iii
Abstrak
Kajian ini bertajuk “Beberapa Isu Pilihan Berkaitan Qada’ dan Qadar Menurut Ibn Qayyim al-Jawziyyah: Kajian Kitab ShifÉ’ al-‘AlÊl.” Satu kajian yang menganalisis salah satu karya Ibn Qayyim al-Jawziyyah dalam bidang Akidah, iaitu kitab beliau yang bertajuk ShifÉ’ al-‘AlÊl fÊ MasÉ’il al-QaÌÉ’ wa al-Qadar. Secara keseluruhan, kajian ini berkonsepkan perpustakaan (library research) yang berteraskan dua kaedah pengkajian;
pengumpulan data dan analisis data. Bagi menganalisis data, dua sub aplikasi digunakan iaitu induktif dan deduktif. Kajian ini mengandungi 5 bab iaitu: bab pertama, pendahuluan; bab kedua huraian riwayat hidup Ibn Qayyim al-Jawziyyah (691H-751H) dan pengenalan kitab ShifÉ’ al-‘AlÊl; bab ketiga analisis pandangan Ibn al-Qayyim tentang persoalan iÍtijÉj manusia terhadap takdir Allah dan penentuan takdir bahagia dan sengsara sebelum penciptaan mereka; bab keempat, analisis pandangan Ibn al- Qayyim tentang persoalan al-HudÉ (petunjuk) dan al-ÖalÉl (kesesatan) yang berlaku pada manusia, dan bab kelima penutup. Daripada kajian tersebut, didapati bahawa dalam beberapa persoalan yang berkaitan dengan takdir, Ibn al-Qayyim memiliki pandangan yang umumnya selaras dengan Akidah Ahl al-Sunnah wa al-JamÉ’ah yang menentang fahaman Qadariyah, Mu‘tazilah dan Jabariyah.
Abstract
This research entitles “Some Selected Issues on the Concept Qada’ and Qadar According to Ibn Qayyim al-Jawziyyah: A Study of his ShifÉ’ al-‘AlÊl”. The purpose of this research is to analyze one of Ibn Qayyim al-Jawziyyah’s work namely ShifÉ’ al-
‘AlÊl fÊ MasÉ’il al-QaÌÉ’ wa al-Qadar. The research has adopted the inductive and the deductive methods to analyze data. Both methods are library-research based which are applied in collecting and analyzing data. This research consists of five chapters; the first chapter is an introduction. The second chapter contains the biography of Ibn Qayyim al- Jawziyyah (691H-751H) and an introduction to his ShifÉ’ al-‘AlÊl. The third chapter analyses Ibn Qayyim al-Jawziyyah’s opinions about IÍtijÉj or humans’ remonstrance to Allah’s determination and to their misery and happy determination before the human’s creation. Further, the fourth chapter analyses Ibn Qayyim al-Jawziyyah’s opinions related to issues of al-HudÉ (guidance) and al-ÖalÉl (auctioneer) which usually occur in human beings’ life. This research ends with the conclusion in the fifth chapter. Finally, the research shows that Ibn al-Qayyim’s views on some cases related to the fate of human being are similar with the Sunnis’ views, since they reject the concept of Qadariyah, Mu‘tazilah and Jabariyah.
v
PENGHARGAAN
Segala puji dan kesyukuran yang berlimpah penulis panjatkan ke hadirat AllÉh SWT dengan untaian kata AlÍamdulillah. Dengan keizinan dan limpahan rahmat-Nya yang telah mengajarkan kepada hamba yang tidak mengetahui. Selawat dan salam dipersembahkan kepada Junjungan Nabi MuÍammad s.a.w atas perjuangannya dalam membimbing umatnya menuju insÉn yang kÉmil.
Terima kasih yang tak terhingga dihantarkan khususnya kepada yang berbahagia Profesor Madya Dr Wan Suhaimi Wan Abdullah dan Dr Mohamad Kamil Hj. Ab Majid selaku penyelia yang dengan sabar berkenan melapangkan masa dalam membimbing dan mencetuskan idea dalam menyelesaikan penulisan ini hingga ke noktah terakhir penulisan. Idea-idea dan pemikiran serta bimbingan beliau berdua adalah hikmah yang sangat besar bagi penulis. Penulis perlu mengekalkan penghargaan yang setinggi-tinginya dan menyampaikan jutaan terima kasih kepada semua pensyarah, terutama kepada Yang berbahagia Profesor Madya Dr Mohd Fauzi Hamat selaku ketua Jabatan dan semua staf kakitangan di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Kuala Lumpur yang telah membantu penyelesaian penulisan ini.
Ucapan terima kasih yang tak terhingga juga penulis sampaikan kepada keluarga besar di Indonesia, khasnya kedua orang tua yang senantiasa memberi semangat, sokongan baik moral mahupun material, sehingga penulis dapat menyelesaikan disertasi ini. Semoga kesihatan dan hikmah kehidupan mengalir di antara mereka.
Ucapan terima kasih yang tidak terhingga juga penulis sampaikan kepada suami tercinta Ismail Jalili, M.A yang telah banyak memberikan sokongan motivasi, moral dan material, tidak lupa kepada anak saya Najwah Nur Aqilah yang kerap saya tinggalkan demi penyelidikan ini. Kesabaran dan kasih sayang mereka amat saya hargai buat selama-lamanya. Sesungguhnya tanpa jasa baik, sokongan moral dan bimbingan mereka
semua yang disebut di atas, saya tidak akan dapat menyelesaikan disertasi sarjana ini dengan sempurna.
Akhirnya penulis berharap semoga kajian ini dapat memberi sumbangan dalam meningkatkan penyusunan karya dalam bidang akidah kepada sesiapa saja yang membaca kajian ini. Di samping juga memahami isi kandungan karya yang luar biasa ini, khasnya untuk penulis peribadi.
Wassalam.
Yang benar,
Fadillah Ulfa IGB100005
Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam
Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM) Kuala Lumpur Malaysia
Tarikh : 13 Mac 2011 M Bersamaan : 20 Rabi’ul Akhir 1433 H
vii
PANDUAN TRANSLITERASI
Penukaran dari tulisan Arab ke tulisan Rumi dalam tesis ini adalah berdasarkan transliterasi yang telah ditetapkan oleh Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya di dalam buku panduan penulisan tesis/disertasi Ijazah Tinggi keluaran 2006.
KONSONAN
Huruf Arab Transkripsi Rumi Huruf Arab Transkripsi Rumi
ء ،ا
a, ’ (Hamzah)ض
Ìب
Bط
Ïت
Tظ
Ðث
Thع
‘ج
Jغ
Ghح
Íف
Fخ
Khق
Qد
Dك
Kذ
Dhل
Lر
Rم
Mز
Zن
Nس
Sـھ
Hش
Shو
Wص
Îي
Yة
HVOKAL
Vokal Panjang Vokal Pendek
Huruf Arab Huruf Rumi Huruf Arab Huruf Rumi
آ
Éﹷ
Aي
Êﹻ
Iو
Ëﹹ
UDIFTONG
Huruf Arab Huruf Rumi
واَ
Awياَ
Ayّ ـﯾ
Iy/ Êوّ
Uwwix
SENARAI KEPENDEKAN
a.s : ‘Alayh al-SalÉm
‘Abd : Abdul
b. : Bin
c. : Cetakan
h. : Halaman
H : Hijrah/Hijriyah
Ibid, : Ibidem
j. : Jilid
M : Masihi
no : Nombor
op.cit., : Opera citato r.a : RaÌiya AllÉh ‘Anh
s.a.w : Øalla AllÉh ‘Alayh wa Sallam SWT : SubhÉnahu wa Ta‘ÉlÉ
t.p. : Tiada Penerbit
t.t. : Tiada Tarikh
t.t.p. : Tiada Tempat Terbit
ISI KANDUNGAN
Muka Surat
JUDUL
HALAMAN JUDUL ABSTRAK
ABSTRACT PENGHARGAAN
PANDUAN TRANSLITERASI SENARAI KEPENDEKAN
BAB 1: PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan 1.2 Latarbelakang Masalah 1.3 Permasalahan Kajian 1.4 Objektif Kajian 1.5 Kepentingan Kajian
1.6 Skop Kajian 1.7 Definisi Tajuk
1.8 Kajian Literatur 1.9 Metodologi Kajian
1.9.1 Metode Penentuan Subjek 1.9.2 Metodologi Pengumpulan Data
1.9.2.1 Kaedah Dokumentasi dan Penyelidikan Perpustakaan
1.9.3 Metodologi Analisis Data 1.9.3.1 Metode Induktif
1.9.3.2 Metode Deduktif 1.10 Sistematika Penulisan
i ii iii iv v vii ix
1 1 1 5 6 6 7 7 8 14 14 14 15
15 16 16 16
xi
BAB 2: RIWAYAT HIDUP IBN Al-QAYYIM DAN PENGENALAN KITAB SHIFÓ’ AL-‘ALÔL FÔ MASÓ’IL AL-QAÖÓ’ WA AL- QADAR
2.0 Pendahuluan
2.1 Riwayat Hidup Ibn al-Qayyim 2.1.1 Suasana Semasa Ibn al-Qayyim 2.1.1.1 Suasana Politik
2.1.1.2 Suasana Ekonomi dan Kemasyarakatan 2.1.1.3 Suasana Keilmuan 2.1.2 Nama Penuh dan Kelahiran
2.1.3 Pengajian, Guru-guru dan Murid-murid Ibn al- Qayyim
2.1.4 Akhlak dan Keperibadian 2.1.5 Karya-karya Ibn al-Qayyim 2.2 Pengenalan Kitab ShifÉ’ al-‘AlÊl fÊ MasÉ’il al-QaÌÉ’ wa
al-Qadar
2.2.1 Nama dan Edisi Kitab 2.2.2 Tujuan Penulisan Kitab 2.2.3 Penyusunan Kitab 2.2.4 Kandungan Kitab Secara Umum
2.2.5 Metodologi Penulisan Kitab 2.2.6 Beberapa Pemerhatian Terhadap Metodologi
Penulisan Kitab dan Kandungan Kitab 2.3 Kesimpulan
BAB 3: PANDANGAN IBN AL-QAYYIM TENTANG PERSOALAN I×TIJÓJ MANUSIA TERHADAP TAKDIR ALLAH DAN PENENTUAN TAKDIR BAHAGIA DAN SENGSARA SEBELUM PENCIPTAAN MEREKA
3.0 Pendahuluan
3.1 Takrif Qada’ dan Qadar 3.1.1 Takrif Qada’
3.1.2 Takrif Qadar
18
18 18 19 19 20 21 23 25
27 29 33
33 36 37 39 42 45
46
47
47 47 48 49
3.1.3 Pengertian Qada’ dan Qadar serta Kaitan di antara
Keduanya 3.2 Peringkat Penetapan Takdir
3.2.1 Takdir Pertama: Penetapan Takdir Sebelum Penciptaan Langit dan Bumi 3.2.2 Takdir Kedua: Penentuan Sengsara, Bahagia,
Rezeki, Ajal, dan Amal Manusia Sebelum Penciptaan Mereka 3.2.3 Takdir Ketiga: Penetapan Bahagia, Sengsara,
Rezeki, Ajal dan Amal Manusia Ketika Ia Berada dalam Perut Ibunya 3.2.4 Takdir Keempat: Malam al-Qadar
3.2.5 Takdir Kelima: Takdir al-YawmÊ (Takdir Harian) 3.3 Pandangan Ibn al-Qayyim Tentang Persoalan IÍtijÉj
Terhadap Takdir
3.4 Pandangan Ibn al-Qayyim Tentang Persoalan Penetapan Takdir Bahagia dan Sengsara Sebelum Penciptaan Manusia
3.5 Kesimpulan
BAB 4: PANDANGAN IBN AL-QAYYIM TENTANG PERSOALAN AL-HUDÓ (PETUNJUK) DAN AL-ÖALÓL (KESESATAN) YANG BERLAKU PADA MANUSIA 4.0 Pendahuluan 4.1 Takrif al-HudÉ (Petunjuk) dan al-ÖalÉl (Kesesatan) 4.1.1 Takrif al-HudÉ
4.1.2 Takrif al-ÖalÉl
4.2 Pandangan Ibn al-Qayyim Tentang Persoalan al-HudÉ
(Petunjuk) 4.2.1 Petunjuk yang Pertama: Petunjuk yang Bersifat
Umum
4.2.2 Petunjuk yang Kedua: Petunjuk yang Bersifat Penjelasan, Pengajaran dan Seruan Kepada Kemaslahatan Hamba di Akhirat 4.2.3 Petunjuk yang Ketiga: Petunjuk yang Bersifat
50
52 53
54
55
57
58 59
70
75
77
77 77 78 79 81 82
87
89
xiii
Taufik, Ilham dan Kehendak Allah 4.2.4 Petunjuk yang Keempat: Petunjuk Menuju Jalan ke
Syurga dan Neraka di Hari Kiamat
4.3 Pandangan Ibn al-Qayyim Tentang Persoalan al-ÖalÉl (Kesesatan)
4.3.1 Al-Khatm, al-Ùab‘, Akinnah, al-GhiÏÉ’, dan al- GhilÉf
4.3.2 Al-RÉn, al-Øumm dan al-Bukm 4.3.3 Al-Øarf, al-IghfÉl dan al-MaraÌ 4.4. Kesimpulan
BAB 5: PENUTUP
5.1 Pendahuluan 5.2 Kesimpulan
5.3 Saranan
5.4 Penutup
BIBLIOGRAFI
93
94
101 103 105 108
109 109 109
112 113 115