• Tiada Hasil Ditemukan

HKN 207 – Fiksyen dan Drama Melayu dan Indonesia Moden

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "HKN 207 – Fiksyen dan Drama Melayu dan Indonesia Moden "

Copied!
2
0
0

Tekspenuh

(1)

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

Peperiksaan Semester Kedua Sidang Akademik 2003/2004

Februari/Mac 2004

HKN 207 – Fiksyen dan Drama Melayu dan Indonesia Moden

Masa : 3 jam

Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi DUA muka surat yang bercetak sebelum anda memulakan peperiksaan ini.

Jawab EMPAT soalan : SATU soalan dari setiap Bahagian A, B, C dan D.

Bahagian A

1. Apabila berhadapan dengan karya fiksyen, pembaca akan menempatkan diri mereka dalam sebuah kerangka bayangan fiksyeonal. Jelaskan maksud kerangka bayangan fiksyeonal dan terangkan bagaimana anda menggunakan kerangka tersebut untuk memahami cerpen-cerpen

“Dialog Pohon-Pohon” dan “Menunggu Ratu Adil.”

2. Membaca karya sastera dapat meninggikan nilai kerohanian. Bincangkan pernyataan ini berdasarkan cerpen-cerpen “Setangkai Melati Di Sayap Jibril” dan “ Kacapiring” karya Danarto.

…2/-

(2)

- 2 - [HKN 207]

Bahagian B

3. Karya sastera merupakan dokumen sosial sesebuah masyarakat.

Bincangkan pernyataan ini berdasarkan SAMA ADA novel Ranjau Sepanjang Jalan ATAU Percikan.

4. Novelis Indonesia sering mempersoalkan konflik dalam masyarakat mereka. Sejauhmanakah novel Azab dan Sengsara ATAU novel Kroco dapat menggambarkan kebenaran pernyataan ini?

Bahagian C

5. Bincangkan ideologi dan sikap Usman Awang berdasarkan drama Matinya Seorang Pahlawan-Jebat.

6. Bincangkan sejauhmanakah Motinggo Busye berjaya mempersoalkan

“kejahanaman” manusia dalam drama Malam Jahanam?

Bahagian D

7. Bincangkan dengan kritis persoalan dan perwatakan dalam cerpen-cerpen

“Dilarang Menyintai Bunga-Bunga” dan “Keras Hati.”

8. Plot merupakan salah satu unsur penting dalam menentukan kewajaran perkembangan cerita dan mutu sesebuah novel. Bincangkan pernyataan ini berdasarkan novel Ranjau Sepanjang Jalan dan Kroco.

- ooo 0 ooo -

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Begitulah hebatnya karya Shahnon Ahmad, Ranjau Sepanjang Jalan yang memberi impak yang besar kepada pembaca sungguhpun sudah berlalu selama 40 tahun. Novel ini adalah

Zakir dalam cerpen “Si Penggaru Kalbu” dan oleh Danarto dalam cerpen “Setangkai Melati di Sayap Jibril.” Sejauhmanakah penampilan konsep cinta abadi dalam cerpen-cerpen

Bincangkan bentuk-bentuk bencana alam yang dihadapi oleh golongan petani di Kampung Banggul Derdap yang tergambar dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan karya Shahnon Ahmad7.

“Hidup mati susah senang di tangan Allah.” Sejauhmanakah ungkapan itu menjadi pegangan hidup watak Lahuma dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan karya Shahnon Ahmad..

bagai mengatur gambar-gambar pada sebuah album yang indah sedang aku tidak pernah melihat gambar-gambar itu. Kesilapannya kita

Bincangkan pernyataan ini berdasarkan SAMA ADA novel Ranjau Sepanjang Jalan ATAU Percikan.. Novelis Indonesia sering mempersoalkan konflik dalam

Walaupun puisi Melayu moden telah berkembang sekitar tahun 1930-an, namun hanya pada tahun 1950-an bentuk sajak telah menjadi medium seni yang popular khususnya bagi pengucapan

Pilih seorang penyair wanita Malaysia DAN seorang penyair wanita Indonesia sebagai dasar perbincangan dan perlihatkan citra-citra penting yang telah diciptanya. Bentuk