “Padamu Jua” karya Amir Hamzah dan “The Song of Songs” daripada The Holy Bible yang dilampirkan dalam Lampiran 1, bandingkan unsur-unsur gaya bahasa