• Tiada Hasil Ditemukan

PROSEDUR PENJANAAN IDEA MENGGUNAKAN TEKNIK SUMBANG SARAN UNTUK KURSUS EKSPLORASI REKA

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "PROSEDUR PENJANAAN IDEA MENGGUNAKAN TEKNIK SUMBANG SARAN UNTUK KURSUS EKSPLORASI REKA "

Copied!
381
0
0

Tekspenuh

(1)

PROSEDUR PENJANAAN IDEA MENGGUNAKAN TEKNIK SUMBANG SARAN UNTUK KURSUS EKSPLORASI REKA

BENTUK TEKSTIL DI UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA MALAYSIA

RAINAL HIDAYAT BIN WARDI

PUSAT KEBUDAYAAN UNIVERSITI MALAYA

KUALA LUMPUR 2016

University

of Malaya

(2)

PROSEDUR PENJANAAN IDEA MENGGUNAKAN TEKNIK SUMBANG SARAN UNTUK KURSUS

EKSPLORASI REKA BENTUK TEKSTIL DI UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA MALAYSIA

RAINAL HIDAYAT BIN WARDI

TESIS DISERAHKAN UNTUK MEMENUHI KEPERLUAN BAGI IJAZAH DOKTOR FALSAFAH

PUSAT KEBUDAYAAN UNIVERSITI MALAYA

KUALA LUMPUR

2016

University

of Malaya

(3)

UNIVERSITI MALAYA

PERAKUAN KEASLIAN PENULISAN

Nama: Rainal Hidayat Bin Wardi No. Pendaftaran/Matrik: RHA110011 Nama Ijazah: Ijazah Doktor Falsafah Tajuk Tesis (“Hasil Kerja ini”):

Prosedur Penjanaan Idea Menggunakan Teknik Sumbang Saran Untuk Kursus Eksplorasi Reka Bentuk Tekstil Di Universiti Teknologi MARA Malaysia.

Bidang Penyelidikan: Seni Visual

Saya dengan sesungguhnya dan sebenarnya mengaku bahawa:

(1) Saya adalah satu-satunya pengarang/penulis Hasil Kerja ini;

(2) Hasil Kerja ini adalah asli;

(3) Apa-apa penggunaan mana-mana hasil kerja yang mengandungi hakcipta telah dilakukan secara urusan yang wajar dan bagi maksud yang dibenarkan dan apa-apa petikan, ekstrak, rujukan atau pengeluaran semula daripada atau kepada mana-mana hasil kerja yang mengandungi hakcipta telah dinyatakan dengan sejelasnya dan secukupnya dan satu pengiktirafan tajuk hasil kerja tersebut dan pengarang/penulisnya telah dilakukan di dalam Hasil Kerja ini;

(4) Saya tidak mempunyai apa-apa pengetahuan sebenar atau patut semunasabahnya tahu bahawa penghasilan Hasil Kerja ini melanggar suatu hakcipta hasil kerja yang lain;

(5) Saya dengan ini menyerahkan kesemua dan tiap-tiap hak yang terkandung di dalam hakcipta Hasil Kerja ini kepada Universiti Malaya (“UM”) yang seterusnya mula dari sekarang adalah tuan punya kepada hakcipta di dalam Hasil Kerja ini dan apa-apa pengeluaran semula atau penggunaan dalam apa jua bentuk atau dengan apa juga cara sekalipun adalah dilarang tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran bertulis dari UM;

(6) Saya sedar sepenuhnya sekiranya dalam masa penghasilan Hasil Kerja ini saya telah melanggar suatu hakcipta hasil kerja yang lain sama ada dengan niat atau sebaliknya, saya boleh dikenakan tindakan undang-undang atau apa- apa tindakan lain sebagaimana yang diputuskan oleh UM.

Tandatangan Calon Tarikh:

Diperbuat dan sesungguhnya diakui di hadapan,

Tandatangan Saksi Tarikh:

Nama:

Jawatan

University

of Malaya

(4)

ABSTRAK

Tesis ini membentangkan dan memperkenalkan model empirikal penjanaan idea reka bentuk tekstil di Universiti Teknologi MARA (UiTM) melalui integrasi teknik-teknik sumbang saran yang diperlukan dalam pengajaran reka bentuk tekstil. Model ini dinamakan I- BRAINTEX (Integrated Brainstorming for Textile Design Ideation) yang bertindak sebagai prosedur penjanaan idea reka bentuk tekstil seterusnya dapat membantu proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP). I-BRAINTEX ini mempunyai dua objektif utama iaitu penjanaan idea kreatif reka bentuk dan penyelesaian masalah dalam proses reka bentuk tekstil. Melalui I- BRAINTEX ini, idea dapat dijanakan dengan memberikan penekanan kepada kuantiti dan kualiti idea seterusnya memudahkan pembinaan tema projek reka bentuk.

Beberapa teknik sumbang saran diaplikasikan sebagai teknik penjanaan idea khusus untuk reka bentuk tekstil ini. Di peringkat pertama penjanaan idea, teknik sumbang saran individu dan peta minda digunakan sebagai persediaan untuk merangsang idea-idea awal berkaitan subjek kajian yang difikirkan bersesuaian dengan tema projek reka bentuk. Sumbang saran individu ini bertujuan sebagai teknik pengayaan pengetahuan pra (enrichment to pre- knowledge) sebelum menjalani sesi sumbang saran yang dilaksanakan secara berkumpulan.

Di peringkat kedua penjanaan idea, teknik sumbang saran berkumpulan digunakan bagi tujuan penjanaan, pengembangan dan penerokaan idea melalui sumbangan idea dari rakan dalam kumpulan. Objektif teknik terbahagi kepada dua iaitu penjanaan idea dalam kuantiti yang besar dan penghalusan idea-idea yang berkualiti. Sumbang saran berkumpulan ini juga dikenali sebagai aktiviti untuk kreativiti berkumpulan yang jega mempromosikan pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) kolaboratif. Teknik sumbang saran berkumpulan ini sangat praktikal diaplikasikan bersama kemahiran melukis dan melakar bagi memantapkan idea-idea yang dijanakan.

Di peringkat ketiga penjanaan idea, teknik Brainwriting berkumpulan telah digunakan bagi tujuan penambahbaikan teknik sumbang saran berkumpulan dengan menetapkan kuantiti idea yang perlu dicapai tanpa mengabaikan kualiti idea. Semua teknik sumbang saran yang dicadangkan (sumbang saran individu, sumbang saran berkumpulan dan brainwiting) dilihat

Universit

y o f Malaya

(5)

sebagai konsep penjanaan idea dan penyelesaian masalah yang komprehensif dalam reka bentuk tekstil. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa ketiga-tiga teknik sumbang saran ini mempunyai siknifikasi yang tinggi melalui Ujian-T, dan praktikal dari aspek pelaksanaan dalam pengajaran dan pembelajaran reka bentuk tekstil. Hasil kajian juga mendapati I-BRAINTEX berjaya mencapai objektif kuantiti dan kualiti idea yang ditetapkan dan sesuai untuk dijadikan sebagai model penjanaan idea reka bentuk tekstil.

University

of Malaya

(6)

ABSTRACT

This thesis presents and introduces an empirical model of idea generation for textile design in Universiti Teknologi MARA (UiTM) through the integration of brainstorming techniques required for teaching textile design. This model is called I-BRAINTEX (Integrated Brainstorming for Textile Design Ideation) acting as a procedure for textile design idea generation thus helps teaching and learning process (T&L). I-BRAINTEX has two objectives, namely the idea generation for creative design ideas and problem solving in textile design process. Through I-BRAINTEX, these ideas can be generated with an emphasis on the quantity and quality of ideas thus facilitating the construction of the project design theme.

Three brainstorming techniques were applied as an idea generation technique specifically for textile design. At the first stage, individual brainstorming and mind map techniques were used as preparation to stimulate initial ideas related to research subject that suitable with design project theme. Individual brainstorming was intended as pre-knowledge enrichment before undergoing group brainstorming session.

In the second stage of idea generation, group brainstorming techniques used for the generation, development and exploration of ideas through the contribution of ideas from group members. The objective of this technique was divided into two, namely the generation of ideas in large quantities and refinement of quality ideas. Group brainstorming is also known as creativity in groups that also to promote collaborative Teaching and Learning approach (T&L).

Group brainstorming technique is very practical to be applied together with sketching skills to strengthen the ideas.

In the third stage of idea generation, group brainwriting technique was used for the purpose of improvement of group brainstorming by determining the quantity of ideas that need to be achieved without compromising the quality of ideas. All the proposed brainstorming (individual brainstorming, group brainstorming and brainwriting) was viewed as idea generation and comprehensive problem solving for textile design. The results of this study show that the three brainstorming techniques have a high significance towards creativity achievement through T-Test analysis and it is practical approach for teaching and learning textile design.

University

of Malaya

(7)

This study was also found that I-BRAINTEX is managed to achieve the objective of quantity and quality of ideas and suitable to serve as idea generation model for textile design.

University

of Malaya

(8)

PENGHARGAAN

Saya memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT. atas limpah kurnia, keizinan, petunjuk serta HidayahNya dapat saya melengkapkan penulisan tesis ini. Ucapan penghargaan kepada penyelia pertama Dr. Sabzali Musa Kahn atas hospitaliti, seliaan dan panduan sepanjang pengajian. Dr. Ruzaika Omar Basaree, penyelia ke dua atas bantuan informasi dan sokongan.

En. Jaffri Hanafi atas keihklasan perkongsian ilmu dan rakan penyelidikan Dr. Muhamad Firdaus Ramli atas perjuangan memartabatkan keilmuan dan kesarjanaan. Jazakallahu Khairan.

Semoga Allah memberikan kebaikan kepada kalian.

Kepada ibu dan ayah, Erlina Abdullah dan Wardi Bustami, setinggi-tinggi penghargaan atas doa dan restu yang tiada penghujung. Doaku semoga Allah SWT mengasihi, melindungi dan merahmati kalian di dunia dan akhirat. Penulisan tesis ini tidak mungkin dapat dilengkapkan tanpa pengorbanan besar isteriku Nor Azlinda Muhammad dan anak-anakku Putra Darwisy Rizky dan Putra Aish Zafri. Maaf atas keterabaianku terhadap kalian sepanjang tempoh pengajian.

Untuk staf Fakulti Seni Lukis & Seni Reka, di kesempatan ini saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Prof. Dr. Hj. Mustaffa Halabi Hj. Azahari selaku dekan yang memberi kepercayaan dan galakan untuk menamatkan pengajian. Prof. Madya Sharifah Alwiyah Syed Sahil, Prof. Madya Dr. Norwani Nawawi, Dr. Basitah Taif, Dr. Mohd Azhar Samin, Dr Rosinah Edinin (IPG Kampus Bahasa Melayu), Encik Danuri Sakijan, Encik Rahman Rosman, Encik Padzir Ahmad, Encik Faizal Jumah dan Encik Fizul Ishak atas bantuan, nasihat dan motivasi yang diberikan.

Kepada rakan-rakan seperjuangan, Pn. Rusmawati Ghazali, Mrs. Maithreyi Subramaniam, Pn. Suhaila Mohd Zaki, En. Shahrul Azman Shahabudin dan En. Mohamizam, terima kasih atas perkongsian ilmu dan semoga kalian dapat menamatkan pengajian dan kembali berkhidmat untuk anak bangsa. Jazakallahu Khairan, Wassalam.

University

of Malaya

(9)

JADUAL KANDUNGAN

Borang Perakuan Keaslian Penulisan ... ii

Abstrak ... iii

Abstract ... v

Penghargaan ... vii

Jadual Kandungan ... viii

Senarai Gambar Rajah ... xxiv

Senarai Jadual ... xxv

Senarai Simbol dan Singkatan ... xxvi

Senarai Lampiran ... xxvii

BAB 1: PENDAHULUAN 1.1 Pengenalan Kepada Penyelidikan ... 1

1.2 Latar Belakang Penyelidikan ... 2

1.2.1 Tema Projek ... 5

1.2.2 Penyelidikan Visual ... 6

1.2.3 Pengembangan Idea ... 7

1.2.4 Cadangan Reka Bentuk ... 8

1.3 Kajian Rintis (Pilot Study) ... 8

1.3.1 Rumusan Dari Kajian Rintis Temubual Pelajar ... 10

1.3.2 Hasil Pemerhatian Di Dalam Studio ... 11

1.3.3 Rumusan Dari Kajian Rintis Temubual Pensyarah ... 11

1.3.4 Rumusan Dari Kajian Rintis Pemerhatian Di Dalam Studio ... 12

1.3.5 Hasil Analisis Silibus Kursus Reka Bentuk Tekstil ... 12

1.3.6 Penilaian Hasil Kerja Pelajar ... 13

1.3.7 Rumusan Keseluruhan Kajian Rintis ... 14

University

of Malaya

(10)

1.4 Penyataan Masalah ... 15

1.5 Tujuan Penyelidikan ... 16

1.6 Objektif Penyelidikan ... 16

1.7 Soalan Penyelidikan ... 17

1.8 Hipotesis Kajian ... 18

1.9 Skop Penyelidikan ... 18

1.10 Justifikasi Penyelidikan ... 19

1.10.1 Justifikasi Pemilihan Program Reka Bentuk Tekstil ... 19

1.10.2 Kepentingan Hasil Penyelidikan ... 20

1.11 Manfaat Penyelidikan ... 21

1.11.1 Pelajar ... 21

1.11.2 Pensyarah/Fasilitator ... 22

1.11.3 Perancang Kurikulum/Silibus ... 22

1.12 Definisi Terminologi ... 23

1.12.1 Analisis Reflektif ... 23

1.12.2 Prosedur Reka Bentuk Tekstil ... 23

1.12.3 Sumbang Saran ... 23

1.12.4 Kreativiti ... 23

1.13 Ringkasan BAB 1 ... 24

BAB 2: KAJIAN LITERATUR 2.1 Pengenalan ... 27

2.2 Jabatan Seni Reka Tekstil ... 28

2.3 Kronologi Silibus Program Seni Reka Tekstil ... 29

2.4 Kandungan Silibus ... 29

2.5 Proses Reka Bentuk Tekstil Mengikut Silibus ... 30

University

of Malaya

(11)

2.6 Kelemahan/Kekurangan Proses Reka Bentuk Yang Sedia Ada ... 32

2.7 Keperluan Penyelidikan Berteraskan Inovasi ... 32

2.8 Ulasan/Semakan Alat Kreativiti Dalam Pelbagai Bidang ... 33

2.9 Ringkasan Aplikasi Sumbang Saran Dalam Pelbagai Bidang ... 42

2.10 Teori Berkaitan Penjanaan Idea Menggunakan Sumbang Saran ... 44

2.10.1 Teori Kognitif Oleh Piaget (1929) ... 46

2.10.2 Teori Sosio Budaya Oleh Vygotsky (1978) ... 48

2.10.3 Teori dan Model Kreativiti Oleh Ellis Paul Torrence (1967) ... 51

2.11 Model Ujian Pemikiran Kreatif Torrence (1998) ... 54

2.12 Ringkasan Teori Kreativiti Ellis Paul Torrence ... 55

2.13 Model Taksonomi Bloom (1956) ... 56

2.14 Implikasi Model Taksonomi Bloom Dalam Penjanaan Idea ... 59

2.15 Teori Berkaitan Pembelajaran Dan Kemahiran Aras Tinggi (KBAT) ... 60

2.15.1 Jean Piaget (1968) ... 61

2.15.2 Benjamin Bloom (1956) ... 61

2.15.3 Lev Seminovich Vygotsky ... 62

2.16 Ringkasan Pembangunan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) ... 63

2.17 Penambahbaikan Penjanaan Idea Melalui Strategi Kognitif ... 63

2.18 Proses Reka Bentuk Berasaskan Kreativiti ... 65

2.19 Strategi Kognitif Dalam Pembelajaran ... 66

2.20 Jenis Strategi Kognitif ... 73

2.21 Peta Kognitif ... 74

2.22 Peta Konsep ... 76

2.23 Peta Minda ... 77

2.24 Strategi Peta Minda Dalam Penjanaan Idea ... 78

2.25 Strategi Sumbang Saran Dalam Penjanaan Idea ... 79

University

of Malaya

(12)

2.25.1 Halangan Kepada Sumbang Saran ... 83

2.25.2 Penilaian Awal Semasa Menjana Idea ... 83

2.25.3 Peserta Pasif ... 83

2.26 Strategi Sumbang Saran Dalam Pendidikan Reka Bentuk ... 84

2.26.1 Teknik Divergen dan Konvergen ... 85

2.26.2 Teknik Penguraian ... 85

2.26.3 Teknik Input ... 86

2.26.4 Teknik Prop/Objek ... 86

2.26.5 Teknik Kad Dek (Deck Of Cards) ... 87

2.26.6 Teknik Relaksasi ... 87

2.28 Rumusan Teknik Yang Diperkenalkan ... 88

2.29 Kajian Proses Reka Bentuk ... 89

2.30 Reka Bentuk Pakaian ... 90

2.31 Model Reka Bentuk Seni Bina ... 93

2.31.1 Reka Bentuk Dan Proses Penyelesaian Masalah Kreatif ... 93

2.32 Model Reka Bentuk Industri ... 94

2.32.1 Model Proses Reka Bentuk Archer ... 95

2.32.2 Model Proses Reka Bentuk Jones ... 95

2.33 Model Reka Bentuk Fesyen ... 98

2.33.1 Model Proses Reka Bentuk Watkins ... 98

2.33.2 Model Proses Reka Bentuk Lamb dan Kallal ... 100

2.33.3 Model Proses Reka Bentuk DeJonge ... 102

2.34 Sintesis Model-Model Proses Reka Bentuk ... 102

2.34.1 Maklumat Reka Bentuk ... 103

2.34.2 Objektif Reka Bentuk ... 104

2.34.3 Penghalusan Reka Bentuk ... 104

University

of Malaya

(13)

2.34.4 Kriteria Reka Bentuk ... 105

2.34.5 Pemilihan Reka Bentuk ... 105

2.34.6 Pelaksanaan Reka Bentuk ... 105

2.35.7 Penilaian Reka Bentuk ... 106

2.35 Pemikiran Reka Bentuk IDEO ... 106

2.36 Model Pemikiran Reka Bentuk IDEO ... 108

2.36.1 Peringkat Penemuan ... 108

2.36.2 Peringkat Tafsiran ... 109

2.36.3 Peringkat Penjanaan Idea ... 109

2.36.4 Peringkat Eksperimen ... 110

2.36.5 Peringkat Evolusi ... 110

2.37 Ringkasan Kajian Literatur ... 111

BAB 3: KAEDAH PENYELIDIKAN 3.1 Pengenalan ... 114

3.2 Reka Bentuk Penyelidikan ... 114

3.3 Kaedah Kualitatif Kajian Tindakan ... 115

3.4 Kaedah Kuantitatif Pra-Eksperimen (Ujian Pra dan Pasca Satu Kumpulan) ... 116

3.5 Justifikasi Reka Bentuk Kaedah Campuran ... 117

3.6 Pendekatan Penyelidikan: Kajian Tindakan ... 118

3.6.1 Definisi Kajian Tindakan ... 118

3.6.2 Definisi Penyelidikan Kelas ... 120

3.6.3 Model Kajian Tindakan Untuk Penyelidikan ... 120

3.7 Kerangka Kerja Teori dan Cadangan Model Konseptual ... 121

3.7.1 Pemboleh Ubah Kajian ... 122

3.7.2 Pemboleh Ubah Bebas ... 122

University

of Malaya

(14)

3.7.3 Pemboleh Ubah Bersandar ... 122

3.8 Soalan Penyelidikan ... 123

3.8.1 Hipotesis Kajian ... 124

3.9 Populasi dan Sampel ... 124

3.10 Rasional Pemilihan Sampel ... 125

3.11 Instrumen Kajian ... 127

3.12 Kaedah Pengumpulan Data Kualitatif ... 127

3.12.1 Pemerhatian ... 128

3.12.2 Pemerhatian Turut Serta ... 129

3.12.3 Temu Bual Kumpulan Fokus Separa Berstruktur ... 130

3.12.4 Rasional Temu Bual Kumpulan Fokus Separa Berstruktur ... 130

3.13 Kaedah Pengumpulan Data Kuantitatif ... 132

3.13.1 Ujian Kreativiti Menjana Idea ... 132

3.13.2 Aktiviti Ujian Aktiviti Menjana dan Menghalusi Idea ... 135

3.14 Prosedur Mengumpul Data ... 136

3.15 Analisis Data ... 138

3.15.1 Analisis Data Pemerhatian, Nota Lapangan dan Temubual ... 138

3.15.2 Analisis Data Ujian Menjana Idea ... 139

3.16 Kebolehpercayaan dan Kesahan ... 140

3.16.1 Penyegitigaan Data (Data Triangulation) ... 140

3.16.2 Refleksiviti Penyelidik ... 141

3.16.3 Verifikasi Data Pemerhatian Oleh Pensyarah ... 141

3.16.4 Kolaborasi ... 142

3.16.5 Deskripsi Tebal dan Terperinci ... 142

3.16.6 Penilaian Rakan Sekerja ... 143

3.17 Ringkasan Kaedah Penyelidikan ... 143

University

of Malaya

(15)

BAB 4: HASIL DAPATAN DAN PERBINCANGAN

4.1 Pengenalan ... 145

4.2 Pengumpulan Data ... 145

4.3 Pengumpulan Data Kualitatif ... 147

4.4 Pengumpulan Data Kuantitatif ... 148

4.5 Analisis Data ... 149

4.5.1 Analisis Data Kualitatif ... 149

4.5.2 Analisis Data Kuantitatif ... 150

4.6 Prosedur Kajian Tindakan ... 151

4.7 Analisis Ujian Diagnostik Menjana Idea (Ujian Pra) ... 155

4.8 Refleksi ... 155

4.8.1 Masalah Yang Dikenal Pasti ... 157

4.8.1.1 Latar Belakang Pendidikan Pelajar ... 157

4.8.1.2 Pemahaman Tema dan Konsep ... 158

4.8.1.3 Kuantiti Idea ... 158

4.8.1.4 Kualiti Idea ... 159

4.8.1.5 Isu Memuncul (Emerging Issue) ... 159

4.8.2 Latar Belakang Pensyarah ... 160

4.8.3 Paradigma Tradisional ... 160

4.8.4 Inisiatif dan Motivasi ke Arah Pembaharuan ... 161

4.9 Kitaran Tindakan 1 ... 162

4.10 Merancang Tindakan ... 165

4.10.1 Strategi Sumbang Saran Individu ... 165

4.11 Pelaksanaan Tindakan Kitaran 1 ... 166

4.11.1 Strategi Sumbang Saran Individu ... 166

4.11.2 Ujian Kreativiti Menjana Idea Kitaran 1 ... 167

University

of Malaya

(16)

4.12 Analisis Tindakan Kitaran 1 ... 169

4.12.1 Analisis Strategi Sumbang Saran Individu ... 166

4.12.2 Analisis Keputusan Ujian Kreativiti Menjana Idea Kitaran 1 ... 170

4.12.3 Analisis Nota Lapangan Kitaran 1 ... 174

4.13 Refleksi Ke Atas Tindakan Kitaran 1 ... 176

4.13.1 Refleksi Ke Atas Strategi Sumbang Saran Individu ... 176

4.13.2 Refleksi Ke Atas Ujian Kreativiti Menjana Idea Kitaran 1 ... 177

4.14 Kelebihan Teknik Sumbang Saran Individu ... 179

4.15 Maklum Balas Responden Terhadap Teknik Sumbang Saran Individu ... 180

4.16 Masalah Yang Dikenal Pasti Kitaran 1 ... 181

4.16.1 Kelemahan Kemahiran Berfikir Secara Kritis ... 181

4.16.2 Kuantiti Idea ... 181

4.16.3 Kualiti Idea ... 182

4.17 Kitaran Tindakan 2 ... 183

4.18 Merancang Tindakan ... 184

4.18.1 Sumbang Saran Berkumpulan ... 185

4.18.2 Ujian Kreativiti Menjana Idea Kitaran 2 ... 187

4.19 Analisis Tindakan Kitaran 2 ... 189

4.19.1 Analisis Strategi Sumbang Saran Berkumpulan ... 190

4.19.2 Analisis Keputusan Ujian Kreativiti Menjana Idea Kitaran 2 ... 191

4.19.3 Analisis Nota Lapangan Kitaran 2 ... 194

4.20 Refleksi Ke Atas Tindakan Kitaran 2 ... 195

4.20.1 Refleksi Ke Atas Strategi Sumbang Saran Berkumpulan ... 196

4.20.2 Refleksi Ke Atas Ujian Kreativiti Menjana Idea Kitaran 2 ... 196

4.21 Kelebihan Teknik Sumbang Saran Berkumpulan ... 198

4.22 Maklum Balas Responden Terhadap Teknik Sumbang Saran Berkumpulan ... 199

University

of Malaya

(17)

4.23 Masalah Yang Dikenal Pasti Kitaran 2 ... 199

4.23.1 Kuantiti Idea ... 199

4.23.2 Kualiti Idea ... 200

4.24 Kitaran Tindakan 3 ... 201

4.25 Merancang Tindakan ... 202

4.25.1 Brainwriting Berkumpulan ... 203

4.25.2 Prosedur Teknik Brainwriting 3-6-5 ... 204

4.26 Ujian Kreativiti Menjana Idea Kitaran 3 ... 205

4.27 Analisis Tindakan Kitaran 3 ... 208

4.27.1 Analisis Strategi Brainwriting Berkumpulan ... 208

4.27.2 Analisis Keputusan Ujian Kreativiti Menjana Idea Kitaran 3 ... 210

4.28 Refleksi Ke Atas Tindakan Kitaran 3 ... 214

4.28.1 Refleksi Ke Atas Strategi Brainwriting Berkumpulan ... 214

4.28.2 Refleksi Ke Atas Ujian Kreativiti Kitaran 3 ... 215

4.29 Kelebihan Teknik Brainwriting Berkumpulan ... 216

4.30 Maklum Balas Responden Terhadap Teknik Brainwriting Berkumpulan ... 217

4.31 Temu Bual Pensyarah Kursus Reka Bentuk Tekstil ... 218

4.32 Kelemahan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Yang Sedia Ada ... 219

4.32.1 Pensyarah Kanan A ... 219

4.32.2 Pensyarah Kanan B ... 219

4.33 Kelemahan Proses Penyelidikan Reka Bentuk Yang Sedia Ada ... 220

4.33.1 Pensyarah Kanan A ... 220

4.33.2 Pensyarah Kanan B ... 220

4.34 Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran Menggunakan Sumbang Saran ... 221

4.34.1 Pensyarah Kanan A ... 221

4.34.2 Pensyarah Kanan B ... 222

University

of Malaya

(18)

4.35 Proses Reka Bentuk Tekstil Menggunakan Kaedah Sumbang Saran ... 223

4.35.1 Pensyarah Kanan A ... 223

4.35.2 Pensyarah Kanan B ... 224

4.36 Ujian Kreativiti Menjana Idea Berkategori (Ujian Pasca) ... 225

4.37 Dapatan Penyelidikan ... 226

4.38 Peranan Sumbang Saran Membantu Pelajar Menjana Idea ... 227

4.38.1 Peranan Sumbang Saran Dalam Strategi Meta Kognitif ... 230

4.38.2 Peranan Sumbang Saran Dalam Pembelajaran Koperatif ... 231

4.39 Keperluan Yang Menyumbang Kepada Keberkesanan Teknik Sumbang Saran Dalam Proses Reka Bentuk Tekstil ... 232

4.40 Keperluan Penjanaan Idea ... 234

4.40.1 Taklimat Projek Reka Bentuk ... 234

4.40.2 Bahan Rujukan ... 235

4.40.3 Aktiviti Berkumpulan ... 236

4.40.4 Kemahiran Komunikasi Pembentangan Lisan Berstruktur ... 237

4.40.5 Pengkategorian Idea ... 237

4.40.6 Unsur Dan Prinsip Reka Bentuk ... 238

4.40.7 Pengurusan Masa ... 240

4.40.8 Kemahiran Psikomotor Melakar Dan Melukis ... 240

4.41 Keperluan Memperhalusi Idea (Idea Refinement) ... 241

4.41.1 Kemahiran Metakognitif ... 242

4.41.2 Aktiviti Berkumpulan ... 242

4.41.3 Kemahiran Komunikasi Pembentangan Lisan Berstruktur ... 243

4.41.4 Pengurusan Masa ... 243

4.41.5 Papan Konsep (Concept Board) ... 244

University

of Malaya

(19)

4.42 Formulasi Teknik Sumbang Saran Yang Menyumbang Kepada

Proses Reka Bentuk Tekstil Secara Efektif ... 244

4.42.1 Peringkat Tema Penyelidikan ... 245

4.42.2 Taklimat Projek Reka Bentuk ... 245

4.42.3 Bahan Rujukan ... 246

4.42.4 Jadual Pelaksanaan Reka Bentuk ... 247

4.42.5 Sumbang Saran Berkumpulan ... 248

4.42.6 Kategori Idea ... 249

4.42.7 Sumbang Saran Individu ... 250

4.42.8 Persembahan Idea Melalui Papan Idea/Konsep ... 251

4.42.9 Sesi Kritik ... 251

4.43 Peringkat Penyelidikan Visual ... 252

4.43.1 Kemahiran Melakar Dan Melukis ... 252

4.43.2 Papan Konsep/Idea ... 253

4.43.3 Bahan Rujukan ... 254

4.43.4 Sumbang Saran Berkumpulan ... 254

4.43.5 Unsur Dan Prinsip Reka Bentuk ... 254

4.43.6 Buku Lakaran/Diari Visual ... 255

4.43.7 Sesi Kritik ... 255

4.44 Peringkat Pengembangan Idea ... 255

4.44.1 Modifikasi Dan Simplifikasi Lakaran Dan Lukisan ... 256

4.44.2 Unsur Dan Prinsip Reka Bentuk ... 256

4.44.3 Komposisi Dan Susun Atur ... 257

4.44.4 Sumbang Saran Berkumpulan ... 257

4.44.5 Sesi Kritik ... 258

4.45 Peringkat Cadangan Reka Bentuk ... 258

University

of Malaya

(20)

4.45.1 Kategori Produk Berasaskan Tekstil ... 259

4.45.2 Kategori Fesyen ... 259

4.45.3 Kategori Kemasan Lembut ... 259

4.45.4 Kategori Kraftangan ... 260

4.45.5 Sumbang Saran Berkumpulan ... 260

4.44.6 Komposisi Dan Pemetaan Reka Corak ... 260

4.45.7 Sesi Kritik Cadangan Reka Bentuk ... 261

4.45.8 Kemahiran Komunikasi Pembentangan Lisan Berstruktur ... 261

4.46 Peningkatan Kuantiti dan Kualiti Idea Melalui Intervensi Sumbang Saran ... 262

4.47 Kesimpulan ... 265

BAB 5: KESIMPULAN DAN CADANGAN 5.1 Pengenalan ... 267

5.2 Kesimpulan Kepada Matlamat Penyelidikan ... 267

5.2.1 Anjakan Paradigma ... 270

5.3 Kesimpulan Kepada Objektif Penyelidikan ... 271

5.3.1 Meneroka Penggunaan Teknik Sumbang Saran Dalam Membantu Pelajar Menjana Dan Memperhalusi Idea Proses Reka Bentuk Tekstil ... 271

5.3.2 Teknik Sumbang Saran Individu ... 272

5.3.3 Teknik Sumbang Saran Berkumpulan ... 274

5.4 Kelemahan Teknik Sumbang Saran Berkumpulan ... 276

5.4.1 Peserta Aktif ... 276

5.4.2 Peserta Sederhana Aktif ... 276

5.4.3 Peserta Pasif ... 276

5.5 Teknik Brainwriting ... 277

University

of Malaya

(21)

5.6 Mengenalpasti Keperluan Yang Menyumbang Kepada Keberkesanan Teknik Penjanaan

Idea Proses Reka Bentuk Tekstil ... 278

5.7 Memformulasikan Teknik Sumbang Saran Dan Atribut Penyumbang Kepada Prosedur Reka Bentuk Tekstil Secara Efektif ... 280

5.8 Perbezaan Min Skor Penghasilan Idea Di Antara Ujian Diagnostik Dan Ujian Kreativiti 1, 2 Dan 3 ... 282

5.9 Perbezaan Signifikan Kuantiti Dan Kualiti Idea Pada Setiap Ujian Kreativiti Yang Dijalankan ... 283

5.10 Pencapaian Skor Penilaian Projek Reka Bentuk Tekstil ... 283

5.11 Kesimpulan Kepada Kaedah Kajian Tindakan ... 284

5.12 Kesimpulan Kepada Strategi Intervensi Yang Dijalankan ... 285

5.13 Implikasi Terhadap Amalan/Praktik ... 287

5.14 Implikasi Terhadap Teori Dan Kaedah ... 287

5.15 Implikasi Strategi Sumbang Saran Kepada Pelajar ... 288

5.16 Implikasi Strategi Sumbang Saran Kepada Pensyarah Kursus ... 289

5.17 Sumbangan Penyelidikan Terhadap Ilmu Pengetahuan Reka Bentuk Tekstil ... 290

5.17.1 Kerangka Kerja Untuk Tujuan Perbincangan Ke Atas Kaedah Pelaksanaan Reka Bentuk Tekstil ... 290

5.17.2 Model Integrasi Dan Penyelesaian Masalah ... 293

5.17.3 Model Integrasi Penjanaan Idea Reka Bentuk Tekstil ... 295

5.17.4 Kerangka Kerja Pembangunan Kaedah Penjanaan Idea ... 297

5.17.4.1 Idea ... 298

5.17.4.2 Konsep ... 298

5.17.4.3 Reka Bentuk ... 299

University

of Malaya

(22)

5.17.5 Garis Panduan Penilaian Pelajar dan Pensyarah ... 299 5.18 Cadangan Hasil Dari Penyelidikan ... 300 5.19 Penambahbaikan Kaedah Pengajaran Dan Pembelajaran ... 300 5.19.1 Sangkutan Akademia Pensyarah ... 301 5.19.2 Kursus Reka Bentuk Kurikulum Dan Silibus ... 302 5.19.3 Kursus Pengajaran Berkala ... 303 5.20 Cadangan Penambahbaikan Proses Reka Bentuk Tekstil ... 304 5.20.1 Matlamat Reka Bentuk ... 304 5.20.2 Pemikiran Reka Bentuk ... 305 5.20.3 Teknik Kreativiti Berkumpulan ... 306 5.20.4 Pensyarah Pelawat Dari Industri ... 307 5.21 Cadangan Model Reka Bentuk Tekstil ... 307 5.21.1 Cadangan Model Proses Reka Bentuk A ... 308 5.21.2 Cadangan Model Proses Reka Bentuk B ... 309 5.21.3 Cadangan Model Proses Reka Bentuk C ... 311 5.22 Cadangan Untuk Penyelidikan Di Masa Hadapan ... 312 5.23 Bidang Yang Berpotensi Untuk Dikaji ... 313 5.24 Kesimpulan ... 314

RUJUKAN ... 317 Lampiran A ... 325 Lampiran B ... 331 Lampiran C ... 337 Senarai Penerbitan Dan Pembentangan Kertas Kerja ... 367

University

of Malaya

(23)

SENARAI GAMBAR RAJAH

Rajah 1.0: Proses Penyelidikan Reka Bentuk Tekstil ... 4 Rajah 1.1: Proses Reka Bentuk Tekstil (Tema Projek) ... 5 Rajah 1.2: Proses Reka Bentuk Tekstil (Penyelidikan Visual) ... 6 Rajah 1.3: Proses Reka Bentuk Tekstil (Pengembangan Idea) ... 7 Rajah 1.4: Proses Reka Bentuk Tekstil (Cadangan Reka Bentuk) ... 8 Rajah 1.5: Hierarki Keutamaan Terhadap Isu Proses

Penyelidikan Reka Bentuk Tekstil ... 10 Rajah 1.6: Empat Peringkat Penilaian Hasil Kerja Pelajar ... 13 Rajah 1.7: Proses Preskriptif Mengenalpasti

Dan Pengesahan Kepada Isu Penyelidikan ... 14 Rajah 2.0: Carta Proses Reka Bentuk Tekstil (2008-2014) ... 30 Rajah 2.1: Implikasi Teori Piaget dan Vygotsky ... 50 Rajah 2.2: Enam Tahap Penjanaan Kreativiti Individu Oleh Torrence (1967) ... 54 Rajah 2.3: Model Taksonomi Bloom Pemikiran Divergen ... 57 Rajah 2.4: Model Taksonomi Bloom Pemikiran Konvergen ... 58 Rajah 2.5: Implikasi Taksonomi Bloom Ke Atas Sumbang Saran ... 60 Rajah 2.6: Kitaran Pembelajaran Melalui Pengalaman ... 72 Rajah 2.7: Model Proses Reka Bentuk Archer (1984) ... 96 Rajah 2.8: Model Proses Reka Bentuk Lamb dan Kallal (1992) ... 101 Rajah 2.9: Model Proses Reka Bentuk DeJonge (1984) ... 103 Rajah 2.10: Model Proses Reka Bentuk IDEO (2015) ... 108 Rajah 3.0: Diagram Proses Reka Bentuk Penyelidikan ... 115 Rajah 3.1: Diagram Proses Reka Bentuk Kualitatif ... 116 Rajah 3.2: Ujian Pra dan Pasca Satu Kumpulan ... 116 Rajah 3.3: Kitaran Kajian Tindakan Zuber Skerritt (1997) ... 121

University

of Malaya

(24)

Rajah 3.4: Cadangan Model Konseptual Penjanaan Idea Reka Bentuk Tekstil ... 123 Rajah 3.5: Carta Alir Proses Analisis Data Melalui Kitaran Tindakan ... 137 Rajah 3.6: Carta Proses Analisis Data Kualitatif ... 139 Rajah 4.0: Carta Alir Proses Pengumpulan Data Melalui Kitaran Tindakan ... 146 Rajah 4.1: Carta Alir Kitaran Kajian Tindakan ... 152 Rajah 4.2: Carta Alir Ujian Diagnostik Menjana Idea ... 153 Rajah 4.3: Proses Reka Bentuk Peringkat 1 Tema Penyelidikan (Bahan Kajian) .... 162 Rajah 4.4: Carta Alir Proses Tindakan 1 ... 164 Rajah 4.5: Carta Alir Operasi Sumbang Saran Individu Kitaran 1 ... 164 Rajah 4.6: Carta Alir Proses Tindakan Satu Kitaran 2 ... 183 Rajah 4.7: Carta Alir Strategi Sumbang Saran Berkumpulan Kitaran 2 ... 184 Rajah 4.8: Carta Alir Proses Tindakan Satu Kitaran 3 ... 201 Rajah 4.9: Carta Alir Strategi Intervensi Kitaran 3 ... 202 Rajah 4.10: Cadangan Carta Alir Proses Penyelidikan

Reka Bentuk Tekstil Pensyarah Kanan A ... 224 Rajah 4.11: Cadangan Carta Alir Proses Penyelidikan

Reka Bentuk Tekstil Pensyarah Kanan B ... 225 Rajah 4.12: Diagram Triangulasi Data Untuk Soalan Penyelidikan 1 ... 227 Rajah 4.13: Diagram Triangulasi Data Untuk Soalan Penyelidikan 2 ... 233 Rajah 5.0: Kerangka Kerja Untuk Tujuan Perbincangan

Ke Atas Pelaksanaan Proses Reka Bentuk Tekstil ... 292 Rajah 5.1: Konsep Penjanaan Idea Reka Bentuk Tekstil ... 294 Rajah 5.2: Cadangan Model Integrasi Penjanaan Idea Reka Bentuk Tekstil ... 295 Rajah 5.3: Kitaran Reka Bentuk Untuk Bidang Reka Bentuk Yang Lain ... 298 Rajah 5.4: Proses Reka Bentuk IDEO (2012) ... 306 Rajah 5.5: Cadangan Model Proses Reka Bentuk A ... 308

University

of Malaya

(25)

Rajah 5.6: Cadangan Model Proses Reka Bentuk B ... 309 Rajah 5.7: Cadangan Model Proses Reka Bentuk C ... 311

University

of Malaya

(26)

SENARAI JADUAL

Jadual 2.0: Kronologi Silibus Program Seni Reka Tekstil ... 29 Jadual 2.1: Perbezaan Taksonomi Bloom Dan Gagne ... 69 Jadual 2.2: Proses Reka Bentuk Dan Penyelesaian Masalah

Kreatif Koberg Dan Bagnal ... 94 Jadual 2.3: Model Proses Reka Bentuk Jones ... 97 Jadual 2.4: Model Proses Reka Bentuk Watkins ... 100 Jadual 3.0: Taburan Jumlah Keseluruhan Responden

Lepasan STPM Semester Mac 2013 - September 2013 ... 125 Jadual 4.0: Struktur Kod Kualitatif ... 150 Jadual 4.1: Skor Ujian Diagnostik Menjana Idea (Ujian Pra) ... 155 Jadual 4.2: Skor Ujian Kreativiti Menjana Idea (Ujian Pasca) ... 226 Jadual 4.3: Keperluan Menjana Dan Menghalusi Idea ... 233 Jadual 4.4: Keputusan Ujian-T Untuk Perbandingan Kuantiti Kelancaran Idea

Ujian Pra dan Pasca ... 263 Jadual 4.5: Keputusan Ujian-T Untuk Perbandingan Fleksibiliti Idea

Ujian Pra dan Pasca ... 263 Jadual 4.6: Keputusan Ujian-T Untuk Perbandingan Kualiti Idea

Ujian Pra dan Pasca ... 264

University

of Malaya

(27)

SENARAI SIMBOL DAN SINGKATAN

ATLAS.Ti Perisian Interpretasi Teks

DIKN Dasar Industri Kreatif Negara

DIVERGEN Pemikiran Mencapah

DOMAIN Bidang Spesifik

EFEKTIF Berkesan Dari Aspek Kos, Masa dan Tenaga

FLEKSIBEL Boleh Diubah

FSSR Fakulti Seni Lukis & Seni Reka

IDEO Model Pemikiran Dan Proses Reka Bentuk

KBAR Kemahiran Berfikir Aras Rendah

KBAT Kemahiran Berfikir Aras Tinggi

KDNK Keluaran Dalam Negara Kasar

KOGNITIVIS Ahli Kognitif

KONVERGEN Pemikiran Kritis Menumpu Kepada Idea Berkualiti

KPT Kementerian Pengajian Tinggi

MENGHALUSI IDEA Proses Kreatif Pengaktegorian Idea MENJANA IDEA Proses Mendapatkan Idea

OBE Outcome Based Education

P&P Pengajaran Dan Pembelajaran

SCAFFOLDING Sokongan Pendidik Kepada Pelajar SPSS Statistical Package For Social Science

STPM Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia

UiTM Universiti Teknologi MARA

ZPD Zone Of Proximal Development

University

of Malaya

(28)

SENARAI LAMPIRAN

LAMPIRAN A

Lampiran 1: Surat Kebenaran Mengumpul Data (Dekan FSSR)

Lampiran 2: Surat Persetujuan Responden Untuk Turut Serta Dalam Penyelidikan Lampiran 3: Surat Lantikan Sebagai Penilai Projek Reka Bentuk

LAMPIRAN B

Lampiran 1: Borang Ujian Kreativiti Menjana Idea

Lampiran 2: Borang Skor Penilaian Projek Reka Bentuk Oleh Pensyarah Lampiran 3: Maklumat Kursus Reka Bentuk Tekstil 1

Lampiran 4: Maklumat Kursus Reka Bentuk Tekstil 2

LAMPIRAN C

Lampiran 1: Taklimat Projek Reka Bentuk (Project Brief) Lampiran 2: Rubrik Penilaian Projek Reka Bentuk Tekstil Lampiran 3: Contoh Nota Lapangan (Catatan Kuliah) Lampiran 4: Soalan Temubual Pensyarah Dan Pelajar

Lampiran 6: Keputusan Markah Pelajar Untuk Kursus Eksplorasi Penyelidikan Reka Bentuk Tekstil (TXD418) Semester Mac 2013 – Julai 2013

Lampiran 7: Keputusan Markah Pelajar Untuk Kursus Eksplorasi Penyelidikan Reka Bentuk Tekstil (TXD418) Semester Sept 2013 – Feb 2014

Lampiran 8: Pelan Pengajaran Untuk Kursus Eksplorasi Penyelidikan Reka Bentuk Tekstil (TXD418)

Lampiran 9: Contoh Informasi Kursus Reka Bentuk Tekstil

University

of Malaya

(29)

BAB 1: PENDAHULUAN

1.1 Pengenalan Kepada Penyelidikan

Penjanaan idea adalah salah satu dari beberapa prosedur penting di dalam proses reka bentuk yang merangkumi bidang pendidikan dan praktis. Menurut Jonson (2005), penjanaan idea adalah proses kreatif menjana, membangun, dan menyampaikan idea baharu, lantas dijadikan sebagai satu elemen asas pemikiran yang berbentuk visual, konkrit dan abstrak. Graham dan Bachmann (2004) pula mentakrifkan penjanaan idea sebagai satu kitaran pemikiran di semua peringkat, daripada inovasi, pembangunan dan realiti.

Penjanaan idea penting bagi membolehkan proses pengembangan rangkaian idea baharu melangkaui rangkaian pemikiran yang sedia ada. Penjanaan idea juga digunakan sebagai istilah untuk merujuk kepada peringkat awal untuk membentuk idea baharu sebelum proses analisis terperinci dan membuat pemilihan (Graham & Bachmann, 2004). Peringkat penjanaan idea ini penting bagi menentukan kualiti peluang yang dijana dapat mendorong kualiti kitaran inovasi secara keseluruhan. Di dalam proses reka bentuk juga mempraktikkan penjanaan idea ini di peringkat awal sebagai salah satu prosedur penting untuk idea baharu, membina kefahaman dan menstrukturkan konsep sesebuah tema (Kanneth, 2013).

Namun begitu, prosedur penjanaan idea ini berbeza mengikut bidang reka bentuk. Terdapat pelbagai kaedah penjanaan idea bagi setiap program di Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka. Penjanaan idea yang dipraktikkan ini terbahagi kepada kaedah formal dan tradisional. Kaedah formal dalam penjanaan idea merujuk kepada kemahiran berfikir (kognitif) secara divergen (kreatif) dan konvergen (kritis). Amalan sumbang saran individu atau berkumpulan merupakan salah satu dari kaedah formal yang dipraktikkan oleh Program Reka Bentuk Perindustrian dan Program Reka Bentuk

University

of Malaya

(30)

Grafik & Media Digital, (silibus Program Reka Bentuk Perindustrian dan Program Reka Bentuk Grafik dan Media Digital 2013).

Amalan sumbang saran ini juga bukan sahaja dipraktikkan di dalam Program Reka Bentuk Perindustrian Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka, malah digunakan oleh beberapa buah universiti awam di Malaysia seperti yang dijelaskan oleh Amer Shakir Zainol (2010) dalam tesis yang bertajuk Factor Influencing Group Brainstorming Performance in Industrial Design Practice. Konteks penyelidikan beliau merujuk kepada amalan sumbang saran yang diamalkan di dalam Program Reka Bentuk Perindustrian di enam buah universiti awam Malaysia. Seterusnya beliau memberikan satu justifikasi amalan sumbang saran digunakan sebagai salah satu dari proses inovasi dalam program reka bentuk perindustrian.

Berdasarkan silibus program Seni Reka Tekstil (2012), kaedah tradisional penjanaan idea yang diamalkan di Jabatan Seni Reka tekstil merujuk kepada proses menjana idea melalui kemahiran psikomotor, inspirasi dari alam, elemen dan prinsip reka bentuk, rujukan dari sumber bahan cetak, elektronik serta karya yang pernah dihasilkan adalah sumber rujukan asas untuk proses penghasilan idea. Kaedah ini pada asasnya merupakan penjanaan idea berinspirasi dan bersifat kajian individu. Membuat lakaran adalah salah satu dari kaedah tradisional yang dipraktikkan oleh beberapa Program Reka Bentuk yang lain termasuk Program Reka Bentuk Tekstil, Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka, Universiti Teknologi MARA Malaysia.

1.2 Latar Belakang Penyelidikan

Reka bentuk tekstil pada asasnya merupakan proses untuk mencipta reka bentuk permukaan (surface design) untuk tenunan, rajutan atau kain cetak (Wiley Suzanne S, 2008). Berbeza dengan penghasilan produk tekstil mentah, bidang reka bentuk tekstil ini memberikan nilai tambah kepada setiap produk tekstil melalui aplikasi reka corak

University

of Malaya

(31)

permukaan fabrik itu sendiri (Collier, Bide, & Tortora, 2009). Pereka tekstil adalah individu atau kumpulan yang terlibat dengan aktiviti dan penghasilan rekaan ini yang dijadikan sebagai produk keperluan seperti pakaian dan barangan hiasan dalaman (Fletcher & Grose, 2012).

Produk keperluan asas ini menggambarkan kepentingan tekstil dalam kehidupan seharian manusia. Selain dari itu, reka bentuk tekstil juga memainkan peranan di dalam industri fesyen. Tidak dapat dinafikan pereka tekstil berperanan sebagai pencetus idea kreatif dalam reka bentuk di samping memberi inspirasi kepada koleksi, trend, dan gaya seiring dengan perkembangan fesyen dan produk tekstil kontemporari. Kepentingan bidang tekstil ini juga menjadi salah satu komponen penting di dalam Dasar Industri Kreatif Negara (DIKN, 2009) di bawah kategori Industri Kreatif Seni Budaya. Salah satu objektif utama DIKN ini untuk menjadikan industri kreatif sebagai sektor dinamik yang dapat meningkatkan sumbangan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK, 2012) negara dan seterusnya menyumbang kepada ekonomi berpendapatan tinggi.

Proses reka bentuk adalah gabungan aplikasi kemahiran kognitif, psikomotor dan teknikal yang merangkumi kaedah yang berbeza untuk penghasilan produk tekstil.

Kemahiran kognitif yang dimaksudkan ialah kemahiran berfikir secara divergen (kreatif) dan konvergen (kritis). Kemahiran kognitif ini merujuk kepada kemampuan seseorang itu berfikir termasuk memahami, menghafal, mengaplikasi dan menganalisis (Bloom, 1956). Menurut Taksonomi Bloom, kemampuan kognitif merujuk pada kebolehan berfikir secara hierarki yang terdiri dari pengetahuan, pemahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian (Sax, 1980). Dalam konteks proses reka bentuk ini, kemahiran kognitif digunakan dalam penjanaan idea serta penyelesaian masalah.

Kemahiran psikomotor pula merujuk kepada keterampilan dan kemampuan seseorang itu bertindak setelah menerima pengalaman belajar. Di dalam alam konteks proses reka

University

of Malaya

(32)

bentuk ini, kemahiran psikomotor ini merujuk kepada kemampuan seseorang itu membuat lakaran dan melukis.

Program Reka Bentuk Tekstil mempunyai kaedahnya tersendiri dalam proses reka bentuk. Di dalam amalan piawai, proses ini dimulakan dengan mengenal pasti masalah, diikuti dengan penyelidikan, pengembangan idea untuk reka bentuk dan penghasilan produk seperti rajah di bawah:

Rajah 1.0: Proses Penyelidikan Reka Bentuk Tekstil (Silibus Program Reka Bentuk Tekstil 2013)

Kepentingan proses reka bentuk adalah untuk memastikan perancangan dan tugasan di semua peringkat dalam proses reka bentuk dapat diselesaikan dalam tempoh masa yang dipersetujui yang telah dirancang dan akhir sekali untuk menyediakan dokumentasi yang lengkap bermula dari proses awal hingga proses akhir.

Proses reka bentuk tekstil ini masih dipraktikkan ke dalam kursus teras reka bentuk. Walaupun proses ini dilihat sebagai satu proses yang efektif dari aspek produksi, kos dan masa, namun terdapat beberapa kelemahan yang dikenal pasti setelah digunakan sekian lama (1974 – 2014). Dalam tempoh ini, tiada perubahan besar yang menekankan kepada aspek kemahiran berfikir secara khusus, (silibus Program Reka Bentuk Tekstil, 2013).

Tema Projek Penyelidikan

Visual Pengembangan Idea

Penghasilan Cadangan Reka

Bentuk

University

of Malaya

(33)

1.2.1 Tema Projek

Rajah 1.1: Proses Reka Bentuk Tekstil (Tema Projek)

Tema projek ini diberikan kepada pelajar pada awal semester dan merupakan preskriptif tentang projek yang akan dijalankan serta keperluan khusus yang dirasakan perlu. Pelajar bebas memilih bahan kajian berasaskan tema yang telah ditetapkan. Tema penyelidikan ini ditentukan oleh pensyarah yang mengendalikan kursus reka bentuk tersebut, namun ada kalanya tema projek berdasarkan kepada situasi semasa yang bersifat kenegerian seperti Tahun Melawat Negeri di Malaysia.

Selain dari itu, tema projek yang biasanya diberikan adalah bersifat kebudayaan, warisan, kesenian, alam semula jadi, flora dan fauna. Kebanyakan bahan kajian untuk penyelidikan ini bersifat kitar semula iaitu persamaan idea dari penyelidikan yang sedia ada. Penjanaan idea pada peringkat ini berorientasikan tugasan individu di mana dalam tempoh ini, pelajar diminta untuk memikirkan serta /melahirkan idea tentang tema yang diberikan melalui bahan cetak, elektronik, fotografi dan sumber dari Internet. Idea dan bahan kajian yang diperoleh ini kemudiannya dibincangkan melalui konsultasi bersama pensyarah. Amalan ini dikenal pasti sebagai salah satu isu di mana idea yang dihasilkan oleh pelajar tidak mencapai tahap yang diharapkan kerana kebanyakan pelajar tidak dapat memahami serta memberikan rasional tentang subjek kajian yang dipilih.

Tema Projek Penyelidikan Visual

(Visualisasi 2D) Pengembangan Idea Penghasilan Cadangan Reka

Bentuk

University

of Malaya

(34)

1.2.2 Penyelidikan Visual

Rajah 1.2: Proses Reka Bentuk Tekstil (Penyelidikan Visual)

Setelah pelajar membuat pemilihan bahan kajian berasaskan tema, proses seterusnya adalah meminta pelajar membuat penyelidikan visual dengan membuat kompilasi bahan visual dari pelbagai sumber seperti fotografi, media cetak dan elektronik. Ini bertujuan sebagai sumber inspirasi untuk melakar dan melukis bagi menzahirkan idea. Prosedur ini adalah kaedah asas untuk menjana idea melalui visual yang dihasilkan oleh pelajar.

Pelajar diminta untuk melakar dan melukis seberapa banyak bahan kajian yang berkaitan dengan tema. Bahan lakaran dan lukisan yang biasa digunakan adalah terdiri daripada media kering dan basah seperti kertas lukisan, kertas arang, pensel grafit, pensel warna, pastel minyak, pastel lembut, warna air, akrilik dan pensel arang. Semasa penyelidikan ini dijalankan pada 2013, kaedah ini masih dipraktikkan. Dalam tempoh ini juga, pensyarah menetapkan kuantiti lakaran dan lukisan sebanyak enam hingga sembilan helai sebelum penilaian.

Penjanaan idea pada peringkat ini lebih bertumpu pada kemahiran psikomotor melukis dan melakar dengan eksperimen ke atas pelbagai media. Walaupun bertujuan untuk menjana idea, namun potensi penerokaan ke atas subjek kajian adalah amat terbatas kerana kefahaman terhadap subjek tidak mendalam. Idea hanya dihasilkan dalam konteks objek semata-mata.

Tema Projek Penyelidikan

Visual Pengembangan Idea

Penghasilan Cadangan Reka

Bentuk

University

of Malaya

(35)

1.2.3 Pengembangan Idea

Rajah 1.3: Proses Reka Bentuk Tekstil (Pengembangan Idea)

Pengembangan idea adalah peringkat ke tiga dalam proses penyelidikan reka bentuk tekstil. Proses ini juga kesinambungan dari lakaran dan lukisan idea asal yang kemudiannya dikembangkan melalui beberapa kaedah yang bersumberkan inspirasi dan kreativiti pelajar. Sebagai contoh, pelajar boleh merujuk kepada hasil karya pereka terkenal untuk dijadikan sumber inspirasi dari aspek gaya, gubahan, warna dan sebagainya. Proses ini juga mempraktikkan teknik modifikasi dan simplifikasi motif yang terbentuk. Proses ini berterusan sehingga terbentuknya beberapa cadangan reka bentuk yang akan dimajukan ke dalam proses penghasilan produk akhir.

Pada peringkat ini, penjanaan idea bersifat tugasan individu yang menyebabkan kreativiti penggayaan dan penggubahan motif tidak berkembang. Perkara ini disebabkan oleh keterbatasan teknik kreativiti pengembangan idea kerana proses hanya menekankan ke atas kemahiran melukis/melakar yang dilaksanakan melalui tugasan individu.

Tema Projek Penyelidikan

Visual Pengembangan Idea

Penghasilan Cadangan Reka

Bentuk

University

of Malaya

(36)

1.2.4 Cadangan Reka Bentuk

Rajah 1.4: Proses Reka Bentuk Tekstil (Cadangan Reka Bentuk)

Penghasilan produk akhir adalah proses akhir di dalam proses penyelidikan reka bentuk tekstil. Produk yang dihasilkan ini terbahagi kepada dua kategori iaitu dua dimensi seperti kain batik, tekstil cetak dan tekstil tenunan. Kategori yang ke dua merupakan penghasilan produk tiga dimensi seperti kraf, aplikasi batik untuk produk seperti fesyen, kemasan lembut, kusyen dan sebagainya.

Aktiviti penjanaan idea pada proses ini banyak tertumpu pada proses lakaran, melukis dan menggubah idea yang berlaku di peringkat pengembangan idea. Oleh yang demikian, proses penyelidikan reka bentuk tekstil yang sedia ada ini dilihat sebagai satu proses yang tidak lengkap terutamanya kepada penekanan kemahiran berfikir dalam menjana idea dan menyelesaikan masalah.

1.3 Kajian Rintis (Pilot Study)

Penyelidik adalah seorang pensyarah Program Reka Bentuk Tekstil yang terlibat secara langsung selama 14 tahun mengajar kursus reka bentuk tekstil ini. Sepanjang pengalaman mengajar, penyelidik menemui pelbagai isu khususnya berkaitan dengan masalah ketidakbolehan pelajar menguasai beberapa kemahiran seperti mengenal pasti masalah, mengklasifikasi, mengaplikasi, mengkategorikan idea dan tidak dapat memberi justifikasi tentang karya yang dihasilkan. Selain dari itu, kebanyakan pelajar

Tema Projek Penyelidikan

Visual Pengembangan Idea

Penghasilan Cadangan Reka

Bentuk

University

of Malaya

(37)

juga mempunyai masalah tidak boleh melukis di samping tidak dapat berkomunikasi secara efektif.

Penyataan di atas adalah berdasarkan kepada pengalaman penyelidik sebagai pensyarah yang mengajar kursus reka bentuk tekstil. Di dalam konteks menjalankan penyelidikan, isu berbangkit itu tidak cukup kuat untuk dijadikan sebagai keperluan untuk menjalankan penyelidikan kerana berbentuk pengalaman peribadi dan tiada justifikasi kukuh untuk merumuskannya sebagai satu isu kolektif di Jabatan Seni Reka Tekstil Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka, Universiti Teknologi MARA Malaysia.

Sebagai inisiatif, penyelidik telah menjalankan satu kajian rintis (pilot study) pada September 2012 bagi mengenal pasti semula masalah yang wujud khusus di dalam proses reka bentuk. Penyelidik menggunakan tiga instrumen utama iaitu:

i. Temu bual Tidak Berstruktur.

ii. Pemerhatian Tidak Berstruktur.

iii. Analisis Dokumen Dari Jabatan.

Temu bual dijalankan dengan menemu bual empat orang pensyarah dan tiga orang pelajar kursus teras reka bentuk tekstil bagi mendapatkan maklumat berkenaan masalah yang sering dihadapi. Penyelidik juga menjalankan pemerhatian ke atas kaedah pengajaran dan pembelajaran di dalam studio. Hasil dari kajian rintis, penyelidik dapat merumuskan beberapa isu berbangkit mengikut hierarki keutamaan.

University

of Malaya

(38)

Rajah 1.5: Hierarki Keutamaan Terhadap Isu Proses Penyelidikan Reka Bentuk Tekstil. (Hasil Dapatan Kajian Rintis Yang Dijalankan Pada 9 September – 13

November 2012) 1.3.1 Rumusan Dari Kajian Rintis Temu Bual Pelajar

Hasil dari temu bual dan pemerhatian yang dijalankan, penyelidik dapat membuat rumusan isu yang paling utama dihadapi oleh pelajar adalah ketidakbolehan mereka menghasilkan idea baharu di dalam proses reka bentuk bermula dari pemilihan tema kajian, idea dan lakaran, pengembangan idea dan cadangan reka bentuk. Pelajar melihat proses keseluruhan reka bentuk tekstil ini sebagai satu proses yang susah untuk dijalankan. Salah satu sebab adalah kerana kemahiran dan teknik penjanaan idea tidak diajar. Pelajar juga memberi maklum balas mereka sukar untuk memahami arahan dan kandungan kursus oleh pensyarah.

Pelajar tidak mempunyai idea dalam membuat rekaan (idea kitar semula / keterbatasan jumlah idea / idea tidak berkualiti

Pelajar tidak boleh melukis

Pelajar tidak dapat menyelesaikan masalah reka bentuk

Pelajar tidak berkomunikasi dengan pensyarah atau sesama mereka

Pelajar tidak faham kehendak pensyarah

Studio tidak kondusif / kekurangan fasiliti

Pelajar tidak bermotivasi

University

of Malaya

(39)

1.3.2 Hasil Pemerhatian Tidak Berstruktur Di Dalam Studio

Melalui pemerhatian yang dijalankan, penyelidik juga mendapati hasil kerja pelajar tidak berada pada tahap yang memuaskan pada tiga peringkat pertama proses reka bentuk iaitu pemilihan bahan kajian, penyelidikan visual dan pengembangan idea.

Kuantiti dan kualiti idea yang dipilih juga berada pada tahap rendah. Ini dizahirkan melalui lakaran bahan kajian yang dilihat tidak mencapai standard yang diharapkan.

Bagi pemilihan bahan kajian, pada dua minggu pertama kuliah, penyelidik mendapati pelajar masih merasa tidak yakin dengan bahan kajian yang dipilih. Ini disebabkan kekurangan informasi tentang potensi bahan kajian tersebut untuk diketengahkan.

Kebanyakan idea bahan kajian tersebut adalah hasil dari kitar semula idea yang telah dibuat oleh pelajar yang terdahulu.

Selain itu, penyelidik juga mendapati pelajar tidak banyak berkomunikasi sesama mereka dan enggan mendedahkan hasil kerja mereka di hadapan pelajar lain.

Kemajuan (progress) kerja pelajar dipantau oleh pensyarah dan sesi konsultasi dilakukan secara individu. Oleh itu, pelajar lain tidak dapat mengetahui apa yang sedang dibincangkan. Situasi ini dilihat sebagai satu gaya pembelajaran tertutup di mana pelajar bersifat pasif dan ada kalanya tidak bermotivasi di dalam studio.

1.3.3 Rumusan Dari Kajian Rintis Temu Bual Pensyarah

Hasil dapatan dari temu bual bersama pensyarah, penyelidik mendapati kaedah pengajaran yang dijalankan adalah mengikut silibus kursus reka bentuk tekstil yang telah ditetapkan. Pensyarah menggunakan pelan pengajaran 14 minggu yang selari dengan silibus yang ditetapkan. Pensyarah juga memberi maklum balas kebanyakan pelajar semester satu memerlukan masa untuk memahami sepenuhnya proses reka bentuk kerana sebelum ini, pelajar tidak mendapat pendedahan terhadap proses penyelidikan reka bentuk tekstil dan ada di antara mereka tidak boleh melukis. Ini

University

of Malaya

(40)

berlaku terutamanya pada pelajar semester satu kerana mereka tiada asas dalam seni lukis dan seni reka. Pensyarah juga masih mengekalkan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sedia ada.

1.3.4 Rumusan Dari Kajian Rintis Pemerhatian Di Dalam Studio

Melalui pemerhatian ke atas proses pengajaran dan pembelajaran pula, penyelidik mendapati pensyarah yang mengajar proses penyelidikan reka bentuk tekstil tidak melaksana dan menekankan kemahiran menjana idea kepada pelajar. Penyelidik memerhatikan hal ini sehingga minggu ke enam sesi kuliah. Pensyarah secara konsisten memberi fokus kepada kemahiran psikomotor seperti membuat lakaran, lukisan, sudut pandangan, elemen dan prinsip rekaan serta sumber inspirasi dari media cetak dan elektronik.

Penyelidik juga mendapati proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dan proses reka bentuk tekstil ini adalah dua proses yang berbeza. Pensyarah berperanan sebagai pensyarah dan pada masa yang sama bertindak sebagai pereka. Hasil pemerhatian ini juga mendapati gaya pengajaran dan pembelajaran yang diamalkan adalah berpusatkan pensyarah (lecturer centered learning). Ini diperhatikan melalui sesi konsultasi hasil kerja pelajar yang bersifat komunikasi individu antara pelajar dan pensyarah.

1.3.5 Hasil Analisis Silibus Kursus

Penyelidik menjalankan analisis silibus kursus bagi mengenal pasti persamaan dan kelainan kandungan silibus kursus yang melibatkan proses reka bentuk tekstil.

Analisis dijalankan dengan menyemak/memeriksa kembali dua silibus diploma dan tiga silibus ijazah sarjana muda (kepujian). Hasil dari analisis ini, penyelidik mendapati semua kursus yang melibatkan proses reka bentuk tekstil mempunyai prosedur operasi

University

of Malaya

(41)

yang sama walaupun silibus ini telah bertukar sebanyak tiga kali untuk Ijazah Sarjana Muda, dan dua kali untuk Diploma. Jam kredit untuk kursus ini juga ada di antaranya tidak berubah dan silibus ini tidak menyatakan tentang pelaksanaan kemahiran kognitif secara formal.

1.3.6 Penilaian Hasil Kerja Pelajar

Penilaian hasil kerja pelajar dilakukan secara formatif. Terdapat empat peringkat penilaian seperti gambar rajah di bawah.

Rajah 1.6: Empat Peringkat Penilaian Hasil Kerja Pelajar

Penilaian peringkat pertama dilakukan pada minggu ke empat yang menggabungkan penilaian tema penyelidikan dan penyelidikan visual. Penilaian ini dilakukan untuk menilai idea melalui bahan kajian, lakaran, lukisan serta beberapa eksperimentasi lakaran dan lukisan. Penilaian peringkat ke dua pula dijalankan pada minggu ke lapan yang memfokuskan kepada penilaian pengembangan idea yang melibatkan hasil modifikasi dan simplifikasi bahan kajian atau motif, susun atur rekaan dan cadangan reka bentuk. Penilaian peringkat ke tiga dijalankan pada minggu ke 14 yang melibatkan aplikasi reka bentuk ke atas produk.

Melalui penilaian yang dijalankan, penyelidik mendapati rubrik penilaian yang digunakan adalah terlalu ringkas serta tidak selaras dengan objektif kursus. Markah yang diperoleh pelajar juga kurang memberangsangkan di mana purata pelajar

Peringkat 1 Tema Penyelidikan

(bahan kajian)

Peringkat 2 Penyelidikan Visual (lakaran, lukisan 2D & 3D,

eksperimentasi )

Peringkat 3 Pengembangan Idea (modifikasi, simplifikasi, susun atur, cadangan reka

bentuk)

Peringkat 4 Cadangan Reka bentuk (aplikasi cadangan reka bentuk

2 dan 3 dimensi)

University

of Malaya

(42)

memperoleh sekitar gred (B) dan (B-) (sila rujuk lampiran). Melalui pemerhatian semasa penilaian, penyelidik juga mendapati pelajar tidak dapat mempersembahkan hasil kerja mereka secara konklusif. Pelajar didapati tidak yakin dengan hasil kerja mereka.

1.3.7 Rumusan Keseluruhan Kajian Rintis

Penyelidik melihat dalam pelbagai aspek dalam mengenal pasti isu yang wujud.

Melalui pemerhatian di dalam studio, jelas mengesahkan seperti mana a isu yang dinyatakan oleh penyelidik melalui pengalaman mengajar terdahulu. Pelajar tidak dapat mengenal pasti masalah, menjana, mengklasifikasi, mengaplikasi, mengkategorikan idea dan tidak dapat memberi justifikasi tentang karya yang dihasilkan.

Pemerhatian di dalam studio juga memperlihatkan tiada perlaksanaan teknik penjanaan idea khusus berteraskan kemahiran kognitif. Di samping itu, gaya pembelajaran adalah bersifat tradisional berpusatkan pensyarah di mana pelajar tidak memainkan peranan aktif semasa sesi pembelajaran dijalankan. Terdapat beberapa faktor lain yang dapat dijadikan isu seperti kandungan silibus reka bentuk tekstil itu sendiri tidak komprehensif dan lebih menekankan kemahiran psikomotor seperti membuat lakaran, melukis dan sebagainya. Sebagai kesimpulan, isu utama yang dikenal pasti pada kajian rintis ini adalah ketiadaan perancangan dan pelaksanaan kepada kemahiran berfikir secara khusus di dalam proses reka bentuk tekstil.

Rajah 1.7: Proses Mengenal pasti dan Pengesahan Kepada Isu Penyelidikan

Pengalaman

Mengajar Kajian Rintis Refleksi Pengesahan

Kepada Isu

University

of Malaya

(43)

1.4 Penyataan Masalah

Hasil dapatan dari kajian rintis yang dijalankan, penyelidik telah membuat satu kesimpulan iaitu isu utama di dalam proses reka bentuk tekstil adalah berdasarkan kepada ketiadaan teknik penjanaan idea berasaskan kemahiran kognitif dalam proses reka bentuk tekstil. Ini telah menyebabkan ketidakbolehan pelajar menghasilkan idea- idea kreatif dan menyelesaikan masalah pada setiap peringkat reka bentuk.

Aplikasi tunggal penjanaan idea yang sedia ada memberi penekanan pada kemahiran psikomotor melukis dan melakar bagi menzahirkan kreativiti penghasilan sesuatu reka bentuk. Dalam proses reka bentuk tekstil, kemahiran ini khususnya digunakan pada peringkat penyelidikan visual, pengembangan idea dan cadangan reka bentuk. Pada zahirnya, tidak terlihat kepincangan terhadap amalan penjanaan idea melukis dan melakar ini, sebaliknya masih kekal relevan dalam proses reka bentuk.

Walau bagaimanapun terdapat beberapa kelemahan dari aspek kreativiti melalui kuantiti dan kualiti idea yang dihasilkan. Melalui kemahiran melukis dan melakar, kuantiti penghasilan idea adalah sedikit dan terhad kepada pengetahuan pra sesuatu subjek kajian. Di samping itu, eksplorasi ke atas bahan kajian juga sangat terbatas.

Kualiti idea yang dihasilkan didapati bersifat stereotaip, pengulangan ke atas idea-idea yang pernah dihasilkan, dan idea-idea tidak dapat dihubungkan dan dikembangkan.

Isu ini telah menyebabkan ketidakbolehan pelajar untuk meneroka subjek kajian melalui perspektif yang berbeza seterusnya penghasilan karya reka bentuk tekstil tidak sejajar dengan elemen dan tema reka bentuk yang ditetapkan. Di peringkat pembangunan tema, kelemahan ini jelas terbukti melalui kegagalan pelajar untuk mengenal pasti elemen dan imej yang berkaitan dan bersesuaian dengan tema projek reka bentuk. Penyelesaian kepada isu ini memerlukan satu mekanisme yang bersifat integrasi kemahiran psikomotor melukis dan melakar dengan kemahiran kognitif melalui teknik penjanaan idea bersistematik. Melalui sintesis kajian literatur berasaskan

University

of Malaya

(44)

konsep sumbang saran yang diperoleh, penyelidik percaya penggunaan tenik sumbang saran berkategori dalam pengajaran reka bentuk tekstil berpotensi untuk mempertingkatkan kebolehan pelajar menjana dan menghalusi idea lantas menyelesaikan isu yang berkaitan dalam proses reka bentuk. Oleh yang demikian, teknik penjanaan idea bersistematik perlu dibangunkan pada setiap aras proses reka bentuk dan dilaksanakan dalam pengajaran reka bentuk tekstil.

1.5 Tujuan Penyelidikan

Tujuan penyelidikan ini adalah untuk membina justifikasi empirikal terhadap potensi sumbang saran sebagai teknik penjanaan idea dalam reka bentuk tekstil melalui integrasi teknik, kemahiran dan keperluan-keperluan yang menyumbang kepada keberkesanannya. Konsep dalam penjanaan idea ini perlu dibentuk melalui pendekatan kemahiran kognitif (kreativiti berkumpulan) dan kemahiran psikomotor melukis/melakar bagi memaksimumkan potensi penghasilan idea-idea kreatif reka bentuk tekstil.

1.6 Objektif Penyelidikan

Objektif penyelidikan ini adalah berdasarkan kepada isu yang dikenal pasti melalui kajian rintis yang dijalankan. Bagi menyempurnakan penyelidikan ini, penyelidik telah membentuk dua objektif utama seperti berikut:

a) Objektif Umum

Objektif umum penyelidikan ini adalah untuk membangunkan model empirikal penjanaan idea reka bentuk tekstil melalui teknik sumbang saran yang berpotensi diaplikasikan ke dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

University

of Malaya

(45)

b) Objektif Khusus

Objektif khusus ini berdasarkan kepada tujuan penyelidikan yang diterangkan iaitu pembinaan konsep penjanaan idea reka bentuk tekstil. Oleh yang demikian, penyelidik telah memberi fokus kepada empat objektif yang bersesuaian dengan tujuan penyelidikan seperti berikut:

i. Meneroka penggunaan teknik sumbang saran dalam membantu pelajar menjana dan menghalusi idea reka bentuk tekstil.

ii. Mengenal pasti keperluan yang menyumbang kepada keberkesanan teknik sumbang saran dalam reka bentuk tekstil.

iii. Mengintegrasikan teknik sumbang saran bersama keperluan penyumbang ke dalam proses reka bentuk tekstil.

iv. Menentukan samada terdapat peningkatan kuantiti dan kualiti idea reka bentuk tekstil melalui intervensi teknik sumbang saran berkategori.

Secara amnya, objektif penyelidikan ini adalah bersifat kualitatif dengan meneroka potensi teknik-teknik sumbang saran yang dijadikan sebagai penjanaan idea reka bentuk tekstil (objektif i, ii dan iii). Namun begitu, penyelidikan ini menggunakan kaedah penyelidikan campuran yang melibatkan skor ujian kreativiti menjana idea. Data dari skor ujian ini adalah bersifat pengukuran pencapaian kreativiti pelajar. Oleh itu, penyelidikan ini melibatkan pengujian signifikan melalui hipotesis (objektif iv).

1.7 Soalan Penyelidikan

Penyelidikan ini terdiri daripada tiga soalan yang berdasarkan dari objektif umum dan khusus. Soalan penyelidikan adalah bersifat eksplorasi dalam membentuk satu kefahaman terhadap fenomena yang dikaji. Oleh yang demikian, penyelidik telah menyediakan tiga soalan penyelidikan seperti berikut:

University

of Malaya

(46)

i. Bagaimanakah peranan sumbang saran membantu pelajar menjana dan menghalusi idea dalam proses reka bentuk tekstil?

ii. Apakah keperluan yang menyumbang kepada keberkesanan teknik sumbang saran dalam proses reka bentuk tekstil?

iii. Apakah bentuk integrasi teknik sumbang saran yang menyumbang kepada prosedur reka bentuk tekstil?

Dengan terbentuknya soalan penyelidikan ini, maka penyelidik dapat merangka hipotesis khusus berdasarkan kepada persoalan samada terdapat peningkatan kuantiti dan kualiti idea reka bentuk tekstil melalui intervensi teknik sumbang saran berkategori.

1.8 Hipotesis Kajian

H0 Akan terdapat peningkatan yang tidak ketara secara statistik ke atas kuantiti dan kualiti idea kumpulan eksperimen pada ujian kreativiti penjanaan idea sebelum dan selepas yang mungkin disebabkan oleh penggunaan teknik sumbang saran.

1.9 Skop Penyelidikan

Tumpuan umum penyelidikan ini adalah berdasarkan kepada teknik sumbang saran yang dijadikan sebagai teknik penjanaan idea reka bentuk tekstil. Skop penyelidikan memfokuskan pelajar semester satu, di Jabatan Reka Bentuk Tekstil yang mengikuti pengajian Ijazah Sarjana

Rujukan

DOKUMEN BERKAITAN

Dalam konteks ini, warisan merujuk kepada tinggalan berbentuk fizikal iaitu artifak yang ketara mahupun dalam bentuk tidak ketara iaitu idea, teknik, kemahiran yang diwarisi sejak

Hasil ujikaji yang dibentangkan dalam bahagian ini adalah untuk ujian penggasan dan ujian pembakaran syngas seperti suhu dalam penggas untuk ujian penghasilan syngas,

Fokus utama kajian ini adalah menentukan bagaimana penggunaan kaedah PPS diap- likasikan terhadap masalah penjanaan reka bentuk permukaan di mana permukaan yang dihasilkan adalah

Kajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan ujian Matematik Tahun Empat sekolah rendah menggunakan analisis pengukuran Model Rasch bagi menghasilkan ujian yang

Masa yang dipilih iaitu pada awal bulan adalah bersesuaian bagi tujuan sistem pengurusan data dan memberi ruang kepada pengkaji menyiapkan semua transkripsi untuk data

Dengan kata lain, fokus kajian ini adalah untuk meninjau sama ada terdapat perbezaan dalam min skor ujian pra dan pasca antara pelajar yang diajar dengan menggunakan teknik

Cari penjanaan yang diperlukan untuk setiap loji dan kuasa yang diterima oleh beban apabila λ sistem adalah $25 / MWh.. (a) Ciri-ciri input-output untuk tiga unit penjanaan

Dalam penghasilan meme ini, penyelidik merasakan bahawa kebanyakkan idea yang telah dibawakan oleh meme ‘Jadilah Seperti Rashid’ adalah berbentuk seloka harian masyarakat, di mana