• Tiada Hasil Ditemukan

JMK 323 – PUISI NUSANTARA

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "JMK 323 – PUISI NUSANTARA "

Copied!
10
0
0

Tekspenuh

(1)

…2/-

_____________________________________________________________________________________________________

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Akhir

Sidang Akademik 2017/2018 Mei/Jun 2018

JMK 323 – PUISI NUSANTARA

Masa: 3 jam

____________________________________________________________________________________________________________

Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi SEPULUH (10) muka surat bercetak sebelum anda memulakan peperiksaan.

Pilih dan jawab EMPAT (4) soalan.

Setiap soalan diperuntukkan 25 markah.

(2)

…3/- [JMK 323]

- 2 -

Pilih dan jawab EMPAT (4) soalan sahaja.

1. Unsur alam dan efoni mempunyai kolerasi makna tertentu. Berdasarkan contoh-contoh pantun, bincangkan kekuatan pertautan unsur berkenaan dalam menyampaikan maksud pantun (Lampiran A).

(25 markah)

2. Mantera masih mempunyai hubungan mistik dan bersifat religious dalam masyarakat masa kini. Dengan merujuk contoh mantera (Lampiran B), bincangkan kewajaran amalan ini.

(25 markah)

3. Syair Perang Makkasar, Syair Sultan Maulana, Syair Pemberontakan Patani dicipta seiring dengan peristiwa-peristiwa penting di Nusantara. Bincangkan salah satu explorasi Syair Pemberontakan Patani (Lampiran C).

(25 markah)

4. Puisi memiliki struktur yang dibina dengan bahasa dalam menyampaikan mesej, nada, dan amanat. Berpandukan puisi “Peringatan” karya Wiji Thukul, bincangkan ketiga- tiga struktur tersebut (Lampiran D).

(25 markah)

5. Usman Awang antara penyair Nusantara yang menulis puisi didaktik dan mudah difahami. Berdasarkan puisi “Ibuku” ( Lampiran E), bincangkan kekuatan puisi ini.

(25 markah) 6. Penyair Indonesia dan Malaysia menyuarakan kegusaran mereka tentang isu-isu sejagat melalui puisi. Berdasarkan puisi “Senandung Rohingya” karya HM. Nasruddin Anshoriy Ch, pada pendapat anda, wajarkah puisi-puisi sedemikian ditulis (Lampiran F)? Bincangkan puisi “Senandung Rohingya”, karya H.M. Nasaruddin.

(25 markah)

(3)

…4/- [JMK 323]

- 3 -

LAMPIRAN A Pantun Melayu Lama

Susu lemak manis Santan kelapa muda Adik jangan nangis Emak banyak kerja Lebat daun bunga tanjung Berbau harum bunga cempaka Adat dijaga pusaka dijunjung Baru terpelihara adat pusaka Anak ikan dipanggang sahaja Hendak dipindang tiada berkunyit Anak orang dipandang sahaja Hendak dipinang tiada berduit

(Kumpulan Pantun Melayu, 1983)

(4)

…5/- [JMK 323]

- 4 -

LAMPIRAN B Mantera Pelemah Asal

Bismillahirrahmanirahim Assalamualaikum

Badan engkau bernama tanah Tanah mekhayal darah

Engkau bernama darah muharrap Urat engkau bernama mahdini

Tatkala bapak engkau mengandung darah putih Tatkala ibu engkau mengandung darah merah Cih menguceh

Mani asal engkau menjadi Berkat lailaha illallah Muhammadarrasulullah

Mantera Penghalau Setan Bismillahirrahmanirahim Hantu raya jembalang raya Datang engkau dari hutan raya Kembalilah engkau ke hutan raya

Engkau jangan bertemu anak sidang manusia Jika bertemu anak sidang manusia

Tunduk engkau tujuh kali kepada aku Umat Muhammadlah yang sebenarnya

Berkat kata laihaillallah Muhammadarrasulullah

(5)

…6/- [JMK 323]

- 5 -

LAMPIRAN C Syair Pemberontakan Patani

Laksamana dititahkan Betara, Ke negeri Patani berjalan segera, Mendapat cogan Raja Senggora, Akan menerima hukum dan dera.

Barang yang hendak dihukumkan, Sekalian tidak boleh dipersalahkan, Kesalahan pinta dimaafkan,

Pegawai yang dipegang itu dipohonkan.

Setelah demikian titah betara, Laksamana tiada berani dura, Kerana negeri hendak dipelihara, Kelak menjadi huru hara.

Bonda Duli Mahkota Indera, Pada Laksamana emak saudara, Sakit terlantar hampir bermara, Meninggalkan dia tiada terkira.

Daripada kerja terlalu berat, Ke atas negeri hendak mudarat, Jadilah dititah duli hadirat,

Bimbang dan masygul disuruh kerat.

Tiada lagi terkata-kata,

Sudah dengan titah Sang Nata, Diputuslah hati yang bercinta, Kepada Allah diserah semata.

Niat laksamana yang pegari, Daulat baginda barang berdiri, Jika selamat sentosa negeri, biarlah susah di atas diri.

(6)

…7/- [JMK 323]

- 6 -

Berjalan ia berhati hampa, Bonda yang sakit tiada dilupa, Kerana sakit berat menimpa, Yakin hatinya tiada berjumpa.

Daripada sudah demikian peri, Keberatan tertanggung di atas negeri, Yang sakit itu seorang diri,

Bala yang datang meliput negeri.

Jadilah dititahkan Seri Betara, Tiadalah lagi terkira-kira,

Berjalanlah pergi bersegera-segera, Mendapat cogan Raja Senggora.

(Puisi Melayu Tradisi ,1993).

(7)

…8/- [JMK 323]

- 7 -

LAMPIRAN D

Peringatan

jika rakyat pergi ketika penguasa pidato kita harus hati-hati

barangkali mereka putus asa kalau rakyat sembunyi dan berbisik-bisik

ketika membicarakan masalahnya sendiri penguasa harus waspada dan belajar mendengar bila rakyat tidak berani mengeluh

itu artinya sudah gawat dan bila omongan penguasa tidak boleh dibantah

kebenaran pasti terancam

apabila usul ditolak tanpa ditimbang

suara dibungkam kritik dilarang tanpa alasan dituduh subversif dan mengganggu keamanan maka hanya ada satu kata: lawan!

Wiji Thukul

Antologi Aku Ingin Jadi Peluru, 2000

[JMK 323]

(8)

…9/- - 8 -

LAMPIRAN E

Ibuku

Ibuku mempunyai seribu mimpi Yang dipikulnya tiap hari

Sambil menimangku ia pun menyanyi:

Timang tinggi-tinggi, Dapur tak berasap, Bila besar nanti, Jangan masuk lokap.

Ibuku tidak mengenal buku dan sekolah

Tiap pagi terbongkok-bongkok di lumpur sawah Menggaru betisnya yang dikerumuni lintah.

Hatinya selalu teringat Suaminya yang mati melarat Setelah dikerumuni lintah darat Ibuku tangannya kasar berbelulang Mengangkat bata-bata bangunan Wajahnya dibedaki debu berterbangan.

Ibu tidak pernah mengenal supermarket Tinggal di bilik sempit

Upahnya buruhnya sangat sedikit Ibuku tidak punya TV

Tidak berpeluang pula menontonnya Tak pernah mengikuti laporan parlimen

Atau ceramah bagaimana menambah jumlah penduduk Tidak pula tahu adanya forum kemiskinan

Atau pertunjukan masak-masakan

Dengan resepi yang sangat menakjubkan Ibuku setiap pagi berulang ke kilang Bekerja dengan tekun hingga ke malam

Mikroskop itu menusuk matanya dengan kejam kaburlah mata ibu diselaputi logam

Ibuku tidak tahu tentang hak asasi Apalagi tentang seni dan puisi.

Jika ditanya makna melabur

Nama-nama saham yang menjanjikan makmur Atau tentang dasar pandang ke timur,

[JMK 323]

(9)

…10/- - 9 -

Ibu tersenyum menunjukkan mangkuk bubur Yang melimpah kanji beras hancur

O ibuku sayang

Di negerimu kau menumpang.

Sesekali kudengar ibu menyanyi Pantun tradisi caranya sendiri:

Siakap senohong, Gelama ikan duri, Bercakap bohong, Tak boleh jadi menteri Usman Awang

(Dipetik dari Puisi-puisi Pilihan Usman Awang, 1987)

(10)

…11/- [JMK 323]

- 10 -

LAMPIRAN F

SENANDUNG ROHINGYA

Hujan batu dan desing peluru menyergap nafasku Ajal tinggal sejengkal

Senandung Rohingya menggigil dalam doa Menjerit dalam nestapa kesendirianku Myanmar adalah samsara

Rohingya bergerak menuju nirwana Kupetik dawai sepanjang malam Tanpa kata tanpa nada

Kupersembahkan jerit camar di laut sunyi Tangis biola dalam sembahyang tahajudku

Tuhanku

Samsara atau nirwana

Ribuan pengungsi itu kini mengetuk pintu kesadaranku Menggali sumur kesabaran

Mengeja akar kata ketabahan dalam kamus kemanusiaanku Bising

Bening

Kematian terus menari di pelupuk mataku HM. Nasruddin Anshoriy Ch

(Embun Rohingya, 2017)

-oooOooo-

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Berdasarkan pengertian yang diberikan oleh Za’ba di atas dan bandingan dengan ciri-ciri puisi yang digunakan dalam kajian ini, dapatlah diringkaskan bahawa pantun

S-P: Sudah dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi.. Dalam pantun 488, baris pertama dan kedua pembayang maksud pantun menunjukkan ayat-ayat yang terdiri daripada

Berdasarkan contoh yang relevan bincangkan kesesuaian kaedah perirvakilan maklumat ini dalam membantu menyebarkan maklumat dan proses membuat keputusan. Walau

Berdasarkan pengertian yang diberikan oleh Za’ba di atas dan bandingan dengan ciri-ciri puisi yang digunakan dalam kajian ini, dapatlah diringkaskan bahawa pantun

[a] Bincangkan secara terperinci elemen actus reus dalam bentuk- bentuk yang berikut dengan memberi contoh-contoh yang sesuai.. [4

Huraikan dan bincangkan kekuatan dan kelemahan pembentukan istilah seperti yang dilakukan dalam bahasa Melayu oleh MABBIM dengan contoh-contoh daripada bahasa

Yang dipadatkan itu ialah hasil seni yang memungkinkan pengalaman dunia yang besar, yang mengambil jangka waktu yang panjang, pergerakan fikiran yang lambat atau berlarutan, yang

Berdasarkan puisi “Padamu Jua” karya Amir Hamzah dan “The Song of Songs” daripada The Holy Bible yang dilampirkan dalam Lampiran 1, bandingkan unsur-unsur gaya bahasa