• Tiada Hasil Ditemukan

Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2010

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2010"

Copied!
20
0
0

Tekspenuh

(1)

168

BIBLIOGRAFI

AL-QURAN

Tafsir al-Quran pimpinan al-Rahman

KAMUS DAN MU’JAM

Ahmad Mukhtar „Omar et al., al-Mu‟jam al-„Arabi al-Asasi, al-Munazimah al-

„Arabiyyah Li al-Tarbiyyah Wa al-Thaqafah Wa al-„Ulum, Larus, t.t.

Kamus Dewan. Ed. Ke-4. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2010.

al-Marbawi, Muhammad Idris Abd al-Ra‟uf, Kamus Idris al-Marbawi, cet. ke-4, Mesir:

Matba‟ah Mustafa al-Babi al-Halabi Wa Awladuh, 1935.

Mohd Rawwas, Mu‟jam Lughah al-Fuqaha‟, cet. ke-4, Beirur: Dar al-Nafais, 1988.

Qutb Mustafa Sanu, Mu‟jam Mustalahat Usul al-Fiqh „Arabi-Ingilizi, Dar al-Fikr:

Damshiq, 2000.

Al-Razi, Muhammad bin Abi Bakr bin Abd al-Qadir, Muhtar al-Sihah, Beirut-Lubnan:

Maktabah Lubnan, 1993.

Rohi Ba‟albaki, al-Mawrid Qamus „Arabi Englizi, Beirut: Dar al-„Ilmi al-Malayin, 1993.

Sa‟di Abu Jib, Qamus al-Fiqhi Lughah Wastilahan, Syiria: Dar al-Fikr, 1988.

Umar Bakry, Kamus Indonesia-Arab-Inggeris, cet. ke-6, Jakarta: Mutiara Sumber Widya, 1983.

Yusuf Munawwir, Kamus Arab-Indonesia, Yogyakarta: Pondok Krapyak, 1982.

RUJUKAN BAHASA MELAYU

A. A. Navis, Alam Terkembang Jadi Guru, Jakarta: Grafiti pers, 1984.

(2)

169

A. Athaillah, Rasyid Ridha: Konsep Teologi Rasional dalam Tafsir al-Manar, Jakarta:

PT Gelora Aksara, 2006.

Ab. Manaf Ahmad, Tokoh-tokoh Agama dan Kemerdekaan di Alam Melayu, Kuala Lumpur: Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia, 2005.

Abd. Halim Mat Diah, Risalah: Suatu Contoh Tentang Huraian Metodologi, Kuala Lumpur: Fakulti Usuluddin, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 1987.

__________________.“Pendidikan Islam di Malaysia Sejarah dan Pemikiran, Kuala Lumpur: ABIM, 1989.

Abdullah @ Alwi Hassan, Penyelidikan Sebagai Asas Kemantapan Pengajian Syariah dalam Dinamisme Pengajian Syariah, Kuala Lumpur: APIUM, 2001.

Abdul Halim El-Muhammady, Adab Berijtihad dan Berikhtilaf Mengikut Syariat, Kajang: Institut Pengajian Ilmu-ilmu Islam, 2001.

_______________________. “Perbezaan Aliran Mazhab Fiqh: Perkembangan dan Masalah,” Kuala Lumpur: ABIM, 1986.

_______________________. “Dakwah dan Kesannya dalam kehidupan Masyarakat Melayu Tradisional,” dalam Dinamika Dakwah suatu Perspektif dari Zaman Awal Islam Hingga Kini, Kuala Lumpur: Angkatan Belia Islam Malaysia, 1992.

________________________.“Sumber Undang-Undang Islam dan Pandangan Orientalis,” Selangor: Budaya Ilmu Sdn. Bhd, 1994.

Abdullah Ishak, Pendidikan Islam dan Pengaruhnya, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1982.

Abdul Ghani Shamsudin, Kedudukan Hadis dalam Islam, Kuala Lumpur: Persatuan Ulama Malaysia, 1987.

Abdul Malik Karim Amarullah, Masuk dan Berkembangnya Agama Islam di Daerah Pesisir Sumatera Utara, dalam Sejarah Masuknya Islam ke Indonesia: Risalah Seminar, Medan: t.t.p, 1963.

Abdul Rahman Abdullah, Pemikiran Umat Islam di Nusantara, Kuala Lumpur: t.t.p, 1990.

____________________ . “Wacana Falsafah Sejarah: Perspektif Barat dan Timur,”

Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2000.

(3)

170

____________________ .“Sejarah Ikhtilaf Mazhab di Malaysia,” Selangor: Karisma Publications Sdn. Bhd, 2010.

______________________.“Pemikiran Islam di Malaysia: Sejarah dan Aliran,”

Jakarta : Gema Insani, 1997.

______________________.“Falsafah dan Kaedah Pemikiran, Kuala Lumpur: Utusan Publication, 2001.

______________________.“Pemikiran Umat Islam di Nusantara,” Kuala Lumpur:

Dewan Bahasa dan Pustaka, 1982.

______________________.“Gerakan Islam Tradisional di Malaysia: Sejarah Dan Pemikiran: Jamaat Tabligh Dan Darul al-Arqam,” Kuala Lumpur: Penerbit Kintan, 1992.

______________________.”Wacana Falsafah Sejarah: Perspektif Barat dan Timur,”

Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2000.

Abdul Kadir Muhammad, Sejarah Penulisan Hukum Islam di Malaysia, Kuala Lumpur:

Dewan Bahasa dan Pustaka, 1996.

Abdul Karim Ali, Pengambilkiraan Nilai Semasa dan Setempat dalam Menentukan Hukum: Konsep, Pendekatan dan Batas dalam Hukum Islam Semasa Bagi Masyarakat Malaysia yang Membangun, cet. ke-2, Kuala Lumpur: Penerbitan Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2001.

Abdul Rashed Melebek, Sejarah Bahasa Melayu, Kuala Lumpur: Utusan Publications

& Distributors, 2006.

Abu Bakar al-Ash‟ari, Kemerdekaan Berfikir dalam Islam atau Pembasmi Taqlid, Pulau Pinang: Persama Press, 1954.

Ahmad Sarwat, Seri Fiqih Kehidupan 1: Pengantar Ilmu Fiqih, Jakarta Selatan: DU Publishing, 2011.

____________, Lc, “Fiqih dan Syariah,” cet. ke-2, Jakarta Selatan: DU Center, t.t.

Akhria Nazwar, Syekh Ahmad Khatib: Ilmuan Islam di Permulaan Abad Ini, Panjimas: Jakarta, 1983.

Amir Mualim, Ijtihad dan Legilasi Muslim Kontemporeror, Yogyakarta: UII Press, 2006.

(4)

171

Andrea Ata Ujan, Membangun Hukum Membela Keadilan Filsafat Hukum, Yogyakarta: Penerbit Kanisius, 2009.

Asep Syamsul M. Romli, Demonologi Islam: Upaya Barat Membasmi Kekuatan Islam, Jakarta: Gema Insani Press, 2000.

Awang Sariyan, Sumbangsih Kumpulan Esei Mengenang Jasa Asraf dalam Sumbangan Syeikh Tahir Jalaludin (r.h.) terhadap Perkembangan Persuratan Islam, ed. Muhammad Bukhari Lubis, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2004.

_____________, “Asas Falsafah dan Pemikiran Melayu Berteraskan Islam,” Kuala Lumpur: Penerbitan Ilham Baru, 2010.

Azyumardi Azra, Islam Reformis Dinamika Intelektual dan Gerakan, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 1999.

Basri Ibrahim et al., Kaedah-kaedah Penting Usul Fiqh Berdasarkan Manhaj Ahli Hadith, Selangor: al-Hidayah Publications, 2011.

Deliar Noer, Gerakan Moderen Islam di Indonesia 1900-1942, Jakarta: Penerbit LP3ES,1973.

Djohan Affendi, Pembaharuan Islam di Indonesia, Bandung: Pustaka Mizan, t.t.

Ensiklopedia Sejarah dan Kebudayaan Melayu, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1995.

Fadhlullah Jamil, Pengaruh Pemikiran Syed Jamaluddin al-Afghani dan Syeikh Muhammad Abduh terhadap Sheikh Tahir Jalaludin dalam Syeikh Tahir Jalaluddin Pemikir Islam, ed. Sohaimi Abdul Aziz, Pulau Pinang: USM, 2003.

Faisal Othman, Islam dan Perkembangan Masyarakat, Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd, 1997.

H.M. Amin Abdullah, Paradigma Alternative Pengembangan Usul al-Fiqh dan Dampaknya pada Fiqh Kontemporer dalam Neo Usul Fiqh: Menuju Ijtihad Kontekstual, ed. Riyanto, Yogyakarta: Fakultas Syariah Press, 2004.

Hamka, Ayahku, Selangor: Pustaka Dini, 2007.

______.“Islam dan Adat Minangkabau,” Selangor: Pustaka Dini Sdn Bhd, 2006.

______.“Islam Dan Adat Minangkabau,” Jakarta: Pustaka Panjimas, 1985.

______.“Adat Minangkabau Menghadapi Refolusi,” Jakarta: Firma Tekad, 1963.

(5)

172

Hashim Ismail, Kaum Muda dan Pemikiran Progresif di Malaysia dalam Islam di Malaysia dan Sastera Nusantara, ed. Hamzah Hamdani Kuala Lumpur:

Gapeniaga Sdn. Bhd, 2005.

Hashim Musa, Merekonstruksi Tamadun Melayu Islam: Ke Arah Pembinaan Sebuah Tamadun Dunia Alaf Baru, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya, 2001.

Harun Nasution, Pembaharuan dalam Islam; Sejarah Pemikiran dan Pembaharuan, Jakarta: Bulan Bintang, 1994.

Hassan Langgulung, Asas-asas Pendidikan Islam, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991.

Idris Awang, Kaedah Penyelidikan: Satu Sorotan, Kuala Lumpur: Penerbit Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2001.

__________, “Penyelidikan Ilmiah Amalan dalam Pengajian Islam,” Shah Alam: Kamil & Shakir Sdn. Bhd, 2009.

Imam Barnadib, Arti dan Metode Sejarah Pendidikan, Jogjakarta: Yayasan Penerbit FIP-IKIP, 1982.

Al-Indunisi, Ahmad Nahrawi Abdul Salam. Ensiklopedia Imam Shafi‟i, Jakarta:

Penerbit Hilmah, 2008.

Irwan Mohd Subri, Sejarah Perundangan Islam Aliran al-Hadith dan Aliran al-Ra‟y dalam Fiqh, Negeri Sembilan: Kolej Universiti Islam Malaysia, 2006.

Ismail Hamid, Peradaban Melayu dan Islam, Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti, 1985.

Islamic Centre Sumatera Barat, Riwayat Hidup dan Perjuangan 20 Ulama Besar Sumatera Barat, Sumatera Barat: Penerbitan Pertama, 1981.

Ismail Ibrahim et al., Syekh Tahir Jalaluddin dalam Ulama Silam dalam Kenangan, ed. Ismail Mat, cet. ke-2, Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia, 1993.

Al-Suyuti, Jalaluddin Abd al-Rahman. Kaedah-Kaedah Hukum Islam Mazhab Shafi‟i terj. Mardhiya Mukhtar, Selangor: Crescent News (KL) Sdn. Bhd. 2004.

Al-Jarumi, Amin. Usul Fiqh Prinsip-Prinsip Perundangan Islam, Shah Alam: Pusat Penerbitan Universiti UTM, 2010.

Jawiah Dakir et al., Sunnah dan Bida‟ah dalam Amalan Orang Melayu, Kuala Lumpur:

Dewan Bahasa dan Pustaka, 2010.

(6)

173

Kamarudin Salleh, Pemikiran Islam Semasa: Konsep, Sejarah, Sumber dan Ciri dalam Diskusi Agama dan Pemikiran Islam ed. Jaffary Awang dan Indriaty Ismail, Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, 2007.

Koentjaraningtrat, Metod-Metod Penelitian Masyarakat, Jakarta: Pt Gramedia, 1977.

M. M. Rajab, Perang Paderi di Sumatera Barat, Jakarta: Balai Pustaka, 1964.

Mahmood Zuhdi Abd Majid, Transformasi Fikah Semasa, Selangor: PTS Islamika Sdn. Bhd, 2010.

_______________________.“Bidang Kuasa Jenayah Mahkamah Syariah di Malaysia,” Kuala Lumpur, 2001.

________________________.“Ke Arah Merealisasikan Undang-Undang Islam di Malaysia,” Kuala Lumpur, 1988.

_________________________.“Pengantar Undang-Undang Islam di Malaysia,” Kuala Lumpur, 1997.

_________________________.“Pengajian Syariah: Satu Pentakrifan dalam Dinamisme Pengajian Syariah,” Penerbitan al-Bayan, Kuala Lumpur, 1997.

_________________________.“Tokoh-Tokoh Kesarjanaan Sains Islam,” cet. ke-2, Selangor: Dawama Sdn. Bhd, 2003.

_________________________.“Hukum Islam Semasa di Malaysia: Prospek dan Cabaran,” Kuala Lumpur: Universiti Malaya, 1997.

Mat Saad Abd Rahman, Penulisan Fiqh al-Shafi‟i Pertumbuhan dan Perkembangannya, Bangi: Ikatan Studi Islam, UKM, 1983.

Md. Saleh Haji Md. @ Ahmad, „Urf dan Adat Semasa di Malaysia sebagai Asas Penentuan Hukum yang Tidak Dinaskan dalam Fiqh Malaysia: Ke Arah Pembinaan Fiqh Tempatan Yang Terkini, ed. Paizah Ismail & Ridzwan Ahmad, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 2000.

Md. Sidin Ahmad Ishak, Penerbitan dan Percetakan Buku Melayu 1807-1960, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1998.

M. Nasroen, Dasar Falsafah Adat Minangkabau, Jakarta: Pasaman, 1958.

Mohd Daud Bakar, Usul al-Fiqh Sebagai Kaedah Penyelidikan dalam Pengajian Syariah, dalam Dinamisme Pengajian Syariah ed. Mahmood Zuhdi Ab. Majid et al., Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2001.

(7)

174

Mohd Fauzi Hamat, Ketokohan al-Ghazali dalam Bidang Logik, cet. ke-3, Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2005.

Mohd Jamil Mukmin, Gerakan Islam di Malaysia: Kesinambungan, Respons dan Perubahan (1957-2000), Shah Alam: Pusat Penerbitan Universiti UITM, 2009.

Mohd Majid Konting, Kaedah Penyelidikan Pendidikan, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1990.

Mohammad Ilyas, Syeikh Tahir Jalaludin sebagai Model Contoh Integrasi Bidang Syariah dan Sains dalam Syeikh Tahir Jalaluddin Pemikir Islam, ed. Sohaimi Abdul Aziz, Pulau Pinang: USM, 2003.

Mohammad Redzuan Othman, Islam dan Masyarakat Melayu Peranan dan Pengaruh Timur Tengah, Kuala Lumpur: Penerbitan Universiti Malaya, 2005.

__________________________. “Pengaruh Timur Tengah dalam Perkembangan Awal Kesedaran Politik Melayu” dalam Jendela Masa, Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2001.

Mohd Rumaizuddin Ghazali, 10 Tokoh Sarjana Islam Paling Berpengaruh, Selangor: PTS Islamika, 2009.

Mohd Safie Abu Bakar, Metodologi Penyelidikan, Bangi: UKM, 1987.

__________________.“Keilmuan Islam dan Tradisi Pengajian Pondok, dalam Budi Kencana, Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 1994.

Mohd Sarim Mustajab, Gerakan Islah Islamiah: Kajian Terhadap Tiga Tokoh Pelopornya dalam Melaka dan Arus Gerakan Kebangsaan Malaysia, Kuala Lumpur Universiti Malaya, 1996.

Mohammad Kamil Ab. Majid, Tokoh-tokoh Pemikir Islam, Selangor: Pekan Ilmu Publications Sdn. Bhd, 2010.

__________________________.“Tajdid Perspektif Sejarah dan Masakini,” Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2000.

Mohd Fauzi Hamat, Asas-Asas Utama dalam Pemikiran Islam dalam Islam Liberal Isu dan Cabaran, ed. Abdul Karim Ali, Kuala Lumpur: Persatuan Ulama Malaysia, 2009.

_________________et al.,“Pemikiran Islam dan Cabaran Semasa,” cet. ke-2, KualaLumpur: Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam APIUM, 2006.

(8)

175

Mohamad Khairul Anwar Osman et al., Konsep Raf‟u al-Haraj Wa al-Mashaqqah dan Permasalahan al-Tasahul, Prosiding Seminar Kebangasaan Usul Fiqh Sufi Kuala Lumpur: Fakulti Syariah dan Undang-Undang, KUIM, 2004.

Mohd Sarim Mustajab, Sheikh Tahir Jalaludin al-Falaki: Pelopor Gerakan Pembaharuan Agama dan Perubahan Masyarakat, dalam Syeikh Tahir Jalaluddin Pemikir Islam ed. Sohaimi Abdul Aziz, Pulau Pinang: USM, 2003.

Mohd Muhibuddin, Penyelesaian Perkara Ahli Waris yang Hilang: Studi Atas Penetapan Pengadilan Agama Bantul Tahun 1999-2001, Yogyakarta: UCY, 2003.

Muhammad Tahir Jalaluddin, Ta‟yid Tadhkirah Muttabi„ al-Sunnah fi al-Rad „Ala al-Qa‟il bi Sunniyyah Rak„atayn Qabl al-Jum„ah, Pulang Pinang: Zi United Press, 1953.

_______________________.“Ini Huraian yang membakar Taman Persuraian Haji Bakar Pada menyatakan Hukum Dua Raka‟at Qabliah al-Jumaah,” Kaherah: al- Matba‟ah al-Marbawiyah, 1932.

__________________________.“Risalah Penebas Bid‟ah-bid‟ah di Kepala Batas,” Pulau Pinang: Lembaga Persediaan Majlis Muzakarah Kampung Baharu, t.t.

________________________.“Ini Perisai Orang Beriman Pengisi Mazhab Orang Qadiani,” Singapura: Setia Press, 1930.

__________________________, “Natijat al-„Umur,”Pulau Pinang: Penang Primier Press,1936.

Mukhtar Yahya & Fatchurrahman, Dasar-dasar Pembinaan Hukum Fiqh Islami, PT al- Maarif : Bandung. 1993.

Mukhtar Ramli, Iventori Surat-Surat Persendirian Syeikh Tahir Jalaluddin, Kuala Lumpur: Arkib Negara Malaysia, 1980.

Mustaffa Abdullah, Rasyid Ridha Pengaruhnya di Malaysia, Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2009.

Nazar Bakry, Fiqh dan Ushul Fiqh, cet. ke-4, Jakarta: PTRajaGrafindo Persada, 2003.

Nazirmuddin Bin Ahmad et al., Pembangunan Modal Insan di Malaysia: Satu Analisis dari Perspektif al-Hadis, dalam Sunnah Nabi: Realiti Dan Cabaran Semasa, Kuala Lumpur: Jabatan al-Quran dan al-Hadis, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2011.

(9)

176

Nik Abdul Aziz bin Nik Hassan, Islam dan Masyarakat Kota Bharu Sekitar Tahun 1900-1940, dalam Islam di Kelantan, ed. Nik Abdul Aziz bin Nik Hassan, Kuala Lumpur: Persatuan Sejarah Malaysia, 1983.

Nik Mohd Rosdi, Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, dalam Ilmuan Nusantara, Kuala Lumpur: Percetakan Zafar Sdn Bhd, 2011.

Rahimin Affandi Abdul Rahim, Kebudayaan Melayu dan Islam di Nusantara: Satu Analisa Pengkaedahan, dalam Hukum Islam Dan Budaya Tempatan, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2006.

_________________________.“Fiqh Malaysia: Suatu Tinjauan Sejarah,” dalam Fiqh Malaysia: Kearah Pembinaan Fiqh Tempatan Yang Terkini, ed. Paizah Ismail et al., Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2000.

__________________________.“Gerakan Tajdid di Malaysia: Teori dan Realiti,” dalam Dinamisme Pengajian Syariah, ed. Mahmood Zuhdi Ab. Majid, Kuala Lumpur:

Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2001.

__________________________.“Pengamalan Ilmu Usul Al-Fiqh di dalam Sastera Undang-Undang Melayu: Satu Analisa,” dalam Kesusasteraan dan Undang- Undang, ed. Muhammad Mokhtar Hassan, Kuala Lumpur: Penerbitan Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya, 2003.

__________________________et al.“Pemikiran Reformasi Melayu Semasa: Satu Analisis,” dalam Bahasa dan Pemikiran Melayu, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya, 2005.

Ramli Awang, Pemikiran Islam Aliran & Gagasan, Johor Bahru: Penerbit UTM Press, 2012.

Rushdi Ramli, Pentafsiran al-Quran dengan Menggunakan Akal: Sejauh Manakah Keharusannya Menurut Islam dalam Warisan al-Qur‟an Politik dan Pemikiran Semasa, ed. Mohd Radzi Othman et al., Pulau-Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia, 2003.

___________et al., “Kesesuaian Pemikiran dan Amalan Mazhab Selain Shafi`i dalam Masyarakat Islam di Malaysia: Satu Analisis Awal,” dalam Islam and Contemporary Muslims Challenggers and Issues, ed. Siddig Ahmad et al., Bangi: Jabatan Aqidah dan Falsafah, Falkulti Pengajian Islam, UKM, 2009.

Saadan Man et al., Fiqh Ikhtilaf Kuala Lumpur: Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2009.

(10)

177

___________, “Menagani Iktilaf di Malaysia menerusi penghayatan Fiqh al-Maqasid,”

dalam Maqasid al-Shari‟ah ed. Mahmood Zuhdi Abdul Majid et. al., Gombak:

Penerbit UIAM, 2012.

Shafie Abu Bakar, Keilmuan Islam dan Tradisi Pengajian Pondok, dalam Budi Kencana, Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 1994.

Shahibudin Lamin, Pemikiran al-Kindi Pengaruh Terhadap Intelektual Muslim di Malaysia dan Indonesia, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2006.

Shukri Ahmad, Pengaruh Pemikiran Ulama di Semenanjung Malaysia Akhir Abad ke 20, Sintok: UUM Press, 2011.

Sobhi Rajab Mahmassani, Falsafah Perundangan Islam, terj. Mufliha Wijayati, Kuala Lumpur: al-Hidayah Publications, 2009.

al-Dimasqi, Syeikh Muhammad Jamaluddin al-Qasimi, Mutiara Ihya „Ulum al-Din Hak Milik Muslim Imam al-Ghazali, terj. Panel Penterjemah, Shah Alam:

Illusion Network, 2009.

al-Edrus, Syed Muhammad Dawilah, Epistemologi Islam: Teori Ilmu dalam al-Qur‟an, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1999.

al-„Alwani, Taha Jabir Fayyadh, Adab Perbezaan Pendapat dalam Islam, Kuala Lumpur: Dewan Pustaka Islam, 1989.

Tajuddin Saman, Tokoh Ulama Nusantara, Kuala Lumpur: Berita Publishing Sdn.

Bhd, 1993.

Taufik Adnan Amal, Islam dan Tantangan Modernitas Studi Atas Pemikiran Hukum Fazlur Rahman, Bandung: Mizan, 1989.

Taqiyuddin Abu Bakar bin Muhammad al-Husaini, Kifayah al-Akhyar, terj.

Syarifuddin Anwar et. al., jilid 1, cet. ke-2, Surabaya: CV.Bina Iman, 1995.

Wael B. Hallaq, Sejarah Teori Hukum Islam, terj. E. Kusnadiningrat et al., Jakarta:

RajaGrafindo Persada, 2000.

Wan Mohd Shagir Abdullah, Koleksi Ulama Nusantara Jilid 1, Kuala Lumpur:

Khazanah Fataniah, 2004.

_________________________.“Wawasan Pemikiran Islam Ulama Asia Tenggara Jilid 3,” Kuala Lumpur: Persatuan Pengkajian Khazanah Klasik Nusantara, 2000.

William R. Roff, Nasionalisme Melayu, terj. Ahmad Boestamam, Kuala Lumpur:

Penerbit Universiti Malaya, 1975.

(11)

178

Yulizal Yunus, Syeikh Thaher Jalaluddin dalam Mestika Zed (pnyt.) Riwayat Hidup Ulama Sumatera Barat dan Perjuangannya, Padang: Islamic Centre Sumatera Barat, 2001.

Yusuf Qardhawi, Sanggahan Salah Tafsiran Islam, terj. Abdul Rahman Rukaini, Kajang: Synergymate Sdn. Bhd, 2004.

Zulkifli Mohamad al-Bakri, Istilah-Istilah Fiqah dan Usul: Empat Mazhab, Subang Jaya: OMR Press Sdn. Bhd, cet. ke-2, 2013.

RUJUKAN BAHASA ARAB

Al-Asnawi, Nihayah al-Sul fi Shrh Minhaj al-Usul, t.t.p, „Alim al-Kutub, t.t.

„Allamah Abi al-Talib Muhammad Shams al-Haq al-„Azim Abadi, „Awnu al-Ma‟bud Sharh Sunan Abi Daud, jilid ke-10, Dar al-Fikr Li al-Tiba‟ah Wa al-Nashr Wa al-Tawzi‟, t.t.

Al-Khatib, Muhammad al-Sharbini, al-Iqna‟ fi Hill alfaz Abi Shuja‟, Singapura:

Sulayman Mar‟i, t.t.

Al-Razi, Fakhr al-Din Muhammad bin „Umar, al-Mahsul fi al-„Ilmi Usul al-fiqh, Beirut:

Dar al-Kutub „Ilmiyyah, 1988.

„Abd al-„Aziz Mohd „Azam, al-Qawa‟id al-Fiqhiyyah, Ain al-Shams: Maktabah al- Risalah al-Dauliyyah, 1999.

„Abd al-Halim Mahmud, al-Islam Wa al-„Aql, Kaherah: Dar al-Kutub al-Hadithah, 1996.

„Abdul Karim Zaidan, al-Wajiz fi Usul al-fiqh (Beirut: Muassasah al-Risalah, cet. ke-IV, 1994.

Al-Bakistani, Zakaria Bin Ghulam Qadir, Taudih Usul al-Fiqh „Ala Manahij ahl al- Hadith, Sa‟udi: Dar Ibn al-Jauzi, 2007.

Al-Bahi, Muhammad, al-Fikr al-Islami fi Tatawwurih, cet. ke-2, Kaherah: Maktabah Wahbah, 1981.

Abu „Amr Uthman bin Abd al-Rahman Shahrazuri, Ma‟rifah Anua‟ „Ilmi al-Hadith li Ibn al-Salah, Beirut: Dar al-Kutub al-„Ilmiah, 2002.

(12)

179

Abu Zuhrah, Tarikh al-Madhahib al-Islamiyyah Fi al-Siyasah Wa al-„Aqaid Wa al- Tarikh al-Madhahib al-Fiqhiyyah, Kaherah: Dar al-Fikr, 1989.

Al-Naysaburi, Muslim bin al-Hajjaj Abu Husain al-Qusyairi, Sahih Muslim, jilid. 1, Beirut: Dar al-Ihya‟ al-Turath al-„Arabi, t.t.

Ja‟far as-Subhani, Tarikh al-Fiqh al-Islami Wa Adwaruhu, Beirut: Dar al-Adhwa`, 1999.

Jamal al-Din „Athiyyah, al-Tanzir al-Fiqhiy, ttp, tp, 1987.

Muhammad bin Ismail bin Solah al-Amir al-Kahlani al-Son‟ani, Subul al-Salam Sharh Bulugh al-Muram, Beirut: Dar al-Jayl, t.t.

al-Imam Shihab al-Din Abi Muhammad Abd al-Rahman bin Ismail bin Ibrahim al- Ma‟ruf bi Abi Shamah al-Shafi‟i, al-Ba‟ith „Ala Inkar al-Bid‟ah Wa al- Hawadith, Makkah: Matba‟ah al-Nahdah al-Hadithah.

Al-Qazwini, Muhammad bin Yazid Abu Abdullah, Sunan Ibn Majah, jilid. 1, Beirut:

Dar al-Fikr. t.t.

Al-Shafi‟i, Muhammad bin Idris, al-Risalah, Beirut: Dar al-Nafais, 1999.

Al-Shatibi, Abu Ishaq Ibrahim bin Musa bin Muhammad al-Lakhmi, al-„Itisam, Dar al- Tauhid, t.t.p, t.t.

Al-Siba‟i, al-Sunnah Wa Makanatuhu fi al-Tasyri‟ al-Islami, Kaherah: t.t.p, 1949.

Al-Suyuti, Jalal-Din Abd al-Rahman Abi Bakr, al-Ashbah Wa al-Naza‟ir fi Qawa‟id Wa al-Furu‟ Fiqh al-Shafi‟iyyah, Beirut: Dar al-Kutub al-„Ilmiyyah, 1998.

Al-'Utsaimin, Muhammad Sholeh, al-Usul Min 'Ilmi al-Usul, Kaherah: Maktabah al- Sunnah, 1993.

Al-Zuhayli, Wahbah, Marji„ al-„Ulum al-Islamiyyah (Damsyik: Dar al-Ma„rifah, 1992.

RUJUKAN BAHASA INGGERIS

Abu Bakar Hamzah, Al-Imam Its Role in Malay Society 1906-1908, Kuala Lumpur:

Pustaka Antara, 1991.

(13)

180

Ahmad Ghorab, Subverting Islam: The Role of Orientalist Centres, Petaling Jaya: The Open Press, 1995.

Ibrahim Abu Bakar, Islamic Modernism In Malaya: The Life and Thought of Sayid Syekh al-Hadi 1867-1934, Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 1994.

Joseph Schat, An Introduction To Islamic Law, cet. ke-3, Oxford: Oxford University Press, 1964.

M.B. Hooker, The Translation of Islam Into Southeast Asia, dalam Readings on Islam in Southeast Asia, Singapore, t.t.p, 1985.

M.B. Hooker, Islamic Law in Southeast Asia, Singapore, t.t.p, 1984.

Peter G. Riddel, Islam and The Malay-Indonesian World: Tranmission and Responses, Singapura: Horizon Books Pte Ltd, 2001.

RUJUKAN KERTAS KERJA

Abdul Halim El-Muhammady,“Pengaruh Fiqh Shafi‟i dalam Pemikiran Masyarakat Melayu di Malaysia” Kertas kerja, Seminar Hukum Islam Semasa V, Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2007.

Ahamad Asmadi Sakat dan Latifah Abdul Majid,“Kewibawaan Muhammad Idris al- Marbawi dalam Memahami Beberapa Manhaj Imam al-Tirmidhi dalam Kitab Bahr al-Madhi,” Makalah seminar Serantau Ilmuan Hadis dalam Peradaban di Alam Melayu Bangi: Penerbitan UKM, 2010.

Ammar Bin Fadzil,“Kepentingan Penguasaan Usul Fiqh: Satu Analisis Umum, Prosiding Seminar Kebangasaan Usul Fiqh Sufi, Kuala Lumpur: Fakulti Syariah dan Undang-Undang, KUIM, 2004.

Eficandara Masril, “Prof. Dr. H. Mahmud Yunus: Tokoh Mujaddid dari Minangkabau, Prosiding Nadwah Ulama Nusantara (Nun) Iv, Ulama Pemacu Transformasi Negara, Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, UKM, 2010.

Luqman Haji Abdullah,“Isu-Isu Mazhab dan Khilafiyyah di Malaysia, kertas kerja, Seminar Pemikiran Islam Peringkat Kebangsaan II, Anjuran Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur 20-22 Julai 2010.

(14)

181

Mahyuddin Abu Bakar,“Amalan Taklid kepada Mazhab Shafi‟i di Kedah: Satu Tinjauan Ringkas,” Makalah, Seminar Antarabangsa Nilai dalam Komuniti Pasca Modenisme SIVIC, Langkawi, 4-6 September 2004.

Mohamad Amin Abu Bakar et al.,“Sumbangan Syeikh Tahir Jalaluddin (1869-1956M) Terhadap Perkembangan Fiqh di Nusantara,” Prosiding Nadwah Ulama Nusantara (Nun) Iv, Ulama Pemacu Transformasi Negara, Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Bangi: UKM, 2011.

Mustaffa bin Abdullah et al.,“Konflik Ikhtilaf di Kalangan Aliran-Aliran Islam di Malaysia: Faktor dan Punca,” Kertas kerja, seminar Antarabangsa Pemikiran Islam, Bangi: Jabatan Akidah dan Falsafah, UKM, 2004.

Noor Naemah Abd Rahman et al.,“Paradigma Tradisionalism dan Kesannya terhadap Proses Pengamalan Islam di Kelantan” dalam Prosiding Seminar Antarabangsa Pemikiran Islam, Bangi: Jabatan Akidah dan Falsafah, UKM, 2004.

Rahimin Affandi Abd. Rahim,“Tradisi Intelektual Melayu-Islam: Daripada Metafora Kepada Saintifikisme,” Makalah, seminar Internasional Sunda Islam-Melayu Nusantara Reaktualisasi Nilai-Nilai Budaya Dua Bangsa Serumpun Bandung, Indonesia, 2011.

_________________________.“Genre Orientalism dan Sejarah Islam di Alam Melayu: Satu Analisa Kritikal,” kertas kerja, Persidangan Serantau Pendidikan Islam 2010, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 2010.

_________________________.“Pemikiran Reformis Melayu Semasa: Satu Analisa‟, dalam Seminar Bahasa dan Pemikiran Melayu,” Anjuran Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya, 2002.

__________________________.“Batu Bersurat Terengganu: Penilaian Terhadap Konsep Kearifan Tempatan Melayu–Islam,” Kertas kerja, seminar Batu Bersurat Piagam Terengganu di Kompleks Lembaga Muzium Negeri Terengganu, 25-26 Mac 2012.

__________________________.“Aliran Pemikiran Islam Moden: Satu Kajian Perbandingan,” kertas kerja, Seminar Pengurusan Keganasan Politik di Malaysia, Anjuran Maktab Pegawai Kanan PDRM, Cheras, Kuala Lumpur, 2003.

______________________________et al.,“Pemikiran Pembangunan Hukum Islam di Malaysia: Satu Analisis,” Kertas kerja, Seminar Kebangsaan Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari, Universiti Sains Malaysia, 29 oktober 2008.

Saadan Man,“Persepsi Golongan Agamawan Terhadap Gerakan Islah dan Tajdid di Malaysia,” Prosiding Persidangan Antarabangsa Islam dalam Masyarakat

(15)

182

Malaysia, Kuala Lumpur: Jabatan Sejarah Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya, 2010.

___________.“Kesan Konflik antara Aliran Tradisionalisme dan Reforisme dalam Perkembangan Pemikiran Hukum Islam di Malaysia,” Kertas kerja, Seminar Hukum Islam Semasa iv Peringkat Kebangsaan, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2005.

____________. et al.,“Kesesuaian Pemikiran dan Amalan Mazhab selain Shafi`i dalam Masyarakat Islam di Malaysia: Satu Analisis Awal,” dalam Islam and Contemporary Muslims Challenggers and Issues ed. Siddig Ahmad et al., Bangi:

Jabatan Aqidah dan Falsafah, Falkulti Pengajian Islam, UKM. 2009

RUJUKAN JURNAL

Abd Jalil Borham, “Sumbangan Ulama dalam Perkembangan Islam di Alam Melayu,”

Jurnal Syariah, jilid ke-4, bil. 2, 1996.

Abdul Basith Junaidy, “Revitalisasi Usul Fiqh dalam Menghadapi Perubahan Sosial,‟

Islamika, vol. 3, no. 2, 2009.

Abdul Hayei Abdul Syukur, “Sumbangan Tok Kenali Terhadap Gerakan Tajdid di Kelantan, Jurnal al-Bayan, vol. 1, 2003.

Abdul Monir Yaakob, “Ciri-Ciri dan Implikasi Syariat: Satu Sorotan Umum,” Jurnal Syariah, 14:1, 2006.

Abdul Majid Macken, “Contemporary Islamic Legal Organization in Malaya,” New Heaven: Southeast Asian Studies, no. 13. 1969.

Abidin Jaafar, Kedudukan al-Sunnah sebagai Sumber Hukum Kedua Setelah Al-Qur'an, Ittihad Jurnal Kopertis Wilayah Xi Kalimantan, vol. 3, no. 3. 2005.

Ahmad Hassan,“al-Shafi‟i Role in the Development of Islamic Jurisprudence,” Islamic Studies, vol. v, 1996.

Aminudin Basir et al.,“Konsep Al-Sunnah Menurut Ahli Hadith,” Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, no 7, 2006.

Basri Ibrahim, “Perbezaan Pendapat dalam Perkara Cabang Fiqh: Analisis terhadap Pandangan al-Qaradawi, Jurnal Syariah, bil. 1, j. 18, 2010.

(16)

183

Ediwar et al., “Kesenian Bernuansa Islam Suku Melayu Minangkabau,” Jurnal Melayu, no. 5, 2010.

H. Akhmad Haries, “Hukum Islam: Antara Teks, Moral, dan Akal,” Jurnal Mazahib, vol. iv, no. 1, 2007.

Hafiz Zakariya, “Islamic Reform in Malaya: The Contribution of Shaykh Tahir Jalaluddin,” Intellectual Discourse, vol. 13, no 1, 2005.

Inarah Ahmad Farid dan Saadan Man, Keterbukaan Bermazhab dalam Realiti di Malaysia: Keperluan atau Kecelaruan, Jurnal Syariah, jil. 20, bil 3, (2012).

Irwan Mohd Subri, “Penggunaan Masalah dalam Pembelajaran Subjek Usul Fiqh:

Satu Kajian di Universiti Sains Islam Malaysia,” Jurnal Syariah, 15:1. 2007.

Ismail Hamid, Syair Mengenai Ilmu Agama dalam Kesusasteraan Melayu Tradisional, Sari II (1993).

Jamalluddin Hashim dan Abdul Karim Ali, Metode Penulisan Fiqh oleh Nur Al-Din Al- Raniri dalam Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim, Jurnal Syariah, j. 17, Bil. 2, 2009.

Luqman Haji Abdullah, “Bermazhab dan Fanatik Mazhab: Satu Sorotan dalam Kerangka Amalan Bermazhab Shafi‟i Masyarakat Melayu, Jurnal Fiqh: no. 4, 2007.

Mohammad Kamil Ab. Majid, “Ulama dan Perubahan Sosial dalam Islam,” Jurnal Usuluddin, bil ke-10, 1999.

Mohd Anuar Ramli, “Pemikiran Mesra Gender dalam Karya Fiqh Ulama Melayu Klasik,” Jurnal Syariah, j. 18, bil ke-2, 2010.

Mohd Daud Bakar, “Instrumen Fatwa dalam Perkembangan Perundangan Islam,” Jurnal Syariah, j. 5, bil. ke-1, 1997.

Mohd Fauzi Hamat dan Mohd Sobri Ellias, “Aspek-Aspek Pemikiran Kritis dalam al- Qawa„id al-Fiqhiyyah,” Jurnal Syariah, j. 18, bil. ke-3, 2010.

Mohd Koharuddin Mohd Balwi, “Tradisi Keilmuan dan Pendidikan dalam Tamadun Melayu di Nusantara,” Jurnal Kemanusiaan, Kuala Lumpur: UTM, bil. ke-3, 2004.

Muhammad Adib Shamsudin et al., “Metod Penulisan Kitab Matla‟ al-Badrayn Wa Majma‟ al-Bahrayn, Jurnal Melayu (5), 2010.

(17)

184

Muhammad Hasan,“Tela‟ah Historis Pembentukan dan Karakteristik Ushul Fiqh,”

Ittihad Jurnal Kopertis Wilayah XI Kalimantan, vol. 3, no. 4, 2005.

Mustaffa Abdullah, “Biografi Sayyid Muhammad Rasyid Ridha,” Jurnal al-Bayan, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, vol. 2, 2004

Nik Abdul Aziz Nik Hassan, “Perbahasan Tentang Jilatan Anjing: Satu Perhatian,”

Jurnal Jebat, Jabatan Sejarah, UKM, 1980.

Noor Naemah Abdul Rahman, Pengajaran Kursus Usul al-Fiqh Peringkat Ijazah Dasar Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya: Pengalaman dan Penilaian, Jurnal Syariah, 14:1, 2006.

Othman Md. Yatim et al.,“Tradisi Intelektual Melayu-Islam: Daripada Metafora Kepada Saintifikisme,” Jurnal Melayu (6), 2011.

Pramono,“Teks dan Konteks Kepemimpinan Kaum Tua dalam Naskah-Naskah Tarekat Syattariyah di Minangkabau,” Jurnal Hunafa, vol. 6, no. 1, 2009.

________.“Surau dan Tradisi Pernaskahan Islam di Minangkabau: Studi atas Dinamika Tradisi Pernaskahan di Surau-surau di Padang dan Padang Pariaman,”

Jurnal Hunafa, vol. 6, no. 3, 2009.

Rahimin Affandi Abdul Rahim et al., “Konsep Fiqah Malaysia Dalam Perundangan Islam: Satu Pengenalan,” Kajian Malaysia, vol. 28, no. 2, 2010.

____________________________ et al., “Warisan Karya Ulama‟ Melayu-Islam Silam dan Kaitannya dengan Pengajian Moral di Zaman Moden,” Jurnal Usuluddin, bil ke-27. 2008.

____________________________.“Memperkasakan Budaya Berfikir Islam: Suatu Analisa, Afkar: Jurnal Akidah dan Pemikiran Islam, Universiti Malaya, bil. 3, 2002.

____________________________.“Budaya Taqlid dalam Masyarakat Melayu: Satu Tinjauan Ringkas,” Jurnal Syariah, jil ke 3, no. 3, 1995.

____________________________et al., “Mazhab Shafi‟i dalam Pengajian Syariah di Malaysia: Satu Analisis,” Jurnal Fiqh, no. 4, 2007.

____________________________et al., “Impak Genre Orientalisme dalam Sejarah Tamadun Islam: Analisis Terhadap Perkembangan Semasa,” Jurnal Sejarah, 2010.

(18)

185

Rushdi Bin Ramli, “Pemantapan dan Pengukuhan Pengajian Fiqh Shafi„i di Institusi Pengajian Tinggi: Satu Penilaian, Pemerhatian Tulus dan Pengalaman, Jurnal Fiqh, no. 4, 2007.

Saadan Man et al. “Kesesuaian Pemikiran dan Amalan Mazhab Selain Shafi`i dalam Masyarakat Islam di Malaysia: Satu Analisis Awal,” Jurnal Fiqh, no. 6, 2009.

__________,“Ikhtilaf Fiqhi di Kalangan Aliran Syafi'iyyah dan Salafiyyah di Malaysia: Analisis Retrospektif Terhadap Faktor Pencetus,” Jurnal Fiqh, Universiti Malaya, 2005.

Tatiana Denisova, “Kajian Teks-Teks Melayu Islam di Barat: Masalah dan Kesalahfahaman Utama,” Jurnal Afkar, bil. 9, 2008.

Wan Zulkifli Wan Hassan, “Nilai-Nilai Fleksibiliti dalam Sumber Perundangan Islam,” Malim, bil. 10, 2009.

Zahari Mahad Musa, “Qawl al-Sahābi sebagai Sumber Hukum:Tumpuan kepada Kes- Kes Farā‟id Tertentu,” Jurnal Syari‟ah, jil. 20, bil. 2 (2012).

RUJUKAN AKHBAR

Wan Mohd Shagir Abdullah, “Syeikh Tahir Jalaluddin Ahli Falak Dunia Melayu,”

Utusan Malaysia, Bicara Agama, 7 Jun 2004.

________________________. “Syeikh Ahmad Khatib al-Minangkabawi Imam dan khatib Masjid al-Haram Mekah,” Utusan Malaysia, Bicara Agama, 14 Februari 2005.

RUJUKAN BAHAN YANG TIDAK DI TERBITKAN

Farah Iliyani Zakaria, “Kesarjanaan Ilmu Usul al-Fiqh di Alam Melayu,” Kajian Ilmiah, Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 2002.

Khadijah Bt Sulaiman, “Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin dan Pemikirannya Mengenai Islam,” Kajian Latihan Ilmiah Fakulti Usuluddin, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2004.

(19)

186

Mafri Amir, “Reformasi Islam Dunia Melayu Indonesia: Studi Pemikiran, Gerakan dan Pengaruh Syeikh Muhammad Thahir Jalal-Din,” Kajian Doktor Falsafah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2004.

Mohamad Amin Bin Abu Bakar, “Sumbangan Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin Al- Falaki Terhadap Perkembangan Fiqh dan Falak,” kajian Tesis Phd Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, 2012.

Mohd Fauzi Hamat, “Pengaruh Mantiq Terhadap Pemikiran Islam,” Disertasi Sarjana Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 1996.

Musa Mustafa Musa Qadah, “al-Maskut „Anhu „Inda al-Usuliyyin,” Tesis Phd, Jabatan Fiqh dan Usul, Universiti Jordan, 2005.

Norhayaty Abd Wahid, “Aliran Pemikiran Modenis: Tumpuan Terhadap Pemikiran Syeikh Tahir Jalaluddin,” Kajian Ilmiah, Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2003.

Saidul Amin, “Perdebatan Kaum Muda dan Kaum Tua di Minangkabau dalam beberapa Masalah Pemikiran Islam,” Disertasi Sarjana, Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam, Kuala Lumpur, APIUM, 2002.

RUJUKAN LAMAN WEB

http://ms.wikipedia.org/wiki/ Sheikh_Muhammad_Tahir_Jalaluddin dicapai pada tarikh 12 feb 2012.

Laman Web Jabatan Mufti Pulau Pinang, Sheikh Tahir Jalaluddin Al-Falaki, http://mufti.penang.gov.my/v1/pusat_falak/sheikh%20tahir%20jalaluddin.htm, dicapai pada 19 Julai 2012.

al-Ta‟asub al-Madhhabi Atharuhu „Ala al-Madhahib al-Islamiyyah http://www.al- forqan.net/ dicapai pada 20 Jun 2012.

RUJUKAN BAHAN ARKIB NEGARA

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0036108, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1952.

(20)

187

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0036134, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1953.

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0035983, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1937.

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0036871, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1957.

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0036106, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1929.

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0036838, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1930.

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0035957, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1936.

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0036111, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1932.

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0036131, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur. 1953.

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0035931, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1951.

Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Surat Persendirian No Ruj: 2006/0036841, Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur, 1938.

Melayu di Malaysia” http://ms.wikipedia.org/wiki/ Sheikh_Muhammad_Tahir_Jalaluddin dicapai pada tarikh http://mufti.penang.gov.my/v1/pusat_falak/sheikh%20tahir%20jalaluddin.htm,

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Compliance, Noncompliance Strategies, and the Correlates of Compliance in 5‐year‐old Japanese and American Children. Adrian Akmajian,

Guru Matapelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Madrasah Tsanawwiyah Negeri Koto Dian pada 11 Des 2009 bertempat di Madrasah Tsanawwiyah Negeri Koto Dian.. Eli Kasmi

(2012) Penekanan Ilmu Morfologi Dalam Buku Teks Bahasa Arab Penekanan Ilmu Morfologi Dalam Buku Teks Bahasa Arab. Kuala Lumpur: Fakulti Bahasa Dan Linguistik,

Fadzil Adam et al (2006), Memperkasakan Modal Insan: Antara Peranan Dan Cabaran, (Seminar Tamadun Islam Tentang Pembangunan insan Peringkat Kebangsaaan,

Kertas kerja dibentangkan semasa Seminar Pemikiran Islam Peringkat Kebangsaan II – “Al-Asha‘irah dan Cabaran Mutakhir” pada 20-22 Julai 2010 di Universiti Malaya, Kuala

Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.. Lajnaț al-Ta’līf wa al-Tarjamaț

Satu Kajian Penguasaan Nahu Bahasa Arab Peringkat Menengah Di Kalangan Pelajar Menengah Agama Arab: Tesis yang tidak diterbitkan, Universiti Malaya: Kuala

Kertas kerja ini dibentangkan di dalam Seminar Pemikiran Islam Peringkat Kebangsaan II, anjuran Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti