• Tiada Hasil Ditemukan

SENARAI TRANSLITERASI

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "SENARAI TRANSLITERASI "

Copied!
19
0
0

Tekspenuh

(1)

iii

ABSTRAK

Kajian ini akan mambahas pemikiran dan fatwa politik Yusuf al-Qaradawi yang telah beliau tuangkan dalam beberapa buku, Buku-buku beliau kemudian banyak diterjemahkan mahupun dibaca oleh para ahli politik dan aktivis muslim Indonesia.

Antaranya ialah Dewan Syari’ah Pusat Partai Keadilan Sejahtera (DSP PKS) yang banyak mengambil fatwa politik al-Qaradawi sebagai rujukan dalam berfatwa. DSP juga mencadangkan kepada para ahli PKS untuk merujuk buku-buku al-Qaradawi terutama dalam persoalan fiqh kontemporari. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti metode fatwa politik al-Qaradawi dan DSP, kemudian menganalisis sejauh mana pengaruh pemikiran dan fatwa-fatwa al-Qaradawi terhadap fatwa politik DSP PKS. Untuk mencapai tujuan tersebut, penulis menggunakan metode kualitatif yang menggabungkan antara kajian perpustakaan dan lapangan. Kajian ini mendapati adanya pengaruh fatwa dan pemikiran politik al-Qaradawi terhadap fatwa politik DSP PKS. Oleh itu, penulis akan mengungkapkan beberapa faktor yang menyebabkan berlakunya pengaruh fatwa politik al-Qaradawi terhadap DSP PKS.

(2)

iv

ABSTRACT

This study examines political thought and fatwas delevered by Yusuf al-Qaradawi in his numerous books.These books have been translated and read by Indonesian Islamic politicians and activists including those sitting in the Central Shariah Council of Justice and Prosperous Party (Dewan Syari’ah Pusat Partai Keadilan Sejahtera/DSP PKS). Not only has the council made al-Qaradawi’s political thoughts a reference in its fatwas, but it has also recommended the members of PKS to refer to his books, especially in contemporary fiqh issues. The objectives of the present study are to identify the methods of political fatwas of both al-Qaradawi and the DSP PKS and to analyze the possible influences of his thoughts and fatwas on political fatwas formulated by the DSP PKS. In order to achieve such an objective, this study employs qualitative approach integrating library and field research. The study found that such influences seem to exist which in turn stimulate the author to reveal factors causing the emergence of these influences.

(3)

v

PENGHARGAAN

ميحرلا نمحرلا الله مسب

Segala puji bagi Allah s.w.t yang telah memberikan limpahan ‘inayah dan tawfiq-Nya, sehingga disertasi ini dapat diselesaikan. Selawat dan salam semoga sentiasa dicurahkan ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w, keluarga, para sahabatnya dan para pengikut jalan kebaikannya.

Setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih penulis rakamkan kepada Profesor Madya Datin Dr. Noor Naemah Abdul Rahman sebagai penyelia yang telah banyak memberikan tunjuk ajar, saran, nasihat, dan ketekunan dalam menyemak kata demi kata disertasi ini. Semoga Allah (s.w.t) sentiasa memberikan keberkatan kepada beliau, Amin.

Terima kasih juga penulis sampaikan kepada seluruh kakitangan Perpustakaan Awam UM, Perpustakaan Pengajian Islam dan Perpustakaan ZA’BA, Perpustakaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Pepustakaan IIUM Gombak, Perpustakaan Pusat Islam Kuala Lumpur dan Perpustakaan PIP PKS Malaysia.

Selama kajian ini dibuat, penulis selalu ulang-alik untuk mencari data pustaka yang penulis perlukan bahkan tidak jarang penulis menjadi pelajar yang paling akhir keluar dari Perpustakaan ZA”BA.

Begitu juga kepada seluruh teman-teman yang telah membantu penulis menyelesaikan tulisan ini, sumbangan mereka terlalu banyak kepada penulis, bahkan

(4)

vi

pada awal-awal 2008 dimulai dengan membincangkan tajuk yang sesuai dengan minat penulis, proses perjalanan ke UM dengan segala keperluannya, meminjamkan buku-buku, berbagi pandangan dalam diskusi, sumbangan materi yang mereka berikan semata-mata lillahi ta’ala, sampai mengedit disertasi kedalam bahasa Malaysia oleh guru-guru Sekolah al-Faizeen Kota Damansara. Hingga tulisan ini dibuat, penulis hanya dapat membayangkan wajah keikhlasan mereka satu-persatu.

Biarlah Allah saja yang menyenaraikan nama-nama mereka di pintu syurga firdaus.

Amiin.

Penghargaan dan ucapan terima kasih penulis rakamkan kepada para asatidz dan ikhwah semua, mereka telah menjaga proses Tarbiyah penulis sejak awal 2001 hingga kelak bepisah dalam fana. Tarbiyah dengan berbagai aktivitinya telah menjadi rangkaian kehidupan yang penulis lalui dengan rasa nikmat dan pasti. Hanya Allah yang akan membalas segala kebaikan mereka, Amin.

Ucapan terima kasih dan penghargaan sebesar-besarnya penulis sampaikan kepada ayahanda tecinta H. Nurhasan Djiddah dan ibunda Hj. Siti Amanah, kakanda tercinta Yulieanty Nurhasanah, Bambang Irawan MA, dan lain-lain atas sokongan dan untaian do'a sehingga penulis berjaya menyelesaikan disertasi ini.

Akhirnya, penghargaan dan terima kasih kepada istri tercinta Siti Khusnul Khotimah, anak-anak tersayang Asma Nurul Afifah, Ibadurrohman Robbani, Jeysy Muhammad Ahza. Mereka semua selalu bertanya, “kapan tesis abi selesai?” soalan inilah yang meniupkan ruh baru kepada penulis untuk memulai semangat baru setelah sekian lama tesis ini terbengkalai sekitar dua tahun di sebabkan oleh

(5)

vii

kesibukan sana-sini. Penulis harus bartarung dengan waktu demi menjawab soalan ini. Pekerjaan yang menjadi ma’isyah sehari-hari harus penulis tinggalkan sementara waktu, meskipun demikian mereka telah siap dengan resiko “musim kering” tanpa keluh kesah. Semoga abi bisa belajar ketulusan dan kesabaran dari mereka semua, dan semoga Allah s.w.t mengurniakan kebahagiaan di dunia dan akhirat kepada kami sekeluarga.

Kepada semua yang dinyatakan, penulis ucapkan Jazakumullah khayr al- jaza'. Semoga Allah menolong penulis agar menjadi hamba-Nya yang pandai bersyukur. Amiin

Sekian, terima kasih.

27/03/2012

Mohamad Ramadan Habibi jiedhan@yahoo.com

Pondok Pesantren Darussalam Jalan Kemiri No.2

Iring Mulyo, Metro.

Lampung. Indonesia

(6)

viii

SENARAI KANDUNGAN

Halaman

ABSTRAK iii

ABSTRACT iv

PENGHARGAAN v

SENARAI KANDUNGAN viii

SENARAI TRANSLITERASI xiv

SENARAI KEPENDEKAN xviii

BAB I PENDAHULUAN 1

1.1 Pengenalan 1

1.2 Latar Belakanga Kajian 6

1.3 Masalah Kajian 11

1.4 Objektif Kajian 13

1.5 Kepentingan Kajian 13

1.6 Skop Kajian 14

1.7 Kajian Terdahulu 16

1.8 Metodologi Kajian 28

1.8.1 Metode Pengumpulan Data 29

1.8.2 Metode Analisis Data 33

1.8.3 Pendekatan Kajian 34

(7)

ix

BAB II PEMIKIRAN AL-QARADAWI MENGENAI POLITIK 37

2.1 Biografi Ringkas al-Qaradawi 37

2.1.1 Kampung Kelahiran 38

2.1.2 Keluarga 39

2.1.3 Pendidikan 40

2.1.4 Berkaitan dengan Gerakan Ikhwan Muslimun 43

2.2 Metode Fatwa al-Qaradawi 46

2.2.1 Bebas daripada Sikap Taksub Mazhab dan Taklid 50

2.2.2 Memudahkan Bukan Menyusahkan 55

2.2.3 Berkomunikasi dengan Manusia Menggunakan Bahasa Semasa 61 2.2.4 Menghindari Perkara yang Tidak Bermanfaat 66 2.2.5 Bersikap Pertengahan antara Kekerasan dan Kelembutan 68

2.2.6 Fatwa Mesti Dijelaskan Secukupnya 71

2.3 Pendekatan Fatwa Politik al-Qaradawi 73

2.3.1 Mempertimbangkan antara nas dan al-Maqasid 74 2.3.2 Mempertimbangkan antara Maslahah dan Mafsadah 80 2.3.3 Mempertimbangkan antara Nas dan Realiti Semasa 82

2.3.4 Mempertimbangkan Perubahan Fatwa. 85

2.4 Fatwa Berkenaan Isu Politik al-Qaradawi 86

2.4.1 Islam dan Politik 86

2.4.2 Islam dan Demokrasi 88

(8)

x

2.4.3 Peranan Wanita dalam Politik 89

2.4.4 Pencalunan Bukan Islam di Parlimen 92

2.4.5 Berpakatan dengan Pemerintah atau Parti Bukan Islam 93 2.4.6 Negara Islam dan Konsep Penegakan Syari’ah Islam 96

BAB III DEWAN SYARI’AH PUSAT PARTAI KEADILAN

SEJAHTERA 99

3.1 Sejarah Partai Keadilan Sejahtera 99

3.1.1 Penubuhan dan Pendirinya 104

3.1.2 Asas, Visi dan Misi Parti 110

3.1.3 Berkaitan dengan Gerakan Ikhwan al-Muslimun 114

3.2 Profil Dewan Syari’ah Pusat PKS 117

3.2.1 Penubuhan 117

3.2.2 Tugas dan Fungsi DSP 118

3.2.3 Visi dan Misi DSP 119

3.2.4 Produk DSP 120

3.3 Profil Mufti Dewan Syari’ah Pusat PKS 121

3.3.1 Struktur Pengerusi DSP 123

3.3.2 Syarat-syarat Mufti DSP 124

3.3.2(a) Syarat-syarat Umum 124

3.3.2(b) Syarat-syarat Khusus 125

3.3.3 Rujukan DSP dalam Berfatwa 126

(9)

xi

3.3.3(a) Rujukan yang Mesti Dikuasai oleh Mufti DSP 126

3.3.3(b) Rujukan yang Dicadangkan DSP untuk Ahli PKS 128

3.4 Kaedah Fatwa Dewan Syari’ah Pusat PKS 128

3.4.1 Pengambilkiraan Mazhab Empat dan Mazhab Lainnya dalam Kalangan Ahli Ilmu Serta Memilih Mana-Mana Dalil yang Sahih dan Jelas Maslahahnya 129

3.4.2 Mengetahui Situasi Semasa dan Meraikan Kemudahan 131

3.4.3 Wajib Meraikan Pendekatan Wasatiyyah (kesederhanaan) 133

3.4.4 Wajib meraikan Maqasid al-Syari’ah dan Menjauhi Hillah yang Ditegah Demi Merealisasikan Maqasid 135

3.5 Fatwa Politik Dewan Syari’ah Pusat dan Pandangan Politik PKS 141

3.5.1 Islam dan Politik 141

3.5.2 Islam dan Demokrasi 143

3.5.3 Peranan Wanita dalam Politik 145

3.5.4 Pencalonan Bukan Islam di Parlimen 147

3.5.5 Kewajiban Megundi 152

3.5.6 Negara Islam dan Konsep Penegakan Syari’ah Islam 154

BAB IV ANALISIS PENGARUH FATWA AL-QARADAWI TERHADAP FATWA BERKENAAN DENGAN POLITIK DEWAN SYARI’AH PUSAT PKS 158

4.1 Pengaruh Terhadap Metode Fatwa 159

(10)

xii

4.1.1 Bersandar pada Kesahihan Dalil dan Mengambilkira Mazhab Empat

dan Mazhab Lain dari Kalangan Ahli Ilmu 162

4.1.2 Mengenal Pasti Realiti Semasa (Fiqh al-Waqi’) 164

4.1.3 Meraikan Manhaj yang Sederhana (Wasatiyyah) 166

4.1.4 Meraikan Maqasid al-Syari’ah. 168

4.2 Pengaruh Terhadap Kandungan Fatwa Politik. 170

4.2.1 Hukum Berpolitik dan Berparti 170

4.2.2 Demokrasi dalam Pandangan Islam 172

4.2.3 Hukum Penyertaan Wanita dalam Politik 176

4.2.4 Hukum Mencalunkan Orang Bukan Islam di Parlimen dan Berpakatan dengan Pemerintah atau Parti Bukan Islam 179

4.2.5 Kewajiban Mengundi 181

4.3 Pengaruh Terhadap Persamaan Pemikiran Politik antara al-Qaradawi dan PKS 184

4.4 Faktor Penyebab Fatwa al-Qaradawi Mempengaruhi Fatwa DSP PKS 188 4.4.1 Terpengaruh dengan Gerakan Ikhwan al-Muslimun 188

4.4.2 Masalah Politik Umat Islam Terjadi di Semua Negara Islam 190

4.4.3 Manhaj Sederhana Lebih Diterima oleh Situasi Indonesia 192

4.4.4 Model Fiqh al-Muqaranah al-Qaradawi Sesuai untuk Membahas Isu Politik 195

4.4.5 Buku al-Qaradawi Telah Banyak Diterjemahkan di Nusantara 197

(11)

xiii

BAB V KESIMPULAN DAN CADANGAN 201

5.1 Kesimpulan 201

5.1.1 Metode Fatwa Politik al-Qaradawi 201 5.1.2 Metode Fatwa Dewan Syari’ah Pusat PKS 203 5.1.3 Pengaruh Fatwa al-Qaradawi terhadap Fatwa Politik DSP PKS 205

5.2 Cadangan 208

BIBLIOGRAFI 209

LAMPIRAN 218

(12)

xiv

SENARAI TRANSLITERASI

Perkataan Arab yang digunakan dalam penulisan disertasi ini adalah mengikut kaedah transliterasi yang digunapakai oleh Universiti Malaya.

Huruf Arab Huruf Latin Contoh Asal Contoh Transliterasi

ء , لأس Sa’ala

ب

B

لدب

Badala

ت

T

رتم

Tamr

ث

Th

ةروث

Thawrah

ج

J

لاجم

Jamal

ح

H

ثيدح

Hadith

خ

Kh

دلاخ

Khalid

د

D

ناويد

Diwan

ذ

Dh

بهذ

Dhahaba

ر

R

ناحمر

Rahman

ز

Z

مزمز

Zamzam
(13)

xv

س

S

بارس

Sarab

ش

Sy

سشم

Syams

ص

S

برص

Sabr

ض

D

يرمض

Damir

ط

T

رهاط

Tahir

ظ

Z

رهظ

Zuhr

ع

c

دبع

cAbd

غ

Gh

بيغ

Ghayb

ف

F

هقف

Fiqh

ق

Q

يضاق

Qadi

ك

K

سأك

Ka’s

ل

L

بنل

Laban

م

M

رامزم

Mizmar

ن

N

مون

Nawm
(14)

xvi

ـه

H

طبه

Habata

و

W

لصو

Wasala

ء

Y

راسي

Yasar

Vokal Pendek

Huruf Arab Huruf Latin Contoh Asal Contoh Transliterasi

َ A لعف Faala

َ I

بسح

Hasiba

َ U

بتك

Kutiba

Vokal Panjang

Huruf Arab Huruf Latin Contoh Asal Contoh Transliterasi

ى ، ا A يضق ، بتاك Katib, qada

ي

I

يمرك

Karim
(15)

xvii

و

U

فورح

Huruf

Diftong

Huruf Arab Huruf Latin Contoh Asal Contoh Transliterasi

و Aw لوق Qawl

ي

Ay

فيس

Sayf

ي

Iyy/i

يعجر

Rajciyy/rajci

و

Uww/u

ودع

cAduww/cadu

Pengecualian

1. Huruf Arab ء (hamzah) pada awal perkataan ditransliterasikan kepada huruf (a) bukan kepada (‘a). Contoh:

بركأ

, transliterasi: akbar bukan ‘akbar.

2. Huruf Arab ة (ta’ marbutah) pada perkataan tanpa (al) yang bersambung dengan perkataan lain ditransliterasikan kepada huruf (t). Contohnya:

ميلعتلا ةازو

,

transliterasi: wizarat al-taclim. Dan pada perkataan yang ada (al) atau pada perkataan tunggal atau pada perkataan terakhir, ta’ marbutah ditransliterasikan kepada huruf (h).

Contoh Transliterasi

(16)

xviii

1.

ةبتكلما

al-maktabah 2.

ةعلق

qalcah 3.

ةبهو راد dar wahbah

SENARAI KEPENDEKAN

Abd : Abdul

a.s : ‘Alayh al-Salam

BJ : Bacharudin Jusuf

BPPT : Badan Pengkajian dan Penerapan Teknologi

c : Cetakan

DDII : Dewan Dakwah Islam Indonesia

DPC : Dewan Pimpinan Cabang

DPD : Dewan Pimpinan Daerah

DPP : Dewan Pimpinan Pusat

DPR : Dewan Perwakilan Rakyat DPRa : Dewan Pimpinan Ranting DPW : Dewan Pimpinan Wilayah

DSP : Dewan Syari’ah Pusat

Dr : Doktor Falsafah

et.al : et alli

artinya; kutipan dari pengarang lebih dari tiga orang FSLDK : Forum Silaturahim Lembaga Dakwah Kampus

(17)

xix

h : Halaman

H : Hijrah

H : Haji

Hj : Hajjah

H.M : Haji Muhammad

ibid : sama, maksudnya;

- Kutipan dari buku, pengarang dan penerbit yang sama - Kutipan yang tidak diselingi oleh kutipan lain

IAIN : Institut Agama Islam Negri

IIFSO : International Islamic Federation of Student Organization

IM : Ikhwanul Muslimin

ITB : Institut Teknologi Bandung

K.H : Kiyai Haji

KAMMI : Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia

LDK : Lembaga Dakwah Kampus

LIPI : Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia LIPIA : Lembaga Ilmu Pendidikan Islam Arab LMD : Latihan Mujahid Dakwah

M : Masehi

MA : Master of Art

MLM : Multi Level Marketing

Monas : Monumen Nasional

MPP : Majlis Pertimbangan Partai MPR : Majlis Permusyawaratan Rakyat

MPRS : Majlis Permusyawaratan Rakyat Semantara

(18)

xx

MUI : Majlis Ulama Indonesia

NGO : Non Governmental Organisation NKRI : Negara Kesatuan Republik Indonesia

No : Nombor

NU : Nahdlatul Ulama

op.cit : opus citato ( kutipan dari buku yang sama) PAN : Partai Amanat Nasional

PBB : Partai Bulan Bintang

PD : Partai Demokrat

PDI P : Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan

PK : Partai Keadilan

PKB : Partai Kebangkitan Bangsa PKS : Partai Keadilan Sejahtera PPP : Partai Persatuan Pembangunan

Prof : Profesor

PTN : Perguruan Tinggi Negri

PTS : Perguruan Tinggi Swasta

r.a : Radiyallah ‘anhu/ ‘anhum r.ah : Radiyallah ‘anha/ ‘anhun s.a.w : Salla Alla ‘Alayhi Wa Sallam s.w.t : Subhanahu Wa Ta’ala

t. tpt :tanpa tempat

t.t :tanpa tahun

TAP : Ketetapan

terj : terjemahan

(19)

xxi

UI : Universitas Indonesia

UMM : Universitas Muhammadiyah Malang

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

terutamanya dalam buku Islam and Other Faiths yang menjadi asas utama dalam kajian tentang pluralisme agama ini; kedua, penglibatan beliau secara aktif dalam

Pelajar akan dibekalkan dengan buku log dan diminta merakamkan aktiviti- aktiviti yang dilakukan sepanjang 10 minggu menjalani latihan. Buku ini hendaklah disahkan oleh

terutamanya dalam buku Islam and Other Faiths yang menjadi asas utama dalam kajian tentang pluralisme agama ini; kedua, penglibatan beliau secara aktif dalam

Kerani juga boleh menyemak buku - apabila buku dipulangkan ke dalam slot pemulangan, mereka akan mendaftar masuk buku- buku tersebut.. Sebelum itu, kerani-kerani mesti

Walaupun buku ini telah banyak membincangkan mengenai pengalaman peribadi, catatan, surat-surat dan sebagainya yang telah dihasilkan oleh Pramoedya Ananta Toer namun kajian

Daripada beberapa kajian yang telah ditulis berkaitan dengan bidang kuasa Mahkamah Syariah Aceh baik yang berbentuk buku, artikel mahupun kertas kerja tiada satu

Begitu juga dengan Guber, beliau adalah orang yang pertama menerbitkan buku tentang Indonesia sejak pada tahun 1920-an lagi dan beliau juga sebagai ahli Akademi Sains Rusia

Sesetengah penganjuran pameran khas yang besar akan melibatkan penerbitan buku ilmiah, katalog atau buku berkenaan pameran tersebut yang akan dijual di Kedai Buku, Muzium