i
ii
iii
ABSTRAK
Muhammadiyah adalah suatu pertubuhan sosial keagamaan yang terbesar di Indonesia yang telah diasaskah oleh KH. Ahmad Dahlan sejak tahun 1912. Melalui analisis kualitatif didapati sekira 18 (delapan belas) pokok-pokok yang telah diasaskan oleh Muhammadiyah dalam menetapkan suatu keputusan, ianya meliputi kepada perbahasan istidlal, ijtihad, akidah, dan penggunaan hadith dalam menjadikannya sebagai dalil. Pada bahagian akhir daripada Pokok-pokok Manhaj Majlis Tarjih berkenaan didapati suatu penjelasan khas mengenai cara-cara ber-istidlal kepada sebuah hadith, walaupun ianya agak ringkas. Hasil analisis terhadap Pokok-pokok Manhaj Majlis Tarjih akan dibuat penilaian mengikut standard manhaj tarjih yang telah diasaskan oleh ulama silam, seumpama; pen-tarjih-an dari sudut perawi, pen-tarjih-an dari sudut matan hadith dan pen-tarjih-an disebabkan lain- lain faktor. Penilaian dilanjutkan kepada aplikasi dalam menentukan putusan. Apakah ianya telah diaplikasikan dalam menentukan fatwa ataupun belum seluruhnya diaplikasikan. Bagi kajian ini, ada dua metodologi penyelidikan yang akan digunapakaikan iaitu metode pengumpulan data dan metode analisis data. Adapun metode pengumpulan data ialah melalui kajian perpustakaan, kajian lapangan dan temubual. Bagi menganalisis data digunakan metode induktif, deduktif dan komparatif. Daripada pelbagai fatwa yang telah dikeluarkan oleh Muhammadiyah, pengkaji mendapati ada 6 (enam) fatwa yang nampaknya bercanggah dengan kaedah tarjih yang sediaada dan juga terhadkan hanya kepada perbahasan hadith-hadith ahkam. Muhammadiyah dalam menyelesaikan masalah hukum kadangkala tidak hanya melihat kepada kaedah tarjih, akan tetapi juga melihat kepada kemaslahatan dan juga perkembangan zaman modern. Hasil penelitian 6 (enam) fatwa di atas, didapati percanggahan dengan kaedah tarjih, antaranya; hadith perintah lebih
iv
didahulukan, hadith mursal lebih didahulukan, hadith da’if lebih didahulukan, hadith yang tidak dikuatkan oleh sunnah lebih didahulukan dan lainnya.
v
ABSRACT
Muhammadiyah is the largest religious social organization largest in Indonesia which was founded by KH. Ahmad Dahlan in 1912. Through qualitative analysis founded approximately 18 (eighteen) regulation which had been implemented by Muhammadiyah in putting a decision, it covers the debate in istidlal, independent thinking, faith, and application of hadith. At the end of Manhaj Tarjih regulations the Council found a specific explanation method istidlal to a hadith, although it is quite simple. The analysis of Manhaj Tarjih regulations will be evaluated according to the standard of tarjih which was founded by the scholars, such; tarjih from the point of transmission, tarjih texts and terms of hadith and tarjih from other factors. The valuation extend to application in determining the verdict. Have they apply them in determining the verdict or not entirely applied. For this study, two research methodologies will be used, namely the method of data collection and data analysis method. For the former, library research, field study and interview are implemented. To analyze the data, inductive method, deductive, and comparative method are used. On the numerous fatwas issued by Muhammadiyah, researcher founded no 6 (six) fatwas seem to conflict with the existing methods but only limited to the hadith ahkam.
Muhammadiyah in resolving legal issues not only take tarjih methods consideration, but also look to the maslahah, place and time. The results of the 6 (six) fatwas above, have discrepancies with tarjih methods, including; hadith that contain imperative meaning, mursal, da'if are more common in use and also hadith that not substantiated by another sunnah.
vi
PENGHARGAAN
ِمْيِحَّرلا ِن ْحَّْرلا ِللها ِمْسِب
Dengan nama Allah, yang maha pemurah, lagi maha mengasihani
Alhamdulillah segala pujian dipanjatkan ke hadrat Allah SWT. di atas segala nikmat yang dilimpahi kepada penulis sehingga telah diberi keizinan, kekuatan, keazaman, kelapangan masa, hidayah dan inayahnya dalam menyiapkan dan menyelesaikan kajian yang bertajuk “Aplikasi Manhaj Tarjih Hadith Ahkam Oleh Muhammadiyah Indonesia”.
Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW. yang menjadi utusan terakhir pembawa rahmat ke seluruh alam. Hanya kepada Allah kesyukuran dipanjatkan atas segala anugerah dan kekuatan yang diberikan untuk menyiapkan kajian disertasi ini.
Terlebih dahulu, penulis melahirkan rasa sukacita di atas kejayaan menyiapkan disertasi ini. Mungkin didapati kekurangan dan kelemahan tertentu yang tidak dapat dikesan oleh pengkaji. Namun begitu, pengkaji telah berusaha sedaya upaya menyiapkannya walaupun berhadapan dengan pelbagai cabaran.
Penulis ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, yang telah memberi peluang kepada penulis untuk melanjutkan pengajian di peringkat sarjana dalam bidang Usul Fiqh.
Sekalung penghargaan dan ucapan terima kasih penulis rakamkan kepada Profesor Madya Dr. Abdul Karim Ali selaku penyelia yang telah memberikan bimbingan, saranan, nasihat, dan tunjuk ajar dalam penyelidikan dan penulisan kajian ini. Semoga Allah SWT.
sentiasa memberikan keberkatan kepadanya, Amin.
vii
Terima kasih juga penulis sampaikan kepada seluruh kaki tangan perpustakaan Awam UM, perpustakaan ZA‟BA, perpustakaan Akademi Pengajian Islam, perpustakaan Universiti Muhammadiyah, perpustakaan IAIN Ar-Raniry dan kepada semua pihak yang telah membantu dan memberikan kemudahan kepada penulis sepanjang penyelidikan ini.
Lebih daripada itu, penulis turut mengucapkan terima kasih kepada semua pensyarah dan kaki tangan Jabatan Fiqh dan Usul Akademi Pengajian Islam yang memberikan tunjuk ajar selama pengajian di Universiti ini. Selain itu, ucapan terima kasih juga ditujukan kepada kawan-kawan yang telah membantu penulis dalam menyelesaikan penulisan kajian ini, samaada secara langsung ataupun tidak langsung.
Penulis selanjutnya mengucapkan terima kasih dan penghargaaan yang sebesar- besarnya kepada Ayahanda tercinta H. Abdullah Aly (Allah Yarham) dan ibunda tercinta pula Nurhafsah (Allah Yarham) serta semua ahli keluarga yang banyak memberikan sokongan dan inspirasi ketika kepada penulis dalam menyelesaikan kajian ini.
Akhirnya, penghargaan dan terima kasih kepada istri tercinta Asma binti H. Usman dan ananda tersayang Syifa, Shafia dan Muhammad Faiz yang telah banyak memberikan semangat tanpa mengenal lelah, semoga Allah menganugerahkan kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Kepada semuanya, pengkaji mendoakan semoga Allah SWT. memberi ganjaran yang setimpal atas pengkhidmatan yang diberikan. Dialah sahaja yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Amiin…
Jazakum Allah Khayr al-Jaza’….
Sekian terima Kasih
viii
20/1/2014
Mujiburrahman Abdullah IGA 110020
KANTOR KEMENTERIAN AGAMA KAB. BIREUEN PROV. ACEH
INDONESIA
e-mail: mujiburrahmanabdullah@yahoo.co.id H/P: +6285277691320 / +62644324198
ix
Dedikasi
Karya disertasi ini Saya persembahkan kepada:
Kedua Ibu Bapaku H. Abdullah Aly & Nurhafsah binti Abdullah Ibu Bapa Mertuaku H. Usman Sulaiman & Hj. Ainul Mardhiah
Isteri yang dikasihi Asma binti H. Usman
Anak-anakku yang dicintai Syifa, Shafia, Muhammad Faiz Keluarga semua yang disayangi
Kepada Guru-guru
Do’a, Pengorbanan dan Keikhlasan dalam mendidikku hanya Allah yang membalasnya..
Sokongan, Do’a dan Kesabaran Isteri dan Anak-ankku Merupakan energi yang membuat Ayah
sentiasa bersemangat dalam menjalani semua aktiviti..
x
SENARAI KANDUNGAN
Halaman
PERAKUAN ……….iii
ABSTRAK ………iv
ABSTRACT ………...v
PENGHARGAAN ………vi
DEDIKASI ………ix
SENARAI KANDUNGAN ………...x
SENARAI TRANSLITERASI ………...xiii
SENARAI KEPENDEKAN ………...xvi
BAB. PENDAHULUAN Pendahuluan ………...1
Definisi Tajuk dan Rumusan Kajian ………..3
Latar Belakang Kajian ………...7
Permasalahan Kajian ………...………...9
Objektif Kajian ……….14
Kepentingan Kajian ………..15
Skop Kajian ………..16
Kajian Literature ………..17
Metodologi Kajian ………...27
xi
BAB I: SEJARAH PERKEMBANGAN MUHAMMADIYAH DI INDONESIA
1.1.Sejarah Penubuhan Muhammadiyah ………..32
1.1.1. Latar Belakang Lahirnya Muhammadiyah Di Indonesia ………...32
1.1.2. Muhammadiyah dan Perkembangan Islam di Timur tengah ……….35
1.1.3. Pengasas dan Pimpinan Muhammadiyah Di Indonesia ……….38
1.1.4. Pembaharuan dan Pemurnian Islam Oleh Muhammadiyah …...……….48
1.2.Sejarah ditubuhkannya Majlis Tarjih Muhammadiyah ………...52
1.2.1. Asal usul ditubuhkan Majlis Tarjih ………...52
1.2.2. Kedudukan, Tugas dan Fungsi Majlis Tarjih Muhammadiyah ………...54
1.2.3. Manhaj Majlis Tarjih Muhammadiyah …………...……….56
1.2.4. Pengetua-pengetua Majlis Tarjih Muhammadiyah …………...57
BAB II: MANHAJ TARJIH HADITH 2.1.Pen-tarjih-an Dari Sudut Perawi ………61
2.2.Pen-tarjih-an Dari Sudut Matan Hadith ………77
2.3.Pen-tarjih-an Dari lain-lain faktor ……….85
BAB III: MANHAJ TARJIH HADITH OLEH MUHAMMADIYAH 3.1.Manhaj Ijtihad Muhammadiyah ………....92
3.2.Pokok-Pokok Manhaj Tarjih Muhammadiyah ………..98
3.3.Manhaj Tarjih Hadith Muhammadiyah ………...103
3.4.Perbandingan Manhaj Tarjih Ulama silam dan Muhammadiyah ………110
3.5.Aplikasi Ilmu Usul Fiqh di kalangan Muhammadiyah ………113
xii
BAB IV: ANALISIS TARJIH TERHADAP FATWA-FATWA MUHAMMADIYAH
4.1.Bidang Ibadah ………..118
4.1.1. Fatwa Muhammadiyah Tentang Penentuan 1 Ramadan ...……...118
4.1.1.1.Pandangan dan Dalil Muhammadiyah ……….118
4.1.1.2.Analisis Terhadap Dalil Muhammadiyah ……...……….122
4.1.1.3.Pandangan dan Dalil Ulama-ulama lain ………...124
4.1.1.4.Analisis Fatwa Dari Sudut Pandang Kaedah Tarjih …………...…….127
4.1.2. Fatwa Muhammadiyah Tentang Salat Tarawih ………...129
4.1.2.1.Pandangan dan Dalil Muhammadiyah ……….129
4.1.2.2.Analisis Terhadap Dalil Muhammadiyah ………...….131
4.1.2.3.Pandangan dan Dalil Ulama-ulama lain ………...133
4.1.2.4.Analisis Fatwa Dari Sudut Pandang Kaedah Tarjih ………....136
4.2.Bidang Muamalat ……….138
4.2.1. Fatwa Muhammadiyah Tentang Interest Bank ………138
4.2.1.1.Pandangan dan Dalil Muhammadiyah ...138
4.2.1.2.Analisis Terhadap Dalil Muhammadiyah ...142
4.2.1.3.Pandangan dan Dalil Ulama-ulama lain ...143
4.2.1.4.Analisis Fatwa Dari Sudut Pandang Kaedah Tarjih ...145
4.2.2. Fatwa Muhammadiyah Tentang Insurance ………..147
4.2.2.1.Pandangan dan Dalil Muhammadiyah ...147
4.2.2.2.Analisis Terhadap Dalil Muhammadiyah ...152
4.2.2.3.Pandangan dan Dalil Ulama-ulama lain ...153
4.2.2.4.Analisis Fatwa Dari Sudut Pandang Kaedah Tarjih ...156
4.3.Bidang Keluarga dan Kesihatan ………...158
4.3.1. Fatwa Muhammadiyah Tentang Rancang Keluaga ……….158
4.3.1.1.Pandangan dan Dalil Muhammadiyah ...158
4.3.1.2.Analisis Terhadap Dalil Muhammadiyah ………165
4.3.1.3.Pandangan dan Ulama-ulama lain ……...……….166
4.3.1.4.Analisis Fatwa Dari Sudut Pandang Kaedah Tarjih ………167
4.3.2. Fatwa Muhammadiyah Tentang Derma Organ ………168
4.3.2.1.Pandangan dan Dalil Muhammadiyah ………...168
4.3.2.2.Analisis Terhadap Dalil Muhammadiyah ………172
xiii
4.3.2.3.Pandangan dan Ulama-ulama lain …...……….173
4.3.2.4.Analisis Fatwa Dari Sudut Pandang Kaedah Tarjih ………175
BAB V: PENUTUP 5.1.Rumusan dan Kesimpulan ………...177
5.2.Cadangan dan Saranan ……….183
5.2. 1. Saranan Kepada Pihak Jabatan Fiqh dan Usul ………..183
5.2.2. Saranan Kepada Pihak Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya ………..184
5.2.3. Saranan Kepada Pihak Kerajaan ………184
5.2.4. Saranan Kepada Muhammadiyah dan Ahli Muhammadiyah ………185
5.2.5. Saranan Kepada Individu ………...185
5.2.6. Saranan Kepada Semua Pihak ………186
BIBLIOGRAFI
xiv
SENARAI TRANSLITERASI
Perkataan Arab yang digunakan dala penulisan Disertasi ini adalah mengikut kaedah transliterasi yang digunapakai oleh Universiti Malaya.
Huruf Arab Huruf Latin Contoh Asal Contoh Transliterasi
,ا
ء
a,‟لأس
sa’alaب
bلدب
Badalaت
tرتم
Tamrث
Thةروث
Thawrahج
jلجم
Jamalح
Hثيدح
Hadithخ
khدلاخ
Khalidد
dناويد
Diwanذ
dhبهذ
Dhahabaر
rنحْر
Rahmanز
zمزمز
Zamzamس
sبارس
Sarabش
shسشم
Shamsص
sبرص
Sabrض
dيرمض
Damirط
tرهاط
Tahirظ
zرهظ
Zuhrع
„دبع
‘abdغ
ghبيغ
Ghaybف
fهقف
Fiqhق
qيضاق
Qadiyxv
ك
kسأك
ka’sل
lبنل
Labanم
mرامزم
Mizmarن
nمون
Nawmه
hطبه
Habataو
wلصو
Wasalaي
yراسي
Yassarة
h,tةروس
SurahVokal Pendek
Huruf Arab Huruf Latin Contoh Asal Contoh Transliterasi
- َ--
aلعف
fa’alaَ --
-
iبسح
Hasiba-- َ
-
uبتك
KutibaVokal Panjang
Huruf Arab Huruf Latin Contoh Asal Contoh Transliterasi
ى , ا
aيضق , بتاك
katib, qadaي
iيمرك
Karimو
uفورح
Hurufxvi
Diftong
Huruf Arab Huruf Latin Contoh Asal Contoh Transliterasi
َ --
ْو -
Awلوق
Qawlَ --
ْي -
Ayيرخ
Khayrَ --
و -
Awwةوق
Quwwah-- َِ
ي -
iy,iyبيرع
‘arabiy/iPengecualian
1. Huruf Arab ء (hamzah) pada awal perkataan ditransliterasikan kepada huruf (a) bukan kepada huruf („a). Contoh: , transliterasi: akbar bukan ‘akbar. بركأ
2. Huruf Arab ة (ta’ marbutah) pada perkataan tanpa (al) yang bersambung dengan perkataan lain ditransliterasikan kepada huruf (t). Contohnya: ميلعتلا ةرازو, transliterasi:
wizarat al-ta’lim. Manakala pada perkataan yang ada (al) atau pada perkataan tunggal atau pada perkataan terakhir, ta’ marbutah ditransliterasikan kepada huruf (h).
Contoh Transliterasi
هبتكلما
al-maktabahةعلق
qal’ahةبهو راد
dar wahbahxvii
SENARAI KEPENDEKAN
„Abd : Abdul
Dr. : Doktor Falsafah et.al : Dan lain-lain H. : Hijriyah
Ibid : Ibidem (rujukan pada tempat yang sama) KH. : Kyai Haji
MA. : Master of Art
TNI : Tentara Nasional Indonesia KSA : Kingdom of Saudi Arabia no. : Nombor
Prof : Profesor
PP. : Pimpinan Pusat
PWM : Pimpinan Wilayah Muhammadiyah PDM : Pimpinan Daerah Muhammadiyah RA. : Radiya Allah „anhu/a
SAW. : Salla Allah „alaihi wa Sallam SWT. : Subhanahu wa Ta‟ala
t.tp. : tanpa tempat t.p. : tanpa penerbit t.t. : tanpa tarikh terj. : terjemahan