Kedudukan dan Keberadaan Masyarakat O
Asli Bajau Laut dalam Sejarah Pendudukan Je di Sabah,1942-45
Satu Tinjauan Awal
Hafijah Sidru Azmi Arifin
Pusat Pengajian
Ilmu
KemanusiaanUniversiti
Sains MalaysiaAbstrak
Pendudukan Jepun
di
Sabah telahbermula
sejak 1942 dan berlangsung sehingga 1945 menyaksikan kekalahanke
atas Jepun dalam perangpasifik.
Pendudukan Jepundi
sememangnyabanyak meninggalkan kesan yang mendalam
terhadapPelbagai peristiwa yang berlaku rentetan dari peristiwa tersebut
hinggaPendudukan Jepun merupakan
topik
yangfidak
habisuntuk dibincang.
Oleh keranamemiliki
30 etnik dan sub-etnik yang berbeza, maka banyak kajian yangditulis
peranan,
kedudukan serta peristiwa yang berkaitan
denganzaman
pendudukan J Masyarakat orang aslitidak
asinglagi di
Sabah dan kedudukan merekadiakui
sejak lagi. Akan tetapi bukan semua masyarakat orang asli dapat didedahkan akan sejarah Maka dariitu, timbul
persoalan kemana merekaini
semasa pendudukan Jepundi
Sabah.yang mereka lakukan? Adakah mereka
ini
melakukan penentangan terhadappihak
Je1Penentangan yang bagaiinana? Kedudukan mereka pada ketika
itu
seperti tidak diketahuitidak
dibincangkan dalam mana-manakajian. Apa
yang pasti, kedudukan masyarakat asli terutamanya sub-etnik BajauLaut
dalam penulisan sejarah adalah kabur. Maka, berpendapat bahawa, kedudukan merekaini
semasa pendudukan Jepun adalahtidak j
Penulisan
ini
dilakukan bagi memahami persoalan-persoalan tersebut dengan sumber lisan dan pelbagai kajian lepas.Kata Kunci
: Kedudukan, Bajau Laut, Pendudukan Jepundi
SabahPengenalan
Bajau
merupakanetnik
kedua terbesardi
Sabah selepasetnik
Kadazan Dusun.Kom
Bajau terbahagi kepada dua kumpulaniaitu
Bajau Pantai Barat yangtinggal
dan menetap daerah sepertiKota
Belud, Papar dan Tuaran manakala Bajau PantaiTimur
puladaerah Sempoma, Kunak, Lahad Datu dan Sandakan. Pembahagian etnik berlaku disebab wujudnya perbezaan yang jelas sama ada kawasan tempat tinggal, slanga bahasa, budaya dan
juga
adat walaupunia ini
kelihatan sama. Umumnya,etnik
Bajau dapat dibezakan melalui kegiatan harian merekaiaitu
sama ada bekerja sebagai penternak, petani, pesawah mahupun sebagai nelayan.Ciri
kegiatanharian ini
diperhatikan terhadapBajau Pantai Barat
yang137
sebagai
'Koboi
Sabah' kerana kemahiran mereka dalam menunggang kuda.Bajau Pantai
Timur pula
sangat terkenal sebagai petani, nelayan dan penyelamir
sehinggakan merekaini
digelar sea gyytsies, panglimadilaut
pelaut dan pelayar is disebabkan kehidupan mereka yang sangat rapat denganlaut. Etnik
Bajau boleh kepada beberapa sub-etnik yang lain seperti Bajau Simunul, Bajau Ubian, BajauBajau Sikubung (Kubang), Bajau
BenararVBinadan,Bajau Yakan, Bajau
Sibaud,@ajau
Laut) dan Bajau Asli.
Kepelbagian sub-ehrikini wujud kerana
petbezaan bahasa walaupun mereka bertutur dalam bahasa yang sama.I
Secaraumunya,
masyarakatBajau laut
merupakankomuniti yang tinggal
dan iami kawasanLaut
Sulu,Laut
Celebes danLaut
Sulawesi(rujuk
peta 1). Kawasanini
kawasan persempadanan antara
Malaysia, Filipina dan
Indonesia. Disebabkanini hidup
sebagai 'nomadic boatpeople'iaitu
golongan yang menjadikan perahu i tempat tinggal maka merekaini
sering bermigrasi antara kawasan-kawasan tersebut.tidak diketahui
secarajelas bilakah
merekaini mula
bermigrasi.Apa yang
pasti,ini
telah wujud dan mendiami kawasan kepulauan antara sempadan Malaysia (Sabah)Filinina
semasa era KesultananSulu iaitu
abad ke-18. Malah wujudjuga
sumber yang bahawa merekaini
merupakan'orang laut' yang
memberi pertuanan kepada ttesultananSulu dan terlibat dalam
perdagangan sumberlaut
secarabarter (pterikaran) tahm
keadaantidak
langsung.Maka dari itu,
boleh dikatakan bahawakomuniti
Bajau Laut!;ang ada pada
hari ini,
merupakankomuniti
yangtelah lama
mendiami kepulauan antara sempadanMalaysia
(Sabah)dan Filipina.
Jelasnya, kawasan tersebutmenjadi
kawasan:. migasi
merekauntuk
salingberulang-alik
antara buah negara.Dari
satu segi, merekaini
boleh dikatakan sebagai masyarakat orang
asli
disebabkan kewujudan merekaini
diketahui telah wujud sejak abad ke-18 lagi.138
peta 1.1 : Menunjukkan
kedudukanBajau Laut di tiga
sempadan negaraiaitu
(Saba$, selatanFilipina dar
Indonesia.(Sumber
:
Abrahamsson,E.
dan Schagatay,E.,
dalamLiving
Based on Breath-HoldDiving
in the Baiau '1Komuniti
Bajau Laut yang terdapatdi
Sabah pada hariini
adalah berasal dari keluarga Bajaudi
selatan kepulauanFilipina
danmula
bermigrasi dan menetapdi
kawasan perail Dantaitimur
Sabah semasa era pemerintahan Kesultanan Sululagi, iaitu
sekitar abad ke-Oleh
keranaebrik Bajau mempunyai banyak sub-etnik maka istilah Bajau Laut (
konteksterkini)
digunakan bagi membezakan etnik Bajau yang terdapatdi
daerahiaitu
antaraBajau Darat dan Bajau Laut.
Pengistilahanini dilakukan
bagimereka yang
menggunakan slanga bahasayang berbeza'
Sepertiyang
penulis merekaini
merupakankomuniti
yanghidup
sebagai nomadic boatpeople
makamenjadikan laut
sebagai sumber utamakehidupan
mereka keranamelalui Laut,
m meneruskankehidupan
dengan menggunakansumber dan
mendapatkanhasil
dari tersebut. walaupun mereka tinggal dan hidup dalam perahu, namun wujud juga keadaan menyebabkan merekaini
terpaksa naik ke darat seperti membeli barang keperluan beras.wujud juga teori yang
menyatakan bahawa merekaini
akan merasa mabuk tinggal dan hidupdi darat.
Banyak gelaran yang diberikan terhadap sub-etnikini,
contotsea gltpsies, sea people, sea nomads disebabkan mereka amat mahir dalam selok belok i
kelautan.
Disebabkankehidupan mereka yang agak 'unik' ini
bandilakukan dalam pelbagai bidang
ilmu.
Setakat
ini, kajian
dan penulisan berhubung sosial, ekonomi, sosiobudaya, seni dan warisankomuniti
Baiau Lautini
masihlagi
terbatas dan hanya dilakukan oleh orang sarjana seperti James FrancisWarren
(1981,2000,
2002),Yap
BengLiang
(1Clifford
Sather (1997),David E.
Sopher (1965),Halina
Sendera (2007) danlain lain
Manakala bagi kajian yang menumpukan terhadap aspek sejarah bagikomuniti ini'
masihkurang diberi
perhatian yangjitu.
Walaupunpafa penyelidik
memasukkan sedikit sejarah dalam penuliSanmerek4 namun
apa yarlgpasti
aspekini
amat kurang apatah lagi kajian yang melibatkan kedudukan mereka semasa zamanperang.Maka dari itu,
timbul
persoalan kemanakahkomuniti ini
pergi semasa era perang zaman pendudukan Jepun. Dimana kedudukan mereka padaketika itu,
bagaimanala
pihak Jepun terhadap mereka, apayangmereka lakukan pada waktu tersebut. Perkaraini
sebenamya memerlukan penelitian yang khusus dan penting kerana bagi penulis,ini
merupakan sejarah yangterpinggir
apatahlagi
merekajuga
terkena tempias kesan pendudukan Jepun pada ketika itu. Maka atas kesedaranitu,
penulis cuba untuk menonjkomunifi ini,
meskipun kertas kerjaini
hanya membincangkan ia sebagai satu tinjauan139
Kajian
persoalan
tersebut, maka objektif utama kajian ini
dilakukandan
mengenalpasti kedudukandan
keberadaan masyarakat Bajauadalah
untukLaut
semasa Jepundi
Sabah.Kajian
logi
merupakanrangka yang dilakukan
bagi merancang denganlebih teliti
dan sumberyang
releven dengan kajian.dalam mendapatkan data dan pelbagai
Data dan pelbagai sumber
lain
yangdikumpul
akan cuba dianalisisuntuk dijadikan
sebagai bukti nyata kepada persoalanpokok
dalamkajian.
Dalam menjalankankajian ini,
pengkaji nrenggunakan pelbagai kaedah bagi mendapatkan data dan pelbagai sumber lain. Penggunaan tumberini
dilakukan bagi memenuhidisiplin
dalamilmu
sejarah agar penulisankajian ini
benepati pendekatan pengumpulan sumber dalam kajian. Penggunaan sumber dalam kajianlni
adalahdikukuhkan
dengan pengumpulan sumber pertamadan disusuli
dengan sumber;
kedua.$umber
Pertama
Dalam menjalankan
kajian ini,
pengkaji menggunakan beberapa kaedah kajian yang menurutpenulis.ia nya releven
dengankajian pengkaji.
Penggunaan sumber pertamaini meliputi
analisisdan
pengumpulandata dan pelbagai
sumber-sumber pertamayang lain.
Dalam lnencari dan mendapatkan data dan sumber pertama, penulis menggunakan kaedah instrumen[ajian iaitu alatan kajian bagi penyelidikan ini
berdasarkankaedah menganalisis
dan pengumpulan terhadap datayangdiperolehi. Dalam kajianini,
data dan pelbagai sumber yangfuin
diperoleh adalahdalam benflrk deskrif
sepertinota kerja
lapangan semasa pengkajii
melalflrkankajian
lisan terhadap responden yang terlibat. Dalam masa yang sama, pengkaji j,uga membuat rakaman dalambentuk pita
suarabagi
mendapatkan sumberlisan
mereka$engan lebih jelas. Penggunaan alat pita suara adalah penting kerana ia mampu mengelakkan pata
dari tertinggal
ataupuntercicir
semasa sesi temubual berlangsung.Malah bukan itu
.ftahaja, ia juga amat penting terhadap penulis kerana data-data yang diperoleh dapat disimpan palam tempohjangka panjang serta tidak akan hilang.
"
Bagi instrumen kajianini,
penulis menggunakan kaedah temubual dengan responden.f,emubual ini dilakukan secara terus dengan responden yang memenuhi
kelayakan.ini
dilakukan bagi mengelakkantokok
tambah dalam penyampaian pengalaman ftiereka semasa zaman perang tersebut. Kelayakanini meliputi
umur dan keadaan kesihatanini (tidak nyanyuk). Dalam
masayang
sama, penulisjuga
menyiapkantranskip
kajian temubual yangdilakukan
oleh pengkaji terhadap responden yangterlibat.
Kaedahini
penting, memandangkanpenulis
sememangnya menggunakan 80o/o sumber temubuali
sumber utama bagi penulis untuk melakukan kajianini,
Penggunaan sumber pefiama rga dilakukan dengan melakukan Kajian Perpustakaaniaitu
denganmeneliti
sumber-sumberis sama ada dalam bentuk akhbar, rekod
fail
dan dokumen rasmi kerajaan. Penelitianini
L4A
dilakukan
di Arkib
Negeri.Sabah, PerpustakaanUniversiti
Malaysia Sabah dan Negeri Sabah untuk mencari dan meninjau sumber yang boleh digunakan.Sumber
Kedua
Pengunaan sulnber kedua
pula melibatkan penelitian
bahan-bahankajian
lepas olehpenyelidik
sebelumini.
Penelitian terhadap sumberyang
berbentuk sekunderini
penting dan perlu kerana ia melibatkan pengkajian dalamtopik
yang sama walaupun ataupun aspek yang berbeza. Penelitianini meliputi
kertas kerja,jurnal,
tesis, dan lagi buku-buku ilmiah yang berkaitan. Kajian Perpustakan penting bagi membuatpenelitian
terhadapkajian-kajian lepas sebelum ini. Hal ini kerana,
bagipengulangan dan peniruan dalam penulisan. Kaedah
kajian
perpustakaanini
dilakukanpenulis bagi
mendapatkan datamelalui
penelitian terhadap beberapakajian
lepas.kajian ini,
penulismengumpul
data-data denganmerujuk
kepada beberapa kajian yang diperoleh. Setelahitu,
ia dianalisis dan dirumuskan denganobjektif
kajian.amat penting dalam membantu dan menyiapkan penyelidikan pengkaji kerana,
topik ini kurang ditulis dan dikaji oleh
parapenyelidik
sebelumini.
Kekurangan penulisandisiplin
sejarah terhadap masyarakatini
menyebabkan penelitian yangjitu perlu
di dalam mengenalpasti kajian lepas yang sesuaiPermasalahan
Kajian
Permasalahan kajian yang pengkaji hadapi dalam melakukan
kajian ini
adalah masalah segi sumber. Penggunaan sumber pertama dan kedua merupakan aspekyang
amat dalam menjalankan sesuatu penyelidikan.Tinjauan pengkaji
terhadap dokumen dankerajaan dari
zaman pemerintahanSyarikat
BerpiagamBorneo British (SBBU)
zaman pendudukan Jepundi
Sabah 1942-1945, mendapatitidak
terdapat dokumen mengenai masyarakatini.
Walaupunwujud
sumber akhbar semasa zamanSBBU,
namun bukanlah mampu untuk menjelaskan keadaan merekaini
semasa zaman tersebut.Keti
sumber pertama meriyukarkan penulisuntuk
membuatkajian
terhadaprekod
dan lamaini.
Kekurangan yangtimbul ini
mewujudkan kesan kepada penulisan penulis apabila penggunaan sumber pertamadalam bentuk ini tidak
ada.Ketiadaan
sumber membawa penulisuntuk
melakukan temubual kepada para responden untuksumber dari mereka berdasarkan pengalaman mereka sendiri
iaitu
sumber lisan. Kaedah menggunakan sumber lisan sememangnya merupakan salah satu dalam kaedah kajian,dalam
masayang
samaia juga menimbulkan
masalahapabila ia
mewujudkan kebarangkalian. Kebarangkalianini
mungkin berlaku seperti wujudnyatokok
tambah penyampaian mereka semasa temubual.Malah
kemungkinanjuga
responden tersebut dan pelbagailagi
kemungkinan dalam prosesini. Dari
satusegi,
sumber lisanjuga
menyukarkanpengkaji
kerana masalah Bahasayang kurang difahami.
Walaupunbertutur
dalam bahasaBajau
slangaBajau Laut,
namun bahasa mereka tetap perbezaan yangjelas dengan bahasa Bajau yang biasa.L4t
pengkaji terhadap beberapa
kajian
sebelumini,
mendapatikajian
terhadapini
kurang dilakukan. Kajian yang lebih banyak dilakukan adalah dari segi ekonomi,.antropologi, etnografi, seni bina
dan budaya.Meskipun
aspek sejarah'diselitkan'
,penulisanmeleka,
namun agaksedikit
didedahkan.Ia
sememangnya menimbulkan dalam kajian parapenyelidik
sebelumini
kerana mereka tidak membincangkannyakhusus. Walaupun
terdapatjuga penyelidik yang
membincangkan sejarah bagiini, namun fokus mereka bukanlah
keadaanmereka
semasa zaman petang hanya secara umum sahaja. Kekurangan kajian dalam aspek sejarah sememangnyakesukaran kepada pengkaji untuk memahami sejarah masyarakat
ini.
Dalam
kajian ini juga
memerlukan pengkajiuntuk
memahami sosiobudaya mereka dulu sehinggakini,
agar penulisan dalamdisiplin
sejarahini tidak
membataskan akan merekadi
kawasan Sabah sahaja. Perlu difahami, bahawa merekaini
merupakan' iaitu
sentiasabermigrasi
diantara kepulauandalam
kawasanLaut Sulu,
Lautsehingga
ke Laut
Sulawesi. Olehitu,
dalam konteksterkini
akanwujud
kedudukan padaketika itu
yang bersifat merentas sempadan. Maka dariitu,
penelitian terhadapr
lisan mereka amat pentingbagi
mengenalpasti kedudukan dan keberadaan mereka zaman pendudukan Jepundi
Sabah 1942-1945.Kajian
!(epentingan kajian merupakan satu aspek yang perlu untuk diambil
kira
dalam menjalankan$esuatu penyelidikan.
Hal ini
kerana,ia
melibatkan kegunaandan
sejauhmanaia
mampu untuk memberikan suatu nafas baharu serta penonjolan terhadap penulisan sejarah. Dalam masayang
samajuga, kepentingan utama
sesuatukajian itu dilakukan adalah
untuk memberikan suatu pendedahan serta pembuktian yang baharu terhadap kajian-kajain sebelum 1qi yang mempunyaikaitan
dengannya. Olehitu, kajian ini
sememangnya diharapkan dapat memberi kepentingan kepada beberapapihak
seperti para penyelidik, mahasiswaii dan pihak awam sefta pengkaji sendiri.Secara khususnya,
kajian ini memberi
kepentingan kepadapengkaji sendiri iaitu
melaluikajian ini, pengkaji
dapat mengetahui setiap persoalanyang pengkaji
wujudkan dalam kertaskerja ini.
Semasapenyelidikan kajian ini
sedangdilakukan, pengkaji
dapat mengenalpasti setiap respondenyang pengkaji
temubual.Melalui kajian ini, ia
memberi kepentingan kepadapengkaji untuk
membuatkerja
lapangan apabilapengkaji
melakukan lawatan kepada setiap respondenyang terlibat. Maka
sesungguhnya,kajian ini
memberi kepentingan khsusus kepada pengkaji sendiri dengan membuat penyelidikan terhadap sesuatutopik
yangjarang ditulis oleh para penyelidik
sebelumini. Dalam
masayang
sama, ia memberikan kesedaran kepada pengkaji untuk menghargai kepentingan sejarah etnik.Dalam masa yang sama ia juga memberi kepentingan terhadap mahasiswa/i yang lain.
Hal ini
kerana,kajian
terhadaptopik ini
adalah sesuatu yang baharu keranaia
melibatkan penyelidikan dalamdisiplin ilmu lain iaitu
penelitian khusus dalamdisiplin
sejarah.Melalui
kajianini, ia
dapat memberi kepentingan kepada mahasiswa./iuntuk
salingberfikir
terhadap sisi sesuatu sejarah yang terpinggir. Diharapkan melalui kajianini
ia mampu menjadi perintis142
kepada mahasiswa/i yang
lain untuk
membuat penyelidikan terhadaptopik yang
lainjarang'ditulis oleh
mana-manapenyelidik. Dari satu segi, kajian ini juga
kepentingan kepada mahasiswa/i kerana
kajian ini
sebenarnya melibatkan kajian satu masyarakat yang kurang diketahuiumum. Maka melalui kajian ini, ia
dapat msuntikan
agarpenyelidikan
terhadap masyarakatyang terpinggir
mendapat tempat kajiandisiplinii-u
umnya dandisiplin
sejarah khususnya.Tidak dinafikan bahawa banyak kajian yang telah dilakukan oleh
penyelidik
kertaskerja ini ditulis, namun
apa yang pasti penyelidikan tersebut kurang mkepentingan sejarah bagi masyarakat tersebut. Hanya sebilangan
penyelidikmemasukkan sejarah masyarakat tersebut dalam bahagian yang sedikit' Agak m apabila
nilai
sejarah bagi sesebuah masyarakat tersebut seperti kurang dipertontonkan.dari itu,
kertaskerja ini
diharapkan agarmenjadi perintis
kepadapenyelidik
untuk membuat kajian mengenai sejarah mereka
secarakhusus. Walaupun
kajian berbentuk tinjauan awal, namun diharapkan ia mampu untuk memaparkan sedikit sejarah masyarakat tersebut semasa zamanperang.
Dalam masa yang sama,kajian ini
memberi kepentingan terhadappihak
awam, keranaia
mampuuntuk
mewujudkan satu kajian terhadap masyarakatini
dalamdisiplin ilmu
yanglain. Ia
memberikanmaklumat dan pendedahan yang baharu kepada mereka. Tambahan lagi, kajian
ini
dapat memberikan gambaran kepadamereka
mengenai keadaan masyarakat Bajau semasa perang khususnya zaman pendudukan Jepun.Dapatan
Kajian
Dapatan yang diperoleh dari penyelidikan
ini, mewujudkan
satu dapatan baharu sub-etnikBajau Laut
semasa pendudukan Jepundi
Sabah dan kawasan yang lain.yang penulis telah jelaskan dalam bahagian pengenalan, masyarakat
ini
merupakan'ro
boat
people'yang
duduk dantinggal di laut
serta sentiasa bermigrasidari
satu kawasan kawasan yanglain.
Maka,wujud
penceritaan berdasarkan keadaan perang yang berlaku kawasanlain
sepertidi filipina. Ini
kerana padaketika itu, tidak wujud
sempadan khusus seperti padahari ini
yang menyebabkan mereka gagal untuk bermigrasi bagi dua negara. Oleh itu dapatanini
akan menjelaskan persoalan tersebut dalam konteks perang semasa zaman pendudukan Jepun dengantidak
mengambilkira
keadaan yang wujud pada hariini.
Sehingga dapatan kajian
ini ditulis
tidak terdapat rekod,fail
mahupun dokumen yang boleh dijadikan sebagai sandaran utama terhadap kedudukan masyarakatini
pada tersebut.Lri
kerana merekahidup secara 'nomadic' iaitu
sentiasa berpindah-randah kawasanLaut Sulu
khususnya danLaut
Sulawesi sertaLaut
Celebes amnya. Makawujud
sebarang dokumen rasmi yang boleh mengidentifikasikan mereka sebagai yangwujud
pada masaitu
sama ada zaman ketika pemerintahan Syarikat BerpiagamBritish (SBBU)
mahupun zaman pendudukan Jepundi
Sabah 1942-1945.Hanya
akhbar yang menjelaskan
'Bajau'
dalam konteks masaitu.
Maka dariitu,
dapatan kajian iL43
fierggpakan
sumber lisan bagi masyarakatini
secara keseluruhannya dengan dibantu oleh sumber sekunder'Seperti yang telah penulis nyatakan bahawa masyarakat Bajau Laut yang ada
di
Sabah pada hariini
adalah berasaldari
kepulauandi
selatanFilipina. Walaupur migrasi
mereka ielahlama berlaku semasa abad ke-18lagi,
namuntidak
dapat dipastikan petempatan tetap bagi sub-etnikini
disebabkan sosiobudaya merekayang bersifat nomadic
antara perairan Sabah danFilipina.
Temubualpengkaji
dengan respondenyang
bernamaMusakbira
dandisokong oleh responden lain iaitu Tillak, Altanyoo, Jaapar, Mukadawih,
Taurani, Maurahani, Magsagirah, dan generasi keduaiaitu
Omapoi dan Juksin menceritakan bahawa semasa pendudukan Jepun, mereka beradadi Filipina
padaketika itu. Mereka tinggal
di kawasanpesisir pantai bagi Pulau Sitangkai Tawi-Tawi, Pulau Bongau, Pulau
Sibutu, Balimbing, dan Sipangk-ut selain Pulau Siasi.Kawasan pulau
ini
sememangnya amathampir
dengan kawasan gugusan kepulauan Sabah khususnyadi
Sempoma.Maka migrasi
diantara kepulauanini
adalahtidak
mustahil bagi mereka keranapenulis
percayaBajau Laut
sememangnya amatmahir
denganilmu
kelautan selain kawasan tersebut merupakan kawasan yang boleh dikatakan sebagai kawasan
laluan mereka untuk berulang-alik.
PendudukanJepun di Filipina
sememangnya juga memberi kesan kepada mereka walaupuntidak
secara mendalamini
kerana, perang yangberlaku antara tentefa Jepun dan tentera Amerika meninggalkan kesan perang
yang mendalam dalamdiri
mereka. Mereka juga menjelaskan bahawa mereka berusaha untuktidak
melibatkandiri
dengan mana-manapihak.
Respondenini juga
menambah bahawa tentera Jepun memberi layanan yang baik kepada mereka. Tentera yang dimaksudkan dalam konteksini
ialah tentera bawahan yang membuat kawalandi
pesisir pantaidi Filipina.
Layanan yang mereka maksudkanialah
seperti memberi mereka pakaian dan makanan walaupun mereka pada ketikaitu,
hanyatinggal
dan duduk dalam perahu yangkecil.
Mereka juga menyatakan bahawamasalah komunikasi dengan tentera Jepun
menyebabkantentera Jeptm
akan bertindak memukul mereka secara kasar.Atas
keadaan tersebutdan
perangyang
berlanjutan, merekamula bermigrasi
dan berusahauntuk keluar dari
kawasan tersebut. Respondenini
menceritakan bahawa migrasi merekaberlaku
setahun sebelum kekalahan Jepun kepadatentera Amerika dan
adajuga
respondenyang
menyatakan bahawa merekamula migrasi lima bulan
sebelum peristiwa kekalahan tersebut. Menurut penulis, pendapatini
mungkin ada benamya kerana merekaini
berpindah-randah secara
berkelompok dan
bukannya bergerakdalam
satukomuniti.
Jadimungkin ada dari kalangan mereka yang datang lebih awal ke
kawasanbaharu,
iaituberkemungkinan
pulau-pulau kecil di perairan
Sempomayang didiami oleh
rnasyarakat Bajau Laut seperti pada hariini.
Semasa pendudukan Jepun
di
Sabah, responden pengkajiiaitu
bemama Magsagirah dan disokong oleh respondenlain
seperli Maurahani, Musakbira,Tillak,
dan generasi keduaiaitu Omapoi
menceritakan bahawa semasa pendudukan Jepun, merekatelah tinggal
dan dudukdi Umaral
@ulau Omadal?) dalamjumlah yang ramai
(dalamlingkungan
100-200 orang). Manakala bagi respondenAltanyoo,
Jaapar,Mukadawih
dan Taurani disokong oleh1,44
generasi kedua
iaitu
Juksin menceritakan bahawa mereka menetapdi Bun-Bun
(Pulau Bum?) Malah merekajuga
rnenambah bahawa, pada ketika itu Bun-Bun (PulauBum- serta tanah besar Simpoma (Sempoma) belum lagi
berpenghuni.Mereka
menj bahawa, migrasi yang mereka lakukan itu tujuannya adalah untuk mencari pulau sahaja mereka duduki selain berusaha untuk mencari penghidupan baharu yang jauh dari perang.Kedudukan pulau
itu terkini tidak
dapat dijelaskan, namun apa yang pasti dan Umaral yang dimaksudkan oleh respondenini
mungkin sahaja Pulau Omadal dan Bum-Bumterkini
yang sebenarnya telah lamadidiami
oleh masyarakat sub-etnik Bajaulain
yang mungkin tibalebih
awal berbanding sub-etnik Bajau Laut. Penceritaanini penulis
ada benarnya keranahasil
temubualpengkaji
dengan bekasImam
besardi
Omadaliaitu
En.Abdul
Jumaat menyatakan bahawa petempatan BajauLaut
yang adahari ini,
telahwujud
sebelum kekalahan Jepun.Ini
bermakna, responden pengkaji dikatakan sebagai generasi pertama yang datang ke pulau tersebut iaitu Omadal. Namun,Pulau Bum-Bum tidak
dapatdipastikan
sama ada responden sepertiAltanyo,
Jaapar Mukadawih adalahindividu
yang sampai terlebih dahuluke
Pulau Bum-Bum ataupun Halini
memerlukan kajian yang lebih lanjut lagi.Tambahan
pula, Pulau Omadal juga telah menjadi
salah satu kawasan awal petempatanetnik
Bajau PantaiTimur
semasa zaman SBBUlagi. Ini
bermakna telah petempatan bagietnik
Bajaudi
kawasan tersebutjauh
sebelum ketibaan Jepun. Pun tidak dapat dipastikan secara dokumen rasmi bahawa Pulau Omadal telah mula diduduki sub-etnik BajauLaut
melainkan sub-etnik Bajau yanglain
yangdibuktikan
melalui wari budaya merekayang
didedahkan dalamtulisan Yap
BengLiang, (1993)
danjuga ilmiah
yangditulis oleh Mohd
Said Tarah, (2005).Hal ini
kerana,Bajau Laut
mnomadic yang
sentiasa bqrpindah-randahdan tidak duduk
secarakekal di
satu ka melainkan dalam kohteksterkini
mereka mulai menetap. Perubahanini
mungkinjuga
kesandari
persempadanan negara yangwujud
padahari ini, Maka melalui
pengkajian kedudukan dan keberadaan masyarakat BajauLaut
dapat diketahui, walaupun penelitian adalah bersifat tiniauan awal.Rumusan
Kajian ini
meskipunberjaya dihasilkan
namun,ia tidak lari dari
kekurangan.Ini kajian ini
hanyalah bersifat tinjauan awal yang sebenarnya memerlukanlagi
penelitian khusus danjitu
dari parapenyelidik
yang lain. Disebabkan itu, ia meninggalkan lagi pel persoalanyang pada hemat penulis belum
dapatdijawab
sebaiknya. Pelbagaitimbul
seperti persoalan masa yang pastinya amat sukar untuk ditentukan dalam kedudukan dan keberadaan masyarakatini
semasa zaman pendudukan Jepun. Namun apa yang pasti kajianini
pastinya boleh menjadi penambah dalam penulisan sejarah bagi etnikini.
Diharapkan tajuk dantopik ini
bukanlah pengakhirnyadisini.
Harapan penulis akan datang lebih banyak lagi kajian berkenaan sejarah bagi sub-etnikini.
r45
Jumaat Bin Marali, berumur 84, Pulau Omadal, 16.07.2017,04.04 petang.
berumur 86, Kampung Terusan Lama, Fulau Bum-Bum, 13.01 .2017,01.35 petang.
, berumur 82, Pulau
Bum-Bum,
14.07.201'7,04.35 petang.berumur 71, Kampung Terusan Lama, Pulau
Bum-Bum,
13.07.201'7,04.35 petang.irah, berumur 9
l,
Pulau Omadal, I7 .07 .2017, 04.3 5 petang.berumur 105, Kampung Tundun, Pulau
Bum-Bum,
15.07.2017, 08.35 malam, ira, berumur 101, Pulau Omadal, 16.07 .2017 ,01.l3
petang.i, berumur 103, Pulau Omadal, 16.01 .2017, 11.38 pagi.
berumur 68, Pulau Omadal, l7.07.2011 ,03.14 petang.
aurani, berumur 102, Kampung Tundun, Pulau
Bum-Bum,
13.07 .2017 ,04.35 petang.berumur 89, Pulau Omadal, 16.07 .2017, 17 .01 .2017, I 1.39 pagi.
Bahan
Arkib
Bomeo Magazine, ANS/PSiBTNIT/T123, Gypsies Of The Sea,
hlm32-45.
t
New Sabah Times, 19
Mei
1999, OrangPala'uh -
The Lastof
The Malay Sea Gypsies.The British North Borneo Herald, Sandakan,
I Mac
1928, The BajauIn l645,hlm
43-44.The British
North
Bomeo Herald, Sandakan,I
Ogos 1887,A
Visit To Simporna, Sulu, Tawi- Tawi andSilam,hlm
186-188.The
British North
BomeoHerald,
Sandakan,29 Ogos
1908,Bajaw From
Tawi-Tawi,hlm
163.
Buku
Halina Sendera Mohd.
Yakin,2007, Identiti
Budaya EtnikPala'u di
Semporna, Sabah:Konservasi, Adaptasi dan Transformasi Budaya. Occasional Paper No. 7, Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa,
Universiti
Malaysia Sabah.iutO.Suffi"
Abd
Rahim, Sabihah Osman, RamzahDambul,
2012, BajauPantai Timur,KuaTa
Lumpur : Institut Terjemahan Dan Buku Malaysia.1,46
Satheq C., 1997, The Bajau'Laut: Adaptation,
History
and Fate in aMaritime Fishing
Society of South Eastern Sabah. Kuala Lumpur: Oxford University Press.Yap Beng Liang, 1993, Orang Bajau
Pulau
Omqdal: SatuKajian
tentang Sistem B Kuala Lirinpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Sopher,
D.E.,
1965, The Sea Nomads: A Study of the Maritime Boat People of Southeast As ia, Singapore: National Museum Singapore.Jurnal
Abrahamsson,
E.
dan SchagataSE., "A Living
Based on Breath-HoldDiving in
theLaut",
HUMANEVOLUTION,YoL29 n.
1-3(171-183)-2014.
Ismail Ali, "Bogoo:
Warisan PerahuKomuniti Bajau Laut Di
Sabah,Malaysia",
MALAYSIA,Jilid. XXV, No. I,
Jun 2007.Yunus
SaurnanSabin, "Masyarakat Bajau dan Dusun di
Sabah SebelumTahun I
MALI|YSIA DAzu SEGI
SEJAMH,Persatuan
Sejarah Malaysia, 2000.Latihan ilmiah
yangtidak diterbitan
Jainuddin
Malik,
1992, Sejarah Orang-Orang Bajau : AbadKe-l9,
Jabatan Sejarah,Universiti
Malaya, KualaLumpur
Mohd
Said Tarch,2005, Sejarah Orang Bajau Omadal : Migrasi Dan PetempatanDi
Semporna Sabah Sehingga Tahun 1963, Sekolah Sains Sosial,
Universiti
Malaysia Sabah.r47
munculan Gerakan Islam di Malaya sebelum Merdeka
Ishak
Saat-Ahmad Zainuddin Husin-.
Jabatan Sejarah,
Fakulti
Sains KemanusiaanUniversiti
Pendidikan SultanIdris
Tel
: 019-4782294|
05-4505165I fax:
05-4598606 Email: ishakhj @fsk.uPsi'edu.mYrgan
Islam di Malaya
diusahakanoleh para dai
yangterdiri dari
p_el-bagai bangsairab, Cina
danjuga India. Mereka
berdakwah dan menyebarkanIslam di Alam Namun setelah orang Melayu menerima Islam, kebangkitan Islam
terpaksam
dengan pelbagai cabaran kerana pegangan orangMela;u
terhadapIslam
amat,. Maku
tLfaf.o tonnit
dalam kalangan orang Melayu. Abad 20 pula memperlihatkan :ulan serakan Islam Islam dalam kalangan orang Melayu. situasiini
mewujudkan duahlam Melayu telah melalui proses Islamisasi yang membawa pelbagai aspek
dalam ,kehidupan sibagai seorang.nsiim.
Prosesini
dapat mematangkan pemikiran orang Melayu.'g.truiu
dengai
kepercayaan paganisme, animesme, hinduisme dan seterusnya menerima .Islam.Namui
kebanyakannya aspekkeagamaan bersifat
selapis kerana bukan berasaskanilmu
dalam agama Isiam tetapi lebih kepada aspek budaya. Lantaranitu,
masyarakatMelayu
dewasaini
mlasihdilihat
mengamalkan amalan-amalan yang pemahdianuti
seperti amalanbomoh, majlis perkahwinan berunsur amalan agama Hindu, majlis tepong
tawar,mengamalkan Islam secara
ritual
semata-mata, (Mahayudin Yahaya.2001:193-194) danjuga
;an dai-am sejarah orang Melay'u yang
berkonflik
secara terang-teranganiaitu
Kaum danKaum
Tua. Walaupun dewasaini
pengolongan orangMelalu
dalam kategoriini tidak lagi
berlaku tetapi fahaman Islam sebagai agamadtual
semakin menebal dalam ,an seseiengahorang Melayu. Golongan ini berkonflik
dengan segolongan orang yanging[r -"n"giLkun Islam
sebagai agama yang memerintah dan bukan sebagaiyanf Oilerintah. Mereka ini percaya Islam merupakan satu cara hidup
yang agamaYang olperlnlan.
lvlgr e.Ki,rlu
P|'r LaJa.rsr4rrr
urvr ulrii'rt*gt o-i
aspekpolitik, ekonomi din
sosial.Bagi
menguatkan h1.iah dalamartikel ini
maka
diruiuk
sumber seiarah sepertiFail
dan dokumenBritish
serta kajian terdahulu. Justeru itu,yitliini
cuba.*yi.'gtupsejarah {:!ftftl:L::.1511:"11,11-Yt31:"*:"j}:i::l:
iienjawab
persoalante"ap"titt orang Melayu sering dilihat
berlainan fahaman terhadapIs1am.
lbta kunci
: Ritual, Kaum Muda, Kaum Tua, Hizbul Muslimin dan BurhanuddinAl
Helmy'Mukadimah
t
lshak Saat merupakan profesor di Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan ldris.--
Ahmad Zainuddin Husin merupakan Pensyarah Kanan di Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan ldris.148