fACf'95 M 2;>119 5 5
hadiah buat ibuku
I: 11
istimewa untuk
Nurul
Hidayah
Dd LahLr-aan
pada tanggal
22 I,lfei1958. ;Ilendapat pendidikan
awal di Sek. Ke b,
Chengkau, Rembau, Negeri
Sembilan p ada tahun1965.
1971 meneruskanpengajian
di Sek. Datuk Sedia...,
Raja, sehingga mendapat
kelulusan SPI-:1975. 1976
meLanjj
kanpelajaran
di Sek. TunkuAmpuan Durah, sehingga
lulussijil penuh
STP. 1978 menuntutpula
di �2ktab PerguruanBahasa,
Lembah
Pantai,
KualaLumpur.
Setelah tamat latihan di maktab perguruan,
bertugas sebagai
guru BahasaMalaysia, Sejarah
danGeografi.
Pernah
bertugas
di Sek.Tinggi
DatukUndang
MusaU-Haj, Jelebu, Negeri Sembilan,
Sek. Xen. Datuk SediaRaja, Rembau, Negeri
Sembilan dan Sek. �'en. TunkuBesar, Tampin, Negeri
Sembilan.Julai
1985 melanjutkan pelajaran
di Universiti Sains�,alaysia, dengan mengikuti
kunsus IlmuKemanusiaan,
dengan pengkhususan
utama(major)
dibidang 5ejarah
danpengkhususan
kecil(minor)
dibidang ,engajipn
Islam.r�DAT IStIADAT PERKJ,HlHNAN DI DALAI" fl.DAT P'RPATIH :
Satu
Kajian Terhadap
Adat-istiadat Lamayang
YiniSudah Tidak Diamalkan
Lag
i,(Tumpuan Kaj
ianTerhadap J:'asyarakat
AdatPerpatih
DiKampung Tengah, Rembau, Negeri Sembilan)
OLEH
NO. T"iATRIK
"ohammad b. Lebai Salam.
14260.
Satu
kajian
untuk memenuhisyarat pengkhususan �ejarah (HSJVl 411/412
: Dokumen-dokumen DalamSejarah j":alaysia) bagi pengijazahan Sarjana
Nuda Sasters dalam PusatPengajian
IlmuKemanusiaan,
Universiti Sainsl'alaysia,
§idang 1988/1989.
UNIVERSITI S"I'KlS l'iJ\L'�YSIA PULAU PINANG.
Pendahuluan.
Masyarakat ��elayu
tradisi diI'falaysia
ini secaraumumnya terikat
kepada
dua bentukadat,
iaitu Adot'I'emeng
gung dan Adat
Perpatih.
Antaradua adattersehut,
AdatPerpatihlah
yang selalumendapat perhatian masyarakat
kerana ia
hanya
diamalkan olehmasyarakat l"elayu
diHegeri
Sembilan dan daerah Alor(jajah (dahulu Naning)
Melaka.
Eanyak
ciri-ciriperbezaan
yangdidapati
diantarakedua-dua adat tersebut.
Perbezaan yang
nyata
ialah derisegi politik
dan
pentadbiran,
sistem ekonomi terutamatentang pembaha
gian
hartapusaka
danjuga
sistem sosial terutama eU dalamhal-hal yang
menyentuh tentang
kedudukan wanita dan istiadatperkahwinan.
Fara ilmuan telahbanyak
membuatkajian
terhadap"
pengamr Lan AdatPerpatih, tetapi
masihterlalu
kurang ijajian terhqdap pelaksanaan
adat-istiadatperkahwinannya. Henyedari
akan hakikat ini maka sayameme: lih adat-istiadat
perkahwinan sebagai kajian
dengan tumpuan
khususterhadap
pelaksanaahnya
di:Campung Tengah,
Rembau,Negeri
Sembilan(kini
dikenalisebagai Kampung Chengkau Hulu).
Sesungguhnya
adat-istiadat ini tidaklahdapat
ditentukan bilakah pupusnya,
tetapi
melalui wawancaradengan beberapa
orangpenduduk
yangtua-tua,
bolehdiagakkBn
telah mula pupus danlenyap
setelahInggeris
mula
bertapak
di akhir abad ke 19 dan kemunculangerakan
'ieformis Islam di awal abad ke 20.
Semoga dengan kajian
ini akanmendatangkan
manfaat
kepada generasi
mudasekaramg
dan akandatang.
Mohammad b. Le baL ;)alam.
v.
Pengh8rgaan.
Dalam usaha membuat ka
j
i.anini,
sayabrnyak terhutang
budikepada pihak-pihak
tertentu serta orang perseorangan. Di dalam ruang ynngsempit
ini terimakasih saya
ucapkan kepada
Prof.Madya
Dr. Cheah BoonKheng, sebagai penasihat,
yang telah memberi komen sertapandangan
yang konstruktif di dalam usahamenjayakan kajian
ini. Disamping
itu terima kasihdiucapkan juga kepada pihak beberapa penduduk kampung,
di dDaerahRembau yang sudi di wawancara. Terima kasih
diucapkan juga kepada pihak Perpustakaan
Universiti Ssinsi·alaysia,
Perbadanan
Perpustakaan
Awam PuLauPinang,
Perbada.nanPerpustakaan
AwamNegeri
Sembilan danjuga
Taman SeniBudaya Negeri Sembilan,
yang telahbanyak
memberikankerjasama
dan kemudahan-kemudahan.Kanduns@n
Pendahuluan
Penghargaan
Bab 1 : Latar
Belakang Mengenai Kajian
Kes.Pendahuluan
"edatangan
I';inangkabau
Ke RembauLatar
Belakang
Kawasan Kaj
Lan(Kampung Tengah)
Adat-istiadat Perkahwinan
Yang
telahBab 2
lenyap.
Adat-istiadat Sebelum H?ri Perk8hwinan
�dat-istiadat Di Hari
Perkahwinan
Adat-istiadat
Selepas
Hari Perknhwinan Adat-adat PerkahvlinanYang
"uar BiasaMengapa
Adat-istiadat Tersebutmenjadi Lupu-e?
Bibliografi
Bab 3
Lampiran-lampiran
Halaman.
iv
v
1 3
5
9 15 21 23
27
37
401 •
Bab 1 Later
belakang mengenai k8jian
kes.Pendahuluan.
Abd. Samad Idris
mengatakan kedatangan
orang
Minangkabau
keNegeri
Sembilan yangpertama
adalah kira-kira sekitar ku�un ke
151,
dan beliaumemberikan bukti makam Sheikh Ahmad di
Linggi
yangmeninggal
duniapada
tahun14<;:(7
2 • Batu Nisan SheikhAhmad dikatakan s er-upa
dengan
batu bersurat di IatuSangkar Pagar Ruyung.
Oleh itu Sheikh Ahmad dikatakanberasal dari
J'lfinangkabau3•
Beliau membuatkesimpulan
bahawa Sheikh ini adalah seorang
¥inangkabau
y8ng telah merintisjalan
untukkedatangan
orang-orangMinangkaba.u
keNegeri
Sembilan dan ke TanahMelayu
amnya4•
Mohd. Dahlan Mansoer
mempertikaikan
kesahihanpendapat
ini. Beliaumengatakan
A. Samad Idris telahmembuat satu kekeliruan
dengan menggunakan
batu nisanSheikh Ahmad
sebagai
satu landasankesimpulan.5 Rupa
serta bentuk batu
nisan,
serta kata-kata yang dituliskan- nya samaseperti
di BatuSangkar
danPagar Ruyung
adalahkurang tepat,6
kerana batu nisan tersebut tiada tulisanArab,
tiedaperkataan'
Allah' dan 'Bismillah'. Dahlanmengatakan
batu nisan di BatuSangkar
danPagar Ruyung
itu
mirip
batu nisan'Aditayawarman' (Jawa)
di abad ke14.7
1 .Abd. Samad
Idris,
Hubun an Minan kabau Den Sembilan DariSegi Sejarah
danKebudayaan,
1970)
ms13.
Dahlan
berpendapat kedatangan perantau
yangpertama
keNegeri
Sembilankhasnya
dan keSemenanjung
amnya
mungkin
terlebih awallagi
dari1417.8 Seorang pegawai Inggeris,
D.J.M. Tateberpendapat, perkembangan
Melaka
sejak pertengahan
abad yang yang ke 15 telahmengakibatkan perpindahan
orangMinpngk8.bau,
etas desakanekonomi
.qperpindehan juga
berlaku atas sebab-sebabpolitik,tCO
iaitu kezaliman
Maharaja Aditayawarman. Perpind8han juga
berlaku kerana adat yang tidak
adil,
yangmenyebelahi
perempuan.·,1
'Perpindahan juga
disebabkan olehjiwa
orangorang
Minangkabpu
yang suka merantau. 12lt,ralau pun
terdapat percanggahan pendapat mengenai
bila orang-orangMinangkabau
muladatang
keNegeri Sembilan,
danpercanggahan pendapat mengenai
siapqkRh peneroka Minangkabau
yang terawal sekalidatang
ke
Negeri Sembilan, tetapi
kesahihanpendapat
yangmengatakan
AdatPerpatih
diNegeri
Sembilan itudi bawa oleh orang-orang
Minangkabau,
tiadasiapa
yangdapat menyangkalnya. Begitu juga, pendapat
yangmengatakan
nenek moyang
penduduk-penduduk Negeri
Sembilan adalah berasal dari�inagkabau
tidakdapat disangkal lagi.
Ini
terkandung
di dalam sebuahungkapan
yangberbunyi:-
Dari manadatang pelita,
Di sebalik
tanglong
nanbertali,
Dari mana turun nenek
kita,
Dari atas gunung
Merapi.l�
2.
Ibid,
ms15.
�.
Ibid.4.
'ibI'd.
5.
Mohd. DahlanMansoer, 'Minangkabau
DanNegeri Sembilan',
Seminar
Pensejarahan
Dan AdatPerpatih,(Seremban, 1974),
ms
116.
6. Ibid.
7. 1£:!£.
Kedatangan Minangkabau
Ke Rembau.Di dalam kata
perbilangan
adat adamengatakan, 'Gagak
hita�gagak senoi,
turun dari bukit berkakiempat.14
Gagak
hitam itu dimaksudkansebagai
uenduduktempatan
yangjuga
terdiri dar-Li-ada orang-orangI\sli,
sementaragagak putih melambangkan
orangKinangkrbau yang datang
untukmentamadunkan
penduduk tempatan.
tenduduktempatan digambarkan sebegai gagak hitam,
iaitu kaum yang belumlagi bertamadun,
Sementarapeneroka-peaeroka
yangdatang
dikiaskanpula
sebagai gagak putih
yang mendaratdengan per�hu layar.
Tidaksyak lagi,
Carahidup
mereka yangdatang
itu lebih baik'daripada
mereka yang menanti.Kedatangan peneroke-peneroka
ini tel"hmengubah
Cara
hidup penduduk tempAtan, daripada
keadaanhidup
yangtidak
begitu
tersusun darisegi berkampung h�laman,
bercucuk tanam dan sistem politik
kepada
carahidup
yang merigama Ikan satu peradaban baru dan tersusun.15Mohd. Sha.rif b. Fakeh Hasan
mengata
kan,mereka tidak
begitu
tertarikmenempat
ditepi-tepi pantai
kerana mereka itu kaum tani yqng biasa bersawah
ladang,
tAmbahan
pula undang-undang peraturan
AdatPerpatih
yangmen�ani
dasarhidup berkembang
dikampung-kampung
pedalaman sepertlyang terdapat pada ungkapan:-
8.
Ibid,
ms 121.9. D.J.M.
Tate,
The Makin of South EastAsia, Vol.7, (Oxford University Press,
KLSingapore: 1971),
ms150 10.Ibid,ms 156.
11.MOhd.
DahlanMansoer, op.cit.,
ms 121.'Kampung
nanbersudut,sawBh
nRnberjenjanf-, pucuk
nanmeliuk, pinang
nanberjajar,
adatpusaka
diadakan' 16.C.H. Parr dan vLH.
Mackery
dalam ksr-angannya,merigstakan
rombongan
yang mula-mula dst ang itu d[ke
t.uafoleh Tok Lela
Balang
dari�ampung Paya Bidara, Min�ngkabau.
Apabila sampai
dikampung
kota beliau berkahwindengan
anak Patin
Bercanggai Besi, Penghulu
suku Biduanda ketika"-
itu.i7
Batin Sekudai Tok Lela�alang itU;ah
asal keturunan carak Lela Haharaj
a yang meWRris ipusaka Undang
Rembau.Selepas daripada
itudatanglah beberapa
angkatan lagi. Masing-mRsing
di beri meneroka sawahbendang
dan
kampung
di merata-ratatempat
di sekitar Pembau.Kampung-kampung
yang di buka itu di beri namamengikut tempat
asal mereka·diMinangkabau
dan itulah yang di sebut 'suku'sekarang
ini.Terdapat
12 buah suku iaituBiduanda, Paya Kumbuh, Mungkal, Tiga "'enek,
Seri"'"elenggang,
Seri
Lemak,
BatuBelang,
TanahDatar,
AnakAcheh,
nnak Melaka danTiga
[atu.12.
Ibid, juga
lihat Abbas b.Hj. Ali, Rembau, SejRrah PerkembBngan
AdatIstiadatnya, (Pejabat
CitakKerajaan
Johor :
1953).
13. Hashim A.
Ghani,
'Kata-kataperbilangan
danTafsirannya',
Seminar
Pensejarahan
dan AdatPerpatih, (Seremban: 1974),
ms 22 • 14. Ibid, ms 1.
15. Mohd. Sharif b. Fakeh
Hasan, 'Sejarah Kedatangan
AdatPerpatih
KeNegeri
Sembilan danKaitannYA
diMinangkabau,
Seminar
Pensejarahan
dRn AdatPerpatih (Seremban: 1974)
ma
149.
16.
Ibid.17.
Banyak
kontroversimengenai
cerita Bendahara Sekudaiini. Lihat Shahrom Mohd.
Dom,
'Bendahara Sekudai - SatuMetos?,
Seminar Pense'arahan dan AdatPerpatih,
(Seremban:
1974 , ms 188 - 207.5 •
Daripada kedatangan
secaraberperingkat
peringkat
inilahwujudnya
tamadun Rembau yang berd�sarkan campuran antara orang-orangMinangkabau dengan
orang- orang sakai(Jakun). Apabila negeri
telah mulaterbuka, pentAdbiran
adat pun didirikanlah dan hakmasing-masing
nunditentUkan.
Latar
Bell3.kang
KawasanKajian ( Kampung Tengah).
Kampung Tengah dipercayai sebagai
salahsebuah
kampung
y�ng tertua did�erah/luak
Rembau.Peneroka-peneroka Yinangkabau
yang berkahwindengan
penduduk
tempat
sn, dikenalisebagai
orang Bdduanda(suku Biduanda). Kampung
yang mula-mula sekali diterokai olehoran� Minangkabau
di dHerah Rembau ini ialahKampung
Kota. Ini
dibuktikan, Undang
LuakR�mbau
yangp�rtRma,
Datuk Seri Ram� adalah berasal dari
kamnung
ini.Undang
Rembau yang ke dua dari Suku Biduanda Waris SediaRaja,
DatukErnba,.
teLsb membuka sebuahperkam
pungan baru yang dinamakan
sebagai Kampung Tengah18•
Inidapat
dibuktikan bahawaperkuburan
Tok Emba masihlagi wujud
diKampung Tengah. Mengikut
A. SamadIdris,
TokEmba
menetap
diKampung
Kota keranakampung
lain masihbelum
wujud lagi
ketikaitu.19Jelas
adapercanggahan
18. Wawancara
dehg!n Hjh.
Minah bt.Derani,
diKampung Tengah, Rembau, pada 23
Julai 1988.19.
Abd. �OtM.C\d
l;"fotll\'S, Ne�e,.vi Se.IV1l?1:1",,,, o\OIn !k..i"lf"u"rl1l>11 (1<1.(9.\0.
lVll'Ifvtt, r� 10 )
��35".
v (pendapat dengan
sumber'lisan, tetapi
sumber lisanboleh
dipercayai
keranaadanya
bukti kubur TokEmba.20
Seluruh orang tua-tua di
Kampung Tengah, Kampung Chengkau ft;'
'((.Cly�dan
Kampung KotaAkubur
diKampung Tengah
itu adalah kuburTok
Emba.21
Sewketu
-penjajaha.n British, Kampung Tengah
dan
Kampung Cheng�au
telah disatukan darisegi pentadbi-
ran. British telah meLant Ik seorang ketua
kampung
kedua-dua
kampung
yang telah disatukanini.22 Apa
bagi
yang
menarik,
walau punknmpung
ini disatukan di b�wah satupentadbiran, tetapi
hal-hal yangbersangkutan dengan
adatistiadet mereka
tetap merujuk kepada Buapak
merekamasing-
. 23
maslng.
Di bawah sistem
pentadbiran adat, penduduk- penduduk Kampung Tengah
ini tundukkepada tiga
corakpentadbiran.
Hal-hal yang berkaitandengan
adat-istiadat mereka tundukkepada
kuasaBuapak,
danjuga dukun-pawang.
Hereka
juga
tundukkepada pentadbir
agamaseperti
TokTok Guru dan
Imam-imam.24
Buapak
berkuasaterhadap
anakbuahnya
iaituseluruh penduduk
Kampung Tengah.25
Keseluruhanpenduduk
adEllah terdiri
daripada
suku Biduanda Waris SediaRaja.26
Terdapat empat
orangBuapak
iaitu DatUkMaharaja lela,
Datuk
Raja Muda,
Datuk PadukaRaja
dan DatukMenteri.27
20. Wawancara
debgan Hjh.
Minah bt.Derani, op.cit.
21. Ibid.
22.
wawancara dengan
�bd. Hamid b.Deraman,
diKampung Chengkau, Rembau, pada 30
Julai1988.
'23. �.
7.
BuepRk
yangempat
ini tundukpula pada
kekuasaanlembaga.
Lembaga
ini berkuasl'lterhadap
kesemuaBuapak-buapak
dl'lriKampung-kampung
yang terdiridaripada
suku yangsama.28 Eagi hampung Tengah
adalah sama suku(1.,Jaris
Sedia Haja)
dengan Kampung Tanjung, Kampung
Pulau danKampung
Bukit.Euapak hanya
berkuasaterhadap kampung
merekasahaja,
sementara
Lembaga pula
berkuasa ter-nadep ;, -ke ernpat=emps
bkampung
tersebut.Keempat-empat
nendudukkampung
iniberanggapan
merekadatang
dari nenek moyang yang sama, oleh itu mereka tidak dibenarkan berkahwin antara satusama lain.
Pentadbir agama
pula
berkuasa di dalam uapac ar-a=uapecar-e ads t yangbercampur-aduk dengan
kepercayaan
agama.hereka selalunya
diundang
atau dijemput
untuk membacakan doa-doa selamat. neranan mereka selalu dikaitkan
dengan
doa taLsk ba La dan kenduri kesyukur-an
,Golongan
ini terdiridaripada Imam-imam, Haji-haji
d8njuga
Lebai-lebai.Para
dukun-pRwang juga juga mendapat
statusyang
tinggi
di dalammasyarakat �elayu
tradisional.1>tereka di
jemput
untukmenghalau hantu-syaitan
terutamadi dalam
majlis-majlis
keramaianseperti majlis-majlis
perkahwinan.jqKetiga-tiga golongan
ini memainkan peranan24. Ibid.
25. Ibid.
26. Waris Sedia
Raja
berhakmempusakai jawatan Undang
LuakRemaau, secara
bergilir dengan
'!tIaris LelaMaharaja.
Lihat Shahrom Mohd.
Dom,
'Bendahara Sekudai - SatuMetos?,
Seminar Pense'arahan Dan Adat Peratih, (�eremban
: 1974 , ms 188 - 207.27. Wawancara
dengan
Abd. Hamid b.Deraman, op.cit.
yang amat
penting
dalarn msayar-akatHelayu tradisional,
malahan mereka
saling perlu
memerlukan antara satu samalain.
Di dalam
majlis perkahwinan
merekabertiga menjadi
amatpenting.
Jika salah seorangdaripada
mereka enggan
menjalankan tugas masin�-masing�
inibermakna
majlis
tersebut tidakdapat dijalankan
danboleh terbptal
beeitu sahaja.
Melihat kepada
mUlanya
�datPerpatih bertapak
Ial tu se
jak
dsr-L 6 - 7 abad yAnglampau,
sudah tentula.hbanyak daripada
adat-adat yang di bawa olehpeneroka- peneroka
dariMinangkabau
itu telahbanyak
berubah atauditinggalkan begitu sahaja.
Untuk meneliti akan kebenaranpendapat ini,
kitakaji
akan adat-istiadatperkahwinan sejak
dahulu diKampung Tengah (Kajian Kes).
28. Nordin
Selat,
Sistem Sosial AdatPerpatih,(Utusan
Melayu,
KualaLumpur; 1976)
ms 74.29. Wawancara
dengan
Abd. Hamid b.Deraman, op.cit.
Bab 2 Adat-istiadat Perk?hwinan
Yang
TelRhLenyap.
Adat-istiadat Sebelum Hari Perkahwinan.
:'1enurut Adat
Minangka�u,tempAt
asal Ada t"'Q
Perpatih,
yangmeminang
ialah pi hskperempuan'� tetapi
di zamari mocen
ini,
adat ini semakinberkurangan,
cumamasih
dijumpai
di pedaLamanMinangkabau?'
Pada amnyasekRrang ini, pihak
lalakilah yang melakukanpel'Jlinangan,
,'),..-sesuai
dengan
hukumsyarak.
Dalam
perkembangan
AdatPerpatih
diNegeri Sembilan,
keadaan yang samajuga
berIaku, iaitupihak
perempuan yang
meminang
lelaki sudah tidak berlakulap'i��
Di
Kampung Tengah kemungkinan
adat inihanya
kekal bertahan selamabeberapa
dekadsahaja selepas bertapaknya
AdatPerpa
tih.3!f-
�enurut Adat
Perpatih, jika
seseorangibu-bapa ingin
mencarikan isteri untuk anaklelakinya,
merekamembuat risik- indai terlebih dahulu. Merisik bermakna melihat-lihat terlebih dahulu kelebihan dan
kekurangan
yang ada
pada
wanita yangingin
dipilih sebagai
calonmenantu. Proses ini dilakukan oleh saudara-mara
pihak lelaki,
dan proses ini dilakukantanpa
disedari olehpihak kelu�rga
wanita yangsedang
dirisik�5
�O. Abdullah
Siddik, Pengantar Undang-undang
Adat DiMalaysia,(Universiti Malaya,
KualaLumpur: 1976)
ms 135.
3,". Ibid.
3�. Terjemahan Al-Quran,
Surah Al-BSQPrah
:235.
33.
Wawancaradehgan
Puan Peah bt.Silo� pada
22 Mei1988
diKampung Chengkau, Rembau,
N.Sembilan.Antara kriteria yang
menjpdi pqnduan bagi
seseorangmemilih menantu
ialah,
ialah terdiridaripada
anakgadis
yang
pandai mengaji
Quran danjuga pandai
memasak. Sesudahberkenan rasa di
hati,
barulahditanya
secara sindiran ataugurauan
kepada ibu-bapa gadis
tersebut sama adagadis
itusudah di
pinang
orang ataubelum?O
Di bihun-tahun
1960
I'In dan tahun=tahunsebelumnya
anak-anak
gadis
tidak dibenarkan keluar dari rumahtanpa
bersebab. Mereka
hanya sempat mendapat pendidikan
setakatmengaji al-Quran sahaja,
itu pundiasingkan
daripadamurid-murid
lelaki?r
Olehitu,
tiadakesempatan bagi
anakanak
gadis
ihi berkenalandengan
kaum lelaki.Begitu juga
kaum
aelaki,
tiadakesempatan
untukmengenali gadis-gadis 38
yflng tidak dibenarkan keluar dari rumah. Oleh itu SOl'll
jodoh
adalah terserahkepada ibu-bapa sepenuhnya.
Setelah selesai proses merisik
dijalankan pula
proses
meminang.
Pada amnya prosespeminangan
hari initidaklah
begitu
berbezadengan
prosespeminangan
dizaman
lampau.
Apa yangmenjadi perbezaan
ialah di zamandahulu,
di haripertunangan,
ada salah seorang dpripada saudara-mara yang tidakhadir, majlis
tersebut dibatalkanbuat sementara waktu. Buapak yang
berperanan menjaga
anak-�?"If.
IbLd,'31>.
Ibid
•�g. Jamaludin Abdullah,
AdatPerpatih, (Singapura: 1959),
ms 4.
�1' 3&'.
Wawancara,Ibid.deVl�� P\.lClVi PIlOfItl b;
<:;j1011109
Ior- Gl!:
;<q'.
Ibid.lflo.
Ibid. ,�lfl. A'hiiiad Ibrahim,
IslamicCustomary Law/Halaysia�
Intisari,
VolII,
fio.2,
ms51.
11.
buahnya,
meminta orang yang nunyemajlis, menjemput
orang yang tidak hadir tadidengan
membawatepak sirih.3Q
Setelah di
jemput
secara beradat(tenak sirih), tetapi
orang itu
tetap
engganhadir,
meka beliaupula
akan dihukum. Cara hukuman iA. Lah
dengan pemulauan
dari kendurikendara dan kema
tian.4-D
Sebelum hari
pertunangAn,
cincintanya
di beri terlebih dahulu kepadakeluarga gadis.
Jikakeluarga gadis
menolak
peminangan,
cincintanya
itu harus dikembalikan dalamtempoh tiga
hari. Jika diterima,
cincin itu tidakharus dikembalikan.
Apa
yang har-us di buatselepas
i tu wakil daripihak
perempuan memberitahukeluarga pihak
lelaki hari yang sesuai untuk
menjalankan pertunangan.
Bila tiba hari yang
ditetapkan,
sebentuk cincinlain,
di
samping
cincintanya
dikemukakan. Prof: Ahmad Ibrahimmenegaskan:
In
Negeri
Sembilan ceremonies are moreelaborate,
/l
Marriage
is firstpreceeded by
discreetinouiry by
the match-makers(duai), usually
the femaleof the interested groom. If the discreet
inquiry
shows that there is
hope
of success the'menghantar
cincin' or'sending
thering'
ceremony is held. A
'seeking ring' (cincin tanya)
ispresented
to theprospective
bride'sfamily.
Thissignifies
arequest
for the bride'shand on the
part
of the groom. The 'seekerring'
should be returned within three
days
if theproposol
is notaccepted.
If it isaccepted
asimple
ceremony isheld,
to which the relatives of bothparties
are invited to bepresent.
Here the 'cincintanya'
is circulated to be viewedand examined
by
the relativespresent, symbolising
the discussion of the merits anddemerits of the
bridegroom
to be. Tf the union isapproved
theanother
ring
isplaced
beside thefmrst,
the appearance of the double
ring signifies
that thematch is
agreed
upon and theagreement
is eeiiea sealed.f'
.Setel�h kedua-dua belRh pihak
setuju,
tarikh perkRhwinanpula
harusdibincangkan. Biasanya
hariperkahwinan ditetapkan selepas
musim mEnuai.Wuenannya
ialah supaya
mendapat
beras yangmencukupi
untuk membuatjamuan.
Bagi penganut
AdatPerpatih,
sebelummengadakan majlis nikah-kahwin,
terlebih dahulu diadakan istiadatmengumpulkan
sanak saudara. AdBt ini dinamakan n.datBerkampung.+�Tujuan
AdatBerkampung
ini adRlah untukmenerangkan
danmembincangkan pembahagian kerja
dimajlis
kenduri kahwin nanti.Pembahagian kerja
inidigambark�
olehperbilangan
adat yangberbunyi:
Yang
kuat dibubuhkan dipangkalkayu,
yang
bingung
di�suruharahkan,
kalau cerdik hendakkanrundingan,
kalau mualim
perlukan doanya,
kalau
kaya
hendakkan emasnya,kalau
patah
di buatpenghalau
ayam,kalau buta untuk
penghembus lesung,
kalau
pekak pembakar
bedil.43
Di
Kampung Tengah,
.�dAtBerkampung ini,
di masamasa yang
lampau
tidaklah dipandang
kecilertinya,
keranaadi hari inilah boleh di
capai permuafAkatan
dankerjasama�
Jika umpamanya
jika
ada salah seorangtempat semenda4S-
atau kadim yang tidak
hadir,
bererti yang tidak hadir itu tidaksetuju dengan majlis perkahwinan tersebut.4�
42.Jamaludin Abdullah,
AdatPerpatih, op.cit.,ms
1142..Ibid.
�.Wawancara dengan
Puan Peah bt.Silong, op.cit.
4�.Tempat
semenda ialah orang lelaki darikampung
dan sukuyang berlainan
dengan
orang perempuan ditempatnya tinggal.
Bila si lelaki
menetap
dokampung isterinya
danmenjadi sebahagian daripada masyarakat
dikampung tersebut,
maka ia di
panggil tempat
semenda.�i.Kadim
bermakna adik-beradikseibu-sebapa
atau seibutetapi
berlainanbapa.
13.
Untuk
menetapkan
hari pe r-kahwdnan,tiga pihak mengambil
peranan yangpenting.
Pihak pertama ialahdukun-pawang
yangberperanan
menilik hari yang sesuai untukmajlis
teraebut. Pihak kedua ialah tokoh agama.Bila sudah
mendapat
hari yang sesuai diadakan sedikitmajlis
doa selamat. �etelah selesaimajlis
doa selamatbarulah
Buapak mempersetujui
hariperkahwinan
yangtelah
ditetapkan itu.1l
Harimenetapkan
hari perkahwinan ini dinamakan adatmenggantung-gantung.
Adat ini dimulai
dengan
doa selamat dantepung
tawar yangdijalankan
oleh Imam dan pawang.Setelah selesali
Buapak
memberikan RrahBn supayadibunyikan
alat
bunyi-bunyian.
Serentahdengan
itu di pasang tabir danlpngit-langit,
di buatpelamin
dandihamparkan
gunung
berangkat /1'8
Di waktu jni kita tidak
pernah berjumpa lagi
adat-istiadat
seperti
ini.Memasang pelamin
memangpernah
kitalihat, tetapi
pemasangannya tidaklahditetapkan
melalui upacaraseperti
yang tersebut di atas.Di waktu ini
juga
kita tidak pernahmendengar
istilah'gunung bprangkat'
iaitu �ain yangbergantung tiga segi.
Di hari ini
juga
dibentang
tilam di dalam bilikpengantin, digantungkan kelamb�,
susunan bantal danpermaidani.
Semua
kerja-kerja
di harimenggantung-gantung
inimestilah
dengan persetujuan daripada Buapak
terlebihdahulu. Jika di buat
kerja-�erja
tersebuttanpa
izinBuapak, Buspak
bolehmenghukum
mereka secaraadat.�9
#1.
JamaludinAbdullah,
AdatPerpatih,oPQcit.,
ms 19t(8· Ibid,ms
20SetelAh selesAi
kerjA-kerjA sepert
YAng telAhdisebutkAn di
Atas,
ia akAn disusulipula den�9n
Adatmenjemput
tetamu kemajlis
nikah kAhwin. T�tukmenjemput tetamu,
adaperaturannya. Pertamnnya
hendaklah di caritetAmu itu di
rumahnya
sendiri.�idak
bolehmenjemput
tetamu sewaktu
herjumpa
ditepi jnlan
atnu di kedai-kedl'li
kopi sehnja.
Jikadijemput
earnbep-ini, diumpAmakan 'ajak-ajak aYAm' sahaja.
Setelah selesai
menjemput tetamu,
di malamharinya
dilakukan adnt berinai kecil atau adat berinai curi. Adat inibiasanya
tmtukpen�antin
perempuansahaja.
Di malam tersebut
pengantin
perempuan diinaikan oloh�"u�nra-mBra dan
sahabat-handainya sahaja. Pengantin
perempuan itu didudukkan di etas
pelamin.
seorang
dptang menginaikan�ya
di kaki dan�eorang
demi tangAn •so
Di 7.nman
sekarang ini,
walau pun penpgunaBn inai masihdiamalkan, tetnpi
caranya sudah berubah.Penfantin
membubuh inai itu dijarinya
sendiri ataudi bantu oleh adik-beradik. Beliau
juga
tidakperlu
duduk di ataspelamin
sewaktumengenakan inai.�{
Wawancara
dengan
PUAn Baidiah bt. MatIsin,di Kampung Tengah, Rembau, pada 29
hb.Mei 1988.
Hukuman secara adat �alah
d�pulaukan
darimajlis
ataudiarahkan keluar dari
kampung
ataudengan
Caramembayar
denda.
Jamaludin Abdullah, op.cit.,
ms50.
15.
Adat-istiadat di hari
perkahwinan.
Di hari
perkahwinan
inikonsep kerjasama
dangotong
royong memang benar-benar diamalkan. Hal ini bersesuaidengan konsep
adatperpatih:
Bulat air kerana
pembentung, Bulaj
. manusia kerana muafakat.�Rjlis
kenduri d�adakan secarabesar-besaran, ataupun
diistilahkan
sebag&
'olekganang'.
Tetamu-tetamu yang hadir membawa bersama mereka hadiah-hadiah untukmeringankan
beban yang di
pikuloleh
tuan rumsh. Antara hadiah-hadiah yang di bawa ialahberas, ayam-itik
dan adajuga
kerbau-lembu. Oleh sebab terlalu
mewah, kadang-kala 'olek-gadang'
ini
berlanjutan
selamatujuh
haritujuh malam.§.)
Di hari ini
juga
dilakukan adatmenjemput pen�antin
lelaki.Orang
yangmenjemput
dikehendaki membawatepak
sirih yanglengkap dengan
ramuannya.Utusan
ini, apabila sampai
ke rumahpengantin
LeLakd ,terus duduk di
depan Buapak pengantin lelaki,
laludisorongkan tepak
sirih danseterusnya
memberitahu akantujuan kedatangannya.
Setelah selesai berbalas-balaspantun
danberpepatah-petitih
barulah dibacakan dOBselamat, sebagai
tanda menerimakedatangan
mereka.Selepas
itupengantin
lelaki dinersilakan turun dan terusmenuju
ke rumahpengantin
perempuan.Biasanya
dalam
perjalanan menuju
ke rumahpengantin
perempuan,pengantin
lelaki di arakdengan paluan
dikirrebana�
Sl..
'i�
�-.Wawancara
dengan
Puan Baidiahbt,
MatIsin,QP.
cit.Ibid.
-:--.-
Ada
beberapa perkara
atau adat yanr kitatidak
pernah jumpa pada
hari ini.Pertamanya pihak
yangmenjemput berpantun
dahberpepatah
terlebih dahulu.Sebenarnya
dikampung ini,
masihdijalankan
adatmenjemput,
cuma
berpantun
danberpepatah
tusahaja
yang telahlenyap.
Kemungkinan
initerjadi
adalah disebabkanmasyarakat sekarang
ini tidaklagi
mahir di dalambidang
tersebut.Satu
lagi perkara
yang telahlenyap
ialahmengarak pengantin lelaki, sepanjang perjalanan
kerumah
pengantin
perempuan. Di waktulampau,
rumahpengantin
lelaki
dengan
rumahpengantin
perempuan tidaklahbegitu jauh,
walau pun berlainankampung. Rombongan pengantin hanya berjalan
kakisahaja. Barangkali
untukmengurangkan
keletihan
berjalan kaki,
makarombongan in� diiringi dengan
dikir rebanasebaga�
hiburan semata-mata.Di dalam
perjalanan menuju
ke rumahpengantin
perempuan,
pengantin
lelaki ini terlebih dahulu diberikangelaran. Gelaran-gelaran
yang dipilih
berdasarkanperwata
kan
pengantin
lelaki. Jikapandai
digelar l'1alim
Muda. Jikakuat di
gelar ,endekar Muda.�
Bila
pengantin
lelakisampai
dipintu
pagar rumahpengantin
perempuan,rombongan pengantin
lelakitaBi
terpaksa
berhentidahulu, sehunggalah datang
orangmempelawanya dengan
membawatepak
sirih.Selagi
tidakada orang dari
pihak pengantin
perempuanmempelawanya,
selagi
itulahrombongan pengantin
lelakiterpaksa
menunggu di lUar pagar rumah.Bila
sampai
di rumah peng ntin perempuan,pengantin
lelaki terus didudukkan ditempatnya,
iaitu tilampandak
yang berhiasss: Tempat
semenda y"lng diamanahkanmenjemput pengantin
lelaki tadi akanmenyerahkan kepada Buspek pihak
perempuan. Setelah ituwakil/ketua bagi pihak
lelaki itu
bertanya siapakah
wakilba�i pihak
perempuan yang akan menerima adatpesaka.st, Sebenarnya
dala.m msj
Lisini
pertanyaan begitu sangat diuptamakan,
walau pun sudah diketahuisiapakah Wakilnya.57
Wakil perempuan dan wakilpihak
lelaki berbalas-balas �enyorongtepak
sirihmasing-masing.
Wakil pihak lelakimenerangkan tujuan
kedatanganoya sebagai
wakilpengisi
adatdengan k.,ta-kata
yang
bergurindam, berpantun
danberperbilangan
adat.Di tahun-tahun permulaan �dat
�erpatih
pernahserlaku
apabila berfurindam, berpantun
danberperbilangan adat,
ketikamengisi
adat ituhingga
memakan masaberjam-
jRm,
seperti yangdigambarkan
oleh Jamaludin:-'Sejak pet�ng hingga dinihari, hingga
embunjantan
membasahitanah, sehingga
ayamjantan
berkokok, sehingga
dileraikan oleh para hadirin.re
.Setelah dileraikan barulah upacara akad nikah
dijalankan.
Segala
Mas Kahwin di terima olehBuapak
terlebihdahulu.57
Setelah felesai akad
nikah,
dilakukanpula
adat
bersanding. Banyak perbezaan
yang kitaperolehi
diantara
persandingan
di zaman dahuludengan
zamansekarang
ini.Dahulu,
sewaktupengantin sedang bersanding,
ada.rtf.
rr.
Jamaludin
Abdullah, op.cit.,
ms 16.Juga
lihatAbd. Samad
Idrrs, 'Di anjak layuJ Mingguan Malaysia/
Pancaindera, 29
Jan.1989,
ms3.
Tilam
pandak,
berbentukempat segi,
berukuran0.5
meterpersegi, tepinya
dihiasidengan
bidai dansu�aman.
Iajuga digunaKan 8eb�gqi tempat
dudukRaJa
dan Sultan.istiadat mencecah.
Untuk melakukakan istiadat
ini, pengantin disandingkan
di ataspelamin. Pemuda-pemuda berpakaian beragam dengan mukanya berconteng-conteng,
keluar didepan pelamin
sambil mengusLk=us dlcpengantin
melalui6
gurauan yang
melucukan,
sambil mencecahkaninat kepada
kedua-dua
pengantin.be
Dalam istiadat ini disediakanbeberapa
buahmangkuk
yang berisitepung t::lwar, bertih,
beras dan batil berisi
inai.'t
Di sebelah mplam
pula
dilakukantemasya memangkas
inai. Dalam istiadat ini sekali
lagi peng8nton disandingkan
di atas
pelamin.
Dipangkuan
ke dua-duapengantin
itudiletckkan bantal.
Tangan
mereka diletakkan di atas bantalsecara terbuka.
Buapak-buapak
yangempat bergilir-gilir
seorang demi seorang mer-en
j
iskantepung
tawar,menyiramkan bertih,
beraskunyit
dan lain-lain ke "nuka ke dua-duapengantin
itu. ::esudah itudipupuk
seCikit inai ditapak jangan,
kemudian dihulurkan sedikitwang.��
5(,.
Adatpesaka
bolehlah disamakandengan
i'ias ffuhwinyang
diwajibkan pemberiannya terh?dBp pihak
lelakimengikut
hukumsyarak.
Jamaludin
Abdullah, op.cit.,
ms 26.Ibid. ms 51.
NOrdin Selat, op.cit.,
ms75.
Jamaludin
Abdullah, op.cit.,
ms 52.Ibid.
Ibid,
ms53.
Ibid,
ms59.
wawancara dengan Haji
Abu Dakar b.Ibrahim,
diKampung
Tanahvqtar, Rembau,
N.Sembilanpada
31
Hei1988.
19.
Di hari
persandingan juga,
dilaksahakanjuga
adat
berjulang-berarak.
Dal�m istiadatini, pengantin
Lelaki
bersaing dengan pengantin
perempuan.Pengantin
lelaki di
julang
olehpenjulangnya
di atas bahudengan menjuntaiken
kedua-dua belehkakinya. Memepelai
perempuanpula
dijulAng
oleh saudara mara mereka.Ceranya
ialah.dua orang
penjulang
itu sama-samamenghedap
dan bersama-sama pegang
pergelpngan tangan dengan
kuat. Di ataspersilangan tangan
itulah didudukkanpengantin
perempuan·t
b3
1 U.
terjulang-berarak biasanya diiringi
oleh dikirrebana. Disediakan
juga
bedaklimau, tepung
tawar danberas
basu�.6� Apabila sampai
ke suatutempat
y�ng dituju
kedua-dua
pengantin
itu dipimpin
dan didudukkan di atas tikar untukmenjalankan
istiadatmenepung-tawar.
Biasanya
di dalam istiadatmenepung-tawar ini,
kedua-duapengantin
itu dicecahkan sedikit darahbinatang
sembelihanseperti
darah ayam,kambing,
lembuatau kerbau di
kening
mereka. �etelah selesai diadakanpula
upacarapencak
silat dan tarian inai.Kenapakah
adatberjuJang-berarak
inibegitu diagungkan? Mungkin
kerana hendak memuliakanpengantin
itu,
sebab iadianggap seperti raja.
Olehlituterpaksa mengi
kut
peraturan Raja-raja
di waktuitu,
yang sentiasa dijulang
dan di arakapabila
keluar dai istana.Apabila
selesai upacaraberjulang-berarak,
TokImam berdoa supaya pasangan
pengantin
baru ini akankekal
selama-lamanya.
Disamping doa,
mereka berduajuga
dimandikan
dengan
air tolakbala,
iaitu dua hariselepas
upacara akad
nikah.6�ebuah
bel9ipemandi9n
didirikantidak
jauh darip�da
rum�hpeng�ntin
perempuan.Temppt pemandian
ituselalunya diperbuat
darineraempat b�tang tiang kayu
atau buluh.Disekelilingnya
dimindingkan dengan daun.kelapa. B�hagian depan pentas/balai
tidakdidindingkan, bertujuan
supaya hadirindapat
menontonistiadat ini.
Disediakan
juga
serumpun kecilmengkuang,
duaekor ayam,
sebiji kelapa
muda dan beraskunyit.
Setelahditepung-tawar
kedua-duamempelai
itu dimandikan.Benang tiga
warna diikatkandisekeliling pinggang pengantin itu,
Setelah itu lilin yang
menyala diambil,
LaLut.d i bakarbenang tiga
warnatadi,
sambilpengantin melompat bangun.
Mengikut kepercayaan
kalaupengantin
perempuan yangmelompat dahulu, menunjukkan peng8ntin
perempuan lebih kuatdaripada pengantin lelaki.60Kelapa
di belah untuk melihat tuahnasib
pengantin
itu. "alaukelapa
itu terbelahsipi,
bermmaknanasib yang
kurang
baikterpaksa dihadapi
oleh pas9ngantersebut.b1 Kelapa
yang telah di belah dilambung, jika
terlentang jatuhnya,
pasangan tersebutmempunyai
nasibyang
baik.68Ayam dilepaskan. Sesiapa sahaja
dibenorkanmengejarnya.
Kalaudapat jadi haknya, tetapi jika
ayam itulari ke rumah
peng�ntin,
tidakboleg
ditangkap lagi.�9
�.>.
JamaludinA,B,dutlah,
'AdatMandi-mahdian', NASTIKA, (Singapura ;�9958),
ms 22.�G. reid,
ms23.
lJ7';Ib!d.
'M.Ibid.
61·Ibid•
21 •
Adat-istiadat
Selep�s
Hari Perk�hwinan.Adat yang mula-mula sek9li ialah istiadat
menyembah
ataumenyalang.
Adet iri masih kekAlhingga sekaranp
ini.Apa
y8ngmenjadi perbezaan
ial&h Carapelaksanaannya aahaja.
Di zaman
lampau,
�ntukmenjAlankan
adatini, pengantin
perempuan dikehendakiberjglan
dihpdauan,
sedan£kan pen[Rntin
lelaki dibelakang.
Di zamansekarang peraturan begini
tidl!klagi dipatuhi. Apabila
samnai dirumah pengnntLn
lelaki, pengantin
lelaki akan memulakanistiadat
menyembah. Orang-orang
yang disembah ialahibu-bapa,
datuk-nenek dansaudara-mara,
termasukjuga
Buapak.
Ad9t ini disertaidengan
membawa buahtanpan
iaitudodol
Di �aman
sekarang,
buahtan�an
yang di bawa itu dibayar dengan
wang oleh orang yangmenerimanya.
Jumlahbayaran
tidakditetapkan, hanya mengikut
kemampuanmasinp- mAsing.
Di zamandahulu,
buahtanggn
itu di balasdengan
bLnat.a
ng-cb
Lnetonr- ter·'l� {�'l",:)()r>tl kerbau/lembu
danayam/i tik.10
Selepas selesainya
istiadatmenyembah
barulahdijalankan
adat bersatu. Di zamandahulu,
malam bersatu ini mesti ditemani oleh seorang atau dua.
II
gad
is •.orang yang telah berumur dari
pihak
saudara maraKemunEtkinan
iniWaWancara
dengan Hj.
Abu Bakar b.Ibrahim, op.cit.
Jamaludin
Abdullah,
'AdatMelipur-berjejak', Mastika,
(Ogos; 1958),
ms20.terpRksa
dilakukan kerana hendakmenjq�a
hqti dansemangat
anAk-anak
gAdis
yang baruberkahwin,
keranabiasanya
merekadikahwinkan dAlam usia yang
befitu
muda iaitu dalamlingkungan
12hingga 15 tahun,1');
t.ambahsnpula
lelaki yangmenjadi sUllminya
tidakpernah dikenalinya
sebelum ini.Denran
latarbelakang ber-itu,
tentulah sukarpasanpan suami-isteri yang baru berkahwin ini untuk
beramah mesra dan bersatu
tanpa
ditemani terlebih dahulu.Ia harus ditemani tidur
sehinggalah beberapa hari, sehingga
mereka berdua
bertegur
sapa.'K�dabg-kpdang paha gadis
Lebam di cubit ibu semata-mata di suruh
bertegur
sllpadengan suami,}3
Setelah
beberapa hari,
Dasangan ini mulabertegur
sapa antar-s satu. 'satu sama lain.Dat.ang
lah seorang perempuan tua iaitu wakildaripada ibu=bapa pengantin
peremnuan, menemuipengantin
lel�ki untukmenyerahkan isterinya,
tanpa ditemanilagi tidurnya.
Di malam
bersatu,
diadakantepak
sirih yanglengkap dengan
ramuannya di bilikpengantin. Takdirnya berlakunya perkara
yang tidakdiingini,
iaitugadis
yahg
baru dikahwini itu sudah tidakmempunyai
daralagi1�'
maka
tepak
sieih itulah yangmenjadi
talipenghubung
untuk memberitahu
perkara
yangsebenarnya. Caranya ialah, tepak
sirih itudikosongkan
ramuannya, setelah ituditerbalikkan
tempat
bekas alatan-alatanitu.75
1 ...
Wawancaradengan Hj.
Abu Dakar b.Ibrahim,
op.ci t.7�.
JamaludinAbdullah,
'AdatMelipur-berjejak, op.cit.
ms 21.1q.Cara-cara mengenali gadis
yang tiadadara,
lihat BeritaMinggu,15
Jan.1989,
ms 8.23.
s�tu
lagi
adat ialah adatmelipur-jejak.
Istiadatini
biasanya
tidaklah dihadiri oleh tetamudengan meriah,
kerana tidak ada apa-apa
temasya DermainaQ�
melainkankedua-dua
pengantin
itusahaja berjalan
berdua-duaan.1{emungkinan
adpt ini adalah salah satujalan
d8n ikhtiarbagi menggalakkan
kedua-duapengantin
itubercakap
danteras
bermesra.7bpengontin
lelaki yangberangkat
kerumah
pengantin
peremnuan, dibekalkan olehibu-bapanya
alat-alatan
seperti pin�gan,
cawan, sudu dansebagainya.77
Akhir
sekali,
kira-kira sebulan selepaskaHwin,
beransur-ansur membuat sebuah
lagi
rumahunyuk
pasangan yang baru kahwin tadi.Kayu-kayu
untuk membuat rumah telahdikumpulkan
sedikit demi sedikit sebelummpjlis pernikahan dilangsungkan lagi.
Jika anak perempuan itu anak yangbongsu,
tidaklahperlu
membuat rumah yangb2ru,
kerena rumah yang sedia ada(rumah pesaka)
akanmenjadi miliknya
suami-isteri.
Adat-e.dat Perkahwinan
yang
Luar Biasa.Ia
dipanggil
adatperkahwinan
yang luar biasa kerana terlalu sedikitjumlahnya masyarakat
ArlatPerpatih
di
kampung
inimengamalkan jenis perkahwinan seperti
ini.Ada adat
yang
dipanggil
adatmenyerah.
Kalauseorang lelaki
ingin mengahwini
seorang perempuan, maka ia akandatang dengan beberapa
orang ke rumah perempuan7·�.Jamaludin Abdullah,
'AdatMelipur-berjejak', op.cit.,
ms 227:�.Ibid,
ms 24.i7.Wawancara dengan Hj.
Abu Bakar b.Ibrahim, op.cit.
yang
diingininya
• Mereka duduk di ruangan serambi rumah '"gadis
itu. Wakilpihak
lelaki akanmenyampaikan
maksudkedatangan
merekaitu, seperti katanya:-
!Pak
Ngah,
kami ini dahlahsampai
kemari,
makakedatangan
kami ininampaknya
nakberhajat juga, hajatnya
itu elokpula,
inilahmenghanterrbudak bujang
anak Pak Dolah nakmenyernenda
kesini,
jadi harapan
kamipada
PakNgahlah.
�aikburuknya pada
PakNgahlah juga .7r
Biasanya rombongan
lelaki inid�tang
di waktumalam.
Kadang-kadang
sebelumkedatangan rombongan ini,
oihak
keluarga
perempuan itu terlebih dahulumendapat
khabar
angin. 3eandainya
khabarangin rombongan
itusampai, sedangkan pihak
ini
sampai
sebelumh�ak
gadi�setUju
untukberkahwin
dengpn pemuda tersebut,
makagadis
itu akan di-larikan oleh
keluarganya
dandisembunyikan.
Oleh ituuntuk melakukan adat
ini, perlulah dirphsi�kan.79
Ada
lagi
satu adat yang dinamakan 'NikahTerkurung',
yang dikenalijuga sebagai sal�h-salahan.�O
Ini berlaku bila
didapati
lelaki dan perempuan melakukansumbang (khalwat). Kadang-kadang
laludengan kekerapan
yang luar biasa di
hadapan
rumahgadis
pun bolehmenjadi
salah-salahan. Bila berlaku yang
demikian,
yang terlibat mesti dikahwinkan. Bila pas�ngan ini ditangkap,
terlebihdahulu
dilapurakan
berita inikepada pihak Buapak
silelaki dan
juga Buapak
si perempuan. Si lelaki tadi akandileppskan
darikurungan sehingga Buapaknya mengisi
Jamaludin
Abdullah,
'AdatMenyerah
"Mastika, (Jan: I958),
ms 16.Ibid,ms 17
Nordin
Selat, 2P�.,
ms 12825.
adat salah-salAhan. Denda yang harus di
bayar
ialahdengan
memberika.n sepasangkain,
atausepersalinan pakaian.
Satu
lagi
kesperkahwinpn
yangjarang-jarang terjumpa
ialah 'merumah'. Merumah ialahjalan
keluarbPogi
lelaki yangmenyukai
seseoranggadis, tetapi
pihak gadis
tidak suka. PihAk lelaki tadi naik ke rumahgadis
yang disukai itu dan memegangtangan gadis
tersebut.Die akan membawa keLuar-
lo;"'dis
t e r-sebut. keluar dariNegeri
Sembilan dan berkahwindengannya.
Ji�a tidak lari keluarnegeri, banyak
kesulitan dam masalah yang akantimbul. Saudara-mllra
gadis
tersebut tetap :-nahu diserahkankembali
gadis
tersebutkepada keluarganya.
Jika.laumereka belum
sempat berkahwin,
tetapig